Ktm 640

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Upptäckte förut att hojen läcker olja från skarven på ovansidan av kåpan som är markerad med de gula pilarna. Någon som vet vad som sitter bakom den kåpan? Är det bara att ta loss den och byta packningen eller måste man byta olja samtidigt då?
Säker på att det kommer från just den kåpan för de är ju startmotorn som sitter bakom den kåpan!

Kolla här http://www.ktmworld.com/ för bra sprängskisser!

Skulle de vara den stora motorkåpan som läcker så behöver du inte byta oljan, de räcker att du lägger i en växel och lutar hojen mot en vägg så ska inte oljan rinna ut.

En fråga ang. instrumentbelysningen...

På panelen så lyser inte helljuslampan då helljuset är tänt.
/D
Såg nu att de var en nyare hoj du hade, glöm de jag skrev!
 
Last edited:

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Trajkon
KTM service Stockholm

tjena,

hyfsat ny på både MC och sporthoj och behöver lite tips.
Var inne med min 640 på besiktning idag och även om den gick igenom tyckte killen att jag omgående lämnar in den för ny kedja/drev och att man kollar toppen som tydligen läcker.

Lelles i Uppsala känner jag till men jag kan faan inte hitta någon KTM-verkstad i Stockholm? Någon som har nåt bra tips och kanske tom nån prisidé på vad det skulle kosta? Toppen kan ju vara svår att gissa om man inte vet felet men service med oljebyte och sånt?

Kan nämna att jag har letat igenom tråden men inte hittat något relevant. Kanske är jag blind? :va
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nja du bor i nacka & ev så kanske www.mcsport.se i Arlanda för långt för dig men de är bra med KTM.

Var det verkligen toppen & inte ventilkåpan?
 

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Trajkon
Nja du bor i nacka & ev så kanske www.mcsport.se i Arlanda för långt för dig men de är bra med KTM.

Var det verkligen toppen & inte ventilkåpan?

E inte så kunnig själv så jag vet faktiskt inte. Det verkar läcka lite olja från topplocket nånstans och killen sade att jag nog tappar en massa kompression på det.
Tack för tipset om Arlanda, får kolla upp det om jag inte hittar något närmare.
 

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen
Säker på att det kommer från just den kåpan för de är ju startmotorn som sitter bakom den kåpan!

Kolla här http://www.ktmworld.com/ för bra sprängskisser!

Skulle de vara den stora motorkåpan som läcker så behöver du inte byta oljan, de räcker att du lägger i en växel och lutar hojen mot en vägg så ska inte oljan rinna ut.


Såg nu att de var en nyare hoj du hade, glöm de jag skrev!

Ok, är rätt säker på att det är där det läcker. Men jag ska kolla noggrannare när jag kan testköra den igen. Ska kolla på länken också :tummenupp
 

"Budda"

Budda
Gick med
28 Nov 2008
Ort
-Göteborg-
Hoj
Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen
Ok, är rätt säker på att det är där det läcker. Men jag ska kolla noggrannare när jag kan testköra den igen. Ska kolla på länken också :tummenupp

Jag försökte ta loss den kåpan på min hoj för ett tag sen.
Efter det så läckte det där. Drog åt bultarna, o läckaget försvann.
Vi tog aldirg loss kåpan helt, men lossade rätt bra på skruvarna, o det läckte inget iaf. Hojen stod på stödet, så den lutade ju åt vänster.
Jag har en -01, vet inte om det är någon skillnad.
 

Olmo

Med lem i köttflöjt mc
Gick med
31 Oct 2005
Ort
Södertörn
Hoj
2010 KTM 690 Duke
Ventiljustering.

Hur vanligt är det egentligen att man behöver justera ventilerna var femhundrade mil?
Båda gångerna jag har kollat har det inte behövts.
Vad är Era erfarenheter?
Funderar nämnligen på att rationalisera bort varannan kontroll.

Vilka symptom skall man vara på vakt på om ventilerna börjar bli mogna för justering?
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Hur vanligt är det egentligen att man behöver justera ventilerna var femhundrade mil?
Båda gångerna jag har kollat har det inte behövts.
Vad är Era erfarenheter?
Funderar nämnligen på att rationalisera bort varannan kontroll.

Vilka symptom skall man vara på vakt på om ventilerna börjar bli mogna för justering?

ett mkt högre knackande från motorn:)
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Hur vanligt är det egentligen att man behöver justera ventilerna var femhundrade mil?
Båda gångerna jag har kollat har det inte behövts.
Vad är Era erfarenheter?
Funderar nämnligen på att rationalisera bort varannan kontroll.

Vilka symptom skall man vara på vakt på om ventilerna börjar bli mogna för justering?

Om man inte ställt ventilerna på ett tag och hojen börjar bli svårstartad, ja då är det kanske dags för en ventilkoll...
Detta är ett symtom iaf..
 
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Sverige
Hoj
japp
Tänkte bara dela med mig av ett tips!

Har bytt förgasare till keihin fcr 41 och fått till bestyckningen nu. Hojjen är så grymt mycket roligare och råstark!

Så har ni en slant över tveka inte!!
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Tänkte bara dela med mig av ett tips!

Har bytt förgasare till keihin fcr 41 och fått till bestyckningen nu. Hojjen är så grymt mycket roligare och råstark!

Så har ni en slant över tveka inte!!

har ni en lite mindre slant kan ja rekommendera HSR42 :D
 

Krillelundgren

Förbjuden väg är oftas hårt sliten.
Gick med
30 Jun 2004
Ort
Oskarshamn
Hoj
KTM 640 SM
För att kunna se när kolven är i högsta läget. Vart finns dessa makeringar innan man låser motorn och lyfter cylindern. :va
SM 640 -01 .
 

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen
Jag försökte ta loss den kåpan på min hoj för ett tag sen.
Efter det så läckte det där. Drog åt bultarna, o läckaget försvann.
Vi tog aldirg loss kåpan helt, men lossade rätt bra på skruvarna, o det läckte inget iaf. Hojen stod på stödet, så den lutade ju åt vänster.
Jag har en -01, vet inte om det är någon skillnad.

Kollat den nu efter att den varit körd en stund och det är därifrån det läcker. Inte mycket, men det ligger lite olja där. Det är en -01 jag har med. Får testa att dra åt skruvarna ordentligt och se om det slutar då.
 

"Budda"

Budda
Gick med
28 Nov 2008
Ort
-Göteborg-
Hoj
Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen
Kollat den nu efter att den varit körd en stund och det är därifrån det läcker. Inte mycket, men det ligger lite olja där. Det är en -01 jag har med. Får testa att dra åt skruvarna ordentligt och se om det slutar då.

Prova det. Jag måste dock rätta mig igen.
Efter en HEL del körning idag så verkar det som min fuktar igen.
Vet dock ej än om det är för att dom skruvat upp sig, eller om det är gammal olja som smugit ut från tidigare läck eller om det är slangen som sitter där som oxå läcker.
 

Krillelundgren

Förbjuden väg är oftas hårt sliten.
Gick med
30 Jun 2004
Ort
Oskarshamn
Hoj
KTM 640 SM
Oljan spröt ut ur systemet här om dagen :gnissla inte kul
kolven kass, cylindern ser värre ut än vad det är. Skulle vilja ha "tips" på alla firmor som kan fixa en cylinder i småland, gärna Kalmarlän. Kanske någon har en beg cylinder till en vettig peng, :Bugar
640 002.jpg
640 003.jpg
 

Mattson

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Styrsö
Hoj
KTM 990 SM 08, KTM 640 06 Såld
Tja.
Är ny ägare te en 640 SM 2006 som jag undrar lite med drevningen.
Har acra slip-on och 172.5 munstycke och satte på 16 / 42 drevning och undrar hur den går med 16 / 45 drevning? Vill kunna koppla upp den på bakhjulet på 3ans växle å inte 2an som det endast går nu.
Den gör ju ca 160 nu å va händer med farten vid drevning ifrån 42 till 45 drevning?
120 max å hysterisk?
Mvh Matte
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Tja.
Är ny ägare te en 640 SM 2006 som jag undrar lite med drevningen.
Har acra slip-on och 172.5 munstycke och satte på 16 / 42 drevning och undrar hur den går med 16 / 45 drevning? Vill kunna koppla upp den på bakhjulet på 3ans växle å inte 2an som det endast går nu.
Den gör ju ca 160 nu å va händer med farten vid drevning ifrån 42 till 45 drevning?
120 max å hysterisk?
Mvh Matte

Jag kör 16/45... min blir hysterisk vid 140km/h. Fast 160 gör den ändå...
Enligt mig är det helt ointressant om hojen gör 160, 170 eller 180... bara man kan köra på upp i runt max 140, sen är det ju ändå inte kul att sitta på en motard.

Jag tycker att 16/45 är en rätt bra drevning faktiskt...
 

Olmo

Med lem i köttflöjt mc
Gick med
31 Oct 2005
Ort
Södertörn
Hoj
2010 KTM 690 Duke
Lugn i stormen

Original har den väl 17-42
Med den drevning Du har nu, 16-42 går det med lite träning att rycka upp den på slangen utan koppling. På 3:ans växel.
Jag kör 16-38 och att koppla upp den på 3:an är inga problem. Ligg mellan 55-60 km/h.

Byt inte, öva istället. Mitt råd
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Original har den väl 17-42
Med den drevning Du har nu, 16-42 går det med lite träning att rycka upp den på slangen utan koppling. På 3:ans växel.
Jag kör 16-38 och att koppla upp den på 3:an är inga problem. Ligg mellan 55-60 km/h.

Byt inte, öva istället. Mitt råd

Original 17-40 inte 17-42
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top