Ktm 660

Rill2

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2008
Hoj
#SÅLD# KTM 660 SMC - 04
Då har jag köpt min första KTM 660.
Då jag gått över från en cbr 600.

Som andra skriver, dålig teknik på kicken men det tar vell sig..
annars riktigt nöjd med mitt val.

Vegaard

Åker hellre än bra...
Gick med
9 Apr 2009
Hoj
KTM 660 Aprilia DD
Tog mig en lång på 55 mil med motarden i helgen, ganska så hård körning. Stax innan jag kom hem så började det vina ordentlig från motorn, tyvärr inget att spela in ljudet med. Men det låter lite som en Volvo 740 motor/fläkt. Den har gått 1500 å skall ändå in på service, men jag tänkte höra mig för här först.

Är det något som har något förslag på vad det kan vara..? Ventiler.. lager?

Tacksam för alla förslag.

sebson

sukka frälst & KåTpåM
Gick med
26 Jan 2007
Hoj
Xr650R motard. gixxer k2
tog mig en lång på 55 mil med motarden i helgen, ganska så hård körning. Stax innan jag kom hem så började det vina ordentlig från motorn, tyvärr inget att spela in ljudet med. Men det låter lite som en volvo 740 motor/fläkt. Den har gått 1500 å skall ändå in på service, men jag tänkte höra mig för här först.

är det något som har något förslag på vad det kan vara..? Ventiler.. Lager?

Tacksam för alla förslag.

helrenovering

M.Davidsson

Micke
Gick med
28 Mar 2006
Hoj
KTM 660 -04
Hjälp...
Min ktm 660 -04 dör när den blir varm!
Vad kan det vara? Funkar fint att göra en 5mil landsväg men när man kommer in i stan så dör den :(
Finns det något överhetningsskydd som stänger av motorn när den blir för varm och varför blir den för varm? Kan jag kolla om fläckten går som den ska på något sätt?

När den dör kommer det kylarvatten genom "avrinningsslangen" uppe på kylaren.

Last edited:

Vegaard

Åker hellre än bra...
Gick med
9 Apr 2009
Hoj
KTM 660 Aprilia DD

Japp det får det bli..! Startade upp hojen idag och tog en liten tur för att kolla upp det misstänksamma ljudet... Vände snabbt hem med ett rasslande likt stenar i torktumlare. :huvet Något lager måste ha rasat och, snälla Gud, :Bugar, låt det stanna vid det..! Även om jag misstänker att det är värre än så.-:mad:

Blir till att rensa ut källarförådet och bygga om till mek.verkstad. När tid och mod finns splittar jag motorn, kanske rent av dokummenterar jag renoveringen.

Hade visserligen tänkt att "se över" hojen i vinter å blinga till den medans jag ändå höll på.. Får se hur mycket pengar det blir över till bling å trim nu..

Fortsättning följer..

Rill2

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2008
Hoj
#SÅLD# KTM 660 SMC - 04
Snart ska jag ställa av hojen.
Hojen kmr stå på en balkong (snöfri) = "Det kan bli kallt i vinter"

Något speciellt jag ska tänka på när jag ställer av den för vintern förutom Glykol i kylaren?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast

Något speciellt jag ska tänka på när jag ställer av den för vintern förutom Glykol i kylaren?

NJa spraya lite wd40 alt 5-56 på ev delar som kan börja rosta!

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*

Om jag inte minns fel så står all du behöver veta om långtids förvaring i handboken:)

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800Fi
Sen så bör du ju ha någon typ av frysskydd i kylaren (såklart).

Skruva gärna ur tändstiftet, häll i en liten skvätt motorolja, dra runt kolven ett par varv och skruva dit stiftet igen.

Är du extra duktig så går du ut och snurrar lite på däcken under vintern oxå. Annars kommer du få platta märken på däcken. Vill minnas att detta försvann hyffsat kvickt på våren... Eller så har jag alltid bytt däck på våren... minns inte riktigt.

Sträva efter att hålla hojen så torr som möjligt och smörj så mycket du kan.

/Lucky9

torpa

Kick är manligt
Gick med
22 Jun 2008
Hoj
Ktm 660 smc -04, Yamaha xt 600 -90
Töm förgasaren på bensin så slipper du få avlagringar i den.

Pegasus

Prosit...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 250 EXC-F -13
kablage för bromsljus,blinkers, skyltlykta

Eftersom avbitaren fick arbeta när jag installerade diodbaklyse och närmar mig första besiktning funderar jag på att göra mig ett besiktningskit av de orginaldelar (el och plast) jag har i en låda någonstans.

Vad jag undrar är om kablaget till bromsljus,blinkers & skyltlykta är separerade, jag förstår nämligen inte riktigt manualen:va funkar exvis 590.11.081.000, 584.11.047.000 på en -04 eller måste man köpa hela kabelstammen komplett för endast ~1200 spänn:huvet.

Är det någon som har koll??

Mvh
P

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
fireblade
Hej

Hjälp mig. Jag har tittat på en 660 -04 1400mil. Den ser ut att vara i fint skick men milen skrämmer mig. När börjar delar i motorn att ge upp, kolv, lager, osv?

Tacksam för svar

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Hej

Hjälp mig. Jag har tittat på en 660 -04 1400mil. Den ser ut att vara i fint skick men milen skrämmer mig. När börjar delar i motorn att ge upp, kolv, lager, osv?

Tacksam för svar

Milen ska du nog inte oroa dig för allt för mycket.
Om service är utförd som den ska så håller säkert motorn för 3k mil...

Kolla bara allmänt skick och lyssna på efter missljud osv :tummenupp

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Hoj
Fz6n
Marzz vs Döden 1 - 0

Då har man lurat döden en gång!

Igår var jag ute och drog några mil med KTM:en, lekte ganska mycket och passade på att burna extra mycket eftersom däcket endå ska bytas när jag ska sälja den.

Efter att ha kört i 2 timmar så står jag vid ett rödljus bakom en bil och blir omkörd av 2st moppepojkar som kör mot rött (de var inga bilar på vägen) så det blev grönt just efter. Jag svängde höger i rödljuset och gasreste några meter och kom ifatt moppepojkarna och körde om dom i kanske 90km/h (på båda hjulen). Därefter sladdade jag en vänstersväng för att komma mig hem, märkte att moppekillarna försökte hänga på och en av dom var kanske 15 meter bakom mig då vi kom till en hyfsat stor uppförsbacke.

Efter att ha tittat på klockan så drog jag på bakan upp för backen, det gick kanske 70-80km/h väl uppe kom det en bil från ingenstans som höll sig ganska mycket på mitten av vägen. Bromsade åt bakbromsen fort som fasen och kom ner på båda hjulen, sladdade och hade en ungefär likadan vinkel som Paser har på sin visningsbild fasst med bakändan på mc:n över på de motsatta sidan av vägen. När jag kände att jag inte skulle hinna stanna så släppte jag bakbromsen och mc:n flög upp till normal körställning och jag lyckades undvika att frontalkrocka med bilen. Men i de skedet då jag släppte bakbromsen så flög jag frammåt mot styret och råkade peta i en lägre växel vilket gjorde att jag flög ytterligare lite frammåt och fick wobbel som s*tan eftersom hojen motorbromsade och lät som en stucken varg. Så jag wobblade förbi bilen och lyckades få kontroll på mc:n. :)

Nu har jag iaf lärt mig hur fort livet kan förändras en helt vanlig dag och nästa gång jag är ute och buskör så ska ryggskyddet tas med och hjärnan välja ut vilka vägar som är lämpliga att lyfta framhjulet på. :Bugar

skania

skania
Gick med
8 Jul 2007
Hoj
Aprilia RSV1000 Mille
Är det nån som har en manual för hur man sätter ihopa toppen efter lagning. Har haft ett haveri då en pinne från luftfilterhållaren for in i motorn och fastnade mellan en insugs ventil och en utsugsventil. Resultat ingen komp och ventilerna behövdes bytas. Har ny fått ordning på allt men har ingen verkstadshandbok. Är det nån som har ett utdrag i pdf tex om åtdragningsmoment mm som behövs för att plocka ihopa bettan. KTM 660 SMC 2004
/Johan

Vegaard

Åker hellre än bra...
Gick med
9 Apr 2009
Hoj
KTM 660 Aprilia DD
Hej

Tacksam för svar

Min 660 rasade efter 1500 mil, lager till kammen. vilket inte är ett världsproblem..!
Köpte den vid 970 mil men så har den fått gå väldigt hårt de sista 500 milen med många långa hårdkörningar 10-30 mil åt gången. Kör inte å leker i stan direkt.

Tyvärr så myglas det friskt med mätarställningen på hojarna och 1400 mil låter rimligt, menar att en som har gått betdligt mindre på mätaren sällan har gjort det i verkligheten. Givetvis finns undantag som bekräftar regeln.

KTM 660 är en race hoj och för att ta reda på om den har körts så får man lyssna efter vinande och klickande ljud. Normalt "rasslar" en "frisk" -660 rätt så bra ändå. Lyssna vid kall och varm motor. Finns väl inte några faktiska intervaller när man byter kolv, lager etc. utan det görs vid behov och när man ändå har motorn i delar. Kör och sköter man hojen ordentligt så skall motorn hålla 3000 mil eller mer.

Kolla slitage på drev, kedja, brombelägg och bromsskiva.
Kolla broms & motor oljenivåer samt efter "glapp å repor".
Kolla oljepluggar och andra skruvar om de är "sönderskruvade"
Bilda dig en uppfattning på hur på om detta stämmer med mil och serviceintervaller.

Slutligen. Trots litet lagerras så har jag aldrig haft så roligt som med min 660. Hade jag varit ute efter en underhållsfri hoj så hade jag köpt en plansch å satt på väggen.

Köp en 660 som känns rätt, inte den billigaste.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024