Ktm 660

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Thomas_JK skrev:
2457490 funderar på att köpa än KTM 660 SMC -04... är det än bra hoj?? har den mindre hk än KTM 640???

Ett bra köp! Går klart bättre än 640n 660n är strypt i papperna ger ca 55hk. ostrypt med slipon. :tummenupp
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Alltså nu får någon förklara hur man kickar igång besten när den är varmkörd Har ägt hojen i 4 dagar så allt är väl fråga om teknik. :mad: När den är kall så drar jag ut choken, kör med dekompen tills det klickar, upp helt med kicken igen och dänger ner, brum, brum inga problem då.
Körde en första sväng idag någon kilometer. Kom på att det kanske vore bra att tanka lite när man ändå är i närheten av en mack. Stänger av och fyller soppa. Tänkte att det är väl inga problem nu när den gick igång så lätt förut. Tji fick jag. Svetten sprutade bokstavligen talat om mig. Gick tillväga på samma sätt som ovan men utan choke. Provade med chocken ute, hotstart knappen ute inte samtidigt så klart, kickade mer och svor högt inne i hjälmen :) Inte en tendens till att vilja starta. Hittade en fin brant backe i närheten. I med 3:an och hoppade till, prupp, prupp. Hepp! Ringde till slut upp en handlare och hörde om ett tips. Han sade då in med dekompen kicka 3 ggr och håll full gas. Släpp sen allt och kicka. Kabromm, yes :yoparty Men fy fan säger jag. Är de så kinkiga så blir det jävligt jobbigt det här. Träningsvärk i hela kroppen efter vaje tur vill jag inte ha. Vad har ni för procedur? Den bjöd mig på en fin åktur när den väl hoppade igång igen iallaf. Satans vad maskinen går, hur skojig som helst!
Nu blev det en lång historia men det bjuder jag på :tungan
 
Last edited:

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Den där "handlartekniken" var nåt nytt för mig... Har alltid bara gjort som du själv brukar göra, kicka runt så kolven står rätt och sen kicka ordentligt. Kall = choke, varm ingen choke. Varmstartsknappen har jag aldrig rört ens.
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Suomalainen skrev:
2460883 Den där "handlartekniken" var nåt nytt för mig... Har alltid bara gjort som du själv brukar göra, kicka runt så kolven står rätt och sen kicka ordentligt. Kall = choke, varm ingen choke. Varmstartsknappen har jag aldrig rört ens.

Hmm ja man blev ju lite osäker nu vad fasiken som sket sig från början. Justering av ventiler hjälper väl inte då den startar på första när den är kall.
Handlaren sa även att man inte behöver använda dekompen överhuvudtaget normalt sett :va När är det tänkt att hotstart knappen ska användas? Ja man är som sagt väldigt färsk på att kicka fyrtakt, har ingen manual heller för tillfället. Antar att man får hålla på att jäklas till det lossnar med tekniken. Men mer tips tas tacksamt emot.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
När jag kickar min så trampar jag UTAN dekomp till det klickar sen in med dekompen och trampar ner ca 1dm sen upp och hoppar igång.. När den är kall chokar du när den är varm så använda hotstart ( choken ger mer bensin för att bensinen är mindre när den är kall och hotstart mer luft för att bensinen är större när den är varm. allt för att få rätt blandning ) sen är det endå en fråga om teknik! räcker inte med att veta hur alla andra gör utan man måste veta vad sin hoj till ha!

sen om den är kinkig så testa att kicka "ståendes" då får du mer kraft..

När du skriver handlare så misstänker jag att det är en ny hoj? 660n är väldigt knapig tills den blivit inkörd..

Grattis till en grym hoj annars!! haft min snart två månader och blir bara mer och mer nöjd! ( funderar nästan aldrig över startbiten längre.. förutom om man glidit förbi hela långa kön och tjärring stoppar :huvet )
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag ska byta framdrev på min ikväll. jag har hört att det ska sitta fast ganska rejält så jag har två frågor.

1. åt vilket håll lossar man den. är det som vanligt att man skruvar moturs för att lossa eller är det åt andra hållet?

2. är det bara att göra som så att man låter kedja och allt sitta kvar. man böjer bara undan brickan bakom och sen låssar man muttern?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Aphex skrev:
2460839 Provade med chocken ute, hotstart knappen ute inte samtidigt så klart, kickade mer och svor högt inne i hjälmen :) Inte en tendens till att vilja starta. Hittade en fin brant backe i närheten. I med 3:an och hoppade till, prupp, prupp. Hepp! Ringde till slut upp en handlare och hörde om ett tips. Han sade då in med dekompen kicka 3 ggr och håll full gas. Släpp sen allt och kicka.

Om choken är ute så är den aktiv - den ska vara intryckt ;) Varmstartknappen däremot är en enkel trottellyftare som ska vara inne när den är aktiv. Så om du hade en varm motor ska choken vara intryckt och likaså varmstartknappen. Gjorde du tvärtom, så är det knappast konstigt om du surade ner motorn :pannkyss

Att hålla inne dekompen och ge full gas och kicka igenom några gånger är ett bra sätt att lufta ur motorn om den surat ner sig. Har man inte fått igång på tre-fyra kick så är det oftast ett bra sätt att få snurr på grejerna igen.
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Cervantes skrev:
2461005 När jag kickar min så trampar jag UTAN dekomp till det klickar sen in med dekompen och trampar ner ca 1dm sen upp och hoppar igång.. När den är kall chokar du när den är varm så använda hotstart ( choken ger mer bensin för att bensinen är mindre när den är kall och hotstart mer luft för att bensinen är större när den är varm. allt för att få rätt blandning ) sen är det endå en fråga om teknik! räcker inte med att veta hur alla andra gör utan man måste veta vad sin hoj till ha!

sen om den är kinkig så testa att kicka "ståendes" då får du mer kraft..

När du skriver handlare så misstänker jag att det är en ny hoj? 660n är väldigt knapig tills den blivit inkörd..

Grattis till en grym hoj annars!! haft min snart två månader och blir bara mer och mer nöjd! ( funderar nästan aldrig över startbiten längre.. förutom om man glidit förbi hela långa kön och tjärring stoppar :huvet )

Ska testa mig fram idag och bl.a prova ditt sätt ,men denna gång på "säker mark" :D Nej den är inte ny heller, det är en 03:a. Ringde en schysst handlare i all desperation. Provade hans trix när jag kom hem igen utan att lyckas. Så jag verkar enbart haft tur igår. Vad säger man "kärlek börjar alltid med bråk" :tummenupp
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
TomK skrev:
2461187 Om choken är ute så är den aktiv - den ska vara intryckt ;) Varmstartknappen däremot är en enkel trottellyftare som ska vara inne när den är aktiv. Så om du hade en varm motor ska choken vara intryckt och likaså varmstartknappen. Gjorde du tvärtom, så är det knappast konstigt om du surade ner motorn :pannkyss

Att hålla inne dekompen och ge full gas och kicka igenom några gånger är ett bra sätt att lufta ur motorn om den surat ner sig. Har man inte fått igång på tre-fyra kick så är det oftast ett bra sätt att få snurr på grejerna igen.

Ha ha jodå jag provade först givetvis på "normalt" sätt. Sen blev jag desperat och drog ut choken. När inte det funkade tryckte jag in den och drog ut ht-starten istället och kickade. Luftningsproceduren var ett bra tips att lägga på minnet. Antar att det inte var sista gången :D
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
bmwjohan skrev:
2461168 jag ska byta framdrev på min ikväll. jag har hört att det ska sitta fast ganska rejält så jag har två frågor.

1. åt vilket håll lossar man den. är det som vanligt att man skruvar moturs för att lossa eller är det åt andra hållet?

2. är det bara att göra som så att man låter kedja och allt sitta kvar. man böjer bara undan brickan bakom och sen låssar man muttern?

Sitter som en vanlig mutter, låt kedjan sitta kvar på och lägg i 1:an växel när du ska lossa muttern. Det bästa är om du har en muttermaskin! Misshandla inte brickan så kan du använda den fler gånger!
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
motardnisse skrev:
2461384 Sitter som en vanlig mutter, låt kedjan sitta kvar på och lägg i 1:an växel när du ska lossa muttern. Det bästa är om du har en muttermaskin! Misshandla inte brickan så kan du använda den fler gånger!

tackar! :tummenupp
farsan har en muttermaskin så jag testar med den.

fy faaaaaaaaaan va jag ska slanga sen! :tuttar
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Aphex skrev:

Öhm..mja, jag använder ingen speciel teknik. Varm som kall, håller inne decompen och trampar igenom, släpper upp, släpper decomp och kickar.
Så startar den så fint :) INGEN choke varm, INGEN hot start knapp =P
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
motardnisse skrev:
2461384 Sitter som en vanlig mutter, låt kedjan sitta kvar på och lägg i 1:an växel när du ska lossa muttern. Det bästa är om du har en muttermaskin! Misshandla inte brickan så kan du använda den fler gånger!
Ytterligare ett tips är att bara trycka på bakbromsen och släppa på muttern med vanligt spärrskaft om man inte har mutterdragare. :tummenupp
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
supermoppe skrev:
2461762 Ytterligare ett tips är att bara trycka på bakbromsen och släppa på muttern med vanligt spärrskaft om man inte har mutterdragare. :tummenupp

Jo jag har haft den tanken men vill inte trycka så hård på bromspedalen, därför lägger jag i 1:a växeln och i vissa fall då det behövs även lite tryck på bromspedalen.
 

Krille-666

Trogen galning
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 660 SMC -04
Någon som har koll på hur länge skurna slicks räcker för gatkörning? Då snackar vi hyffsat lugn körning. Så jävla sugen på ett par :)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Krille-666 skrev:
2462129 Någon som har koll på hur länge skurna slicks räcker för gatkörning? Då snackar vi hyffsat lugn körning. Så jävla sugen på ett par :)

He he det är ju slut på körningar för din del eller hur vad det? :D

Är det medium, soft eller super soft?
 

Krille-666

Trogen galning
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 660 SMC -04
motardnisse skrev:
2462561 He he det är ju slut på körningar för din del eller hur vad det? :D

Är det medium, soft eller super soft?

Ja tyvärr så är det slut! Håller juh på att rusta upp den inför 2007 :tummenupp

Medium btw :)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Krille-666 skrev:
2463827 Ja tyvärr så är det slut! Håller juh på att rusta upp den inför 2007 :tummenupp

Medium btw :)

Då borde de fungerar hyfsat så länge du inte kör när det är riktigt varmt ute!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top