KTM 690 Smc 2008

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Första servicen är på 100 mil, nästa kommer efter du kört 500 mil. Mätaren står då på 600 mil.
Servar min var 500 mil,1000 mil osv, tycker det är lättare att hålla reda på.

Garantin går ut nångång på våren 2010 så man blir lite kluven på om det är värt ca 2200 kr för att byta olja,filter + arbete för en mellanservice och den berömda dyra stämpeln.
När man själv kan göra det för olja + filter kostnad för några hundralappar.

Jag gjorde nämligen en läropeng service på 300 mil när jag ändå var inne på ett garanti ärende.
Trodde det skulle kosta några hundringar och inte tusenlappar,kan väl säga att det är en läropeng och gör inte om det.
Visst bytar gärna olja osv mellan serviceintervallerna men hädan efter blir det själv.

Olja,oljefilter + jobbet o göra det tog de hutlösa 2190 kr eller nåt sånt.
Vet i fan om man blev lurad,tar ju inte lång tid byta olja osv,kanske salta de på lite extra tid för att de fick byta tempsensor och justera insprutet,vilket är en garanti grej och bör tecka all den kostnad det medför.
Ovan på allt stod det att de hällt i 10-40 olja på kvittot.
Inget som tydligen var skadligt när jag konfrontera dem sedan om det.


Där av jag är skeptisk till mellanservicen bara för att det ska stå en stämpel.
 
Last edited:

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Ort
Hemma såklart!!!
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
När jag hade min SMC så fick jag ett erbjudande om att förlänga garantin med 1 alt 2 år för ett par tusenlappar, om man gör det så antar jag att man inte har något annat val än att betala & se glad ut för att den "förlängda" garantin skall gälla...
Hoppas att KTM oxå börjar med 5 års garantier på sina hojjar tills man skall byta nästa gång. :)
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
När jag hade min SMC så fick jag ett erbjudande om att förlänga garantin med 1 alt 2 år för ett par tusenlappar, om man gör det så antar jag att man inte har något annat val än att betala & se glad ut för att den "förlängda" garantin skall gälla...
Hoppas att KTM oxå börjar med 5 års garantier på sina hojjar tills man skall byta nästa gång. :)

Märkliga är att jag har inte fått nåt sådant erbjudande,iförsig är jag andra ägaren på min hoj men bör inte spela någon roll om de har garantier.
 

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Ort
Hemma såklart!!!
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
Jag utnyttjade inte detta då jag bytte in min hoj i samma veva men 4 års garanti är ju inte helt fel, även om jag inte tror att jag kommer äga ngn hoj så länge...
Är faktiskt sugen att på att köpa en GS Adventure & dra en riktig jorden runt resa, siktar på att komma iväg 2011 om ekonomin tillåter...
SMR:en käkar ju bakdäck så det kanske får bli 2012 om det blir mkt bandagar nästa sommar... :D
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Jag utnyttjade inte detta då jag bytte in min hoj i samma veva men 4 års garanti är ju inte helt fel, även om jag inte tror att jag kommer äga ngn hoj så länge...
Är faktiskt sugen att på att köpa en GS Adventure & dra en riktig jorden runt resa, siktar på att komma iväg 2011 om ekonomin tillåter...
SMR:en käkar ju bakdäck så det kanske får bli 2012 om det blir mkt bandagar nästa sommar... :D


Har en sådan med,GSA alltså,06:a och kan intyga att det är en trevlig hoj.
Skrik till när,vart du ska åka.Själv sådana drömmar i tankarna.
Mest blivit Norge och Sverige turer.
 

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Ort
Hemma såklart!!!
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
Jag har funderat på Island-Alaska-Kanada-USA-Mexico-Sydamerika(finns ju massor av spännade länder att resa igenom så där har jag ingen riktig plan ännu.) Efter det så finns det ju lite olika alternativ men man får ju fundera en hel del på "säkerheten" när man väljer vilka länder man reser igenom.
Har kollat en del på andras rutter & har en del sparat men...
Jag har bytt från pc till mac så jag har inte fått ordning på alla mina filer & dylikt men om ngn vecka när jag har koll på läget så kan jag ju droppa ett pm...
Tänkte faktiskt testa en längre tripp med SMR:en till sommaren, Geiranger verkar lockande har du några bra tips...
/Sladdfantomen
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Någon som vet ca pris på slipon/helsystem akra och var man kan köper dem till bra pris?:va


I regel brukar Akra slipon följa med dom flesta hojarna om du köper begagnat.
Köper man ny hoj så brukar det gå att förhandla till sej ett pris på slipon/helsystem direkt på hojen.

Annars överlag är priserna ganska lika vart man än kikar efter Akrapovic.

Finns ju även andra allternativ på slipon än märket Akrapovic.
 

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Ort
Hemma såklart!!!
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
Ingen SMC-R 2010...

Satt & kollade på KTM:s hemsida om nyheter 2010 & det verkar inte som det kommer ngn R-modell av SMC:n till 2010... :gnissla
Det verkar dock gå att få ut lite mer krut ur 690 motorn då nya Duke-R kommer att ha 70 pållar... :)
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Satt & kollade på KTM:s hemsida om nyheter 2010 & det verkar inte som det kommer ngn R-modell av SMC:n till 2010... :gnissla
Det verkar dock gå att få ut lite mer krut ur 690 motorn då nya Duke-R kommer att ha 70 pållar... :)

4.5mm längre slag -> äkta 690cc :yoparty
70hk får vi väl se hur väl det stämmer. Om vi antar 95hk/l (som stämmer rätt väl) kommer 690cc ge 65häst.

Undrar vad de grejerna kommer kosta oss andra att få i våra hojar......
 

crazy rider

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Kumlabunkern
Hoj
ktm 690
är inte detta en ktm 690 smcr da? dock har den ingen orange ram så det kanske bara är nya dikaler och plast men då får vi hoppas dom har uppgraderat motorn som på duken r:)
 

Bifogat

  • rbfest_DSC_0150.jpg
    rbfest_DSC_0150.jpg
    50.1 KB · Visningar: 154

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
är inte detta en ktm 690 smcr da? dock har den ingen orange ram så det kanske bara är nya dikaler och plast men då får vi hoppas dom har uppgraderat motorn som på duken r:)

Nix, vanlig SMC med ny plast och dekaler.
 

Hôffer

Jä ä Värmlänning
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Trondheim Norge
Hoj
Suzuki V-Strom 1000 -14
Då får man väl köra den gamla -09an ett år till då :tungan
2011 så borde det väl komma en "R" skulle man tycka.
Eller ändå bättre, en ny SMC-modell med 2 cyl:tummenupp
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Det är på gott och ont med KTM 690 SMC-R,då kan man behålla sin 08:a lite längre :)
Kanske trimkit kommer att finnas för inköp men då säkert dyrt kapitel.

Här var spekulationer och prototyp för KTM 690 SMC-R.
Ser ut o vara 690 Enduro-R,dock är där dubbla pipor på den.

http://supermotocentral.blogspot.com/2008/10/ktm-690smc-r.html

På 690 SM är där ju dubbla pipor,hur ser det ut från motorn? Ej kikat närmare på det själv men förmodar att röret är delat under motorn ?

Här är även en bild på en ombyggd 690 SM (någon på blocket som tidigare sålde den) Inte alls tokigt.Kanske lite snyggare burk hade gjort hojen bättre.
Lampkåpan utbytt till 690 smc osv.
 

Bifogat

  • 0417197313.jpg
    0417197313.jpg
    57.2 KB · Visningar: 99
  • 0421160976.jpg
    0421160976.jpg
    65.2 KB · Visningar: 87
Last edited:

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Nån som ska utöka sin garanti?

Någon som funderat på att utöka sin garantitid på hojen?

http://ktm.se/Extended-Warranty.102117.15.html

Single-Cylinders Price 12 months Price 24 months
Price Sweden 1.680,23 kr 3.028,27 kr

Moms tillkommer tydligen :6surkart


Förvånar mig inte om garantitiden blir ändrad för nya 2010 årsmodeller,utan någon extra kostnad.

Det är egentligen skandal,varför behöva betala för utökad garanti och ovan på det så måste du göra all service hos en KTM dealer för att det ska registreras och gälla.


Hur bra eller dålig är KTM egentligen att jämföras med tex Husaberg som de flesta skruvar,servar själva pga de tätta service intervallerna.
Där skulle verkstadsservice käka upp en bra slant.

Angående olja,nån som kanske vet?
Någon nämde om att det är ändrat eller går att hälla i 10-50 olja i Enduro-R ,tycks mig ha läst det nånstans. Står det i någons instruktionsbok för årsmod 2009 och någon som kan bekräfta det?
 
Last edited:
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top