Ktm 660

Schazoo

Too long: diden't read!
Gick med
20 Sep 2010
Hoj
XJ6N
Nu är våren här och självklart får man inte igång hojen, en 660, efter 1,5 dagars kickande och meckande.
Jag har gått igenom många tips i tråden om hur man får igång den men den vägrar oavsett hur jag gör.

Har även problemsökt med handboken om att tändstiftet inte funkar, men det ger ifrån sig gnista. Om motorn dränks borde den inte göra då tändstiftet är fuktigt i min mening. Den verkar dock inte tända när man kickar om man går på ljudet men ibland så smäller det till när avgaserna i avgasröret tänds.
Den startade i höstas men förgasaren överflödade och ett par sebring slipons. Den lämnades in på verkstaden som fixade det samt bytte flödesnålen(eller vad den heter nu igen) till orginal storlek samt ställde in bensin/luft mixen på orginal.

Den har gått 258 mil sen senaste service och det ska bokas på måndag men kan det vara orsaken till att den inte vill starta.
Har ni något tips som jag kan göra eller är det bara att skicka in den till verkstaden?

Mvh Schazoo

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
Nu är våren här och självklart får man inte igång hojen, en 660, efter 1,5 dagars kickande och meckande.
Jag har gått igenom många tips i tråden om hur man får igång den men den vägrar oavsett hur jag gör.

Har även problemsökt med handboken om att tändstiftet inte funkar, men det ger ifrån sig gnista. Om motorn dränks borde den inte göra då tändstiftet är fuktigt i min mening. Den verkar dock inte tända när man kickar om man går på ljudet men ibland så smäller det till när avgaserna i avgasröret tänds.
Den startade i höstas men förgasaren överflödade och ett par sebring slipons. Den lämnades in på verkstaden som fixade det samt bytte flödesnålen(eller vad den heter nu igen) till orginal storlek samt ställde in bensin/luft mixen på orginal.

Den har gått 258 mil sen senaste service och det ska bokas på måndag men kan det vara orsaken till att den inte vill starta.
Har ni något tips som jag kan göra eller är det bara att skicka in den till verkstaden?

Mvh Schazoo

Har du gammal soppa i tanken som stått hela vintern? Då kan den vara lite tjurig att få igång. häll i ny soppa och flöda förgasaren så den får in den nya.

Att hojen är svårstartad kan också vara ett tecken på att ventilerna behöver justeras. Dock borde den gå igång efter lite kickande.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Startgas.... De mesta i motorväg brukar man få igång me de om de finns gnista.....

Schazoo

Gick med
20 Sep 2010
Hoj
XJ6N
Har du gammal soppa i tanken som stått hela vintern? Då kan den vara lite tjurig att få igång. häll i ny soppa och flöda förgasaren så den får in den nya.

Att hojen är svårstartad kan också vara ett tecken på att ventilerna behöver justeras. Dock borde den gå igång efter lite kickande.

Det var inte mycket bensin som har stått i tanken under vintern så den fylldes på med nån liter eller två och där efter lät jag förgasaren flöda för att få in ny bensin. Men kanske det inte var tillräckligt stor del av ny bensin som behövdes.

Startgas.... De mesta i motorväg brukar man få igång me de om de finns gnista.....

Det var en bra idé som jag borde ha kommit på...
Ska testa och fylla på mer bensin och flöda förgasaren så det kommer in ny bensin och spruta lite startgas.

Tack för tipsen! :yoparty

Schazoo

Gick med
20 Sep 2010
Hoj
XJ6N
Testade tipsen ovan genom att tömma 1-2 dl bensin ifrån förgasaren efter att ha fyllt på med ny bensin i tanken. Tog sedan startgas och sprutade. Men ingen skillnad ifrån förut förutom nån enstaka avgasknall mer. :(

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Någon som vet var man kan köpa bakfjäder (>100kg) för tjåkkisar?

Du behöver styvare än vad WP erbjuder, 80N/mm är det styvaste som finns och det räcker inte för 100+kg. Lösningen heter specialgjord fjäder från Slavens Racing i USA.

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Tog mig en rejäl tur på min nya 660 igår med sträckan Falkenberg-Oslo. Lite öm i baken efter ~45mil men mycket fin körning också när man kunde undvika E6.

Upptäckte när jag kommit en bra bit att de läcker olja från ramen. Alltså kopparpackiningen där man fyller på olja i ramen läcker. Blev lite skraj och funderade på hur mycket det har hunnit läcka på 35 mil egentligen?
Enligt nivåglaset på motorn var det gott om olja. Är det ett enda oljesystem som fylls på två olika ställen eller är dem separata? Så att jag inte går och tror att de e lugnt när de egentligen är för lite (i ramen)?

Fråga nr2: Kan jag skruva ut pluggen och byta kopparpackningen utan att tappa ur oljan i ramen? Behöver jag lufta systemet om jag bara tar bort pluggen?
/Johan

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
Tog mig en rejäl tur på min nya 660 igår med sträckan Falkenberg-Oslo. Lite öm i baken efter ~45mil men mycket fin körning också när man kunde undvika E6.

Upptäckte när jag kommit en bra bit att de läcker olja från ramen. Alltså kopparpackiningen där man fyller på olja i ramen läcker. Blev lite skraj och funderade på hur mycket det har hunnit läcka på 35 mil egentligen?
Enligt nivåglaset på motorn var det gott om olja. Är det ett enda oljesystem som fylls på två olika ställen eller är dem separata? Så att jag inte går och tror att de e lugnt när de egentligen är för lite (i ramen)?

Fråga nr2: Kan jag skruva ut pluggen och byta kopparpackningen utan att tappa ur oljan i ramen? Behöver jag lufta systemet om jag bara tar bort pluggen?
/Johan

Fråga nr1: det är samma oljesystem. fyller du på i ramen höjs nivån vid glaset.

Fråga nr2: Bara att byta packningen, du behöver inte tappa ur olja eller lufta för det :tummenupp

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
De var ju goda nyheter iaf :) Det ska alltså inte rinna ut olja när jag lossar på pluggen?

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000 07, KTM 660 SMC 04, KTM 450 EXC 03, Honda CB1300 06 Såld
Vad är det negativa med att man har fyllt på för mkt olja? gäller i ram och motor. Gjorde ett oljebyte innan vintern, hann bara köra en gång. Har märk nu när den stått att de läckt lite olja nedtill vid stagen under fotpinnarna. Inte mkt men lite. Ur oljepluggarna har det inte läckt något, där är det torrt och fint. Vart kommer de ifrån? Någon packning? Inget negativt va utan de lär väl minska me tiden..

Du behöver styvare än vad WP erbjuder, 80N/mm är det styvaste som finns och det räcker inte för 100+kg. Lösningen heter specialgjord fjäder från Slavens Racing i USA.

103kg klarar väl fjädern av?:D Eller blir det onödigt slitage på den? Man kan inte spänna hårdheten på den då? Förbättrar iof inte styvheten på bästa sätt

Last edited:

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
103kg klarar väl fjädern av?:D Eller blir det onödigt slitage på den? Man kan inte spänna hårdheten på den då? Förbättrar iof inte styvheten på bästa sätt

Fjädern klarar nog av vikten, det är det minsta problemet. Det som blir problem är vägegenskaperna med en för klen fjäder. Nu spelar ju det ganska så lite roll för normal gatkörning. För vardagsbus kan man lätt köra med orginal rakt igenom.

Angående fjäderförspänning så påverkar inte den styvheten på fjädern det allra minsta, det är det bara fjädern som styr. Förspänningen påverkar chassiegeometrin då hojen blir högre bak ju mer du förspänner fjädern (tills man har 0 i häng) Den påverkar också det obelastade hänget som i sin tur påverkar vägegenskaperna. Säckar hojen ihop för att man har en för klen fjäder så finns det inget alternativ till att byta fjäder om man nu vill ha en förändring.

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000 07, KTM 660 SMC 04, KTM 450 EXC 03, Honda CB1300 06 Såld
Fjädern klarar nog av vikten, det är det minsta problemet. Det som blir problem är vägegenskaperna med en för klen fjäder. Nu spelar ju det ganska så lite roll för normal gatkörning. För vardagsbus kan man lätt köra med orginal rakt igenom.

Angående fjäderförspänning så påverkar inte den styvheten på fjädern det allra minsta, det är det bara fjädern som styr. Förspänningen påverkar chassiegeometrin då hojen blir högre bak ju mer du förspänner fjädern (tills man har 0 i häng) Den påverkar också det obelastade hänget som i sin tur påverkar vägegenskaperna. Säckar hojen ihop för att man har en för klen fjäder så finns det inget alternativ till att byta fjäder om man nu vill ha en förändring.

ok tack för utförligt svar:), jo vardagsbus är det som den används till samt att ja e påväg ned lite i vikt hehe. dock 193 över vattenytan så:brinnerup Ang oljan då? nemas problemas va

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Blir galen då jag inte lyckas söka till mig det jag läst om för en bra tid sedan. Skillnader mellan 04ans och nyare.

Har kommit fram till ny plast, olja i ramen och skjutshandtag på 05 och framåt. Är det något annat viktigt? Kryllar inte av nyare hojar än 04 på blocket precis...

R1Björne

grim
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
kotte
fälgar

Någon som är intresserad av 19&21" fälgar? Sitter dubb på. Fälgarna kommer från 525 2006 och är (Michael) Bolt on på 660. Inga drev och inga skivor. Vid snabb affär kan lite rundade sommardäck ingå. PM:a bud vid intresse!

Bifogat

• IMG_0063.jpg
    IMG_0063.jpg
    242.2 KB · Visningar: 66
Last edited:

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Blir galen då jag inte lyckas söka till mig det jag läst om för en bra tid sedan. Skillnader mellan 04ans och nyare.

Har kommit fram till ny plast, olja i ramen och skjutshandtag på 05 och framåt. Är det något annat viktigt? Kryllar inte av nyare hojar än 04 på blocket precis...

Till 04 blev det mer olja genom att använda ramen. Till 05 blev det bakram i stål så det går att skjutsa, med nya ramen kom också dubbeldämpare, snyggare plast och baklyse. Man ändrade även serviceintervall för oljebyte från 250 till 500 mil, utan någon egentlig uppdatering av motorn. Drevningen ändrades också för högre toppfart, dock marginellt. har jag glömt något?

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras