För att jag körde dom på Åland (go cart-bana) och det var ingen hit alls. Funkade bra de första varven när man värmde upp (kanongrepp från start! kunde kört ifrån alla med slicks på första varvet... om dom inte hade däcksvärmare. ) men så fort man började ladda på så släppte det.
Visserligen var det ganska trevliga släpp då det mest bara kasade utåt men utan att bli läskigt. Jag hade kört fortare med andra däck.
Det kan bero på 3 saker. Det ena är att jag kör fortare än vad däcken tillåter på en så liten och snäv bana.
Det andra är att jag har kass körstil och därmed inte kan utnyttja däcken rätt utan "provocerar" dom i kurvorna.
Eller... så är det en kombination av ovanstående. Vilket är den troligaste orsaken.
Jag är långt ifrån nån snabb förare men jag tyckte det var trist när däcken begränsade min körning istället för att jag var begränsningen.
Sen är jag väl medveten om att andra förare hade kunnat köra MYCKET fortare än mig på samma däck på grund av en bättre/annorlunda körstil. Men JAG rekommenderar inte dom däcken till bana.
Ytterligare en anledning är att det inte är bandäck. Dom är inte konstruerade för det från michelin. Det är sporttouring-däck.
Så tycker jag.
/Lucky9
klart att däcken inte är gjorda för bana, men jag tycker att dem funkar bra på stor bana.
Har inte kört motardbana eller gocartbana så där kan jag inte utala mig, kan hända att däcken beter sig annorlunda där.
Släpper det bak eller fram?
Jag får bakhulssläpp vid hård inbromsning från hög fart men det är ju bara roligt