Om den går stentungt att kicka runt så lär det vara fel på den automatiska decompen på kammen. Prova att trycka in den manuella decompen på styret samtidigt som du kör startmotorn släpp decompen halvsakta från fullt intryckt till fullt utsläppt samtidigt som du kör startmotorn. kall motor = full choke ..Låt startmotorn dra runt motorn 3 varv med fullt intryckt decomp innan du släpper decompen ..Då blir det ungefär som den automatiska funkar när den är riktig,,,,det blir faktist skonsammare för starmotorer att göra så!! Jag gör alltid så fast dom funkar klockrent ,,sparar även batteri. Ang svår att kicka igång kan ju bero på samma sak såklart. Decompen slår helt enkelt inte ut och decomprimerar. Nu vet jag inte hur smart du är? men jag förklarar grundligt för säkerhets skull
Tryck ner kicken tills det tar tvärstopp dvs toppläge,,Om nu decompen på kammen är väck så blir det garanterat tvärstoppp varannat varv! På det viset kan du även lista ut om den är felet... Fördelen därimot om den är väck är ju att man slipper så och kicka som ett tok i onödan FÖRUSATT att man lärt sig rätt teknik. (jag plockar bort allt vad decomp heter på kammar)
När du väl fått kolven i topp förhoppningstvis då stummt läge,,så tryck in decompen på styret helt och pressa sakta ner kicken tills kolven precis passerat toppläget .. Inte hela värden om den råkar fara förbi några cm....... därifrån trampar du till... Startar den inte på 3 kick så luffta ur med full gas och decomp intryckt och gör om.. Man ställer alltid kolven i detta läge då besparar man sig onödigt kickande. Nu när jag licks har skola kan jag ju även rekomendera att ställa kolven i toppläge dvs det toppläge då alla ventiler är stängda så fort man stängt av motorn. Speciellt noga vid längre stopp Hellst hel vinter! Fördelen är då att alla ventiler är stängda så ingen dum beläggning blir på tätytor + att fjädrarna är fullt ute och håller längre. Har man elstart så är det bara att dutta till på knappen en kort stund så brukar kolven stanna just i stängt läge.