KTM 690 Smc 2008

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Bana (motard) och gatbus. Inget tävlande.

Allt beror lite hur bra du är på att mecka själv och hur villig du är på det.
Eftersom du haft/har en 525:a så gissar jag att du inte har tummen mitt i handen.

Därför skulle jag nog hellre titta på en Husa 650 eller KTM 530. De kräver ju en hel del omsorg, men å andra sidan så får du ju en hel del pulver.

MEN vill du inte mecka "varannan dag" så skulle jag hellre köpa en SMC. Inte lika smidig, men en jevligt rolig hoj ändå. Och du behöver inte som sagt mecka ihjäl dig..:)
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Ingen f.d. husa-ägare här?

Jag har både en 690 (iofs en SM Prestige) och en FS650 (till salu). Min åsikt är att trots att de har ungefär liknande toppeffekt känns husan som en vårkåt fullblodshingst medans KTM'n är mer en ardenner. Vet inte om mina hestliknelser funkar rakt igenom men jag hoppas att du fattar.

Ett exempel...
Hjula med 690n gör man (jag) på tvåan och kanske trean. Med 650n slår man runt om man försöker på tvåan, där är det trean och fyran som känns bekväma. Båda är då drevade för toppfart runt 200.

Runt vår korta bana i Örebro är jag, om minnet funkar, typ 2s långsammare med 690n jmf med 650n. Hoppa ska vi inte ens tala om. Såklart känns nog SMCn bättre än SMRn men det räcker ändå inte.
 

Monstro

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2004
Ort
08 city
Hoj
Ktm 690 SMC

Snackade med ragnar, han kunde fixa det men med rgs blinkers som e fula och runda.. Han pratade om att de som satt på din förmodligen inte var godgända pga avståndet emellan dem... Är det svårt att montera tail tidy :va Kan du inte lägga upp en bild på bakdelen på din hoj:Bugar
 
Last edited:

Raz

Ute i svängarna igen!
Gick med
4 May 2004
Ort
08
Hoj
KTM 690 SMC -09
Snackade med ragnar, han kunde fixa det men med rgs blinkers som e fula och runda.. Han pratade om att de som satt på din förmodligen inte var godgända pga avståndet emellan dem... Är det svårt att montera tail tidy :va Kan du inte lägga upp en bild på bakdelen på din hoj:Bugar

Det är enkelt att byta, du får en anvisning med bilder ala ikea.
Jag tyckte oxå att R&G's blinkers var fula som stryck.
Svar ja, blinkerserna sitter nån centimeter för nära varandra.
Det ska jag fixa. Tror det skall vara 18 centimeter emellan.
Men blinkerserna i sig är världens minsta ce godkända.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Det är enkelt att byta, du får en anvisning med bilder ala ikea.
Jag tyckte oxå att R&G's blinkers var fula som stryck.
Svar ja, blinkerserna sitter nån centimeter för nära varandra.
Det ska jag fixa. Tror det skall vara 18 centimeter emellan.
Men blinkerserna i sig är världens minsta ce godkända.

Besiktingen kommer inte gå med måttband å mäta i alla fall! Och vad beträffar E-märkningen så skiter de flesta i det oxå OM de sitter bra och lyser bra. (dock inte på en registreringsbesiktning då alla lampor måste vara E-märkta)

Om man nu inte får en nitiskt jävel som måste ha ngt att slå ned på..:gnissla
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Ventiljustering

Ventiljustering

Någon som har själv gett sig på ventiljustering,har instruktioner osv?
Lätt eller svårt att komma till osv?

Det är inte dax än på många mil men klart intressant ändå att fördjupa sig i.
Jag är heller inte längre beroende av garantin så kan lika bra göra det själv eller lämna till önskad verkstad.
 

eis

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000XR
Hej!

Är sugen på en 690 Enduro R och undrar om någon har koll på eventuella skillander mellan 2009 & 2010?
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Tjena

Beställde precis en ny 690 smc och funderar på det här med
skylthållare.

Vad är snyggt och var beställer man?:va

RG's såg lite trist ut. Tror jag..

Någon?
 

empo021

Bannad
Gick med
29 Mar 2009
Ort
eskilstuna
Hoj
kawaskaki kx250
hur funkar smc 690 som stunt hoj ? känns den klumpig eller smidig ? funderade på en 525 men man blir ju kär vid första ögonkastet på 690 :) känns även som att smc är mer driftsäker än en 525 ?

går det att få tag i vettiga trimrör till smc?
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
hur funkar smc 690 som stunt hoj ? känns den klumpig eller smidig NEJ ? funderade på en 525 men man blir ju kär vid första ögonkastet på 690 :) känns även som att smc är mer driftsäker än en 525? JA eller längre serviceintervaller i all fall

går det att få tag i vettiga trimrör till smc?JA

Se ovan:D
 

RyXze

Nyberg
Gick med
28 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
2014 KTM Duke 690
Ok? Låter smidigt. Finns det någon som har en bild på hur det
funkar? Tacksam för hjälp.

http://www.fjollhoj.se/album_pic.php?pic_id=299

Visar ungefär hur jag har, nu har jag däremot miniblinkers, det måste du ha annars blåser orginalbjässarna av.. :hihi

Borrade hål i orginalstänkan vid den "högsta punkten", fungerar utmärkt med miniblinkers! (en ny orginalstänka kostar 150 kr)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top