KTM 690 Smc 2008

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
KTM
idag tog jag en sväng med en sprillans ny smc, den känns lätt och behändig och skön att köra, bra bromsar och bra körställning.. dock tyckte jag att det är dåligt med vrid i botten, riktigt dåligt under 4000 varv faktiskt..(har själv en ttr 600 med slipon och omgjorda fuggar. den har ju mer vrid och klipp från början precis som det ska vara när man ska hjula och leka, medan smc har mer sporthojskaraktär tyckter jag)

hojen gick bättre och bättre efterhand och toppeffekten är det inget fel på:tummenupp . är själv i köpartagen och skulle tycka det var kul att veta hur mycket bättre botten man får med helsystem och mappa om.
det är ju inga problem att hjula med en smc men tycker den blir aningen hysterisk pga att man måste upp så pass mycket mer i varv för att få vridet.

jag har pratat med några som har eller haft ktm 625,660 och det låter som de ska gå som raketer med bakhjulsåka hur lätt som helst om man bara vrider om på gasen, med det i åtanke så var ju förhoppningarna rätt höga.

annars tyckte jag mycket om denna hoj och med lite mer vrid så är det faan en superhoj!!!!:yoparty

några fler som tycker likadant..mvh robban

Jag har ägt en 625 tidigare och provkört en 690 (Duke iofs) nu och det du skrev stämmer rätt bra. På de gamla LC4 motorerna så smäller det direkt medan nya 690 kommer strax efter, men när vridet är på topp så händer det verkligen grejer. Går sjukt fort! Och då snackar vi helt original. Kan nog bli en helvetes jevla maskin med helsystemet för att få med det där lilla extra i mellanregistret.

Last edited:

Funky

Dolphins are gay sharks!
Gick med
27 May 2005
Hoj
KTM 690 SMC -08
Helsystem gör tydligen fem kilo, inte att förakta. Men det är klart, mappning bör ju finnas innan man sätter på det :tummenupp

Och förstående (eller döva) människor runt omkring en är också bra:D

Hahah.... om en annan också skulle lättas med 5 kilo, de skulle göra hela ekipaget 10 kilo lättare:D

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Hoj
snart en scooter...
Hahah.... om en annan också skulle lättas med 5 kilo, de skulle göra hela ekipaget 10 kilo lättare:D

Varför nöja dig med 5 kilo? :tungan

Efter att man köpt en SMC med helsystem så har man ju bara råd med blodpudding och rasar ju kilona snabbt :)

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
...skulle tycka det var kul att veta hur mycket bättre botten man får med helsystem och mappa om.
det är ju inga problem att hjula med en smc men tycker den blir aningen hysterisk pga att man måste upp så pass mycket mer i varv för att få vridet.

jag har pratat med några som har eller haft ktm 625,660 och det låter som de ska gå som raketer med bakhjulsåka hur lätt som helst om man bara vrider om på gasen, med det i åtanke så var ju förhoppningarna rätt höga.

Precis den uppfattningen jag har fått om nya 690 också, dock utan att ha kört den själv.. Ska bli väldigt intressant att se bänkningar på 690 SMC med och utan helsystem för att kunna jämföra med KTM 660.

Har haft 2st 660 och precis som du skriver är det grymt bra vrid i dom, kalas för bakhjulskörning och lek. Hoppas verkligen att vridet i 690 med helsystem blir lika bra som en original 660, isf kan det nog bli en 690 när det är dags att byta nästa gång...

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Hoj
snart en scooter...
Precis den uppfattningen jag har fått om nya 690 också, dock utan att ha kört den själv.. Ska bli väldigt intressant att se bänkningar på 690 SMC med och utan helsystem för att kunna jämföra med KTM 660.

Har haft 2st 660 och precis som du skriver är det grymt bra vrid i dom, kalas för bakhjulskörning och lek. Hoppas verkligen att vridet i 690 med helsystem blir lika bra som en original 660, isf kan det nog bli en 690 när det är dags att byta nästa gång...

Undrar om verkligen bottenvridet blir bättre med mindre motstånd i puffen. Borde vara tvärtom. Har väl mer med kompression att göra.

Funky

Dolphins are gay sharks!
Gick med
27 May 2005
Hoj
KTM 690 SMC -08

Menar du 690 hackspett eller 690 SMC med helsystem som du hoppas har likvärdigt vrid som orginal 660:va
För dom två hojarna har bara 690 gemensamt med varandra tycker jag....

Måste nog hålla med MackeNo1, att den kan kännas aningen hysterisk. Fått för mig att de va lite mer "känsla" i gashandtaget före insprutning kom in i leken.....
Men men, de är väl som mycket annat när det är nytt, ovana.

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Det var SMC jag tänkte på, hackspetten är så j-a ful att jag knappt skulle ta emot en om jag fick den...

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
KTM
Hur lång tid tar det för att en motorcykel ska bli registrerad? Ringde till Lelles och förhoppningsvis så får de in min hoj idag. Men hur lång tid tar det innan jag får hämta ut den? Dvs registreringsprocessen.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Inga problem med att ta emot en för det är bara att modda lite!

Exakt. Borde väl gå att få på Duke-lyse på den och nån annan framstänka. Med ett helakra eller liknande så har man ju en schysst bajk.

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Hoj
snart en scooter...
Hur lång tid tar det för att en motorcykel ska bli registrerad? Ringde till Lelles och förhoppningsvis så får de in min hoj idag. Men hur lång tid tar det innan jag får hämta ut den? Dvs registreringsprocessen.

Det tar inte så lång tid i alla fall. Det är väl plåten som de ska ha och för att få den måste de väl anmäla chassinummer mm (är väl tryckt på plåten om jag inte minns fel). Så frågan är egentligen hur mycket förarbete de har gjort. Men Lelles brukar vara snabba. Jag fick min med plåt och allt några dagar efter att den anlände till Sverige.

Enklast är väl att ringa Lelles o fråga va:)

Socrates

Guest
Upp med lite bilder nu och fler recensioner :)

Tog några bilder i dag när jag var ute och körde en sväng. Inga actionbilder dock eftersom jag var ute själv...hade iofs inte blivit det ändå med mig bakom styret, men jag kan ju fortfarande skylla på att jag håller på att köra in den :D

Last edited:

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tog några bilder i dag när jag var ute och körde en sväng. Inga actionbilder dock eftersom jag var ute själv...hade iofs inte blivit det ändå med mig bakom styret, men jag kan ju fortfarande skylla på att jag håller på att köra in den :D

Fina bilder :tummenupp Inkörning är överskattat, gasa på ordentligt utan att svinköra och byt olja efter 10mil så är det klart :)

Så gjorde jag med min andra 660, den gick bra som fan och strulade aldrig trots många mils inspirerad körning..

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!

Härliga bilder :tummenupp

Blir så nällad på att köpa en sån men får nog vänta till efter sommarn tyvärr,
island resa och där efter hoj semester till Norge i sommar som måste prioriteras :)

Raz

Ute i svängarna igen!
Gick med
4 May 2004
Hoj
KTM 690 SMC -09
Kom igen nu med bilder/filmer & recensioner:)

Väntar ivrigt på att få min hoj....

Ni som kört den, är det så dåligt botten & mellan register?
Det borde man väl kunna bättra på med helsystem & lite drevning?

Funky

Dolphins are gay sharks!
Gick med
27 May 2005
Hoj
KTM 690 SMC -08
Snart.... 690 SMC "Black Edition"....:tummenupp

Hämtade sista svarta plastdelarna idag.....:D

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet