Grattis! Får man fråga hur mycket du fick ge för den? Är sugen på o sälja av bladen o köpa motard igen....
Ingen som råkar ha ett par fälgar som ligger och samlar damm?
Vad för fälgar?
Är det någon som har kollat upp vilka delar man behöver byta för att få en äkta 690, alltså vilka delar som skiljer mellan Duke-R och SMC rent motormässigt? och vad dessa isf kostar?
Slaget är nån mm längre (102/84.5 mot 102/82) på Duke-R så vev är ju en bra början. Tror inte det är mer grejer. Det är bara att kolla igenom sprängskisserna![]()
Jo tack, det vet jag också. Men jag har inte hittat några sprängskisser på vare sig SMC:n eller DUKE-R:en på nätet. Har du kanske tips på var jag kan finna detta, så vore jag tacksam?
EDIT: Jag hittade dom själv på Lelles hemsida.
EDIT 2: Har nu kollat upp vilka delar som måste bytas, och som jag förstår det så är det:
Vevparti 6690:-
Vevstake 2783:-
Cyl.+kolv 7724:-
Kamaxel 1814:-
Balansaxel 1867:-
Sen när man nu river isär hela motorn såhär så blir det ju en komplett packningssats, och då blir ju summan ca 22000 kr.![]()
Och var blir summa summa rum av det hela?
Några hk extra?
Märkbar skillnad?
Värt 22000 kr?
Tvivlar på att det är värt det.
Polaren är inne på att köpa sig en 690 smc innan vintern och han är ute efter ett Red Bull dekal kit till den sen. Han vill ha den så svart som möjligt.
Nån som har några tips var man hittar nått bra kit?
Hur ändrar man hjulomkretsen i instrumentpanelen?
Har satt på 21" i fram och hittar inget i boken.
Saxat från SOE
Notera dock att detta gäller för ENDURON du MÅSTE kolla vilken färg det är på smc´n.
"Börja med att skruva bort själva lampan.
Mätaren sitter sedan med 3 skruvar som nås från undersidan av mätaren.
När dessa 3 skruvar är borta går det att lyfta mätaren från sin plats.
Den sitter fast med gummibussningar så det går lite trögt att lyfta den uppåt.
Dra sedan ner gummidamasken från kontaktstycket. Ta bort kontaktstycket från mätaren. Sitter fast med en "pligg" som trycks in för att lossa den.
Leta reda på stift nummer 18. Kabeln på det stiftet ska vara grå/brun för 690 Enduro, annan färg på SMC, SMR och Duke.
Klipp av denna kabel en bit ner så det finns utrymme för att skarva tillbaka om det skulle behövas i framtiden.
Denna kabel har bara som funktion att "låsa" möjligheten att ändra inställning för hjulstorlek.
Montera tillbaka nya mätaren i bakvänd ordning.
Vrid nyckeln till "on"
Tryck fram trip 1.
Håll "mode"-knapp intryckt i 10 sek.
När "Length xxxx" kommer upp och börjar blinka justeras storleken uppåt med "mode" och nedåt med "set"
Avsluta med att trycka in bägge samtidigt (både "mode" och "set")
Klart!
Längden för 21 tum hjulstorlek är standard 2205, kontrollera med GPS beroende på vilken typ av däck som används och justera efter detta."
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |