Ktm 640

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
en liten undran här Boost... Om det är mycket bättre med ett öppet filter, typ KN... varför använder inte crossförare i VM det? anledningen till att jag frågar är det att han som fixade min motor inte tyckte jag skulle slänga dit en kn-filter när jag ska byta förgasare. Han sa att; "varför har inte vm-förarna i cross detta om det nu är så bra?...." Jag antar att ett KN-filter släpper igenom mer "skit"... typ grus o damm som det finns en del av på en crossbana? ... Eller?

... jag säger alltså inte emot dig, utan jag undrar varför det är så mycket bättre....

//Magnus

Jadu:va vet faktist inte riktigt. I supermotard har dom ju det i rallycross ... ja i alla motorporter där dom har filter sitter kn. Sitter säkert i vissa vm crossar skulle jag tro. Om dom nu släpper igenom mer skräp vilket jag inte är säker på så skulle dom ju inte bry sig om det. Ev skiter dom i den sista kusen för att det är enkelt och billigt att byta skumfilter, Dom sätter ju bara dit nytt, står inte och tvättar.
hade jag kört vm skulle det suttit kn i maskinen eller inget alls typ myggnät.

om man byter ut orginal filter mot ett stort kn runt med insug från alla håll dvs ingen luftburk eller max sönderkapad LB. Ska det bli ca 3% bättre hk /nm rätt bestyckad för det nya filtret!! Det är bra pullver för liten peng!! 1,5 kusar kan det bli och det känns.
 

Hagberg

Fuckhead!
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
Ktm especiale 450/620/660
Men hur mycket är det tvunget att bestycka om orginal fugge om
man byter till kn filter och fetare flås?
Jag är definitivt mer kunnig inom 2-t trimning och har noll erfarenhet
inom 4-t trimning på hojar. Så ett hum hur mycket man ska gå upp i munstycke och vilka munstycken man bör byta skulle uppskattas grymt av mig.

/Hagberg
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Jadu:va vet faktist inte riktigt. I supermotard har dom ju det i rallycross ... ja i alla motorporter där dom har filter sitter kn. Sitter säkert i vissa vm crossar skulle jag tro. Om dom nu släpper igenom mer skräp vilket jag inte är säker på så skulle dom ju inte bry sig om det. Ev skiter dom i den sista kusen för att det är enkelt och billigt att byta skumfilter, Dom sätter ju bara dit nytt, står inte och tvättar.
hade jag kört vm skulle det suttit kn i maskinen eller inget alls typ myggnät.

om man byter ut orginal filter mot ett stort kn runt med insug från alla håll dvs ingen luftburk eller max sönderkapad LB. Ska det bli ca 3% bättre hk /nm rätt bestyckad för det nya filtret!! Det är bra pullver för liten peng!! 1,5 kusar kan det bli och det känns.

ok... trodde inte man körde med KN faktiskt.
Min luftburk är helt uppskuren... dock bara överdelen ("locket"). Det måste väl räcka? Sen är det nog inte helt optimalt inställt i förgasaren, för den smäller ordentligt när jag släpper på gasen... fast smällarna vill jag ju ha. Men förmodligen går den kanske lite fett... men va fan... bättre att den går för fett o smäller som fan än att den går tunnt... :D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vill ju ha smällarna:D Det vill jag också ... men det beror offta på 2saker..1 krökarna läker lite vid infästning topp, Skruva lös och på med silicone. 2 lågfarten är för liten i med 10 snäpp större typ från 40-50------. kan tänkas att högfarten är för liten också..

Problemet med den jäkla vacumfuggen när man sågar sönder burken är att den flygande vacumtrotteln får ett eget liv:gnissla Svårt att bestycka in. Gör man den fega vägen så kapar man bara upp burken lite,,,,, dvs borrar ett hål på ca35mm och inget mer! Men det är ju fegt. Jag sabbar ju hela burken trotts vacumfugge såklart och på med något typ av filter liknande biltema bilfilter tyg runt stort så man får ett riktigt hell att få dit i ramen:D kortaste insugsväg som möjligt! (blir långt ändå)

Bestyckningen av detta är omöjlig men går att få'körduglig. I med rätt högfart först minst 10% större att utgå från. Sedan höjer man nålen till nästan högsta hacket ,,utgå därifrån.. man kan provköra såhär, men jag brukar dra ihop fjädern som trycker ner vacumtrotteln. Jag drar helt enkelt ihop den så den blir ca 2cm kortare och syr ihop varven med vanlig sytråd!! Jo ni läste rätt He he man klämmer bara ihop varven helt tills fjädern är typ 2cm kortare utsträckt, Där knyter man ihop med tunn sytråd och sätter dit en droppe superlim ,,sedan lindar man flera varv runt fjädervarven som sitter ihop och slutligen droppar man dit superlim och klipper tråden bara. Blir som svetsat! På så sätt kan man mixtra med mer eller mindre ihopdragen fjäder. Detta gör att trotteln beter sig liknande som org stängd luftburk dvs rätt. Man får då också snabbare gassva. Man kan och bör även borra större hål in till vacumtrotteln så den lyfts fortare.. Men jag vet faktist inte på rak arm vart det ska borras och dim på detta ..ska tydligen vara effektivt!!,,,(Så forska i det) Står om detta överallt som har med vacumfuggar och trimmning....

Om man vill kan man kosta på sig dynojet kitt som kommer med annan nål och ett gäng munstycken..har man tur följer en svagare fjäder med också. men priset är ju minst 600kr!! Bättre köpa beg mikuni flat!!
 
  • Gilla
Reaktioner: MaG

Honken79

Just a simple man
Gick med
12 Aug 2007
Ort
växjö
Hoj
KTM 640 Duke II
Tackar tackar :tummenupp

Nä det blir inte så varmt, det är mer olja som kan tränga igenom om man fuskar. Kamkedjan drar upp olja till kammen så det det blir rätt kladdigt innanför kåpan.

Får se va de blir biltema hade ju bra pris...

Ok tack, det blir nog Theebond då eller Sikas packningsmassa, vet du hur varmt de blir vid packningen ungefär, så man inte tar en för klen sort?[/000000000QUOTE]

biltemas funkar bra annars

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83237
 
Last edited:

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Grymt svar Boost!! Kul att du tar dig tid att skriva... trots att jag tappar bort dig lite när du börjar snacka om sytrådar... :D

Jag ska kolla om den läcker... men lite smällar vill man ju ha.

Tack IGEN för infon

//Magnus
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
gjorde du inte syslöjden?. Enklere uttryckt ,,fjädern ska kortas så dra ihop den istället för att kapa. tryck ihop varven på fjädern och linda fast dom med sytråd och superlim.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Dame! Har ett litet problem tror jag, De liksom "svetas" ut lite ojla från motorn någon stanns vid den röda ringen, Någon som vet va de kan vara för fel? Kan de vara toplockspackningen kanske eller är jag helt ute och cyklar:va
Några förslag...

Innan du river av kåpan ,,så försäkra dig om att det inte bara kommer från ventiljusteringslocket,

Biltema duger säkert...

Men vill man ha topp off the line silicone så rek jag Hondas orginala bond. Helt otrolig vidhäfftning! Går att beställa på ställen som säljer snöslungor eller vad som hellst honda prylar. Wurts svarta sili är nog lika bra. Lättare att jobba med ivf.

Boosts ventilkåpsmonteringsskola part 1. :D
vanlligt fel till läkage ventilkåpa är att det fuskas med ojeborttagning på tätytan.

Tvätta noga av den med tinner eller liknande!! Och går inte att nämmna för mycket. INTE mycket silicone på ytorna så det pressas in i kåpan!! Det ska vara så lite att när man skruvat ihop ska det knappt sticka ut något utanför skarven. man har sett skräckexempel på packningssilicone fulla kåpan långa slimmsor som far in i oljekanaler och ställer till ett ras:gnissla
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jupp bytt ev ventillockspacningarna, bytt även kopparbrickorna som sitter på bultarna som håller fast ventilkåpan!
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Grymt svar Boost!! Kul att du tar dig tid att skriva... trots att jag tappar bort dig lite när du börjar snacka om sytrådar... :D

Jag ska kolla om den läcker... men lite smällar vill man ju ha.

Tack IGEN för infon

//Magnus

Om man har för litet lågfartsmunstycke så kan få avgassmällar, Har man ett öppet in/ut system kan man få avgassmällar trots rätt bestyckning.

Har man för stort lågfart kan man få intressanta fenomen vid avslag, tex om du gasar full och slår av tvärt inför en kurva så kan du få en extra skjuts när du slagit av :va

Hade inte du en HSR 42:a ?
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Om man har för litet lågfartsmunstycke så kan få avgassmällar, Har man ett öppet in/ut system kan man få avgassmällar trots rätt bestyckning.

Har man för stort lågfart kan man få intressanta fenomen vid avslag, tex om du gasar full och slår av tvärt inför en kurva så kan du få en extra skjuts när du slagit av :va

Hade inte du en HSR 42:a ?

Enligt förra ägaren ska den vara rätt betyckad. Men det kanske inte stämmer...
Jag tror att den inte är helt ok eftersom det går hackigt i låga farter bl.a....

HSR42?... ja jag skulle köpt en sån, men sen skulle visst hyran betalas :D
Nä, men planen att sätta i en sån finns fortfarande. Det handlar mest om att jag inte fått tummen ur. En förgasare av den typen kräver inga gigantiska kunskaper och jag känner lite folk som kan hjälpa mig i värsta fall... så jag kan inte skylla på annat än att jag inte haft kulorna och tiden. Men en sån ska på tids nog... eller en liknande iaf.
Vet inte om jag borde köra ett "riktigt" system hela vägen också kanske. Nu har jag bara ett vanligt slip-on. Vet inte om det gör stor skillnad med ett helt system?!

gjorde du inte syslöjden?. Enklere uttryckt ,,fjädern ska kortas så dra ihop den istället för att kapa. tryck ihop varven på fjädern och linda fast dom med sytråd och superlim.

Syslöjd? Tycker bara man blev utkastad ifrån den när man väl var där. Symaskinsrejs var tydligen inte poppis bland sytanterna på skolan. :D

Men jag tror inte jag tänker lägga tid på att fixa till den förgasaren jag har... det ska tids nog på en flat-side. Så då är det bara onödigt. Det blir väl en HSR42, som jag tror du var en av dem som rekommenderade mig till... :tummenupp
 
Last edited:

Honken79

Just a simple man
Gick med
12 Aug 2007
Ort
växjö
Hoj
KTM 640 Duke II
Ok bäst att kolla de innan kanske :)
Tack för detta utförliga svar :tummenupp
Och vi småläningar är ju snåla av naturen så det blir nog inte för mycket sili iaf:D

Innan du river av kåpan ,,så försäkra dig om att det inte bara kommer från ventiljusteringslocket,

Biltema duger säkert...

Men vill man ha topp off the line silicone så rek jag Hondas orginala bond. Helt otrolig vidhäfftning! Går att beställa på ställen som säljer snöslungor eller vad som hellst honda prylar. Wurts svarta sili är nog lika bra. Lättare att jobba med ivf.

Boosts ventilkåpsmonteringsskola part 1. :D
vanlligt fel till läkage ventilkåpa är att det fuskas med ojeborttagning på tätytan.

Tvätta noga av den med tinner eller liknande!! Och går inte att nämmna för mycket. INTE mycket silicone på ytorna så det pressas in i kåpan!! Det ska vara så lite att när man skruvat ihop ska det knappt sticka ut något utanför skarven. man har sett skräckexempel på packningssilicone fulla kåpan långa slimmsor som far in i oljekanaler och ställer till ett ras:gnissla

Ska kolla de med, grymt bra tråd med många hjälpsamma hojägare!!!

Jupp bytt ev ventillockspacningarna, bytt även kopparbrickorna som sitter på bultarna som håller fast ventilkåpan!
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ok bäst att kolla de innan kanske :)
Tack för detta utförliga svar :tummenupp
Och vi småläningar är ju snåla av naturen så det blir nog inte för mycket sili iaf:D


Ja du då är ni lika snåla som KTM mekarna där nere, vissa läcker direkt. :D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Med en hsr eller tm 40-48 ska man inte få en enda smäll vare sig vid påslag eller släpp hur än mycket trimmar eller hur öppet man har . Gör dom det så har man läkage i något rör avgas eller felaktig bestyckning.

akras helsytem eller bara krökarna är bra till 640-660..men priset ger ca 2,5-3 kusar mer över 5000v gämfört med slipon och org krökar. Detta räknat på orginal motor i övrigt! Ju mer trimmat dessto större skillnad i hk
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Med en hsr eller tm 40-48 ska man inte få en enda smäll vare sig vid påslag eller släpp hur än mycket trimmar eller hur öppet man har . Gör dom det så har man läkage i något rör avgas eller felaktig bestyckning.

akras helsytem eller bara krökarna är bra till 640-660..men priset ger ca 2,5-3 kusar mer över 5000v gämfört med slipon och org krökar. Detta räknat på orginal motor i övrigt! Ju mer trimmat dessto större skillnad i hk

Ok. Lite synd att smällarna försvinner.:huvet

Frågan är ju då om det är värt att lägga pengar på krökar. Får se om jag kan hitta några begagnade....

Tack för svart... igen... :tummenupp
 
Last edited:

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Förresten Boost. De förgasare som din kompis sålde. Det var TM42 va?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Kolla lite längre tillbaka i tråden så har boost ett bra recept på krökar :)

Det känns väl inte som att krökarna är det som man bör börja med, om man skall få mer fjong i motorn:)

Kanske det sista när man gjort "allt" annat...:rolleyes:
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Locket säljer hsr I stort sett samma gasare . under 3000 var det ju för 42 såg jag!!

Krökarna . Ktms krökar är ju bra på allt och dålig på allt.? Om vi tar xr650 som ex så är dom krökarna stenbra från tomg till 5000v Inga krökar i världen kan slå dom dit!! Otroligt smala och olika längder. KTM har ju gått en mellan väg hyffat smala och grova. dvs skapliga på lågvarv och hyffsade på hög. Så om man vill ha mer pullver efter 5000v måste man gå upp i dim till 38mm 1,2mm gods vid hemmabygge!
Vill man ha skapligt mellanreg och botten ska man behålla org dragning,,dvs olika längd. Vill man ha ut max effekt efter 6000v så gör man dom lika långa helt enkelt.

Akra är ju ett mellanting . Dom startar endast lite grövre för att sedan gå upp till typ 38mm eftr ca 20cm och dom har oplika längder. Då får man hyffsat av allt med rätt grov genomsnittslig dim. Ex på en xr 650 standard Jag plågade ut ca 60 bakhjuls hk med mitt system 38mm och lika längder. Samma maskin med helsystem akra ca 56 hk men bättre mellan reg. Skilnaden blir dock stor vid dragracing tack vare att man drar en maskin med lika längders system längre på varje växel, så det är lätt att åka ifrån en akra cyckel med hemmabygge med andra ord i ren dragracing! Sedan kan man fråga sig vad som är roligast? Jag säger....Om man tar upp kompet till 13-1 så kan man åka dragracing pipes utan problem. Våldsamt bottendrag även med faktorykam eller tornado 2 då. Problemet är ju att få tag i kolv!! Till ktm 660 har nu äntligen Locket 13-1 kolv!! Men till 640 är det värre:gnissla Man kan ju köpa en 11-1 och plana 1-2mm för att få 12-1 eller 13-1. Ska väl gå att få tag i 12-1 till 640? Problemet är att man inte hittar i usa till dom så priset är inte roligt. "2500 kr ca från tyskland. Jag tror att abp racing har 12-1 till 640 märke cp som är stenbra!! Finns till 660 åtminstonde. OBS man måste mejla och fråga,,,,finns ej på sidsan:gnissla
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Det känns väl inte som att krökarna är det som man bör börja med, om man skall få mer fjong i motorn:)

Kanske det sista när man gjort "allt" annat...:rolleyes:
Nu var det kostnaden av grenrör vi snackade om, inte vilken del han ska byta för att få ut mer effekt.

Läs igen om du har svårt att förstå! :tummenupp
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top