Ktm 660

Janijani

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2013
Hoj
KTM 660 -06
Hej, lägger upp min text från en annan tråd hit också för att få snabbt svar! :)

Min KTM 660 2006 började "tappa" orken direkt man drar full gas, detta händer även i låga växlar.

Påväg till jobbet märkte jag ingenting som skulle vart annorlunda, utan det uppstod påväg hem. Detta kan väl inte ha nåt med vädret att göra heller, imårse var det +4 grader och nu är det +16.

Har inte haft nåt problem förut under årets 500km. Men nu då man kör tex 80, så kan man gasa lungt upp till 100+ utan problem, men om man drar på fullt så börjar den bara dö bort och smattra och guppa lite gran?

Tändstift? skall man köra på orginalt eller irdium?
Skräp i föggen?
Små munstycken? (Dom har bytts ut till större av förra ägarn tror jag)
Luftfilter? Edit: tog bort och det såg inte ut att vara i så dåligt skick men ska ändå hämta nytt imårgon.

Vad skall jag göra ?

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Hej, lägger upp min text från en annan tråd hit också för att få snabbt svar! :)

Min KTM 660 2006 började "tappa" orken direkt man drar full gas, detta händer även i låga växlar.

Påväg till jobbet märkte jag ingenting som skulle vart annorlunda, utan det uppstod påväg hem. Detta kan väl inte ha nåt med vädret att göra heller, imårse var det +4 grader och nu är det +16.

Har inte haft nåt problem förut under årets 500km. Men nu då man kör tex 80, så kan man gasa lungt upp till 100+ utan problem, men om man drar på fullt så börjar den bara dö bort och smattra och guppa lite gran?

Tändstift? skall man köra på orginalt eller irdium?
Skräp i föggen?
Små munstycken? (Dom har bytts ut till större av förra ägarn tror jag)
Luftfilter? Edit: tog bort och det såg inte ut att vara i så dåligt skick men ska ändå hämta nytt imårgon.

Vad skall jag göra ?

Bra början är väl alla de saker du listade upp själv.

Kanske kan vara acc-pumpen på förgasaren som börjat strula?

Inga konstiga missljud från motor påvägen hem?

Janijani

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2013
Hoj
KTM 660 -06
Bra början är väl alla de saker du listade upp själv.

Kanske kan vara acc-pumpen på förgasaren som börjat strula?

Inga konstiga missljud från motor påvägen hem?

Btw, den är körd 10500km så de kanske hjälper till om det kan vara nån slitdel som bråkar.

Näe, inga missljud! Endast dom som kom när det började bluddra, annars gick den/låtte den helt normalt tyckte ja.

Acc-pumpen? Ursäkta, är ny med hoj för iår så vet inte nästan nåt om skruvandet på ktm:en..

Är det svårt att ta bort förgasarn och putsa?

OCH imårn tar jag hem tändstift och luftfilter från jobbet. Men är det nån som kör med irdium-modellen av NGK stiften? är det värt att testa?

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Lager kan bli billigare om man köper direkt från SKF. Då måste du ha numret på lagret(brukar stå på själva lagret och ibland skriven i sprängskissen eller så plockar du loss lagret och mäter innerbana, ytterbana osv.

De gånger jag kollat med SKF-återförsäljare så har det däremot inte vart billigare än typ ktmshop.se

Får bli att beställa det bara! Tack för svaret, återigen! :)

vet någon om Mör i södertälje är bra vad gäller service på ktm?

Har bara hört bra om dom här på forumet med mycket positiv respons, vet att någon i de här tråden för ett par år sedan lämnade in sin 660 och var supernöjd, sen en kompis som serva sin Duke 125a där, bra uppfattning.
Antar du bor häromkring? :)

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Hoj
Speed Triple -06
Har bara hört bra om dom här på forumet med mycket positiv respons, vet att någon i de här tråden för ett par år sedan lämnade in sin 660 och var supernöjd, sen en kompis som serva sin Duke 125a där, bra uppfattning.
Antar du bor häromkring? :)

låter soft! får ta och åka förbi i veckan och boka in service och strypningsborttagning så det blir lite fart på hojen :)

Nä, jag bor i sthlm men jag jobbar i södertäljetrakten så det blir smidigast att lämna hojen där :)

Tack för svar btw :tummenupp :)

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Btw, den är körd 10500km så de kanske hjälper till om det kan vara nån slitdel som bråkar.

Näe, inga missljud! Endast dom som kom när det började bluddra, annars gick den/låtte den helt normalt tyckte ja.

Acc-pumpen? Ursäkta, är ny med hoj för iår så vet inte nästan nåt om skruvandet på ktm:en..

Är det svårt att ta bort förgasarn och putsa?

OCH imårn tar jag hem tändstift och luftfilter från jobbet. Men är det nån som kör med irdium-modellen av NGK stiften? är det värt att testa?

Förgasaren kan vara lite trång att få bort. Men börja med att lossa på gaswiren och sedan slangklämmorna på vid insuget, försök trycka den bakåt och sen ut åt höger.

Går det inte och du få lite mer utrymme för att få bort den så lossa på bakramen(4 bultar), brukar bli sjukt mycket lättare då.

Acc-pumpen går igång när du gasar till mycket, sprutar en fet stråle soppa då. Går att ställa in när den ska spruta osv men det där har jag själv aldrig pillat på.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag tycker de är lättast att lossa dom två övre bultarna på bakramen å vika ner hela bakdelen när man ska plocka me förgasaren... Då är de så lätt att få ut den å på å av me gummina utan massa trams...

PågenLimpa

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2012
Hoj
KTM 660
Jag har alltid kört med 3-4 fingrar på min koppling, fattar inte denna hets om att koppla med 2. Vad skulle fördelen med det vara? :va

Körde förra säsongen drygt 30mil med spricka i vänster handled under en dag, då vart det jobbigt att koppla... :hihi

Nej men jag tycker det är skönare att koppla med 2 då man kan ha resten av fingrarna på styret, känns allmänt skönare. Dock så tycker jag att min koppling på 660n är ganska tung om man jämför mot brorsans ktm 250 excf.

Det går inte på något sätt att göra kopplingen lättare? Tänkte annars på om det är hydrauloljan som spökar? Värt att testa byta den?

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Nej men jag tycker det är skönare att koppla med 2 då man kan ha resten av fingrarna på styret, känns allmänt skönare. Dock så tycker jag att min koppling på 660n är ganska tung om man jämför mot brorsans ktm 250 excf.

Det går inte på något sätt att göra kopplingen lättare? Tänkte annars på om det är hydrauloljan som spökar? Värt att testa byta den?

Du får då ändra utväxling på antingen handtaget eller ändra på kolvdiametrn på bromspumpen....

Janijani

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2013
Hoj
KTM 660 -06
Förgasaren kan vara lite trång att få bort. Men börja med att lossa på gaswiren och sedan slangklämmorna på vid insuget, försök trycka den bakåt och sen ut åt höger.

Går det inte och du få lite mer utrymme för att få bort den så lossa på bakramen(4 bultar), brukar bli sjukt mycket lättare då.

Acc-pumpen går igång när du gasar till mycket, sprutar en fet stråle soppa då. Går att ställa in när den ska spruta osv men det där har jag själv aldrig pillat på.

Problemet löst, tack gode gud! :) Tändstiftet! men har iaf ett nytt filter påväg hem så ska byta det också sen! stift.jpg

Provade med Idrium elr va de hette nu, får se då :)

krillee_83

-Born to be Me-
Gick med
3 May 2006
Hoj
KTM 690SMC R
Årets andra tur avverkades i helgen.
24,7mil på en 660. Vem sade att det inte skulle gå att åka långt!
Klart den vibrerar och låter, men satan va den går... Man glömmer bort allt vad virbationer heter när man rullar iväg.
Ville egentligen inget med inlägget mer än att slå ett slag för 660n :yoparty

martinagnalv

Ny medlem
Gick med
15 May 2013
Hoj
KTM 660 SMC -03
Tjena!

har precis köpt mig en 660 och tänkte att jag skulle bli medlem här när jag såg denna tråd:)

jag var ute och körde i stan igår, bilköer som vanligt... jag hade gott om tid, så tänkte att jag inte behöver sicksacka utan åkte efter de andra bilarna (mestadels).

nu till problemet, efter att ha stått still så började hojen koka. jag stängde av och fyllde på glykol, men sen slog de mig att den har ju ingen fläkt? kan man sätta dit en? någon som gjort de? om de blir mycket kö i sommar kommer den ju gå varm en hel del...

tack på förhand för tips

Strafer

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2008
Hoj
KTM 660 SMC -04
Tjena!

har precis köpt mig en 660 och tänkte att jag skulle bli medlem här när jag såg denna tråd:)

jag var ute och körde i stan igår, bilköer som vanligt... jag hade gott om tid, så tänkte att jag inte behöver sicksacka utan åkte efter de andra bilarna (mestadels).

nu till problemet, efter att ha stått still så började hojen koka. jag stängde av och fyllde på glykol, men sen slog de mig att den har ju ingen fläkt? kan man sätta dit en? någon som gjort de? om de blir mycket kö i sommar kommer den ju gå varm en hel del...

tack på förhand för tips

Vilken årsmodell har du? På min 04a sitter det en fläkt :-S

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Tjena!

tack på förhand för tips

Fläkt kom 2004 som original på 660n i alla fall.

Kolla med skrotar ifall de har något till en vettig peng om org är för dyrt.

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Jag har 2st fläktar fungerande fläktar till salu. Suttit på en 640sm -03 och den andra från 640 enduro -02. Ser identiska ut...

Skicka ett pm om det kan vara intressant

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Bytte precis försäkringsbolag, från Folksam till Trygg Hansa.

Förutom att premien på helförsäkring sjönk från 3500 per år till 2500 per år är den en avställningsbar försäkring. Innebär i praktiken att jag har en helförsäkring för ca 1200 per år.
Kanonbra!

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj

Förutom att premien på helförsäkring sjönk från 3500 per år till 2500 per år är den en avställningsbar försäkring. Innebär i praktiken att jag har en helförsäkring för ca 1200 per år.
Kanonbra!

Sjukt billigt, kollade upp min 950 där... idioterna skulle ha 30 papp för hel/år

Snowman89

Guest

Kanonbra!

Jag tror att anledningen till att Trygghansa är billiga är då de försäkrar hojen efter effekten i papprena.
Därför blir 660n billigare än en 640 tex.
Tex så är min 525a billigare än en XT660R på mig hos trygghansa.. :död

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...