Ktm 660

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
För att jag körde dom på Åland (go cart-bana) och det var ingen hit alls. Funkade bra de första varven när man värmde upp (kanongrepp från start! kunde kört ifrån alla med slicks på första varvet... om dom inte hade däcksvärmare. :)) men så fort man började ladda på så släppte det.

Visserligen var det ganska trevliga släpp då det mest bara kasade utåt men utan att bli läskigt. Jag hade kört fortare med andra däck.

Det kan bero på 3 saker. Det ena är att jag kör fortare än vad däcken tillåter på en så liten och snäv bana.

Det andra är att jag har kass körstil och därmed inte kan utnyttja däcken rätt utan "provocerar" dom i kurvorna.

Eller... så är det en kombination av ovanstående. Vilket är den troligaste orsaken.

Jag är långt ifrån nån snabb förare men jag tyckte det var trist när däcken begränsade min körning istället för att jag var begränsningen.

Sen är jag väl medveten om att andra förare hade kunnat köra MYCKET fortare än mig på samma däck på grund av en bättre/annorlunda körstil. Men JAG rekommenderar inte dom däcken till bana.

Ytterligare en anledning är att det inte är bandäck. Dom är inte konstruerade för det från michelin. Det är sporttouring-däck.

Så tycker jag. :)

/Lucky9

klart att däcken inte är gjorda för bana, men jag tycker att dem funkar bra på stor bana.
Har inte kört motardbana eller gocartbana så där kan jag inte utala mig, kan hända att däcken beter sig annorlunda där.

Släpper det bak eller fram?

Jag får bakhulssläpp vid hård inbromsning från hög fart men det är ju bara roligt :)
 

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
Släpper det bak eller fram?

Jag får bakhulssläpp vid hård inbromsning från hög fart men det är ju bara roligt :)

Det var faktiskt ganska intressant... Det släppte ungefär samtidigt både fram och bak oftast... Detta såklart med "grundgas" genom kurvan. Hojen förflyttades en halvmeter längre ut, lugnt och fint, för att sen återfå fäste. Det lixom kasade utåt.

Sen släppte det fram ibland (oftast när jag köde dåligt och bromsade under nerlägg såklart) och bak vid gaspåslag ur kurva. Men aldrig några plötsliga släpp utan allt var lugnt och fint och kontrollerbart. En bättre förare hade nog kunna stila en hel del och medvetet rita snygga streck ur varje kurva. :)

Sen finns ju alternativet med dåliga inställningar på dämparna, precis som gnutten skrev. Men i det här fallet fick jag en del hjälp med inställningarna och laborerade även med däckstrycket en hel del.

Ett gatdäck som detta ville verkligen inte ha under 2 bar i sig. Tror jag slutade på ca 2,4 när jag tyckte dom kändes stabilast.

/Lucky9

P.s. varför blir mina inlägg om däck alltid så jäkla långa??? :) D.s.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Sen finns ju alternativet med dåliga inställningar på dämparna, precis som gnutten skrev. Men i det här fallet fick jag en del hjälp med inställningarna och laborerade även med däckstrycket en hel del.

Ett gatdäck som detta ville verkligen inte ha under 2 bar i sig. Tror jag slutade på ca 2,4 när jag tyckte dom kändes stabilast.

/Lucky9

P.s. varför blir mina inlägg om däck alltid så jäkla långa??? :) D.s.

Äääh du är för lätt! :D
 

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Ort
Ske-å
Hoj
Fz6n
Jepp:tummenupp
Har aldrig använt backspegel på högersidan på någon utav mina 2hjuliga fordon jag haft.

Värt att nämna var att jag var på vv och kollade hur många speglar jag behövde för att kunna få köra upp på min kotte, svaret blev att alla motorcyklar efter 1999 är tvugna att ha 2st speglar. Det stod tydligen i lagen sa dom (hon tog upp en bok och kollade), hur många de är som bryr sig om de är ju en annan sak sålänge man minst har en iaf.
 

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Värt att nämna var att jag var på vv och kollade hur många speglar jag behövde för att kunna få köra upp på min kotte, svaret blev att alla motorcyklar efter 1999 är tvugna att ha 2st speglar. Det stod tydligen i lagen sa dom (hon tog upp en bok och kollade), hur många de är som bryr sig om de är ju en annan sak sålänge man minst har en iaf.

Finns det någon lag på hur stor den måste vara, eller placering?
 

xever

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Skånes Fagerhult (HBG)
Hoj
Kawasaki Ninja 636, Husaberg 650
hej min ktm 660 har kladdat lite med ventiler och kam och vidare.. håller på att total renovera motorn nu. Finns ett problem min pappas idiot kompis Göran påstår att lc4 motorn är en ren racing motor, och måste plockas ner var 3 timme och kollas igenom helt. Med andra ord en vass trimmad motor påstor han. Han ber mig sälja den hela tiden för det är ingen cykel för mig med minst lika mycket meck som körning. Finns det ngn som har kört en 660 lc4 som kan berätta för idioten hur det står till med dessa motorer och motorcyklar igenligen kommer skriva ut svaret och ge till han. mvh jocke =(
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
hej min ktm 660 har kladdat lite med ventiler och kam och vidare.. håller på att total renovera motorn nu. Finns ett problem min pappas idiot kompis Göran påstår att lc4 motorn är en ren racing motor, och måste plockas ner var 3 timme och kollas igenom helt. Med andra ord en vass trimmad motor påstor han. Han ber mig sälja den hela tiden för det är ingen cykel för mig med minst lika mycket meck som körning. Finns det ngn som har kört en 660 lc4 som kan berätta för idioten hur det står till med dessa motorer och motorcyklar igenligen kommer skriva ut svaret och ge till han. mvh jocke =(


:dummer Husaberg är en ren racingmotor, att LC4 är ren racingmotor är lite missvisande även om man plockar ut en del pållar. Om han jämför en standar LC4 med en Factory som blir det lite skillnad men fortfarande är LC4 långt ifrån lika krävande som Husaberg-Vertemati-Aprilia-GAS GAS-VOR bara några exempel som även om del har blivit betydligt bättre. Lyssna inte vad gubbe säger, men om han vill kolla på vässade enstånkor så kan han besöka en SoS tävling!
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
hej min ktm 660 har kladdat lite med ventiler och kam och vidare.. håller på att total renovera motorn nu. Finns ett problem min pappas idiot kompis Göran påstår att lc4 motorn är en ren racing motor, och måste plockas ner var 3 timme och kollas igenom helt. Med andra ord en vass trimmad motor påstor han. Han ber mig sälja den hela tiden för det är ingen cykel för mig med minst lika mycket meck som körning. Finns det ngn som har kört en 660 lc4 som kan berätta för idioten hur det står till med dessa motorer och motorcyklar igenligen kommer skriva ut svaret och ge till han. mvh jocke =(

Som gnutten säger ovan så har gubben helt fel.
Jag har jobbat med KTM och det är som sagt 250 mils serviceintervall på dem 04:a och äldre. Nyare har tom 500 mils serviceintervall.
Vi hade hojar som gått 2000 mil som kom in på service som inte behövde byta ngn kolv.
Allt beror givetvis hur man kör....
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
hej min ktm 660 har kladdat lite med ventiler och kam och vidare.. håller på att total renovera motorn nu. Finns ett problem min pappas idiot kompis Göran påstår att lc4 motorn är en ren racing motor, och måste plockas ner var 3 timme och kollas igenom helt. Med andra ord en vass trimmad motor påstor han. Han ber mig sälja den hela tiden för det är ingen cykel för mig med minst lika mycket meck som körning. Finns det ngn som har kört en 660 lc4 som kan berätta för idioten hur det står till med dessa motorer och motorcyklar igenligen kommer skriva ut svaret och ge till han. mvh jocke =(

Han blandar ihop det med KTMs RFS-motor. Det är deras encylindriga racingmotor och den sitter i tex 250, 450, 525, 530, 560.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Ja ställer väl samma fråga här då, som i 625tråden då efter som det gäller LC4 som LC4:tummenupp
Är det någon LC4 åkare här, som provat Biltemas MC-kedja 520 Street FB-ring art nr:82-124?

-Vad har ni för erfarenheter av denna kedja?
-Vet någon vilken tillverkare som gjort den åt Biltema?
 

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Ort
Ske-å
Hoj
Fz6n
Finns det någon lag på hur stor den måste vara, eller placering?

Har för mig att dom måste vara godkända för mc och alla speglar som är godkända är sånna som sitter i original spegelfästet på styret och som säljs i affärer. Alltså kan man inte komma med biltemas barncykelspeglar för 20kr och ha dom vinklat neråt eftersom dom inte är godkända.
Man skulle ju så klart kunna vinkla dom uppåt utan klagomål säkert.

Hur som helst så har jag köpt en spegel från Clas Ohlsson (strl m10) och den passar perfekt (ser dock hyfsat gay ut men ska ju bara använda den en gång).

Jag tror inte att det finns en enda uppkörningsman i hela världen som skickar hem dig för att du bara har en backspegel eller nått sånt så jag chansade och köpte bara en (om du bara köper en så köp den vänstra eftersom den går ut mot trafiken och är viktigast).
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Jag tror inte att det finns en enda uppkörningsman i hela världen som skickar hem dig för att du bara har en backspegel eller nått sånt så jag chansade och köpte bara en (om du bara köper en så köp den vänstra eftersom den går ut mot trafiken och är viktigast).

Backspegel behövs inte vid besiktning, men polisen kan ju givetvis slå ner på det om de känner för det.
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Jahapp. Då var hojen stulen då.
Hoj+bil stals från Luxgatan på Lilla Essingen någon gång mellan 24.00 och 08.00 i natt.

Bilen är en blå Nissan King Cab -89 med åländsk registerplåt (saknar fram), nummer: ÅLJ 618.

Hojen är min älskade 660 -05, svart, med waveskiva fram samt min hemmabyggda undersätesljuddämpare (vilket den är ensam om, och ganska kännspakt).

Skulle ni i Sthlmstrakten kunna hålla ett öga öppet skulle jag bli väldigt glad.

/En lite smått nedstämd Petter
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Jahapp. Då var hojen stulen då.
Hoj+bil stals från Luxgatan på Lilla Essingen någon gång mellan 24.00 och 08.00 i natt.

Bilen är en blå Nissan King Cab -89 med åländsk registerplåt (saknar fram), nummer: ÅLJ 618.

Hojen är min älskade 660 -05, svart, med waveskiva fram samt min hemmabyggda undersätesljuddämpare (vilket den är ensam om, och ganska kännspakt).

Skulle ni i Sthlmstrakten kunna hålla ett öga öppet skulle jag bli väldigt glad.

/En lite smått nedstämd Petter

Fy fan va surt :gnissla

Dyker den upp i Götet så ska jag hålla ögonen öppna.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Jahapp. Då var hojen stulen då.
Hoj+bil stals från Luxgatan på Lilla Essingen någon gång mellan 24.00 och 08.00 i natt.

Bilen är en blå Nissan King Cab -89 med åländsk registerplåt (saknar fram), nummer: ÅLJ 618.

Hojen är min älskade 660 -05, svart, med waveskiva fram samt min hemmabyggda undersätesljuddämpare (vilket den är ensam om, och ganska kännspakt).

Skulle ni i Sthlmstrakten kunna hålla ett öga öppet skulle jag bli väldigt glad.

/En lite smått nedstämd Petter

En 625 -05 blev stulen i gbg igår oxå!:mad:
 

Spyke 81

Burn rubber not your soul
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Gavle
Hoj
Ktm monster
Då var denna sommar över då, knäoperation inom snar framtid. =( känns lite surt.....
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jahapp. Då var hojen stulen då.
Hoj+bil stals från Luxgatan på Lilla Essingen någon gång mellan 24.00 och 08.00 i natt.

Bilen är en blå Nissan King Cab -89 med åländsk registerplåt (saknar fram), nummer: ÅLJ 618.

Hojen är min älskade 660 -05, svart, med waveskiva fram samt min hemmabyggda undersätesljuddämpare (vilket den är ensam om, och ganska kännspakt).

Skulle ni i Sthlmstrakten kunna hålla ett öga öppet skulle jag bli väldigt glad.

/En lite smått nedstämd Petter


Förlåt Petter om jag är elak men va f*n ställer du en pickup med en hoj på en öppen gata för? Om den stod inlåst så ber jag om ursäkt!
 

xever

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Skånes Fagerhult (HBG)
Hoj
Kawasaki Ninja 636, Husaberg 650
Jahapp. Då var hojen stulen då.
Hoj+bil stals från Luxgatan på Lilla Essingen någon gång mellan 24.00 och 08.00 i natt.

Bilen är en blå Nissan King Cab -89 med åländsk registerplåt (saknar fram), nummer: ÅLJ 618.

Hojen är min älskade 660 -05, svart, med waveskiva fram samt min hemmabyggda undersätesljuddämpare (vilket den är ensam om, och ganska kännspakt).

Skulle ni i Sthlmstrakten kunna hålla ett öga öppet skulle jag bli väldigt glad.

/En lite smått nedstämd Petter



Håller ögonen öppna så dyker den upp runt hbg trakten hör jag av mig... jävla kräk :mad: vad fan kan man inte ha ngtifred för
 

Mr nitrox

Mr nitrox
Gick med
12 May 2009
Ort
bromma
Hoj
2004 ktm 660smc
660 toppfart

Min kompis hade en 660-03 med Sebring helsystem (dubbla) och den kändes nog snäppet värre än min 660-04 med Sebring slipon. Tyvärr ägde vi inte hojarna samtidigt, så vi kunde inte rejsa dom mot varandra. Men jag rejsade min mot Zeb_Macahans 660 som har orginalsystem. Vi körde på 4:an i typ 80km/h och gasade på, då drog min ifrån direkt, men effekten på högre varvtal var det typ ingen skillnad på. Så slipon gör mycket på mellanregistret, dock tror jag faktiskt att min hoj hade högre toppfart med orginalsystem.
Var uppe i 189km/h på Sviestadrakan med orginal. Tyvärr får man ju inte köra med "öppet" system på Sviestad, så jag har inte kunnat jämföra, men jag har aldrig varit över 180km/h med sliponet på.

Har en 04 660 helt orginal,plågade upp den i 189km/h på en raka:) funderar på å kasta på en effekt burk å se vad som händer!!
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Uppdatering:

Bilen är hittad, ute i Bromma. Har en polare som ska dit ikväll och se om han kan köra hem den till sig så jag kan hämta den imorgon.

Dessutom finns det ett vittne till stölden. En kvinna som tog tjuven på bar gärning, och även ringde polisen. De kunde dock inte skicka en patrull då, och sen försvann allt.

Hoppas nu bara att bilen inte är alldeles för trasig. Höger sidoruta är inslagen, men annars kanske den är i dugligt skick.

Jag är faktiskt förvånad, det går fort framåt! Håller tummarna på att jag får återse min kära hoj.

Edit:

Ja, så här är det:
En kvinna hade sett bilen stå på gatan idag på Mössebergsvägen i Bromma. Hon frågade en kille som satt och grejade i bilen om han var ägare, varpå han svarade "Ja, givetvis."
Hon gick då in och ringde polisen eftersom hon inte trodde på det, men de kunde inte skicka en patrull. Hon ringde även för att anmäla pågående brott, men ingen kunde komma.
Hon gick då tillbaka till bilen och försökte stoppa killen, men han körde bara iväg.

Så tydligen var bilen redan bortkörd av tjuven när Assistanskåren ringde upp mig och sade att bilen var hittad.

Fan vad bitter jag är på Polisen just nu. Om de hade fått ändan ur vagnen kanske jag haft både hoj och bil tillbaka vid det här laget!
Sen tycker jag Polisen borde ha ringt mig direkt de fick veta att bilen var sedd. Jag kanske hade kunnat arrangera så att någon hade tagit sig dit, den hittades ju bara 3.5km från där jag parkerat den.

Som det verkar just nu är ju bilen borta, igen. Så mycket för den turen.
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top