Ktm 640

Mammas Nya Kille

Bäst i test!
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Gävle
Hoj
wr250f
slamrig koppling!

Idag uppkom ett rasslande om min koppling som jag inte hört förut..
När man står på tomgång med friläget i så rasslar det lite om kopplingen, det ljudet försvinner när man drar in kopplingen.
Vad kan det vara för ''fel'' för så har den inte låtit förut.
hojjen är en 640 från 02 som endast gått drygt 900 mil och fått det berömda kopplingslagret bytt för ca 40 mil sedan.
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
hmm klurar lite..

har läst överallt att 625:an är bättre än 640. men kollar man på bikez.com så är 640 endast 6 kilo tyngre , men har 49 pollar istället för 625:ans 33.

är det så som folk säger . eller kan jag köpa mig en 640 motard och ha skitkul på ? . eller måste jag köra 625. ?
 

"Budda"

Budda
Gick med
28 Nov 2008
Ort
-Göteborg-
Hoj
Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen
Kollade idag efter lite körning, och det läcker definitivt därifrån. Lossade kåpan lite och såg då att det inte sitter någon packning alls där. Ska det inte göra det?

Min läcker oxå därifrån efter jag hade loss den.
Jag är inte HELT 100%säker, så vänta på svar från någon annan oxå,
men vi hade loss den o vad jag vet så var det liksom baksidan på startmotorn, där den går in, o det rann inte ut någon olja.
Men min läcker oxå där sedan vi tog loss den som sagt.
Så det låter inte omöjligt.
 

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen
Min läcker oxå därifrån efter jag hade loss den.
Jag är inte HELT 100%säker, så vänta på svar från någon annan oxå,
men vi hade loss den o vad jag vet så var det liksom baksidan på startmotorn, där den går in, o det rann inte ut någon olja.
Men min läcker oxå där sedan vi tog loss den som sagt.
Så det låter inte omöjligt.

Jag har en LC4 repair manual som pdf (någon som vill ha?) där man bla. kan se hur man tar loss den kåpan, och då står det ta loss kåpan och packningen :tummenupp Och när jag kollade på Thumpertalk så såg jag att man kan beställa den packningen. http://oem.thumpertalk.com/images/KTM/2001/Motorcycles/ETK_MO_640_LC4_01_320825_Page_22.jpg nr 21 på bilden.

Så jag ska ringa Johanc mc i gbg imorgon och se om de har sånna packningar :)
 

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen
Vore schysst att ha den. Kan du ladda upp den på någon hemsida så jag kan ladda ner den. Såg att den kostade 400:- att köpa

Japp, kan ladda upp den. Den är för -98 till -03. Bara någon säger någon bra sida. Tänkte ta rapidshare men där var det bara 10 nedladdningar och så.

Såg att du körde 640 "med riktig förgasare". Kan du tipsa om någon som är bättre än original? Pris? Var kan man beställa?

Nu är jag inte säker, men är det inte t.ex. Mikuni TM40?
 
Last edited:

Mattson

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Styrsö
Hoj
KTM 990 SM 08, KTM 640 06 Såld
Tja.
Är det någon som har en uppsättning med oranga kåper te 640 SM senare modellen på 05 och frammåt?
Mvh Matte
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Såg att du körde 640 "med riktig förgasare". Kan du tipsa om någon som är bättre än original? Pris? Var kan man beställa?

Hej.
Jo det stämmer. Jag kör med en HSR42. Den funkar fin-fint, men det krävs lite varv för att den ska gå riktigt bra. Iaf så som min är bestyckad... :D
Sen kan du kolla på TM40 eller om du vill lägga lite extra pengar, en FCR41 (sitter original på 625 och 660).

Ebay funkar väl alltid, men jag köpte från www.braigasen.com. Där finns både nya och begagnade. Han som har web-shoppen är riktigt bra att ha och göra med. Han hjälper gärna till och ser till att hojen blir korrekt bestyckad. Honom rekomenderar jag iaf!

Lycka till och skicka ett PM om det är något du undrar över... //Magnus
 

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen
Min läcker oxå därifrån efter jag hade loss den.
Jag är inte HELT 100%säker, så vänta på svar från någon annan oxå,
men vi hade loss den o vad jag vet så var det liksom baksidan på startmotorn, där den går in, o det rann inte ut någon olja.
Men min läcker oxå där sedan vi tog loss den som sagt.
Så det låter inte omöjligt.

Beställde en ny packning från Johans MC idag. Kostade 40:- ungefär. Tänkte bara informera om att det finns att köpa där :tummenupp
 

Ygg

Ny medlem
Gick med
27 May 2009
Ort
på landet
Hoj
2002, KTM Duke II
Kanon! Tack så mycket MR.duDe. :) Kanske kan lära mig något av den så att jag lyckas få igång min Duke.
 

"Budda"

Budda
Gick med
28 Nov 2008
Ort
-Göteborg-
Hoj
Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen
Beställde en ny packning från Johans MC idag. Kostade 40:- ungefär. Tänkte bara informera om att det finns att köpa där :tummenupp

Sjukt bra!
Då ska jag göra detsamma.
Ska ju ändå ta isär det, så då kan jag lika väl byta.
Tack för tipset :D

Någon som vet om det finns nya kol, eller ny brygga till startmotorn att köpa någonstans till en 01:a?
Jag hittar bara hela startmotorn, men det kostar ju skjortan! :gnissla
 
Last edited:

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen
Monterade min packning idag, och vipps så slutade den läcka :) Dem av er som sett min profilbild har sett att den läckte ganska mycket innan...

O-ringen var helt platt i princip, nog aldrig bytt förut.

Kanon! Tack så mycket MR.duDe. :) Kanske kan lära mig något av den så att jag lyckas få igång min Duke.

:tummenupp:)



Edit: Har fått ett nytt konstigt fel på 640n. När jag köpte den startade den jättelätt med elstarten. Då använde jag bara den för jag hört läskiga historier om folk som fårr ont av baksmällar när man kickat :banana Men jag lärde mig att kicka. Ett par dagar kickade jag endast för jag tyckte det var roligare när jag precis lärt mig :yoparty Men till problemet. Nu vägrar den starta med elstarten. Startmotorn drar runt som vanligt med den kommer liksom aldrig igång. Men den går fortfarande att kicka igång. Har även laddat batteriet så c-teken säger att det är fulladdat. Är jäklit trött på att kicka nu...

Någon som vet vad det kan vara för fel?
 
Last edited:

Rohdin

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki GS1000e -79
Ni som bytt förgasare på 640:n, hur har ni gjort med gummit mellan förgasare och cylinder? Min tm40 har mindre anslutning än den gamla som satt där. Har nu bara dragit åt lite extra med slangklammer men tror inte det blir helt tätt. Från början när jag fixat med bestyckningen så gick den väldigt bra. Men nu är den inte alls trevlig att köra. Får väldigt mycket avgassmällar vid avslag och den svarar väldigt dåligt på gasen.
Gummit till keihinförgasaren som sitter på 660 vet jag är mindre mot förgasaren men är det någon som vet om det är rätt mått?
Eller har ni några andra ideer vad som hänt?

Tack /Edvin
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
[/QUOTE]

Edit: Har fått ett nytt konstigt fel på 640n. När jag köpte den startade den jättelätt med elstarten. Då använde jag bara den för jag hört läskiga historier om folk som fårr ont av baksmällar när man kickat :banana Men jag lärde mig att kicka. Ett par dagar kickade jag endast för jag tyckte det var roligare när jag precis lärt mig :yoparty Men till problemet. Nu vägrar den starta med elstarten. Startmotorn drar runt som vanligt med den kommer liksom aldrig igång. Men den går fortfarande att kicka igång. Har även laddat batteriet så c-teken säger att det är fulladdat. Är jäklit trött på att kicka nu...

Någon som vet vad det kan vara för fel?[/QUOTE]


Dåligt batteri ?
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Ja, jag antar att det kan vara det. Har mätt batteriet och då låg det på ca 12.5v. Men grejen är den att jag inte har pengar till att köpa ett batteri för felsökning :gnissla Utan i så fall vill jag vara säker på att det är batteriet först.
Elen på 640 är mkt intressant att mecka med ;)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top