Ktm 640

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Hoj
2015 KTM Superduke 1290 R
Trevligt att du fick igång den. Motorbromsen minskar när man höjer tomgången så justera ner tomgångskruven lite.

Den skruv du talar om sitter försänkt på undersidan av förgasaren och är bränsleskruven för att reglera lågfarten. Jag har gjort en grundinställning av den så rör inte om inte cykeln går illa på små trottelöppningar.

Jo den går o den går bra när man gasar men ibland blir det rödljus m.m :D

Vill man då ha tomgång så har jag det med skruven som är ditsatt mot "trottelhjulet" (vetifan vad det heter) men där man sätter fast wiren.

Vad bör jag ändra om jag vill ha tomgång och liknande motorbroms som med org.fuggen? Går det? Som det är nu så känns det nästan som om att min ditmeckade "tomgångsskruv" står för långt in och därmed är tomgången och avslaget vid motorbroms för högt ställd, nästan som om att hojen gasar själv.. men skruvar jag ut skruven så har jag ingen tomgång.. då dör den.. :confused:

Org motorbroms var ju kanon, bromsbeläggsbyte vart 10:e ... år...

Har jag gjort nåt fel?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jo den går o den går bra när man gasar men ibland blir det rödljus m.m :D

Vill man då ha tomgång så har jag det med skruven som är ditsatt mot "trottelhjulet" (vetifan vad det heter) men där man sätter fast wiren.

Vad bör jag ändra om jag vill ha tomgång och liknande motorbroms som med org.fuggen? Går det? Som det är nu så känns det nästan som om att min ditmeckade "tomgångsskruv" står för långt in och därmed är tomgången och avslaget vid motorbroms för högt ställd, nästan som om att hojen gasar själv.. men skruvar jag ut skruven så har jag ingen tomgång.. då dör den.. :confused:

Org motorbroms var ju kanon, bromsbeläggsbyte vart 10:e ... år...

Har jag gjort nåt fel?

Skruven vid trotteljulet går väl att justera hur mycket den skall lyfta. Det brukar vara ett rätt smalt spann mellan för mycket lyft= hög tomgång och lite motorbroms och ingen tomgång alls.

Kom ihåg att enbart justera tomgång med genomvarm motor.

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Hoj
Skruven vid trotteljulet går väl att justera hur mycket den skall lyfta. Det brukar vara ett rätt smalt spann mellan för mycket lyft= hög tomgång och lite motorbroms och ingen tomgång alls.

Kom ihåg att enbart justera tomgång med genomvarm motor.

Tomgången är för tillfället precis så den orkar runt utan hjälp med gashandtaget... men ändå är motorbromsen i stort sett borta.. Knepigt värre.

Skruvar jag ut tomgångsskruven så lär spisen dö per omgående..

Kan det vara för stort lågfartsmunstycke?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Tomgången är för tillfället precis så den orkar runt utan hjälp med gashandtaget... men ändå är motorbromsen i stort sett borta.. Knepigt värre.

Skruvar jag ut tomgångsskruven så lär spisen dö per omgående..

Kan det vara för stort lågfartsmunstycke?

Nej felaktig blandning på lågfarten skulle möjligen ge lägre tomgång inte högre.

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Hoj
Nej felaktig blandning på lågfarten skulle möjligen ge lägre tomgång inte högre.

Ok.. Statusen är som sådan att justerar jag tomgångsskruven som styr trottelhjulet där wiren sitter i så har jag antingen ingen motorbroms dvs hojen gasar av sig själv eller ingen tomgång alls om jag nuddar skruven.. men vrider jag å fullt så går det bra...

Vad kan vara snett?

Måste sova.. hörs imorgon!!

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
-04, KTM 640
Slänga på en 690 strålkastare har jag gjort.

Men det ser knepigt ut, det är ett stort mellanrum mellan hastighetsmätarn och lampan, man ser in i lampan alltså, uppifrån.

Hur löser man det?
Jag kan ju inte vara den första som gjort så...

En ny mindre hastighetsmätare, á la exc modellerna kostar ju skjortan...

Last edited:

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
Slänga på en 690 strålkastare har jag gjort.

Men det ser knepigt ut, det är ett stort mellanrum mellan hastighetsmätarn och lampan, man ser in i lampan alltså, uppifrån.

Hur löser man det?
Jag kan ju inte vara den första som gjort så...

En ny mindre hastighetsmätare, á la exc modellerna kostar ju skjortan...

Latexfog, maskeringstejp och färg :tuttar

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
-04, KTM 640
Joo, men då blir det inte så snyggt tror jag inte, hade vart snyggare med en ny hastighetsmätare.
Hittade en tråd på en jänkarsida, men där är dom inte så...noga med att skriva allt dom gör.

Gick med
20 Jul 2009
Hoj
KTM lc4 prestige
Efter ett motorras så söker Jag lite delar, Så är det någon som sitter på följande delar är Jag intresserad.

*Cylinder/kolv (625,640 eller 660).
*komplett vev.
*Packningssats.
*ramlager.

/Robin

caferace

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
ktm 640sm -03
När jag kom fram till jobbet idag så satt det en skruv i bakdäcket som pyser när jag rör den. Vad göra, kan man köra med punkaspray? Hur länge håller det i så fall?

Mvh

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
När jag kom fram till jobbet idag så satt det en skruv i bakdäcket som pyser när jag rör den. Vad göra, kan man köra med punkaspray? Hur länge håller det i så fall?

Mvh

Skippa punkaspray det kladdar bara ner.....

Lyft in hojen på jobb. Ta fram verktygskittet som ligger i cykeln och demontera bakhjulet. Åk till gummiverskstad och be de byta slang och plocka ur skruven. Återmontera och var glad....

caferace

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
ktm 640sm -03
Skippa punkaspray det kladdar bara ner.....

Lyft in hojen på jobb. Ta fram verktygskittet som ligger i cykeln och demontera bakhjulet. Åk till gummiverskstad och be de byta slang och plocka ur skruven. Återmontera och var glad....

Så får det bli..får köpa en nyckel till hjulaxelbulten bara för sån har jag inte här.

behöver jag inte göra något åt hålet i däcket? Det är ett michelin supermotoslick med "U" i mitten..

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Så får det bli..får köpa en nyckel till hjulaxelbulten bara för sån har jag inte här.

behöver jag inte göra något åt hålet i däcket? Det är ett michelin supermotoslick med "U" i mitten..

I verktygsatsen finns allt du behöver för att demontera båda hjulen. Nej det räcker med att plocka ur skruven...

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
-04, KTM 640
Tror ni att lampan (och plasten) som 640 supermoton fick 2005 skulle funka att kränga på en 640 enduro, från 2004, utan problem?

sampan

Pengarna ska rulla!
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
sxv 550 -08 + PANIGALE!!
håller på att titta på en 640, och undrar om det är någon som har en bra sida där man kan fina till hojen lite ? typ nya kåpset och annat lull lull ?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA