KTM 690 Smc 2008

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Så sköt man hål i sliponet idag,fråga mig inte hur det gick till men ett bra hål blev det i titanburken som sedan vibrera upp mer till en spricka och avgasull som trängde ut från sprickan :confused:

Hur det hela gått till vet jag inte,kört små skumpiga asfaltvägar när jag plötsligt hörde ljudet ändrade sig,efter kontroll var där en bit ca 3 x 2 cm bit av övre undre delen av burken som saknades,precis som det skjutit ut.
Sedan fortsatte det spricka upp runt hålet.



såg nån mer råkat ut för samma men då var det mitt på avgasröret, ett runt hål stort som en 10krona :confused:
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
såg nån mer råkat ut för samma men då var det mitt på avgasröret, ett runt hål stort som en 10krona :confused:

Vart såg du det?
Forum?

Låter klart intressant och vad som orsakar detta.
Jag misstänker med dålig förbränning eller någor sådant då burken ser något blåanlöpt ut vid nedre halvan av burken.
Dock har jag inte haft nån avgasknallar speciellt ofta,går nog att räkna på fem fingrar.
 

Robban F

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2006
Ort
mårn
Hoj
Ktm 690 smc 2010 och yamaha ttr 600 motard.
åh jävlar, bara att reklamera, sånt ska ju inte kunna hända, det ska det hålla för.
Du ser ju om det skjutit inifrån, då är det reklarmering i högsta nivå.

Själv ska jag lämna in för 100 mila service, de kontrollerar ventilspel då också, trodde det var senare.
2800 riksdaler för det, relativt dyrt men det kostar, beviks linköping i fråga.
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Vart såg du det?
Forum?

Låter klart intressant och vad som orsakar detta.
Jag misstänker med dålig förbränning eller någor sådant då burken ser något blåanlöpt ut vid nedre halvan av burken.
Dock har jag inte haft nån avgasknallar speciellt ofta,går nog att räkna på fem fingrar.

det var på nätet iaf, kan varit forum, är själv i köptankar så jag har kollat mycket länkar om 690 enduro, hittar dock inte tillbaka till bilden nu
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Här kommer bilder på den skjutna burken,hur det nu har gått till :va

Resten av sprickan kan jag förstå då det var en bit hem och vibrera säkert upp mer pga det.
 

Bifogat

  • Wings 002.jpg
    Wings 002.jpg
    159 KB · Visningar: 91
  • Wings 005.jpg
    Wings 005.jpg
    145.5 KB · Visningar: 89
  • Wings 004.jpg
    Wings 004.jpg
    96.4 KB · Visningar: 92
  • Wings 006.jpg
    Wings 006.jpg
    143.8 KB · Visningar: 83
  • Wings 001.jpg
    Wings 001.jpg
    186.6 KB · Visningar: 94
  • Wings 003.jpg
    Wings 003.jpg
    146.3 KB · Visningar: 91

Robban F

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2006
Ort
mårn
Hoj
Ktm 690 smc 2010 och yamaha ttr 600 motard.
Oj oj oj, lämna igen det där och fråga jur det kan uppkomma.
Stå på dig om reklamation.
Ser liknande ut som ett acra, trodde det var det du hadde.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Oj oj oj, lämna igen det där och fråga jur det kan uppkomma.
Stå på dig om reklamation.
Ser liknande ut som ett acra, trodde det var det du hadde.

Kan blir svårt då det är köpt sommaren 08:a men o andra sidan tycker man det borde hålla mer än 400-500 mil.
Har mailat tillverkaren som oxå är leverantör av denna produkt.

Tvivlar på garanti men kanske någon sorts godwill vore ju fint,annars är det ju rätt dålig reklam redan för Wings slipon.

Men trots allt så köper jag ett likadant,ljud,utseende och effekt var jag nöjd med.
Tyckte det är något skönare ljud än kompisens Akra och även effekten klagar jag inte över.
Kanske var det ett söndags ex jag fått tag i,vad som hänt vet jag dock inte mer än att där gick hål o sen har det spruckit upp vidare vid körningen hem.
 

Robban F

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2006
Ort
mårn
Hoj
Ktm 690 smc 2010 och yamaha ttr 600 motard.
Kan blir svårt då det är köpt sommaren 08:a men o andra sidan tycker man det borde hålla mer än 400-500 mil.
Har mailat tillverkaren som oxå är leverantör av denna produkt.

Tvivlar på garanti men kanske någon sorts godwill vore ju fint,annars är det ju rätt dålig reklam redan för Wings slipon.

Men trots allt så köper jag ett likadant,ljud,utseende och effekt var jag nöjd med.
Tyckte det är något skönare ljud än kompisens Akra och även effekten klagar jag inte över.
Kanske var det ett söndags ex jag fått tag i,vad som hänt vet jag dock inte mer än att där gick hål o sen har det spruckit upp vidare vid körningen hem.

Jo godwill brukar ju funka, de ser ju inte så snyggt ut för dem när det ligger på ett forum :)
Effekten är nog samma i de flesta slipon, jag körde inte en meter med mitt orginal system så jag kan inte säga om det gav nåt he he.
 

Robban F

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2006
Ort
mårn
Hoj
Ktm 690 smc 2010 och yamaha ttr 600 motard.
Imorgon ska jag hämta min hoj efter 100 mila servicen, hoppas allt är ok, varit med om så mycket fusk och slarv i de flesta brancher nu så man blir inte chockad längre om det skulle vara nåt, typ ner repat mm.
Hojen var helt i nyskick när jag lämnade den.
De skulle även rikta upp orginal hjulen för de var lite skeva från fabrik! kanon kvalitéts kontroll = nej.
Åter igen något som man nog aldrig skulle se på en japs.
Men ack så roliga de är =)
 

lindman

Ajko for the sound
Gick med
25 May 2009
Ort
Solna
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
nån som vet hur mycke 690 smc låter med acra pipan på med insats i DB?
 

Nicxter

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Söker ny..
Dämpar en dB killer mer än vanliga insatsen?
Jag är också lite intresserada av vilka decibell den kan avge med acrat och insats..
 

kiddie

"Medlem"
Gick med
30 Nov 2006
Ort
Söderort
Hoj
ingen direkt körbar
Dämpar en dB killer mer än vanliga insatsen?

Med db-killer menade jag den vanliga insatsen tror jag. Har den variant med en "nätboll" på insidan, hörde nån prata om en annan variant utan den.

Det är markant ljudskillnad med och utan, tror inte nån bana släpper på dig utan insats i tyvärr. Det känns som att hojen tappar mycket med den i. Funderar på att modda min insats (kanske ta bort nätet eller bygga egen) för att hamna på ca 100dB vilka de flesta har som gräns.
 

Nicxter

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Söker ny..
Med db-killer menade jag den vanliga insatsen tror jag. Har den variant med en "nätboll" på insidan, hörde nån prata om en annan variant utan den.

Det är markant ljudskillnad med och utan, tror inte nån bana släpper på dig utan insats i tyvärr. Det känns som att hojen tappar mycket med den i. Funderar på att modda min insats (kanske ta bort nätet eller bygga egen) för att hamna på ca 100dB vilka de flesta har som gräns.

Då har vi samma...
Kör med insatsen nu och var mest nyfiken pga att de blir en första gång på bana ikväll. Sägs att de har 95 dB där, så vi får väll se hur de går.
Jag körde utan en längre stund förut och Ja både ljud och effekt känns.
 

Robban F

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2006
Ort
mårn
Hoj
Ktm 690 smc 2010 och yamaha ttr 600 motard.
Fick tillbaka hojen från beviks och allt var bra.
Såg däremot idag när jag var ute att det kommit in fukt i mätaren, trodde de åtgärdet detta problem.
Blir väl garanti åtgärd men tråkigt med detta strul.
Fukten försvann efter ett tag men det kommer ju att komma tillbaka eftersom det en gång kommit in.
Synd att det ska vara så här med ktm, jävligt rolig hoj men varför fixar de inte grejorna ordentligt för?
Det är väl så med ktm helt enkelt, måste vänja sig vid bonkat.
 

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
västkusten
Hoj
jupp
Fick tillbaka hojen från beviks och allt var bra.
Såg däremot idag när jag var ute att det kommit in fukt i mätaren, trodde de åtgärdet detta problem.
Blir väl garanti åtgärd men tråkigt med detta strul.
Fukten försvann efter ett tag men det kommer ju att komma tillbaka eftersom det en gång kommit in.
Synd att det ska vara så här med ktm, jävligt rolig hoj men varför fixar de inte grejorna ordentligt för?
Det är väl så med ktm helt enkelt, måste vänja sig vid bonkat.

Vafan, fortfarande mätarstrul... Jag har kört ca 300 mil nu och den har inte tagit in något, kanske bara en tidsfråga då...

jävligt rolig hoj, absolut, kan bara hålla med! :) Annars har de ändå lyckats göra det mesta ordentligt, eller det kanske dyker upp mer skit efter hand.


Om ca en vecka kan jag hämta min SMC! 2010 på 80 mil. Jävligt nice! :yoparty

Grattis till en rolig hoj! Det blir en lååång vecka mao...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top