Ktm 640

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Är det någon här som har klätt om sin sadel?

Har köpt nytt överdrag men de känns väldigt litet, antar att man måste spänna ut de rätt rejält?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nu är ju 640 sadeln tjockare om det är en 640 äldra än -05. Jag klädde om min 625-04 sadel som var för hal mot en 625/660 -05 som var strävare. Blev kanon men det var tight så det var bara att sträcka & gå försiktigt fram
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jo men jag köpte klädsel som skulle vara till den årsmodellen, måste de vara kraftigare stift eller kan man använda en vanligt häftpistol?

Måste vara kraftiga stift, gick knappt med de grövre man köper med en häftpistol! Bara det är tillräcklig kraft att slå igenom plasten på sadeln samt sitta kvar.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Måste vara kraftiga stift, gick knappt med de grövre man köper med en häftpistol! Bara det är tillräcklig kraft att slå igenom plasten på sadeln samt sitta kvar.
Har du några tips på hur man sträcker upp det på ett vettigt sätt och får de jämnt?

Ska man börja på nåt spec ställe av sadeln?
 

Ludde-man

örrnnn öööörrrrrrnnnnn ööööööörrrnnnnnnn
Gick med
15 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
/Honda cbr 1000 rr -08/GSXR1000 -03 rosa edition/Yamaha RX1 skoter-06/mini cross 125cc/KTM 640 -05
Är det nån som har satt på en Mikuni TM40-6 förgasare på sin hoj?
isåfall vad har ni för storlek på munstycket?
 

ÅkeVilse

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 SM
Svårstartad?

Någon som haft problem med att starta hojen? Jag har otroliga problem även med ett fulladdat nytt batteri. Det är som att den inte orkar dra runt startmotorn.

Att kicka igång den går, men är också väldigt besvärligt. Man måste ha choken precis på halva, och kicka tills man är blå av utmattning.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Någon som haft problem med att starta hojen? Jag har otroliga problem även med ett fulladdat nytt batteri. Det är som att den inte orkar dra runt startmotorn.

Att kicka igång den går, men är också väldigt besvärligt. Man måste ha choken precis på halva, och kicka tills man är blå av utmattning.
Antingen är nåt väldigt galet eller så har du helt fel teknik när du kickar :va
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Dekompen ?
Rätt justerad ?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Någon som haft problem med att starta hojen? Jag har otroliga problem även med ett fulladdat nytt batteri. Det är som att den inte orkar dra runt startmotorn.

Att kicka igång den går, men är också väldigt besvärligt. Man måste ha choken precis på halva, och kicka tills man är blå av utmattning.

Om den går stentungt att kicka runt så lär det vara fel på den automatiska decompen på kammen. Prova att trycka in den manuella decompen på styret samtidigt som du kör startmotorn släpp decompen halvsakta från fullt intryckt till fullt utsläppt samtidigt som du kör startmotorn. kall motor = full choke ..Låt startmotorn dra runt motorn 3 varv med fullt intryckt decomp innan du släpper decompen ..Då blir det ungefär som den automatiska funkar när den är riktig,,,,det blir faktist skonsammare för starmotorer att göra så!! Jag gör alltid så fast dom funkar klockrent ,,sparar även batteri. Ang svår att kicka igång kan ju bero på samma sak såklart. Decompen slår helt enkelt inte ut och decomprimerar. Nu vet jag inte hur smart du är? men jag förklarar grundligt för säkerhets skull:D Tryck ner kicken tills det tar tvärstopp dvs toppläge,,Om nu decompen på kammen är väck så blir det garanterat tvärstoppp varannat varv! På det viset kan du även lista ut om den är felet... Fördelen därimot om den är väck är ju att man slipper så och kicka som ett tok i onödan FÖRUSATT att man lärt sig rätt teknik. (jag plockar bort allt vad decomp heter på kammar)
När du väl fått kolven i topp förhoppningstvis då stummt läge,,så tryck in decompen på styret helt och pressa sakta ner kicken tills kolven precis passerat toppläget .. Inte hela värden om den råkar fara förbi några cm....... därifrån trampar du till... Startar den inte på 3 kick så luffta ur med full gas och decomp intryckt och gör om.. Man ställer alltid kolven i detta läge då besparar man sig onödigt kickande. Nu när jag licks har skola kan jag ju även rekomendera att ställa kolven i toppläge dvs det toppläge då alla ventiler är stängda så fort man stängt av motorn. Speciellt noga vid längre stopp Hellst hel vinter! Fördelen är då att alla ventiler är stängda så ingen dum beläggning blir på tätytor + att fjädrarna är fullt ute och håller längre. Har man elstart så är det bara att dutta till på knappen en kort stund så brukar kolven stanna just i stängt läge.
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
jaha... bra drag i den här tråden igen... not.

Nån av er som tagit ut er 640 på en bana? Har själv bokat upp mig på en körning på Kinnekulle senare i sommar.

Om nån har något tips ang. drevning m.m. så är det välkommet.

//Magnus
 

Maffa

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2004, KTM, 640 LC4
Hej!

Är det någon sam har tips på bra försäkring. Jag har en 640 fr 04.
För tillfället använder jag Bilsport & MC Specialförsäkringars off-roadförsäkring. Den funkar bra men jag kan inte ha hojen utomhus... För att detta skall vara möjligt så vill dom öka avgiften med knappt 10 000.
Så, har nån något tips?

Tack på förhand!
 

dannydestroyer

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2009
Ort
Töcksfors
Hoj
KTM 640 SM -03
Isdäck

Gott nytt år på er !

Bytte till mej en KTM 640 SM strax före vintern och han ju inte köra med den innan snön och halkan kom. Så jag är ganska sugen på att få gasa lite.
Jag undrar då om det finns nån som har tips på vart man kan få tag på isdäck/endurodubb som kan användas till bakhjulet, är väl en 17 x 5,5 fälg ? De bredaste däcken jag hittat är bara 130, går det att kränga på och köra med ? Är evt. intresserad av att köpa 19" 21" hjul, gärna med isdäck, om det är någon som kan tänkas sälja.
 

Nr46

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Där regnet alltid öser ner!:)
Hoj
Suzuki TL1000S -97a
Vinter projekt...

Tjena!
Tänkte skicka en liten bild på mitt lilla vinterprojekt:tummenupp
Ett litet budgettbygge, mest för att se om det går att göra ngt eget...
Tanken är att allt ska gå att få tillbaka i orginalskick.
Det har kostat runt 1000 kr, så det är inget stort!

Bakramen är nybyggd av 4-kants rör i 3*2 cm järn. Hade tänkt att ha en liten stunt 12:a men ser det för jävligt ut så åker den bort. Kåporna är gjutna efter en liten frigolitbit! Och avgassytemet är byggt av en simons bildämpare.
Ska korta dom och fixat ett annat utblås.

Vad tror ni, ser det för jäkligt ut?
Det är första bygget så är bara glad om man får ihop det:tummenupp

Ha de gött! Peter
 

Bifogat

  • Kopia av PICT7286.JPG
    Kopia av PICT7286.JPG
    64.3 KB · Visningar: 94
  • Kopia av PICT7308.JPG
    Kopia av PICT7308.JPG
    142.3 KB · Visningar: 116
  • Kopia av PICT7313.JPG
    Kopia av PICT7313.JPG
    90.3 KB · Visningar: 117
  • Kopia av PICT7316.JPG
    Kopia av PICT7316.JPG
    76.5 KB · Visningar: 104

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nr46: Har du tillräcklig frigång till dämparna när bakfjädringen komprimeras?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Måste bara visa att det finns bra potens i gammeltopparna till 640:tummenupp Portad så dänger dom faktist dom nyare Highflow vill jag påstå. orginal är det därimot dom sämsta jag sett i gjutklumpar runt styrningarna :näsblod ,,Inte underligt dom svarar bra på portning!! Mer info och bilder i Trimtråden
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=3972265#post3972265
 

Bifogat

  • PB170040.JPG
    PB170040.JPG
    127.7 KB · Visningar: 88
  • PB170031.JPG
    PB170031.JPG
    129.6 KB · Visningar: 93
  • PB170027.JPG
    PB170027.JPG
    105.9 KB · Visningar: 105
  • PB150015.JPG
    PB150015.JPG
    82.6 KB · Visningar: 96
  • PB170035.JPG
    PB170035.JPG
    94.9 KB · Visningar: 110
  • PB150017.JPG
    PB150017.JPG
    102.2 KB · Visningar: 94
  • PB170038.JPG
    PB170038.JPG
    94.9 KB · Visningar: 100

ÅkeVilse

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 SM
Om den går stentungt att kicka runt så lär det vara fel på den automatiska decompen på kammen. Prova att trycka in den manuella decompen på styret samtidigt som du kör startmotorn släpp decompen halvsakta från fullt intryckt till fullt utsläppt samtidigt som du kör startmotorn. kall motor = full choke ..Låt startmotorn dra runt motorn 3 varv med fullt intryckt decomp innan du släpper decompen ..Då blir det ungefär som den automatiska funkar när den är riktig,,,,det blir faktist skonsammare för starmotorer att göra så!! Jag gör alltid så fast dom funkar klockrent ,,sparar även batteri. Ang svår att kicka igång kan ju bero på samma sak såklart. Decompen slår helt enkelt inte ut och decomprimerar. Nu vet jag inte hur smart du är? men jag förklarar grundligt för säkerhets skull:D Tryck ner kicken tills det tar tvärstopp dvs toppläge,,Om nu decompen på kammen är väck så blir det garanterat tvärstoppp varannat varv! På det viset kan du även lista ut om den är felet... Fördelen därimot om den är väck är ju att man slipper så och kicka som ett tok i onödan FÖRUSATT att man lärt sig rätt teknik. (jag plockar bort allt vad decomp heter på kammar)
När du väl fått kolven i topp förhoppningstvis då stummt läge,,så tryck in decompen på styret helt och pressa sakta ner kicken tills kolven precis passerat toppläget .. Inte hela värden om den råkar fara förbi några cm....... därifrån trampar du till... Startar den inte på 3 kick så luffta ur med full gas och decomp intryckt och gör om.. Man ställer alltid kolven i detta läge då besparar man sig onödigt kickande. Nu när jag licks har skola kan jag ju även rekomendera att ställa kolven i toppläge dvs det toppläge då alla ventiler är stängda så fort man stängt av motorn. Speciellt noga vid längre stopp Hellst hel vinter! Fördelen är då att alla ventiler är stängda så ingen dum beläggning blir på tätytor + att fjädrarna är fullt ute och håller längre. Har man elstart så är det bara att dutta till på knappen en kort stund så brukar kolven stanna just i stängt läge.

Tack som fan för det utförliga svaret! Kicken tvärtnitar ibland efter halva så det låter ju i.s.f. troligt att det är nåt fel på decompen. Ska prova det så snart jag får möjlighet! Rapporterar här om det är någon mer som har samma problem...
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top