Ktm 660

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nu ska nya sulor på! Dock så sa herr däckgubbe som har en bra erfarenhet av ktm att det inte är helt enkelt att få av/på hjulen. Så jag undrar vad problemet är? Finns det något så kom gärna med tips och ideér!! Vill ta av dem själv för då slipper jag släpa hojjen till verkstaden.


He he då ska du inte ge dig på ventijustering!

När du står bakom hojen, vinkla hjulet så övre delen på hjulet ligger under kedjeskyddet. Vinkla mer så ser du att den går smidigt ifrån oket. Trodde först du menade ta av däcket! Aldrig att jag lämnar in byte av däck till en verkstad, sånt gör man själv även om somliga tar ruskigt lite betalt!
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Kommer det ingen luft nere på nippeln vid bromsoket så e där ingen luft. När du öppnar nippeln o det bara kommer bromsvätska är allt som det ska.

Jodå så långt är jag med, inga bubblor där inte :) Men uppe i behållaren blir det en bubbla när man trycker in handtaget, Det var mest det jag blev konfunderad över om det var normalläge eller ej :va
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Säker på att det är en luftbubbla och inte vätskan som skvalpar upp?
 

dennisss

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
KTM 450 EXC
hallå hur gör ni när ni kickar igång hojen?
använder ni gasen lite?
står ni på sidan av den lr över den när ni kickar?
har inte haft hojen så länge så ge mig nåra bra tips så ja får igång den lättare:D

Det tar fan tid att lära sig tekniken...Men jag gör följande, efter påkommande själv och tips härifrån!

När den är kall:

choke, ingen gas och när jag ska börja kicka är ju oftast kicken helt stumm, då använder jag dekompen lite så jag får rörelse på kolven, så kickar jag, tycker inte det där jäkla klickandet och så funkar!

Varm: Kicka bara

Ljummen: Efter tips härifrån, ENBART varmluftreglaget (riktiga namnet kommer jag ej ihåg) Då går den igång så fint, ev. parera lite med dekompen för att få rörelse på kolven!
 

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Trajja TT600 -00
När jag ska ha igång min känner jag efter på kicken. Om den är stumm eller trög så dekompar jag och trycker lite på kicken. Sen släpper jag dekompen och känner om kicken fjädrar lite lätt i övre läget. Då trycker jag till med allt jag kan :)
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Nej det är jag inte :) Är det retur i behållaren? Isf är det kanske det som gör att det ser ut som en bubbla då :confused:

När jag bytte bromsvätska så skvalpade det iaf när i påfyllningskärlet när jag tryckte in handtaget.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Ngn mer än jag som har problem med att bakändan börjar vobbla när man slår av på gasen i högfartskurvor ( 120km/h+)? Kan det vara så att jag har fel inställning på fjädringen?
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
När jag bytte bromsvätska så skvalpade det iaf när i påfyllningskärlet när jag tryckte in handtaget.

Då är det väl så det ska vara helt enkelt :tummenupp Ska bli kul att känna om det blir någon skillnad med nya beläggen. Förhoppningsvis något bättre bett i grejerna iallaf. Nu ska jag ta mig an min trotsiga 2 1/2 åring :galen :ätapiller
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Ngn mer än jag som har problem med att bakändan börjar vobbla när man slår av på gasen i högfartskurvor ( 120km/h+)? Kan det vara så att jag har fel inställning på fjädringen?

Visst kan du testa att justera fjädringen men förvänta dig inte att hojen är stabil om kliver av gasen i högfartskurvor. När du går från driv till motorbroms får du räkna med att hojen protesterar. Chassiet är inte gjort för att köra snabba kurvor. När jag körde på Kinnekulle så ålade sig hojen hela vägen från bron bort till långhögern efter start/mål. Nu kommer jag inte riktigt ihåg vilken hastighet man har under bron men jag har för mig att det är ungefär 170 med hyffsat nerlägg. Med sporthoj går det med knäskrap där fast med sporthoj så har man lite högre fart.
Samma om du rycker hårt i styret när du kör rakt fram i 100 +, hojfan kommer självsvänga. Kommer man från sporthoj så känns det som att sitta på en cresent ungefär, men jösses vad skoj det är :) (framförallt att köra om 1000 cc på Kinnekulle)
 

Andersj

ytterst omogen
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Nacka
Hoj
660 smc
He he då ska du inte ge dig på ventijustering!

När du står bakom hojen, vinkla hjulet så övre delen på hjulet ligger under kedjeskyddet. Vinkla mer så ser du att den går smidigt ifrån oket. Trodde först du menade ta av däcket! Aldrig att jag lämnar in byte av däck till en verkstad, sånt gör man själv även om somliga tar ruskigt lite betalt!

Har du några bra tips för att få motarddäck att släppa från däckslåsen??

Jag svålade om i förra veckan och slet med gummihammare och 5.56 i en timme utan resultat. Så jag åkte och lånade en typ jätteslaghammare som man använde förr då man kränge bildäck för hand.
 

RandomHero

Bruksare!
Gick med
26 Aug 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
ktm 660 - 06
Tja!
Håller på och rensar min bakdel. Ni som kapat av stänklappen kapade ni precis efter där skruvarna fäster i oranga plasten? strax innan baklyktan.

Det går ju 2 skruvar som fäster underifrån upp till den orangaplasten, i konformade hål.
//Dan
(lägger tråder här i stället)
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Tja!
Håller på och rensar min bakdel. Ni som kapat av stänklappen kapade ni precis efter där skruvarna fäster i oranga plasten? strax innan baklyktan.

Det går ju 2 skruvar som fäster underifrån upp till den orangaplasten, i konformade hål.
//Dan
(lägger tråder här i stället)

Man kan ju annars plocka bort hela den undre kåpan och sätta dit ett diodbakljus. (som du redan köpt):D

Finns bild här!! hur jag menar.
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=182184&d=1172137374
 

RandomHero

Bruksare!
Gick med
26 Aug 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
ktm 660 - 06
Man kan ju annars plocka bort hela den undre kåpan och sätta dit ett diodbakljus. (som du redan köpt):D

Finns bild här!! hur jag menar.
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=182184&d=1172137374

satt faktiskt och kollade på den bilden, du har du alltså slitit bort hela den undre svarta kåpan? den fäster väl ända bort till under sadel..
va mer inne på att om man skulle kapa av den lilla stänklappen men de kanske är dumt :näsblod
 

MaTtE_Å

Medlem
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
KTM 950sm
Nån som vet eller kan tvärkolla om man ska ha en mutter på bulten i den nedersta länken på länkaget?
Alltså leden närmast backen...

provade även trycka i fett i nippeln som sitter på länkaget men det gick inte, handtaget på pumpen blev pall.

Måste man ha hojjen uppallad för att fettet ska kunna komma in i leden eller?


Ha de / Matte
 

GipsY

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Sandviken
Hoj
TWN 350 Boss Twin 1954/HVA 125-80
Låsning

Tjaba efter en tur idag såg jag på min skivbroms skiva i fram att det endast en nit kvar resten av alla 5-6 nitar var borta :va . fick åka hem med 240 i puls med tanken om skivan skulle ta stopp i oket .. fick höra av en polare att hans kompis har en 640 som det inte satt någon nit på alls :va ska skivbromsen vara nitad eller inte?
 

Voiceless

Lerskvätt
Gick med
25 Mar 2003
Ort
STHLM, Vallentuna
Hoj
400 EXC
Tjaba efter en tur idag såg jag på min skivbroms skiva i fram att det endast en nit kvar resten av alla 5-6 nitar var borta :va . fick åka hem med 240 i puls med tanken om skivan skulle ta stopp i oket .. fick höra av en polare att hans kompis har en 640 som det inte satt någon nit på alls :va ska skivbromsen vara nitad eller inte?

Det är inte detta du menar med nit va?
För det är magneten till instrumentet
 

Bifogat

  • KTM-brake.jpg
    KTM-brake.jpg
    76.5 KB · Visningar: 179
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top