Ktm 640

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Trajkon
Nja du bor i nacka & ev så kanske www.mcsport.se i Arlanda för långt för dig men de är bra med KTM.

Var det verkligen toppen & inte ventilkåpan?

Fick tag på mcsport och snackade lite. Läckaget från toppen/ventilkåpan eller vad det är skulle enl honom vara ett känt problem med KTM då den är silikonlimmad (istället för packning??) och det släpper då och då. Någon som känner till något om detta? Han ville även ha 2600 kr för en 1000-milaservice (oljebyte och ventiljustering), låter dyrt tycker jag men visst, jag har ingen aning?
Fick även tips om MÖR i Södertälje där jag nu lyckats boka in en tid utan prisuppgift dock. Någon som har erfarenheter av de?
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Fick tag på mcsport och snackade lite. Läckaget från toppen/ventilkåpan eller vad det är skulle enl honom vara ett känt problem med KTM då den är silikonlimmad (istället för packning??) och det släpper då och då. Någon som känner till något om detta? Han ville även ha 2600 kr för en 1000-milaservice (oljebyte och ventiljustering), låter dyrt tycker jag men visst, jag har ingen aning?
Fick även tips om MÖR i Södertälje där jag nu lyckats boka in en tid utan prisuppgift dock. Någon som har erfarenheter av de?

Har precis bytt ut packningslimmet på ventilkåpan och det är ju inte sådär jättesvårt men det tar helt klart lite tid och kraft. Finns en jätte bra guide om hur man ska göra på länken här.

Ställa ventilerna och olja är rätt lätt men har man råd är det ju även skönt att lämna in skiten så slipper man en massa svärande och repiga knogar :). Du kanske kan be dom byta packningslimmet på en gång när dom ändå håller på. Men ska du byta packningslimmet själv kan du ju lika gärna ställa ventilerna på en gång.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Fick tag på mcsport och snackade lite. Läckaget från toppen/ventilkåpan eller vad det är skulle enl honom vara ett känt problem med KTM då den är silikonlimmad (istället för packning??) och det släpper då och då. Någon som känner till något om detta? Han ville även ha 2600 kr för en 1000-milaservice (oljebyte och ventiljustering), låter dyrt tycker jag men visst, jag har ingen aning?
Fick även tips om MÖR i Södertälje där jag nu lyckats boka in en tid utan prisuppgift dock. Någon som har erfarenheter av de?

Jupp känt fel men var det inte 2600:- inkl limning av kåpan eller? Är det bara oljebyte & ventiljustering på 1000 mila?
 

Mattson

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Styrsö
Hoj
KTM 990 SM 08, KTM 640 06 Såld
Tja.
Den har 17-42 original och nu har jag 16-42.
Det går inte å koppla upp den lr rycka upp den som det är nu. prövat en hel del.
Ne precis va ska man med 140 + till.
Benmärjen skakar ju bara sönder i de farterna.
Titta på hojdäck.se och hitta Michelin Supermotard R29A 16/63-R17. Nån som vet om det e något å satsa på? e dom gatlagliga?
Mvh Matte
 

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Trajkon
Har precis bytt ut packningslimmet på ventilkåpan och det är ju inte sådär jättesvårt men det tar helt klart lite tid och kraft. Finns en jätte bra guide om hur man ska göra på länken här.

Ställa ventilerna och olja är rätt lätt men har man råd är det ju även skönt att lämna in skiten så slipper man en massa svärande och repiga knogar :). Du kanske kan be dom byta packningslimmet på en gång när dom ändå håller på. Men ska du byta packningslimmet själv kan du ju lika gärna ställa ventilerna på en gång.

tack för tipset om limmet, kanske går att göra själv då? Tänkte även byta olja och kedja/drev själv, så svårt kan det väl ändå inte vara? Men det där med ventilerna har jag inte en aning om hur man gör??

Jupp känt fel men var det inte 2600:- inkl limning av kåpan eller? Är det bara oljebyte & ventiljustering på 1000 mila?

Tjena, nope 2600 kr var för 1000-milaservice som vad jag förstod bara skulle vara olja och ventil. Däremot kunde han dra ner lite på priset för limningen eftersom han ändå håller på sade han. Allt som allt för service, lim och byte av kedja/drev skulle gå på en bit över 5000 kr så det kändes sådär faktiskt. Men det kanske är normalt pris, jag har som sagt ingen aning?
 
Last edited:

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
tack för tipset om limmet, kanske går att göra själv då? Tänkte även byta olja och kedja/drev själv, så svårt kan det väl ändå inte vara? Men det där med ventilerna har jag inte en aning om hur man gör??



Tjena, nope 2600 kr var för 1000-milaservice som vad jag förstod bara skulle vara olja och ventil. Däremot kunde han dra ner lite på priset för limningen eftersom han ändå håller på sade han. Allt som allt för service, lim och byte av kedja/drev skulle gå på en bit över 5000 kr så det kändes sådär faktiskt. Men det kanske är normalt pris, jag har som sagt ingen aning?

Shit. Det är rätt mycket pengar alltså....
Att göra själva servicen är ju inte så knepigt. Ta det försiktigt och dra inte av banjobulten nere vid det långa filter... :huvet
Ventilkollen kanske är lite knepigare dock...

Det står exakt hur man ska göra i din verkstadshandbok (eller vad det nu heter).

Tänkte om du ville spara några kronor iaf....
 
Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Tjena, nope 2600 kr var för 1000-milaservice som vad jag förstod bara skulle vara olja och ventil. Däremot kunde han dra ner lite på priset för limningen eftersom han ändå håller på sade han. Allt som allt för service, lim och byte av kedja/drev skulle gå på en bit över 5000 kr så det kändes sådär faktiskt. Men det kanske är normalt pris, jag har som sagt ingen aning?

5000 kändes dyrt:gnissla
 

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Trajkon
Shit. Det är rätt mycket pengar alltså....
Att göra själva servicen är ju inte så knepigt. Ta det försiktigt och dra inte av banjobulten nere vid det långa filter... :huvet
Ventilkollen kanske är lite knepigare dock...

Det står exakt hur man ska göra i din verkstadshandbok (eller vad det nu heter).

Tänkte om du ville spara några kronor iaf....

Joo, man vill ju alltid spara några kronor eller hellre lägga de på bensin och ha skoj =)
Får nog kolla igenom hur mycket jag skulle kunna göra själv då tror jag, tack för alla tips.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Joo, man vill ju alltid spara några kronor eller hellre lägga de på bensin och ha skoj =)
Får nog kolla igenom hur mycket jag skulle kunna göra själv då tror jag, tack för alla tips.

Försök att meka själv, det är inte speciellt svårt. Följ instruktionerna och var noga :tummenupp

När du ändå plockar bort ventilkåpan så kan du sätta i en roligare kam ...
(för de pengarna du spar på servicen :yoparty)
 

"Budda"

Budda
Gick med
28 Nov 2008
Ort
-Göteborg-
Hoj
Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen
Fråga: Jag har en 640 -01:a
Skulle byta hastighetsmätarvajer nu, men den verkar på gränsen till för kort.
När era hojar är helt utfjädrade, är vajern helt sträckt då?
Den förra slet jag av när jag lyckades med en pytte-wheelie, o detta är samma vajer, men det verkar ju som den är för kort.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
tack för tipset om limmet, kanske går att göra själv då? Tänkte även byta olja och kedja/drev själv, så svårt kan det väl ändå inte vara? Men det där med ventilerna har jag inte en aning om hur man gör??



Tjena, nope 2600 kr var för 1000-milaservice som vad jag förstod bara skulle vara olja och ventil. Däremot kunde han dra ner lite på priset för limningen eftersom han ändå håller på sade han. Allt som allt för service, lim och byte av kedja/drev skulle gå på en bit över 5000 kr så det kändes sådär faktiskt. Men det kanske är normalt pris, jag har som sagt ingen aning?

Aj fan, slutade lämna in mina LC4 efter 1:a servcien då det var iallafall bara 6mån garanti. Så kör allt själv istället. Du har mekhandboken hos TomK här på SH som du kan ladda ner så fixar du allt själv.
 

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen
Fråga: Jag har en 640 -01:a
Skulle byta hastighetsmätarvajer nu, men den verkar på gränsen till för kort.
När era hojar är helt utfjädrade, är vajern helt sträckt då?
Den förra slet jag av när jag lyckades med en pytte-wheelie, o detta är samma vajer, men det verkar ju som den är för kort.

Min är inte helt spänd. När hojen står som vanligt sticker vajern ut åt sidan så den hade kunnat kortare.
 

"Budda"

Budda
Gick med
28 Nov 2008
Ort
-Göteborg-
Hoj
Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen
Min är inte helt spänd. När hojen står som vanligt sticker vajern ut åt sidan så den hade kunnat kortare.

Ny fråga: I vilken riktning sticker vajern ut från navet.
Min pekar rakt bakåt. Funderar på om det är det som är fel, att den borde peka mera uppåt så att säga. Då tjänar man ju några cm
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ny fråga: I vilken riktning sticker vajern ut från navet.
Min pekar rakt bakåt. Funderar på om det är det som är fel, att den borde peka mera uppåt så att säga. Då tjänar man ju några cm


Sitter det inget spår på gaffelbenet som håller fast snäckan?
 

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen
Ny fråga: I vilken riktning sticker vajern ut från navet.
Min pekar rakt bakåt. Funderar på om det är det som är fel, att den borde peka mera uppåt så att säga. Då tjänar man ju några cm

Så här ser det ut på min iaf. Vet dock inte om det är så det ska sitta..
 

Bifogat

  • IMG_1205.jpg
    IMG_1205.jpg
    234.4 KB · Visningar: 73
  • IMG_1206.jpg
    IMG_1206.jpg
    232.6 KB · Visningar: 71

Krillelundgren

Förbjuden väg är oftas hårt sliten.
Gick med
30 Jun 2004
Ort
Oskarshamn
Hoj
KTM 640 SM
Köp av Orginalkolv till hojen. Någon som nyligen köpt, tänkte på billigaste stället typ.. :yoparty

Lyckas inte direkt hitta någon sida via nätet...
 

Raketen2000

Per Silja
Gick med
26 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640
HXC slipon

På min 640 sitter det en KTM HXC slipon.
Förutom att den är rätt ful, vad är det för slipon?
Jag misstänker att den sedan tidigare är öppnad och rensad på stoppning (?) då den låter rätt mycket och grannarna börjat titta lite när jag kommer förbi.

Så, hur får man det "något" tystare?
Köpa dämp-ull och proppa i, eller hur funkar det?
Behöver man bestycka om HSR42:an också?

/R
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top