Ktm 660

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag var och köpte drev igår till min. jag köpte ett 16 drev för jag trodde att
jag hade 17 fram nu, men jag hade ju redan 16. ska byta mot ett 15 imorgon.
ska bli väldigt spännande att se hur stor skillnad det gör. jag måste bli bättre
på slangen och jag hoppas att detta ska kunna hjälpa.

jag har fastnat helt i min slangning. jag lägger mig på mellanvarv på tvåan och gasar upp den. sedan kan jag åka tvåan ut och så släpper jag ner den. jag går upp så pass högt så att det känns som att jag vid flera tillfällen blir viktlös(borde vara ganska närma balanspunkten då) men dom blir så jävla korta. jag åker väl kanske 40 meter på slangen. hur långt klarar ni att åka på 2'an? jag har väldigt svårt för att låta hojen gå upp ännu högre när den börjar kännas viktlös. hur gjorde ni för att ta er förbi denna mentala block? jag har filmat mig själv och jag tycker att höjden ser helt ok ut. långt ifrån 12'a clock i och för sig.
jag skulle vilja kunna plocka upp den på tvåan och sen åka så långt jag vill.

jag hoppas att jag kommer att kunna få upp den på trean med bara gas nu när jag drevar om och att jag då kommer att kunna åka lite längre. 100 meter skulle inte va helt fel.

jag har gjort som så att jag plockar upp den på slangen för att sen bromsa ner den med fotbromsen men det känns ändå som att jag kommer att släppa fötterna från fotpinnarna ifall jag är påväg att slå över. nåsta gång jag drar ut och slangar ska jag testa att plocka upp den på slangen 50 gånger i rad och sen bromsa ner den. har man tur kanske det känns lite säkrare då så att man vågar gå högre.

jag vill köra 12'a clock på sveavägen :tuttar
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Opel-johan du måste öva innan du får det att funka.

Lär dig växla så kan du hålla den längre och får större chans att hitta balansläget.

Öva och åter öva är det enda som hjälper.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Långa farbron skrev:
2443161 Opel-johan du måste öva innan du får det att funka.

Lär dig växla så kan du hålla den längre och får större chans att hitta balansläget.

Öva och åter öva är det enda som hjälper.

jag har aldrig vågat testa att växla på slangen. när du gör det, använder du kopplingen då? jag vill helst inte behöva växla, utan skulle helst vilja att jag bara kan ta upp den direkt på trean och sen slanga en km.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
bmwjohan skrev:
2443382 jag har aldrig vågat testa att växla på slangen. när du gör det, använder du kopplingen då? jag vill helst inte behöva växla, utan skulle helst vilja att jag bara kan ta upp den direkt på trean och sen slanga en km.


Brukar lyfta på gas på 2:an och sedan peta i 3 på vägen upp.

Eller så kopplar jag upp den på 3:an.

Jag kör crossväxelstilen dvs lägg tryck på pedalen, släpp gasen så hoppar den i ,kräver lite övning innan det flyter fint.
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
bmwjohan skrev:
2443382 jag har aldrig vågat testa att växla på slangen. när du gör det, använder du kopplingen då? jag vill helst inte behöva växla, utan skulle helst vilja att jag bara kan ta upp den direkt på trean och sen slanga en km.

660 är inga problem att koppla upp på 3:an. För mig krävdes det en del träning iofs, nu har jag lärt mig att få upp den på 3:an med enbart gas också fast då får man ju åka lite fortare och rycka lite hårdare. Och jag har inte drevat om eller gjort nåt annat. På 3:an kan du åka hur långt som helst med lite träning.
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Tycker det är svårt att hålla kvar den i jämn hastighet efter att petat i 3:an. Det går fortare och fortare och till slut dyker framhjulet ner igen av sig själv :rolleyes:
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Aphex skrev:
2443686 Tycker det är svårt att hålla kvar den i jämn hastighet efter att petat i 3:an. Det går fortare och fortare och till slut dyker framhjulet ner igen av sig själv :rolleyes:

Det är bara att träna på att hitta balanspunkten :tummenupp
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
peteR1000 skrev:
2443829 Det är bara att träna på att hitta balanspunkten :tummenupp

Ja jag ligger i hårdträning på att övervinna rädslan över att slå runt. Tekniken ligger väl i nåt slags finlir mellan gas och fotbroms antar jag när man väl vågat ta sig till balanspunkten eller?
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Aphex skrev:
2443958 Ja jag ligger i hårdträning på att övervinna rädslan över att slå runt. Tekniken ligger väl i nåt slags finlir mellan gas och fotbroms antar jag när man väl vågat ta sig till balanspunkten eller?

Själv använder jag aldrig bromsen, tycker personligen det är lättare att finlira med gasen och flytta vikten genom att luta mig åt diverse håll. Ska man hålla på och slanga på 2:an så kanske det är att föredra att lära sig använda bromsen då hojen blir aningen hetsig.

Bara att testa vad du själv tycker är bäst.
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Aphex skrev:
2443958 Ja jag ligger i hårdträning på att övervinna rädslan över att slå runt. Tekniken ligger väl i nåt slags finlir mellan gas och fotbroms antar jag när man väl vågat ta sig till balanspunkten eller?

Jag har aldrig nuddat fotbromsen när jag slangar, tycker att motorbromsen i 660n duger gott å väl för att man ska kunna balansera.
Den svarar ju så fint på gasen så det gäller bara att ha finkänsla så kan man ligga bra länge på trean.

beemerjohan, med 15 kugg fram så gasar du lätt upp den på 3an kring 70 km/h. Sätt dig lite längre bak bara, kanske gunga en gång och dra till samtidigt som du ger full gas. Då stiger framhjulet finfint och man kan åka en bra bit :)
Själv så ska jag ut och nöta växlingar i helgen... När det känns som att man kan åka långt på 3an, så vore det ju riktigt gött att kunna slänga i 4an...
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Ok får öva lite mer så ger det nog sig självt. Nu längtar jag till måndag morgon, det är nog fan första gången.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
peteR1000 skrev:
2443678 660 är inga problem att koppla upp på 3:an. För mig krävdes det en del träning iofs, nu har jag lärt mig att få upp den på 3:an med enbart gas också fast då får man ju åka lite fortare och rycka lite hårdare. Och jag har inte drevat om eller gjort nåt annat. På 3:an kan du åka hur långt som helst med lite träning.

jag har aldrig fått in tekniken med att koppla upp den. jag har även hört att man ska ha sönder kopplingen rätt lätt på 660 ifall man kopplar upp, men detta kanske inte stämmer?

skoteridioten skrev:
2444021 Jag har aldrig nuddat fotbromsen när jag slangar, tycker att motorbromsen i 660n duger gott å väl för att man ska kunna balansera.
Den svarar ju så fint på gasen så det gäller bara att ha finkänsla så kan man ligga bra länge på trean.

beemerjohan, med 15 kugg fram så gasar du lätt upp den på 3an kring 70 km/h. Sätt dig lite längre bak bara, kanske gunga en gång och dra till samtidigt som du ger full gas. Då stiger framhjulet finfint och man kan åka en bra bit :)
Själv så ska jag ut och nöta växlingar i helgen... När det känns som att man kan åka långt på 3an, så vore det ju riktigt gött att kunna slänga i 4an...

låter bra. ska byta till 15 kugg ikväll. ska bli kul att se hur stor skillnad det blir. appropå det, jag fattar inte riktigt hur framdrevet sitter fast. är det en bricka som dom har böjt upp mot muttern som låser? är det bara att böja tillbaka denna bricka och sen skruva ur centrumbulten?

själv är jag ute och övar bakhjul varje kväll efter jobbet. igår var det kallt som fan och mörkt och regn i luften och jag körde själv som vanligt men det var brutalkul hela tiden :yoparty
 
Last edited:

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
bmwjohan skrev:
jag fattar inte riktigt hur framdrevet sitter fast. är det en bricka som dom har böjt upp mot muttern som låser? är det bara att böja tillbaka denna bricka och sen skruva ur centrumbulten?

Jupp bara att böja tillbaka brickan. Min mutter satt som berget så jag fick lov att ta den till närmsta verkstad med mutterpicka.
 

mofoMx

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2005
Ort
gbg
Hoj
cbr 1000rr
peteR1000 skrev:
2444002 Själv använder jag aldrig bromsen, tycker personligen det är lättare att finlira med gasen och flytta vikten genom att luta mig åt diverse håll. Ska man hålla på och slanga på 2:an så kanske det är att föredra att lära sig använda bromsen då hojen blir aningen hetsig.

Bara att testa vad du själv tycker är bäst.


JAG KANSKE BORDE LÄRA MIG ANVÄNDA FOTBROMSEN!!!!!
trodde oxå ja skulle klara styra de hela med gasen.....
ack så fel ja hade:näsblod :D :D
 

Henkepenk

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
-
bmwjohan skrev:
2444062

låter bra. ska byta till 15 kugg ikväll. ska bli kul att se hur stor skillnad det blir. appropå det, jag fattar inte riktigt hur framdrevet sitter fast. är det en bricka som dom har böjt upp mot muttern som låser? är det bara att böja tillbaka denna bricka och sen skruva ur centrumbulten?

själv är jag ute och övar bakhjul varje kväll efter jobbet. igår var det kallt som fan och mörkt och regn i luften och jag körde själv som vanligt men det var brutalkul hela tiden :yoparty

Jag kör med 15/40. Gasar lätt upp den på 3:an, med lite ryck givetvis. Har varit uppe på både fyran och femman på bakhjulet. Men det skönaste tycker jag är att gasa upp den på tvåan och sen i med trean och balansera så långt man kan. Då har man lagom fart. Runt 70-80 kanske...

Övar bakhjul vid varenda rödljus där jag är först! Bästa som finns!
 

yates

Rackabajk Mc
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Olofström
Hoj
CBR1000RR CBR929RR Fighter
Testa o dra upp den på fyran. Enklare än man tror när man bara får in tekniken. Runt 110km, ställ dig upp o dra till i styret o ge gas så kommer den så fint o snällt:tummenupp
Gör de tråkiga transportsträckorna lite roligare:D
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Hörni grappar.
Jag skulle byta olja idag som jag brukar göra då och då. Men i min tankspridda iver så råkade jag lossa på fel bult.. fick ur den här justerbulten för vad det nu är för något. Någon pilemoj med en fjäder på.
Nåt att tänka på när jag drar tillbaks den imorn??

Edit: Den sitter alltså under motorn, en insex.
 
Last edited:

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
skoteridioten skrev:
2445107 Hörni grappar.
Jag skulle byta olja idag som jag brukar göra då och då. Men i min tankspridda iver så råkade jag lossa på fel bult.. fick ur den här justerbulten för vad det nu är för något. Någon pilemoj med en fjäder på.
Nåt att tänka på när jag drar tillbaks den imorn??

Edit: Den sitter alltså under motorn, en insex.
Det e väll bypassventilen till oljepumpen du har hittat. Den består väll av en fjäder och en kula?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top