Ktm 640

Motard nissen

numer sidvagnsnörd
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Sorunda/södertälje
Hoj
Husaberg FE650s 02, YZ250 05, YZ125 81
Någon som vet vad som kan göras för att skrämma ur så mycket kraft som möjligt ur en LC4 motor? Vi funderar lite på att köra en sådan i vagnen nu nämligen.

Kommer köra med en kehini FCR 41mm och ''öppen'' luftburk+ effektsystem.
Det blir antagligen en 640 03 eller nyare med highflow toppen.

Finns det någon riktigt vass kamaxel att köpa samt högkompskolv?

Någon som har någon info om det finns några fabrikstrimmade LC4'or som man kan kika på webben?
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Någon som vet vad som kan göras för att skrämma ur så mycket kraft som möjligt ur en LC4 motor? Vi funderar lite på att köra en sådan i vagnen nu nämligen.

Kommer köra med en kehini FCR 41mm och ''öppen'' luftburk+ effektsystem.
Det blir antagligen en 640 03 eller nyare med highflow toppen.

Finns det någon riktigt vass kamaxel att köpa samt högkompskolv?

Någon som har någon info om det finns några fabrikstrimmade LC4'or som man kan kika på webben?

Men varför inte köra med 660-motorn som är uppborrad till 654kubik.
Finns även rallykam
 

Johan1986

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hojlös
Satt och pillade lite med hojen när jag upptäckte det här på höger sidan.
Ska det se ut så?
 

Bifogat

  • P1010019.JPG
    P1010019.JPG
    112.6 KB · Visningar: 206
  • P1010020.JPG
    P1010020.JPG
    39.8 KB · Visningar: 189

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Satt och pillade lite med hojen när jag upptäckte det här på höger sidan.
Ska det se ut så?


Första bilden är luftningsnippeln för hydraulkopplingen, bara fixa en från en bil, förmodligen åkte den av när du tvättade hojen.

Andra bilden är backventilen för förgasaren, finns en anvisning för att strypa av den.
 

Johan1986

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hojlös
Första bilden är luftningsnippeln för hydraulkopplingen, bara fixa en från en bil, förmodligen åkte den av när du tvättade hojen.

Andra bilden är backventilen för förgasaren, finns en anvisning för att strypa av den.

Hur ser luftningsnipplen ut? Eller vad är det som saknas på bilden?
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Någon som vet vad som kan göras för att skrämma ur så mycket kraft som möjligt ur en LC4 motor? Vi funderar lite på att köra en sådan i vagnen nu nämligen.

Kommer köra med en kehini FCR 41mm och ''öppen'' luftburk+ effektsystem.
Det blir antagligen en 640 03 eller nyare med highflow toppen.

Finns det någon riktigt vass kamaxel att köpa samt högkompskolv?

Någon som har någon info om det finns några fabrikstrimmade LC4'or som man kan kika på webben?

Detta är skrivet av Cooler i supermototrimtråden:

Hallå.

Tar mig friheten och svara lite före Boost...

Har själv haft en 640 -02 (SM) som jag fixade till lite i motorn.

Rent generellt kan man väl säga att de (LC4) är ganska lika i sin grundkonstuktion. Lätt att skruva i och ganska lätta att få fart på. Till KTM:s LC4 motorer finns ju även en uppsjö av trimdelar.

På min -00 utrustade/fixade jag:
670cc-kit
Högkomp kolv
Portad topp
Kam
Egenbyggt 2-2-system med egna öppna dämpare
42 mm mikuni
KN-filter (obefintlig luftburk)

Original vaccumförgasaren inte är mycket att hänga i julgranen om man vill öka effekten och förbättra "kuligheten" i motorkaraktären.

Flödet i "icke highflow-toppen" är väl inte heller det bästa. En portning av denna gav stor skillnad tycke jag, och då var det inte heller någon extrem portning som gjordes. (Jag körde till en början med endast portad topp och öppnad scx?-dämpare)

Jämfört med ex. SMC 660 så har väl inte heller 640/625(?) så hög kompression.

Att som mig gå upp i cc var kanske lite bortkastade pengar (dyrt och besvärligt!) Så här i efterhand så skulle jag rekommendera dessa modifikationer på äldre LC4:eek:r i turordning efter hur mycket pengar man vill spendera:

1. Riktig förgasare (gärna med acc-pump)
2. Öppet luftfilter
3. Avgassytem (av "öppet" snitt)
Effektökning 10-20 % från original. Kostnad ca 10-15.000 kr

4. Ett portningsjobb med höjning av komp
5. Kamaxel (typ efter hur man kör)
Effektökning 35-40 % från original. Kostnad ca 6-7.000 (+ p 1-3)

6. Ökning av cc (660, 675, 710)
7. Större ventiler
Effektökning 40-50 % från original. Kostnad ca 10.000 (+ p.1-5)

(8. I värsta fall ett "Boost-turbosystem" om man inte är nöjd) (+30-100% effektökning) Kostnad, håller det på en KTM, och får man Boost att bygga ett sådant??

Vad man får ut för effekt beror på vilka delar som används, hur skicklig man är på att sammanfoga allt på ett bra sätt och hur allt i slutändan justeras in.

Jag var inte så här i efterhand direkt nöjd hur allt blev på min 640 (675) men det räckte i alla fall till att få närmare 200 km/h på den cykeldator hojen var utrustad med då original hastighetsmätare INTE räckte till... Och det var i alla fall ingen annan stånka som hängde med när man vred på rullen

Har man tur kan man hitta begagnade delar, och bygga mycket själv..

/Cooler

Annars kan du snacka med en person som heter Boost3 här på forumet,han är mycket kunnig på stånkor!
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hur ser luftningsnipplen ut? Eller vad är det som saknas på bilden?

Det är bara ett gummiskydd som har försvunnit som hindrar skit att hamna i hålet om du ska lufta nån gång. Mmm det är ju luftnippeln du ser på bilden!!!
 

MagnuM

RCR
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Ekerö
Hoj
Lattemoppe- 82 Autoped -54
Ingen som kan visa mig som nybörjare någon bra länk/sida med hur man stryper av en 640 -04 ?

Samt om 165 main och 48 pilot är "rätta" munstyckna om man har en ktm exc dämpare och öppnad luftburk på hojen ?

Tacksam för all hjälp =)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ingen som kan visa mig som nybörjare någon bra länk/sida med hur man stryper av en 640 -04 ?

Samt om 165 main och 48 pilot är "rätta" munstyckna om man har en ktm exc dämpare och öppnad luftburk på hojen ?

Tacksam för all hjälp =)

Mmm 165 nja tveksam eftersom du har BST40, orig main är 152,2 & lågfart 45 så ev lågfart bra men hopp från 152,2 till 165 känns stort kanske 158 eller nåt men det var länge sedan jag hade en 640!
 

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR
Bara för en som inte vet... Finns det ngn vits med att strypa av backventilen?


Första bilden är luftningsnippeln för hydraulkopplingen, bara fixa en från en bil, förmodligen åkte den av när du tvättade hojen.

Andra bilden är backventilen för förgasaren, finns en anvisning för att strypa av den.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Bara för en som inte vet... Finns det ngn vits med att strypa av backventilen?

Det enda som du ska strypa är den på toppen av förgasaren & låta den på högra sidan vara öppen dock med nåt filter så inget skit kommer in! Ska väl kunna hjälpa ytterst lite att den lyfter trotteln snabbare men förvänta dig inget mirakel.
 

Linkan_85

Guest
Hej Alla!!

Ny ägare av en 640 här:)
Men det strular på en gång med den, den läcker olja:näsblod
Är det vanligt på dessa? Ser att det finns en del vassa meckar här inne. Nån som är sugen i sthlm trakten att hjälpa mig byta packning och serva den för nån tusenlapp? Pma gärna mig isf...
/ToMMy

Edit: Glömde skriva vad det är för årsmodel. Det är en 02. För när jag stannar vid rödlyse eller något så bruckar det rycka om den. Om det kanske kommer olja på kyllaren? eller om nån vet nått bra ställe man kan lämna in den på?
Tacksam för svar.
 
Last edited:

ciparn

Medlem
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Ed
Hoj
MT-09 SP , BMW R100 scrambler
Hej Alla!!

Ny ägare av en 640 här:)
Men det strular på en gång med den, den läcker olja:näsblod
Är det vanligt på dessa? Ser att det finns en del vassa meckar här inne. Nån som är sugen i sthlm trakten att hjälpa mig byta packning och serva den för nån tusenlapp? Pma gärna mig isf...
/ToMMy

Edit: Glömde skriva vad det är för årsmodel. Det är en 02. För när jag stannar vid rödlyse eller något så bruckar det rycka om den. Om det kanske kommer olja på kyllaren? eller om nån vet nått bra ställe man kan lämna in den på?
Tacksam för svar.

Grattis :yoparty

var läcker den olja någonstans undersidan,är det från någon packning?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Varför inte koppla på 12v så vet du om den fungerar, vet ej vad termostaten är ställd på KTM. Kommer ihåg när jag hade en Yamaha TRX850 så började fläkten gå igång först när tempmätaren passerade 100 grader. KTM mår inte bra av att krypköra eller stå på tomgång.


Dra ur ena sladden från termostaten på höger kylare då skall fläkten gå igång...

Om inte, kolla om fläkten går med lite 12V.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top