Ktm 660

Hi-ho

Guest
bmwjohan skrev:
2472245

när ni kör av/på med gasen, hur länge slår ni då av på gasen innan ni slår på igen? typ en halv sekund eller låter ni det gå lite längre. jag har provat lite olika men jag vet inte vad som är bäst.

Pröva ta upp den i ca 60-70, på trean. Använd kopplingen, "dutta" bara till på kopplingen samtidigt som du ger gas, inget tokryck, utan jämt och fint.

Jag tar alltid upp min på det viset, funkar på alla växlar och det blir inget ryck som sliter sömder cykeln i längden.

Värt att pröva,,
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Hi-ho skrev:
2472729 Pröva ta upp den i ca 60-70, på trean. Använd kopplingen, "dutta" bara till på kopplingen samtidigt som du ger gas, inget tokryck, utan jämt och fint.

Jag tar alltid upp min på det viset, funkar på alla växlar och det blir inget ryck som sliter sömder cykeln i längden.

Värt att pröva,,

jag har aldrig övat på att koppla upp hojen för jag har fått för mig att det sliter på hojen som fan, men det kanske det inte gör?

jag försökte koppla upp min fireblade några gånger men jag fick inte ens framhjulet att lyfta.

är tanken att man sätter sig lite längre bak, lutar sig lite bakåt, ger gas och duttar till lite på kopplingen?
 

Hi-ho

Guest
bmwjohan skrev:
2472992

är tanken att man sätter sig lite längre bak, lutar sig lite bakåt, ger gas och duttar till lite på kopplingen?

Precis, men det är väldigt svårt att beskriva exakt hur man gör.
Angående om det sliter mer på kedja och drev, så tror jag inte det gör det, eftersom man alldrig drar in kopplingen helt, utan bara möter upp med lite gas, kedjan blir aldrig slak.

(det funkar för mig, men det gäller att du hittar något som funkar för dig, hoppas du kommer på något, för det är ju såå kul att glida lite på slangen)
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
bmwjohan skrev:
2472992 jag har aldrig övat på att koppla upp hojen för jag har fått för mig att det sliter på hojen som fan, men det kanske det inte gör?

jag försökte koppla upp min fireblade några gånger men jag fick inte ens framhjulet att lyfta.

är tanken att man sätter sig lite längre bak, lutar sig lite bakåt, ger gas och duttar till lite på kopplingen?

Du har ju lyckats utan koppling förr, försök få in snitsen igen så slipper du slita på kopplingen. På 3an ska du inte behöva koppla, inte ens på fyran. På fyran är det bara ställa sig upp, gunga till, full gas och luta sig bakåt så kommer den så fiiiint... :yoparty
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Suomalainen skrev:
2473465 Du har ju lyckats utan koppling förr, försök få in snitsen igen så slipper du slita på kopplingen. På 3an ska du inte behöva koppla, inte ens på fyran. På fyran är det bara ställa sig upp, gunga till, full gas och luta sig bakåt så kommer den så fiiiint... :yoparty

Håller med...tom jag får upp den på trean utan att använda koppling. :D :tummenupp
 

yates

Rackabajk Mc
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Olofström
Hoj
CBR1000RR CBR929RR Fighter
Suomalainen skrev:
2473465 Du har ju lyckats utan koppling förr, försök få in snitsen igen så slipper du slita på kopplingen. På 3an ska du inte behöva koppla, inte ens på fyran. På fyran är det bara ställa sig upp, gunga till, full gas och luta sig bakåt så kommer den så fiiiint... :yoparty

Precis. Går till o me på femman om man rycker lite i styret samtidigt! (har en kugg ner fram)
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
yates skrev:
2473650 Precis. Går till o me på femman om man rycker lite i styret samtidigt! (har en kugg ner fram)

va!! jag har uppenbarligen ingen teknik alls när det gäller bakhjulskörning. blir hårdträning ikväll :D
 

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Har lite funderingar hur det är egentligen med slitage; kopplingsjuck vs. gas-av-på. Man tycker ju att fimpa kopplingen borde ge mer slitage pga det kraftiga rycket.

Men egentligen blir det ju inte mkt till ryck, som ovanstående talare sade, kedjan slackar aldrig om man gör det "rätt". Dvs man låter bara kopplingen slira till för ett ögonblick och sedan greppa igen. Så allt från vevstake till primärdrev osv. ut till gummit belastas bara "åt ett håll" om ni fattar vad jag menar.

Däremot gas-full motorbroms--full gas måste ju vara mkt värre egentligen. Tänk motorbroms; kedjan är spänd åt "andra hållet", eventuella spel i transmissionen tas upp, och så PANG full mutter, kedjan snärtar till, transmissions-spelet smackar över till andra hållet och en våldsam kraft förs över i motordelarna m.m. :rolleyes: Inte bra. Efter ett visst antal cykler av detta slag har någonting utmattats. Växellådsdrev eller lager exempelvis.

Vad tror ni? Själv har jag inte tänkt så mkt i dessa banor innan utan jag har mest bara försökt ta upp hojen så mjukt som möjligt. Både med och utan koppling.
 

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
När kommer första stora service på en 660? När börjar det bli dax att klyva motor för ev reperation?
Har börjat kolla lite på 660 verkar vara en vettig hoj service/prestanda.
 
Last edited:

HoOmer

*Husse glömmer dig aldrig*
Gick med
30 Jan 2004
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Tl1000s
bmwjohan skrev:
2474196 va!! jag har uppenbarligen ingen teknik alls när det gäller bakhjulskörning. blir hårdträning ikväll :D

Seriöst asså, är det så jävla viktigt att kunna slanga? Prova köra en sväng med, lite grus och kurvor.:yoparty




:tungan
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
HoOmer skrev:
2474443 Seriöst asså, är det så jävla viktigt att kunna slanga? Prova köra en sväng med, lite grus och kurvor.:yoparty




:tungan

jag kör ganska mycket grusväg med min 660, sen har jag även en ktm 525 jag kör med på crossbana varje vecka så jag får en rejäl dos av grus.

att kunna slanga långt är av allra högsta prioritet för mig med 660'in :D
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
HoOmer skrev:
2474685 Åhh namnbyte..Gnutten är det nåt särringen din kallar dig:arsele

:D


Ang. gruskörningen, synd det är så långt till huvudstaden:mad:

Nja hon var med och tänkte ut något, brainstorma lite! :D

Är så jäkla trött på motardnisse + att någon annan heter motard nissen så det kändes bättre att byta till nåt annat. Så Gnutten får det bli ett tag framöver!

Ang gruskörning så får du pricka in 100% de kör lite varstans i sverige några ggn per år!!
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Ny hoj!

Tjena, kikar in i motardforumet för att visa upp min nya kärlek :)

Sålde min Fireblade -98 i söndags, och var igår iväg och handlade inte mindre än en.....*trummvirvel*.... Tadaa! KTM 660! Suprise! :D
En 04a med 560mil på mätarn, sebring dämpare och lite annat lull..
Har planer på att pulverlacka fälgarna svarta och kanske kanske en bakdel från 05ans modell i vinter.

Kan nu efter en och en halv dags körning säga att jag är mer än nöjd med maskinen, hur kul som hellst ju! Har inte ens haft problem att starta den kall/varm hittils, och visst vibrerar det! men så jäfla farligt är det inte!
Slänger in ett par bilder på besten och håller tummarna för fler fina höstdagar som det har varit idag !

/Christian
 

Bifogat

  • Bild 0011.JPG
    Bild 0011.JPG
    117.8 KB · Visningar: 148
  • Bild 0022.JPG
    Bild 0022.JPG
    92.7 KB · Visningar: 136
  • Bild 0055.JPG
    Bild 0055.JPG
    59.6 KB · Visningar: 140

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jensen skrev:
2474921 Tjena, kikar in i motardforumet för att visa upp min nya kärlek :)

Sålde min Fireblade -98 i söndags, och var igår iväg och handlade inte mindre än en.....*trummvirvel*.... Tadaa! KTM 660! Suprise! :D
En 04a med 560mil på mätarn, sebring dämpare och lite annat lull..
Har planer på att pulverlacka fälgarna svarta och kanske kanske en bakdel från 05ans modell i vinter.

Kan nu efter en och en halv dags körning säga att jag är mer än nöjd med maskinen, hur kul som hellst ju! Har inte ens haft problem att starta den kall/varm hittils, och visst vibrerar det! men så jäfla farligt är det inte!
Slänger in ett par bilder på besten och håller tummarna för fler fina höstdagar som det har varit idag !

/Christian


Grattis till hojen men det som är på bild är INTE en Sebring dämpare snarare en X-racing dämpare!
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Gnutten skrev:
2474950 Grattis till hojen men det som är på bild är INTE en Sebring dämpare snarare en X-racing dämpare!


Japp jag vet, Fick dock med ett Sebring rör som ska på antagligen, det lät iaf goare på kompisens Husa 650 än mitt x-racing gör på min :) får prova iaf!
Effektmässigt lär det inte vara någon direkt skillnad antar jag.

/Christian
 

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Trajja TT600 -00
Jag börjar bli grymt avundsjuk på alla som kör runt på sina 660 motarder. Jobbigt att vänta tills efter feb då man blir 18 och även då ligger nog snön kvar :tomten

Men jag får nöja mig med att den står i garaget efter att jag hämtat den imorrn.

KTM 660 :yoparty
 

Krille-666

Trogen galning
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 660 SMC -04
NisseNutz skrev:
2475428 Jag börjar bli grymt avundsjuk på alla som kör runt på sina 660 motarder. Jobbigt att vänta tills efter feb då man blir 18 och även då ligger nog snön kvar :tomten

Men jag får nöja mig med att den står i garaget efter att jag hämtat den imorrn.

KTM 660 :yoparty

Ähh ut och kör, jag körde 100 mil innan min uppkörning. Man måste juh lära sig hojjen lite :D
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
fy fan vilken underbar kväll det var ikväll. jag har precis kommit hem efter att ha varit ute och buskört i 1,5 timme. nu har jag hittat de bästa slangarställena i stockholm. det är ju bara att köra på vanliga vägar lite senare på kvällen när trafiken är gles. går att lägga fina wheelies på trean typ överallt.

jag tycker att jag gör likadant hela tiden när jag ska ta upp hojen på trean. sist jag körde gick det piss. idag gick det kanon :tummenupp
på slutet fick jag upp den varenda gång från 70km/h på trean utan problem.

enda missödet ikväll var att jag körde över svansen på en skiiiiiitstor svartråtta. har aldrig sen en sån förut och första gången man ser en så stympar man den.

en fråga också: vad ska det vara för slack på bakkedjan på 660? hur mycket ska man kunna röra den upp och ner. om jag inte sitter på hojen kan jag röra min kanske 1,5cm upp och ner på mitten. är det för tajt?
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top