Ktm 660

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Skulle göra rent luftfiltret för första ggn på 660n.

Då möttes jag av denna syn:

sdc13984.jpg



sdc13987.jpg



2 övertejpade saker som jag inte har en aning vad det är.

Vad är det? :)

Känns inte som en orginal/optimal placering där vid luftintaget?

Kan det vara effektmotstånd till dina blinkers?
 

Diggler

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2006
Ort
stockholm
Hoj
2008,kawasaki,z1000
hejsan jag har en polare som har en massa delar från sin 660 smc 2006 årsmodell motorn har ändast gått 1200 mil de e bara plocka allt från den som behövs till en billig peng..obs! den e inte stulen o strippad haha den e ärlig alla papper finns :) bla annat ett fint gpr avgassystem
 

Erikoz

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Ort
på marken
Hoj
CB750F1, KLX250, 660SMC
Tjenare!
Jag premiärvurpade mitt åk i dag i hyffsat låg fart med lite småskrap och stukad växelpetare och fotpinne som följd (Någon som har över?). Det som jag inte kan lösa med våld eller en ny blinker är motorgången, som blivit fuffens. På väg hem från krashen kändes tomgången lite ostabil och väl hemma var den riktigt svårstartad. När jag får igång den håller den bara igång under några sekunder, oavsett hur jag laborerar med choke och hot start. Bränslet kommer fram, decomp fungerar som den ska (inte för att jag vet hur själva lyftaren beter sig under kåpan, men wiren ligger inte åt)
I morgon tänkte jag fortsätta med att mäta elsystemet för att se om det är något med tändningen som spökar.
Är det någon som har andra tankar kring var jag borde fortsätta? :confused:
 

blaa

Sporthojsnörd
Gick med
9 Oct 2009
Ort
S-tälje
Hoj
Eldsklinga
660 delar

hejsan jag har en polare som har en massa delar från sin 660 smc 2006 årsmodell motorn har ändast gått 1200 mil de e bara plocka allt från den som behövs till en billig peng..obs! den e inte stulen o strippad haha den e ärlig alla papper finns :) bla annat ett fint gpr avgassystem

Hej,

Jag söker förgreningen från avgas systemet.
Dvs delen som gör att avgas går från 1 rör till 2 för att sedan ansluta till ljuddämparna.

Maila eller pma bjornnilsson85@gmail.com


MVH B
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tjenare!
Jag premiärvurpade mitt åk i dag i hyffsat låg fart med lite småskrap och stukad växelpetare och fotpinne som följd (Någon som har över?). Det som jag inte kan lösa med våld eller en ny blinker är motorgången, som blivit fuffens. På väg hem från krashen kändes tomgången lite ostabil och väl hemma var den riktigt svårstartad. När jag får igång den håller den bara igång under några sekunder, oavsett hur jag laborerar med choke och hot start. Bränslet kommer fram, decomp fungerar som den ska (inte för att jag vet hur själva lyftaren beter sig under kåpan, men wiren ligger inte åt)
I morgon tänkte jag fortsätta med att mäta elsystemet för att se om det är något med tändningen som spökar.
Är det någon som har andra tankar kring var jag borde fortsätta? :confused:

Olja i förgasaren från när cykeln låg ned....
 

Månegarm666

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2011
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 660
Hej, har precis köpt en KTM 660 som går som ett spjut men har lite problem. Den går inte att kicka igång när den är varm hur man än gör.

Ska beskriva hur jag går tillväga för att kicka igång den. Jag dekompar o drar igenom den 4-5 gånger. När kicken är längst ner så släpper jag dekomp, upp med kicken till högsta läget o kickar igång, utan vare sig klick eller liknande. Den startar KLOCKRENT på 1a kicken varje gång när man gör så.

När den är varm däremot, eller bara körd någon minut är det ett rent helvete att få igång den. lite så man gruvar sig för att ut o köra när man vet vilket jobb som ligger framför en. Kör exakt samma sak o den är stendöd, med varmtstart stendöd, utan varmstart, stendöd. Så får man hålla på i ungefär en halvtimme. Då går den igång efter 200 svordomar o svett som kan fylla Atlanten. Ingen som helst logik när den startar, eller inte startar för den delen. Ibland går den igång med varmstart och ibland utan, o ibland är den stendöd. Testat att köra med klick o dekompa förbi nån cm o sen kicka men funkar tom ännu sämre att göra så.

Vad kan vara fel? Blir tokig på detta
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hej, har precis köpt en KTM 660 som går som ett spjut men har lite problem. Den går inte att kicka igång när den är varm hur man än gör.

Ska beskriva hur jag går tillväga för att kicka igång den. Jag dekompar o drar igenom den 4-5 gånger. När kicken är längst ner så släpper jag dekomp, upp med kicken till högsta läget o kickar igång, utan vare sig klick eller liknande. Den startar KLOCKRENT på 1a kicken varje gång när man gör så.

När den är varm däremot, eller bara körd någon minut är det ett rent helvete att få igång den. lite så man gruvar sig för att ut o köra när man vet vilket jobb som ligger framför en. Kör exakt samma sak o den är stendöd, med varmtstart stendöd, utan varmstart, stendöd. Så får man hålla på i ungefär en halvtimme. Då går den igång efter 200 svordomar o svett som kan fylla Atlanten. Ingen som helst logik när den startar, eller inte startar för den delen. Ibland går den igång med varmstart och ibland utan, o ibland är den stendöd. Testat att köra med klick o dekompa förbi nån cm o sen kicka men funkar tom ännu sämre att göra så.

Vad kan vara fel? Blir tokig på detta

Det kan bero på för tighta ventiler. Kolla ventilspelet för när motorn blir varm ändras spelet till ännu tätare och då blir dom vrångstartad.

Men jag tycker också 660ien är ovanligt bråkig speciellt halvkall. Det beror i första hand på kick på fel sida för mig och för högt placerad kickaxel på motorn så jag får inte rätt snurr som på andra hojar.

Bra regel vid start av varm eller halvvarm motor (alla stonkor) är att lufta ur dom med full gas om dom inte startar på 2-3kick. Det är bara onödigt arbete att försöka kicka igång ett disigt/rökfyllt insug som det blir omedelbart när dom inte startar.

Man bör även ha låg tomg! Är tomg lilla minsta högt ställd blir alla stonkor svårstartad eller om man rör gasen. Råkar man röra gasen lilla minsta med varm motor blir den fort toksur pga axpumpens stråle!

Man bör även lista ut när kolven just gått förbi toppläget såman får mest fart på eländet,,det tyckte jag var lite svårt att känna pga aoutodecompens funktion på ktm. Kickade en KTM 670 utan decomp och den var skitenkel att starta då man lätt hittar tdc utan den förb aoutodecompen som sitter org.

Men men börja med ventilkoll och lufta ur som en galning med full rulle och minst 5 kick.

Du kan ju även kolla upp så inte någ har satt i tokstort lågfart!
 

Månegarm666

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2011
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 660
Det kan bero på för tighta ventiler. Kolla ventilspelet för när motorn blir varm ändras spelet till ännu tätare och då blir dom vrångstartad.

Men jag tycker också 660ien är ovanligt bråkig speciellt halvkall. Det beror i första hand på kick på fel sida för mig och för högt placerad kickaxel på motorn så jag får inte rätt snurr som på andra hojar.

Bra regel vid start av varm eller halvvarm motor (alla stonkor) är att lufta ur dom med full gas om dom inte startar på 2-3kick. Det är bara onödigt arbete att försöka kicka igång ett disigt/rökfyllt insug som det blir omedelbart när dom inte startar.

Man bör även ha låg tomg! Är tomg lilla minsta högt ställd blir alla stonkor svårstartad eller om man rör gasen. Råkar man röra gasen lilla minsta med varm motor blir den fort toksur pga axpumpens stråle!

Man bör även lista ut när kolven just gått förbi toppläget såman får mest fart på eländet,,det tyckte jag var lite svårt att känna pga aoutodecompens funktion på ktm. Kickade en KTM 670 utan decomp och den var skitenkel att starta då man lätt hittar tdc utan den förb aoutodecompen som sitter org.

Men men börja med ventilkoll och lufta ur som en galning med full rulle och minst 5 kick.

Du kan ju även kolla upp så inte någ har satt i tokstort lågfart!

Iom att den är stendöd redan första kicken vid varmstart så känns urluftning inte som ett problem egentligen. Ska man vrida gasen fullt ett par gånger vid varmstart innan man kickar för att få in mer soppa eller?

Får gå igenom den lite, men vet faktiskt inte vart jag ska börja.

Var är det optimala kolvläget? Borde det inte vara strax innan kolven når toppen för att tända? På vägen upp så att säga, eller är det efter tändningsläget som är bäst? Och hur känner man det med kicken/klicket?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Iom att den är stendöd redan första kicken vid varmstart så känns urluftning inte som ett problem egentligen. Ska man vrida gasen fullt ett par gånger vid varmstart innan man kickar för att få in mer soppa eller?

Får gå igenom den lite, men vet faktiskt inte vart jag ska börja.

Var är det optimala kolvläget? Borde det inte vara strax innan kolven når toppen för att tända? På vägen upp så att säga, eller är det efter tändningsläget som är bäst? Och hur känner man det med kicken/klicket?

Den borde tända på första kicken när den är stekhet (stiila högst 5min)

Alla hojar blir svårare att starta när dom stått halvläönge för då är det svårt att veta choke eller ej och hur mycket choke:rolleyes:

Kolven ska ställas strax efter TDC då får den en jäkla fart och man kan sitta o kicka barfota utan risk för bakslag. På hojar utan decomp så är det enkelt att hitta tdc,,bara att trampa tills det tar tvärstopp och sedan trycka in manuella decompen för att lätt kicka sig förbi tdc så lite som möjligt.

Men på aoutodecomp maskiner som ktm mf så är det mer trixit att känna när kolven är i topp. Man kan få kicka runt ett ant ggr innan man hittar rätt läge.

Men kolla ventilspelet till att börja med och sätt tomg till låga varv 1000-1500v är ok.

Gasen får man vara försiktig med när man ska luft ur motorn. Vrid sakta tills full gas och håll kvar full gas i minst 5 kick,,,släpp sedan gasen och prova starta. Vid kall motor kan man gärna ge den 1-2 gasningar innan start så den får sig en sup o startar ännu lättare.
 

Månegarm666

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2011
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 660
Den borde tända på första kicken när den är stekhet (stiila högst 5min)

Alla hojar blir svårare att starta när dom stått halvläönge för då är det svårt att veta choke eller ej och hur mycket choke:rolleyes:

Kolven ska ställas strax efter TDC då får den en jäkla fart och man kan sitta o kicka barfota utan risk för bakslag. På hojar utan decomp så är det enkelt att hitta tdc,,bara att trampa tills det tar tvärstopp och sedan trycka in manuella decompen för att lätt kicka sig förbi tdc så lite som möjligt.

Men på aoutodecomp maskiner som ktm mf så är det mer trixit att känna när kolven är i topp. Man kan få kicka runt ett ant ggr innan man hittar rätt läge.

Men kolla ventilspelet till att börja med och sätt tomg till låga varv 1000-1500v är ok.

Gasen får man vara försiktig med när man ska luft ur motorn. Vrid sakta tills full gas och håll kvar full gas i minst 5 kick,,,släpp sedan gasen och prova starta. Vid kall motor kan man gärna ge den 1-2 gasningar innan start så den får sig en sup o startar ännu lättare.

Nu funkar det klockrent. Vid klicket decompar jag några cm till så kicken går lätt. Då jävlar startade den på första! :)

En fråga, varför är det ingen risk för bakslag om man gör så?
 

Månegarm666

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2011
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 660
Har lite andra funderingar.

Någon som vet hur man justerar "spelet" på gashandtaget? Är inget spel alls nu vilket ger effekten att bara man nuddar gasen så drar den iväg, känns rätt farligt faktiskt då det är lätt att den bara sticker iväg...man får liksom tvinga gashandtaget åt andra hållet.

Hojen dör om man gasar till hastigt på tomgången..och om man kör så bluddrar den till o rycker innan den drar iväg som den ska. Jäkligt irriternade när man ska gasa upp den på bakhjulet lite fort...nån som vet vad man kan göra åt detta?

Sen undrar jag helt enkelt ang byte av luftfilter, är det bara att köpa luftfitlerolja och olja in och sätta dit så är saken biff eller?
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Innerslang, koppling och fälgar

Innerslang: Är det ngn skillnad på fabrikat och är det ngn som är bättre än andra?

Koppling: Ibland försvinner dragläget på kopplingen och med bara ngn millimeters ändring av kopplingshandtaget är det antingen frikopplat eller ej frikopplat. Lite lurigt när man står vid ett rödljus.
Har fått för mig att detta oftast inträffar innan motorn är helt varm. Ngn som har en ide om vad detta kan bero på och hur det åtgärdas?

Fälgar: Blir det bra med Autosol på fälgarna eller finns det ngt som är bättre? Vill ha lite bling bling
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Innerslang: Är det ngn skillnad på fabrikat och är det ngn som är bättre än andra?

Koppling: Ibland försvinner dragläget på kopplingen och med bara ngn millimeters ändring av kopplingshandtaget är det antingen frikopplat eller ej frikopplat. Lite lurigt när man står vid ett rödljus.
Har fått för mig att detta oftast inträffar innan motorn är helt varm. Ngn som har en ide om vad detta kan bero på och hur det åtgärdas?

Fälgar: Blir det bra med Autosol på fälgarna eller finns det ngt som är bättre? Vill ha lite bling bling

Metzeler slang har jag alltid använt och har aldrig strulat, sen om de skiljer sig från andra låter jag vara osagt.

Luft i kopplingen kanske?

Autosol is tha shit om du vill att det ska blänka :tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Innerslang: Är det ngn skillnad på fabrikat och är det ngn som är bättre än andra?

Koppling: Ibland försvinner dragläget på kopplingen och med bara ngn millimeters ändring av kopplingshandtaget är det antingen frikopplat eller ej frikopplat. Lite lurigt när man står vid ett rödljus.
Har fått för mig att detta oftast inträffar innan motorn är helt varm. Ngn som har en ide om vad detta kan bero på och hur det åtgärdas?

Fälgar: Blir det bra med Autosol på fälgarna eller finns det ngt som är bättre? Vill ha lite bling bling

JA där är skillnad men för gatåka spelar det ingen roll om man undviker de tunnaste kinaslangarna.

Det låter som läge att lufta och byta vätska i hydrualkopplingen.

JA autosol fungerar utmärkt om man vill ha bling. Personligen anser jag att ett par väl rengjorda alufälgar skall vara naturella. Rengör ordentligt med stålull och lägg därefter på ett lager vax så kedjegegg inte fastnar lika jäkligt...
 

ante_ante

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha XJ900 1984, Yamaha XT660X -06
Hur är servicen på en 660 jämfört med en 625,640? Ska köpa motard till veckan är det tänkt om allt nu går som det ska med min hojförsäljning. Något annat man bör tänka på?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hur är servicen på en 660 jämfört med en 625,640? Ska köpa motard till veckan är det tänkt om allt nu går som det ska med min hojförsäljning. Något annat man bör tänka på?

Den är identiskt. Lite mindre oljevolym och mindre oljefilter så man bör inte åka mer än 250mil (personligen tycker jag inte man skall göra det med någon LC4) mellan bytena....

För övrigt gillar jag elstart på gatcyklar. Mina racemoppar kickar jag gärna men att stå i en korsning och kicka när man fått tjuvstopp är inte veckans hit....
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har lite andra funderingar.

Någon som vet hur man justerar "spelet" på gashandtaget? Är inget spel alls nu vilket ger effekten att bara man nuddar gasen så drar den iväg, känns rätt farligt faktiskt då det är lätt att den bara sticker iväg...man får liksom tvinga gashandtaget åt andra hållet.

Hojen dör om man gasar till hastigt på tomgången..och om man kör så bluddrar den till o rycker innan den drar iväg som den ska. Jäkligt irriternade när man ska gasa upp den på bakhjulet lite fort...nån som vet vad man kan göra åt detta?

Sen undrar jag helt enkelt ang byte av luftfilter, är det bara att köpa luftfitlerolja och olja in och sätta dit så är saken biff eller?

SPELET justeras på gasvajrarnas infästningar. JUSTERA TILL 3MM SPEL.

Surgurglet du upplever kan vara för mycket påställd axpump. Justeras direkt på förgasarens skruvar för axpump. En 660 ska man kunna få svara som en insprutare så det är bara att justera och i värsta fall bestycka om tills den går perfekt (tålamod)

Luftfilter avfettas och spayoljas in måttligt. JU mer olja du dränker in med dessto mer surar den (går fett) och tappar effekt. Jag tycker bara ett tunnt lager spayolja duger till valnigt åka (ej parisdakar). Bäst går dom med ombyggd luftburk och stort KN filter men KN kostar ju typ 1000kr:näsblod
 

Månegarm666

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2011
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 660
SPELET justeras på gasvajrarnas infästningar. JUSTERA TILL 3MM SPEL.

Surgurglet du upplever kan vara för mycket påställd axpump. Justeras direkt på förgasarens skruvar för axpump. En 660 ska man kunna få svara som en insprutare så det är bara att justera och i värsta fall bestycka om tills den går perfekt (tålamod)

Luftfilter avfettas och spayoljas in måttligt. JU mer olja du dränker in med dessto mer surar den (går fett) och tappar effekt. Jag tycker bara ett tunnt lager spayolja duger till valnigt åka (ej parisdakar). Bäst går dom med ombyggd luftburk och stort KN filter men KN kostar ju typ 1000kr:näsblod


Heter det axpump eller vad är det du menar? Ska kika på det så fort som möjligt
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top