Ktm 640

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)

vlc

Ignorance is bliss
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Sätila
Hoj
'04 KTM 640 SM Prestige
Tänkte höra om någon har något tips på alternativ till originalframlyse / kåpa till 640'n? Det som är original på 04'an påminner skrämmande mycket om ett från en Honda MT50 =).
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Tänkte höra om någon har något tips på alternativ till originalframlyse / kåpa till 640'n? Det som är original på 04'an påminner skrämmande mycket om ett från en Honda MT50 =).

sitter och funderar på att fixa den från 660in själv
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Tänkte höra om någon har något tips på alternativ till originalframlyse / kåpa till 640'n? Det som är original på 04'an påminner skrämmande mycket om ett från en Honda MT50 =).

Skulle jag lägga pengar på en ny lamp-kåpa hade jag direkt gått på den som sitter på 530n!
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Tänkte höra om någon har något tips på alternativ till originalframlyse / kåpa till 640'n? Det som är original på 04'an påminner skrämmande mycket om ett från en Honda MT50 =).

Köper du ny, så sälj gamla insatsen till mig.
Min är sprucken och ful.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Instabilitet i 135 km/t

Var ute på första riktiga repan med min nyinköpta 640 -05 i förra veckan. Hur kul som helst om det inte varit för en rätt obehaglig upplevelse ute på motorvägen in mot stan. Skulle jaga ikapp några hojar framför mig, farten var runt 135-140 knyck när jag känner klara svängnings/ålningstendenser från framhjulet. Jag slår av och det upphör. Funderar på om jag inbillar mig, det blåser ju en hel del, och trycker på igen. Samma sak...känns som framhjulet inte är i backen och hela främre delen av hojen ska börja pendla fram och tillbaka.

Någon som har en teori? Sitter jag fel (för långt bak?) Ringtryck? Har kollat gaffeln både en och två gånger och ser ingenting som tyder på skador. Förra ägaren bedyrar av hojen aldrig varit omkull (han är ende ägaren) och jag litar faktiskt på honom.

Mkt tacksam för hjälp:)
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Var ute på första riktiga repan med min nyinköpta 640 -05 i förra veckan. Hur kul som helst om det inte varit för en rätt obehaglig upplevelse ute på motorvägen in mot stan. Skulle jaga ikapp några hojar framför mig, farten var runt 135-140 knyck när jag känner klara svängnings/ålningstendenser från framhjulet. Jag slår av och det upphör. Funderar på om jag inbillar mig, det blåser ju en hel del, och trycker på igen. Samma sak...känns som framhjulet inte är i backen och hela främre delen av hojen ska börja pendla fram och tillbaka.

Någon som har en teori? Sitter jag fel (för långt bak?) Ringtryck? Har kollat gaffeln både en och två gånger och ser ingenting som tyder på skador. Förra ägaren bedyrar av hojen aldrig varit omkull (han är ende ägaren) och jag litar faktiskt på honom.

Mkt tacksam för hjälp:)

Kolla:
fälg
bromsskiva
däck
luftning av gaffel
styrhuvud

Kolla även så inget sitter löst på hela hojen.
LC4:an är ju känd att vibrera loss det mest.
 

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Var ute på första riktiga repan med min nyinköpta 640 -05 i förra veckan. Hur kul som helst om det inte varit för en rätt obehaglig upplevelse ute på motorvägen in mot stan. Skulle jaga ikapp några hojar framför mig, farten var runt 135-140 knyck när jag känner klara svängnings/ålningstendenser från framhjulet. Jag slår av och det upphör. Funderar på om jag inbillar mig, det blåser ju en hel del, och trycker på igen. Samma sak...känns som framhjulet inte är i backen och hela främre delen av hojen ska börja pendla fram och tillbaka.

Någon som har en teori? Sitter jag fel (för långt bak?) Ringtryck? Har kollat gaffeln både en och två gånger och ser ingenting som tyder på skador. Förra ägaren bedyrar av hojen aldrig varit omkull (han är ende ägaren) och jag litar faktiskt på honom.

Mkt tacksam för hjälp:)

Tror inte att en lc4 är så stabil i denna fart!!! kanske obalanserade däck! Blåser det så kan det nog vara en orsak om man tänker på viktfördelningen med förare......det blir inte så mycket vikt fram...
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Var ute på första riktiga repan med min nyinköpta 640 -05 i förra veckan. Hur kul som helst om det inte varit för en rätt obehaglig upplevelse ute på motorvägen in mot stan. Skulle jaga ikapp några hojar framför mig, farten var runt 135-140 knyck när jag känner klara svängnings/ålningstendenser från framhjulet. Jag slår av och det upphör. Funderar på om jag inbillar mig, det blåser ju en hel del, och trycker på igen. Samma sak...känns som framhjulet inte är i backen och hela främre delen av hojen ska börja pendla fram och tillbaka.

Någon som har en teori? Sitter jag fel (för långt bak?) Ringtryck? Har kollat gaffeln både en och två gånger och ser ingenting som tyder på skador. Förra ägaren bedyrar av hojen aldrig varit omkull (han är ende ägaren) och jag litar faktiskt på honom.

Mkt tacksam för hjälp:)
kände samma sak redan vid 100km/h+ försvann när jag luftade ur framgafflarna
 

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Kolla också att inte framhjulsaxeln sitter löst samt att det 4 insex bultarna är fastskruvade längs ner på gafflarna i axeln...

Annars bör det ju vara balansering utav fälg eller dämpare?
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
kolla även din förspänning på stötdämparen i bak .
är den för mjuk så sätter sig cykeln alldeles för mycket och du kan uppleva att fronten blir lätt och instabil. en lc4 är visst stabil i dom farterna om den är bra inställd i chassit. upplevde själv lätta vobbeltendenser när jag hade den i början. dessa försvann efter lite meck med bakfjädring. så kolla även där
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Tack för all input. Jag är som sagt helt ny på motard och kör som bäst in mig. Mina referensramar är därför lite off kanske men jag har enormt svårt att tro att det "ska" kännas så.

Ska kolla returdämpning och gaffel, tyckte faktiskt den kändes svampig bak.
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Tack för all input. Jag är som sagt helt ny på motard och kör som bäst in mig. Mina referensramar är därför lite off kanske men jag har enormt svårt att tro att det "ska" kännas så.

Ska kolla returdämpning och gaffel, tyckte faktiskt den kändes svampig bak.

Berätta gärna hur det blev sen. Min känns också lite så ibland. Märker egentligen det bara på bana, men det är alltid intressant att höra hur ni gjort med bakdämparen.

//M
 

NetWork

Fint som snus
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
KTM 640 SM -03
Hittade en tändstiftsnyckel jag efterfrågade tidigare, dom har en 18mm hylsa på Biltema som passar 640 -03 med 18mm stift...


Har nu ett annat problem som ni kanske kan hjälpa mig med?
Så fort jag vrider om tändningen går säkring Nr4 som blinkerserna, bromslampan och tutan går på...Det konstiga är att även hastighetsmätardisplayen slocknar också, trots att jag inte ser något fel på säkring Nr2 som ska ta displayen...Ska testa och byta även den säkringen imorrn...Jag testade att rycka isär kontakterna till dom bakre blinkerserna och bromslampan men säkring Nr4 gick fortfarande, detta tolkar jag som att det är någon kortis eller liknande i framblinkerserna eller tutan? Men i och med att displayen också slocknar kan det kanske vara något problem med blinkersindikatorn i displayen?

Någon som har några tips eller har varit med om nått liknande?


//Victor
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Hittade en tändstiftsnyckel jag efterfrågade tidigare, dom har en 18mm hylsa på Biltema som passar 640 -03 med 18mm stift...


Har nu ett annat problem som ni kanske kan hjälpa mig med?
Så fort jag vrider om tändningen går säkring Nr4 som blinkerserna, bromslampan och tutan går på...Det konstiga är att även hastighetsmätardisplayen slocknar också,

Någon som har några tips eller har varit med om nått liknande?


//Victor

Så där var det för mig på min 03:a. Var högerblinkers som spökade då.
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Har du tagit bort tanken på sista tiden?
Är säkert någon kabel som ligger i kläm ska du se.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top