KTM 690 Smc 2008

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Jag kan då inte påstå att jag märkt någon större skillnad oavsett om jag tagit det lite lungt första milen med ny hoj,eller "kört in" motorn på crossbana eller på isen med finndubb(= full gas direkt)efter motorgenomgång.Brukar se fint ut i vilket fall nästa gång man river.Inga problem med oljeförbrukning eller läckage förbi kolvringarna heller.Däremot brukar jag vara rätt noga med att köra mineralolja första tiden(som tex KTM rekomenderar).

Det står så i texten också.

Ja vad ska han annars skriva om sin metod på sin egen hemsida?Och eftersom det står på internet måste det vara sant...

Nej allt på internet är inte sant, men när personer med stora erfarenheter av motorer understrycker det som står i texten så litar jag på dem.
 

Funky

Dolphins are gay sharks!
Gick med
27 May 2005
Ort
Vällingby
Hoj
KTM 690 SMC -08
Väntar med spänning på lite bilder på detta.
Gärna en hel bildserie, hur du gör:tummenupp
Styling for Dummies:rolleyes:

Ska sätta igång så fort ja får hem nya regplåten. Bilder kommer :tummenupp

Man kan justera det lite grann, mer på vänster sida än höger sida. På högersida är det lite plast som tar i till slut. Med styrstoppen justerade blir svängradien bättre men inte helt normal. Som tur är så är det inte så ofta man märker av det. En annan positiv sak är att man blir en j*vel på crossvängar där man bara vrider runt hojen 180 grader med fullt fräs på bakhjulet....funkar på asfalt åxå bara man vågar :)

Jo jag vet, har justerat allt va som går.... Som du säger, visst blev de lite bättre men inte -Wow vilken skillnad!

Ja, bara ut å öva crossvängar nu:D
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Så mycket snack angående detta så man blir yr. Bästa är väll ändå att göra som tillverkarna säger.

Det är klart tillverkarna säger att man ska ta det lungt!! det skulle jag säga också om jag tillverkat en motor. För risken för haveri ökar ju om man kör hårt.
så om man följer rekomederad inkörning av fabrikanten så har garantin gått ut när man slår På:näsblod Det är ju faktist bara att tänka själv lågist man behöver inte ens vara smart för då skulle inte jag fatta det. kör man in som en moppefucko så poleras ytorna längre UT dvs alla anläggningsytor blir hård härdade längre ut (på topparna) Och då blir motorn otätare och oljefilmen får kämpa med att smörja med resultatet varmare motor och mer friktion + att avgaser och oförbrända rester tränger sig förbi kolvringarna och skitar ner oljan som då sliter motorn mer Puuuuuuuuu:D kör man därimot in hårt med belastning och motorbroms hela tiden så slipas ytorna ner till full anliggning innan det blir glaserat, kolvringarna pressas ju hårdare ut mot cylinderväggarna då , sedan efter 100-150 mil kan man slå av på gasandet:tummenupp Ex en kompisare köpte sig en ny xr650 plockade ut den ur kartongen och slog fullt gärn direkt (med mineralolja) den xrn kunde ingen annan xr mäta sig med effektmässigt med samma åtgärder i motor. Och det var jag som ställde in alla xrs i stan exakt lika!!
 
Last edited:

lg76

dead man walking
Gick med
1 Apr 2007
Ort
göteborg
Hoj
kTm 690 sMc. aPrIlLiA 450 RxV. HuSqVaRnA 450SmR. gixxer 1000 k4
skulle vilja veta hur mö ni betalat för era hojar så man vet om man får till ett bra pris
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Ingen med nya 690 SMC som äger en hjälmkamera och kan ge sig ut o filma lite? Har fortfarande inte sett någon som tidigare ägt KTM 660 som gjort en jämförelse mellan hojarna, vore grymt intressant o läsa :tummenupp
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Sitter och funderar på hur det egentligen är och funkar utan större bekymmer av tillpassning.

Säg att man tex köper en motard KTM och vill kombinera lite grusbus då och då genom att ha en extra uppsättning fälgar för offroaddäck.
Passar det mer eller mindre rakt av?
Ställer det till med bromsok,skivor och slangar?

Dreglar suget på en KTM 690 smc och 690 enduro , valet borde vara enkelt egentligen då 690 enduro är med allsidig för både asfalt och grusbus.

Vid kortare provkörning av båda föll mig dock 690 smc mer i smaken,gillar motardstuket men njuter gärna av grusbusåka oxå och ett o annat förbjudet åk ut på skogsstigarna :) Har en R1200 GSA för det ändamålet men blir inte det samma som på en lättare och mer lek benägen hoj.

Visst hojarna är såpass nya och förmodligen ingen som testat än att ha extra uppsättning fälgar.
Hur är det med tidigare modeller av KTM hojar när det gäller byte till motard eller offroadfälgar rakt av? :va
 

GIXXERSTUNT

MANK1234
Gick med
10 Mar 2008
Ort
ja
Hoj
jo
Sitter och funderar på hur det egentligen är och funkar utan större bekymmer av tillpassning.

Säg att man tex köper en motard KTM och vill kombinera lite grusbus då och då genom att ha en extra uppsättning fälgar för offroaddäck.
Passar det mer eller mindre rakt av?
Ställer det till med bromsok,skivor och slangar?

Dreglar suget på en KTM 690 smc och 690 enduro , valet borde vara enkelt egentligen då 690 enduro är med allsidig för både asfalt och grusbus.

Vid kortare provkörning av båda föll mig dock 690 smc mer i smaken,gillar motardstuket men njuter gärna av grusbusåka oxå och ett o annat förbjudet åk ut på skogsstigarna :) Har en R1200 GSA för det ändamålet men blir inte det samma som på en lättare och mer lek benägen hoj.

Visst hojarna är såpass nya och förmodligen ingen som testat än att ha extra uppsättning fälgar.
Hur är det med tidigare modeller av KTM hojar när det gäller byte till motard eller offroadfälgar rakt av? :va
Varför inte köpa en smc och sen byta till allround däck som funkar på grus asfalt osv
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Varför inte köpa en smc och sen byta till allround däck som funkar på grus asfalt osv

Blir inte riktigt det samma utan grövre däck.Testat en Yamha XT 660 motard modellen med både vanliga däck och sedan något grövre för mer allround körning.

Kände även skillnad på min GSA med allround och sedan mer grövre offroaddäck (TKC 80 däck).
 

GIXXERSTUNT

MANK1234
Gick med
10 Mar 2008
Ort
ja
Hoj
jo
Blir inte riktigt det samma utan grövre däck.Testat en Yamha XT 660 motard modellen med både vanliga däck och sedan något grövre för mer allround körning.

Kände även skillnad på min GSA med allround och sedan mer grövre offroaddäck (TKC 80 däck).[/QUOT
det är sant men ändå ett alternativ, det ju ganska dyrt och köpa nya fälgar
 

lg76

dead man walking
Gick med
1 Apr 2007
Ort
göteborg
Hoj
kTm 690 sMc. aPrIlLiA 450 RxV. HuSqVaRnA 450SmR. gixxer 1000 k4
tänkte köpa en 690 smc men skulle vilja veta lite vad ni fick pröjsa för era hojar lr fick ni med grejer lr va det 85000 rakt av blir nog acra oxå nån som satt på det än
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
Sitter och funderar på hur det egentligen är och funkar utan större bekymmer av tillpassning.

Säg att man tex köper en motard KTM och vill kombinera lite grusbus då och då genom att ha en extra uppsättning fälgar för offroaddäck.
Passar det mer eller mindre rakt av?
Ställer det till med bromsok,skivor och slangar?

690 motarden har radialfäste till frambromsen vilket Enduron inte har.
Blir lite struligt å byte till en mindre broms till grushjulen om du kör med motarden, går ju alltid å köra med motardbroms även på dem dock.
Endurons bromsfäste e väl samma som KTM/Husa haft ett gäng år så där borde det vara lätt å hitta ett begat motardok som passar.
 

The_Wanderer

Numera fast i offroad träsket...
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM EXC 500 -12
Sitter och funderar på hur det egentligen är och funkar utan större bekymmer av tillpassning...
Hur är det med tidigare modeller av KTM hojar när det gäller byte till motard eller offroadfälgar rakt av? :va

Jag hade kunnat svara på det om ca en vecka men ÖL (olja på tyska alltså:rolleyes: ) fick större prio,
Har planerat en resa till tyskland för å bunkra lite "Olja" å pratade med Engdahl å dom hade en 690 Enduro hemma som jag starkt funderade på att ta med men då blir de för mkt överlast å för lite "Olja" så det blev att beställa en på hemmaplan ist med lite lev.tid (3v. kanske)

Iallafall så kommer jag skifta med mina extrafälgar som jag har till SMR450n, fram kommer inte va några problem, det är bak som är liite frågetäcken, iom att det är ryckutgämnare på 690n.
Som sagt jag kommer att köpa en Enduro å byta till Motardfälgar, och det kommer funka:smasha

Vill minnas att dom som har satt på endurofälgar på typ 660n har haft lite problem med att bromsoket är förstort (tar i ekrarna) om man kör med org. men iofs radialbromsen är ju rätt smutt så det kanske funkar ändå.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Jag hade kunnat svara på det om ca en vecka men ÖL (olja på tyska alltså:rolleyes: ) fick större prio,
Har planerat en resa till tyskland för å bunkra lite "Olja" å pratade med Engdahl å dom hade en 690 Enduro hemma som jag starkt funderade på att ta med men då blir de för mkt överlast å för lite "Olja" så det blev att beställa en på hemmaplan ist med lite lev.tid (3v. kanske)

Iallafall så kommer jag skifta med mina extrafälgar som jag har till SMR450n, fram kommer inte va några problem, det är bak som är liite frågetäcken, iom att det är ryckutgämnare på 690n.
Som sagt jag kommer att köpa en Enduro å byta till Motardfälgar, och det kommer funka:smasha

Vill minnas att dom som har satt på endurofälgar på typ 660n har haft lite problem med att bromsoket är förstort (tar i ekrarna) om man kör med org. men iofs radialbromsen är ju rätt smutt så det kanske funkar ändå.

Ah :tummenupp då får vi ivrigt vänta nån vecka och se hur det går för dig.
Har än ingen egen 690 men begäret efter en sån finns där,så får väl se om där blir en 2:a hoj i garaget :)
Försöker samla på mig så mycket info så möjligt om hojarna och andras intryck av dessa.
 

lg76

dead man walking
Gick med
1 Apr 2007
Ort
göteborg
Hoj
kTm 690 sMc. aPrIlLiA 450 RxV. HuSqVaRnA 450SmR. gixxer 1000 k4
nån som kollat försäkring
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
jonte Engdahl erbjöd mig en smc för 84000+ett acra

Du är inte unik för det :D
Fick samma erbjudande :)

Kan bara inte komma överens med mig själv vad jag vill ha smc eller enduro :D

Tyckte smc kändes något trevligare det lilla jag testa men enduron är mer allsidig.Enduro med extra motardfälgar eller tvärt om om det går så :)
(hm ta o bestäm dig för jäkeln säger jag till mej själv)

Fjädringen skiljer något på dem oxå,vet ej hur pass märkbart det är om man skulle få andra fälgar att passa till dem och prova hojarna i respektiva olika miljö för dem.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top