Ktm 640

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nu är det dags att byta drev hade jag tänkt mig. Kedjan är lite sliten med så jag funderar på att byta hela skiten med framdrev, bakdrev och kedja.
När jag ändå är igång så funderar jag på att gå ner nga kuggar på bakdrevet så ös på med rekommendationer om detta samt vilken kedja jag ska välja?!?
Gärna bra tips på var man får tag på grejjerna med.
(Åker 640 sm -04).


Gå ner i bak va ska du toppa 200 eller vad är du ev ute efter?

Jag körde mkt med 16-17/42 beroende på om jag körde grus eller motard.
 

ciparn

Medlem
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Ed
Hoj
MT-09 SP , BMW R100 scrambler
Gå ner i bak va ska du toppa 200 eller vad är du ev ute efter?

Jag körde mkt med 16-17/42 beroende på om jag körde grus eller motard.

jag har 40 bak toppar inte mer än 150-160 men vet ej vad det är för frammdrev.
 

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR
Gå ner i bak va ska du toppa 200 eller vad är du ev ute efter?

Jag körde mkt med 16-17/42 beroende på om jag körde grus eller motard.

Hmm... ja du. 40 kanske är för litet. Lutar kanske mer åt 16/17 fram och 45/46 bak :va . Vill ju få upp den lite lättare på bakhjulet med.:confused:
Rekomendationer?? :D
 

clayman

Banheiro MC
Gick med
17 May 2004
Ort
Falun
Hoj
MT-09
Nu är det dags att byta drev hade jag tänkt mig. Kedjan är lite sliten med så jag funderar på att byta hela skiten med framdrev, bakdrev och kedja.
När jag ändå är igång så funderar jag på att gå ner nga kuggar på bakdrevet så ös på med rekommendationer om detta samt vilken kedja jag ska välja?!?
Gärna bra tips på var man får tag på grejjerna med.
(Åker 640 sm -04).

Jag kör med 16/40 nu. Tycker det är en bra kompromiss mellan bus/marchfart. Den toppar ca 160. Hade 17/38 ett tag men då blev den ganska slö, den är mycket roligare att köra med nuvarande utväxling.
 

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR
Jag kör med 16/40 nu. Tycker det är en bra kompromiss mellan bus/marchfart. Den toppar ca 160. Hade 17/38 ett tag men då blev den ganska slö, den är mycket roligare att köra med nuvarande utväxling.

Jag funderade på att slänga på 17/45, det måste väl underlätta att få upp framhjulet?? Men samtidigt vill jag inte att den ska tappa för mkt i toppfart så jag vet inte riktigt hur eller vad jag ska göra.
Original sitter det väl 17/42 på har jag för mig. och en kugge fram är väl ungefär 2.5 kugg bak har jag läst ngn stans i forumet. dvs jag kunde lika gärna köra 16/42 som 17/45 eller?
 

ciparn

Medlem
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Ed
Hoj
MT-09 SP , BMW R100 scrambler
Jag funderade på att slänga på 17/45, det måste väl underlätta att få upp framhjulet?? Men samtidigt vill jag inte att den ska tappa för mkt i toppfart så jag vet inte riktigt hur eller vad jag ska göra.
Original sitter det väl 17/42 på har jag för mig. och en kugge fram är väl ungefär 2.5 kugg bak har jag läst ngn stans i forumet. dvs jag kunde lika gärna köra 16/42 som 17/45 eller?

jag har 16/40 och dom där epc grejjorna är borttagna som du kan se bild på i denna tråd, min går då lätt upp på bakhjulet på tvåan iaf, trean om man rycker lite i styret så funkar det då med.Det sitter annat luftfilter på också.
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Jag funderade på att slänga på 17/45, det måste väl underlätta att få upp framhjulet?? Men samtidigt vill jag inte att den ska tappa för mkt i toppfart så jag vet inte riktigt hur eller vad jag ska göra.
Original sitter det väl 17/42 på har jag för mig. och en kugge fram är väl ungefär 2.5 kugg bak har jag läst ngn stans i forumet. dvs jag kunde lika gärna köra 16/42 som 17/45 eller?

Jo borde vara ungefär samma.. Jag kör med nu p g a att min kedja blivit lite väl utdragen och jag inte orkat kapa den. Det är ingen höjdare i högre farter så skulle nog rekomendera 16/40 istället.
 

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Det är väl viktigt att ALLTID byta kjeda och drev samtidigt, annars slits grejerna extremt mycke fortare.
har jag fåt lära mej i alla fall.
 
Last edited:

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR
Det är väl viktigt att ALLTID byta kjeda och drev samtidigt, annars slits grejerna extremt mycke fortare.
har jag fåt lära mej i alla fall.

Japp, eller du kan byta drev utan att byta kedja. Men när du byter kedja ska du väl byta drev? Har jag för mig...
För er som vill veta hur man gör kan kolla här... Bra sida med lite matnyttiga tips.
http://www.soe.se/mek/drivpaket/drivpaket.htm
:tummenupp
 

ElBrago

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Ort
Mantorp/Arvidsjaur
Hoj
KTM LC4 -02
Nu har jag stött på lite problem.
Jag och en kompis var ute på en liten resa för några dagar sen då vi åkte 130 mil i sträck på våra motarder. Bågen gick kanon hela vägen med blandad asfalt- och grusvägsåkning.
När jag sedan kom hem så fick sig bågen riktigt rengöring av det mesta utvändigt och luftfilter gjordes även det rent och oljades in. När jag ändå var igång så bytte jag mitt slip-on mot orginalljudämparen då jag snart ska besiktiga.
När jag sedan drog igång så gick den igång direkt utan choke. Nu till problemet. När jag ger mer än kvarts-gas så dör hojen.
Jag slängde på slip-onet igen men samma problem kvarstår.
Någon som har en aning om vad det kan vara för fel?
Hojen är en -02:a och det är bensin i :).
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Quick question:
Vilket däcktryck har ni fram, resp. bak?
Jag kör endast asfalt...

//Magnus
 

Johan1986

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hojlös
Ok insåg precis mitt misstag, delar av det gamla drevet är i gummi. :näsblod
Men kan bara slita av gummit på något sätt och sätta på det nya. Visserligen är problemet med den större omkretsen kvar, vilket gör att de nya drevet inte går fritt.

Var iväg idag och köpte ett nytt drivpaket, har lyckats få av allting utan några större problem framtills nu. Det nya framdrevet ser inte alls ut som det som satt på. Det är samma splines, men det nya drevet är tunnare, större omkrets (båda har 17t) och en flat baksida vilket inte orginaldrevet har.
Är det gamla drevet tillräckligt bra för att köra på utan att fördärva den nya kedjan helt, eller ska jag åka iväg och jaga ifatt ett nytt direkt imorgon.
 

Bifogat

  • P1010044.JPG
    P1010044.JPG
    33.2 KB · Visningar: 105
  • P1010045.JPG
    P1010045.JPG
    33 KB · Visningar: 130
Last edited:

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR
Ok insåg precis mitt misstag, delar av det gamla drevet är i gummi. :näsblod
Men kan bara slita av gummit på något sätt och sätta på det nya. Visserligen är problemet med den större omkretsen kvar, vilket gör att de nya drevet inte går fritt.

Var iväg idag och köpte ett nytt drivpaket, har lyckats få av allting utan några större problem framtills nu. Det nya framdrevet ser inte alls ut som det som satt på. Det är samma splines, men det nya drevet är tunnare, större omkrets (båda har 17t) och en flat baksida vilket inte orginaldrevet har.
Är det gamla drevet tillräckligt bra för att köra på utan att fördärva den nya kedjan helt, eller ska jag åka iväg och jaga ifatt ett nytt direkt imorgon.

Hmm... bytte precis framdrev men har en liknande fråga... Ska platta sidan vara innåt motorn eller?
EDIT: Jag satte platta sidan utåt och "klacken" på drevet mot lagret och motorn. Passade bäst så, så jag antar att det är rätt.:gnissla
 
Last edited:

Motard nissen

numer sidvagnsnörd
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Sorunda/södertälje
Hoj
Husaberg FE650s 02, YZ250 05, YZ125 81
Har en fråga angående avgasreningen på lc4an. Det sitter ett litet metallrör mitt emellan grenrörena i toppen som går till någon slags klocka/ventil som öppnar vid undertryck. Nu ska hojjen gå på bana så undrar jag kan man enkelt plugga detta hål på något sätt?

Funderade på att be någon svarva en hylsa i alu som man sedan trycker dit men om det finns något enklare sätt kanske?:tummenupp
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Har en fråga angående avgasreningen på lc4an. Det sitter ett litet metallrör mitt emellan grenrörena i toppen som går till någon slags klocka/ventil som öppnar vid undertryck. Nu ska hojjen gå på bana så undrar jag kan man enkelt plugga detta hål på något sätt?

Funderade på att be någon svarva en hylsa i alu som man sedan trycker dit men om det finns något enklare sätt kanske?:tummenupp

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=114877

1st PLUG SAS BORE Artikelnr: 58336024000 för att plugga igen hålet mellan utblåsen på cylindern!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top