KTM 690 Smc 2008

Rödskägg

Medlem
Gick med
9 Feb 2011
Ort
Linköping
Hoj
KTM 690 SMC
Vad sur jag blir när jag läser detta om det nu stod så i annonsen. Som blip säger hojjen var skit. Det var en enduro med 8+ ägare med 660/625/640 fälg som baktände något djävulskt. Köparen dök upp, men hojjen var absolut inte det som annonsen utgav. Den som nu köpte den runda 2 får lägga ner en hel del energi och pengar på den.. vore jag köparen så hade jag lämnat in den för maskinel genomgång också :mad:

Låter sjukt likt den jag var och tittade på nära Trollhättan. Den hade även bortskrapat ramnummer!! Säljarn sa att den skulle till GBG om jag inte tog den, som väl var!
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Låter sjukt likt den jag var och tittade på nära Trollhättan. Den hade även bortskrapat ramnummer!! Säljarn sa att den skulle till GBG om jag inte tog den, som väl var!

Ok låter ännu värre då. Magkänslan var inte bra när vi tittade på hojen!
 

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Boden
Hoj
gsx-r1000 k3
jag å brorsan håller på att ta kortet nu, och vi har funderat på varsin ny 690smc. är ingen fartfanatiker då man är lite rädd om livet, å dessa ska ju vara lättkörda å roliga, (har kört cross tidigare så detta borde ju funka fint) vad kan man ligga i för marchfart med dessa om man ska nån lite längre sträcka nån gång? funkar 120-130?
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
jag å brorsan håller på att ta kortet nu, och vi har funderat på varsin ny 690smc. är ingen fartfanatiker då man är lite rädd om livet, å dessa ska ju vara lättkörda å roliga, (har kört cross tidigare så detta borde ju funka fint) vad kan man ligga i för marchfart med dessa om man ska nån lite längre sträcka nån gång? funkar 120-130?

Ja 120-130 funkar skitbra. Har taggat ner fram till 15 drev mot 16 original. När jag sätter ner hojen på 3:an ligger jag rätt nära 100 knyck.

Vad som är jobbigt är vinden och kanske hjälmen om man kör crosshjälm men det gäller alla nakenhojar.
 

Robban F

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2006
Ort
mårn
Hoj
Ktm 690 smc 2010 och yamaha ttr 600 motard.
Jag tycker min är stark nog orginal drevat, susar fram i 130 utan probs och slangar hur lätt som helst.
Tänkte det var någon som skrev att de fipplar med läges switchen efter inlagd acramapp.
När jag köpte min hoj ny och la in denna mapp(starta aldrig med orginal mapp) sa säljaren att om man vrider på den så nollas mappen, alltså den försvinner.
Vet ej om det stämmer, har för mig jag frågade drt på beviks också.
Mvh
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Jag tycker min är stark nog orginal drevat, susar fram i 130 utan probs och slangar hur lätt som helst.
Tänkte det var någon som skrev att de fipplar med läges switchen efter inlagd acramapp.
När jag köpte min hoj ny och la in denna mapp(starta aldrig med orginal mapp) sa säljaren att om man vrider på den så nollas mappen, alltså den försvinner.
Vet ej om det stämmer, har för mig jag frågade drt på beviks också.
Mvh

Tycker det låter osanolikt.
Ingen info som gått ut av flera handlare.
Det skulle vara big business i så fall om man var tvungen att mappa om varje gång efter man vridit på switchen.

Jag har då inte märkt någon skillnad när jag vridit på switchen och sedan återgått till det läge som var när hojen mappades.
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Jag tycker min är stark nog orginal drevat, susar fram i 130 utan probs och slangar hur lätt som helst.
Tänkte det var någon som skrev att de fipplar med läges switchen efter inlagd acramapp.
När jag köpte min hoj ny och la in denna mapp(starta aldrig med orginal mapp) sa säljaren att om man vrider på den så nollas mappen, alltså den försvinner.
Vet ej om det stämmer, har för mig jag frågade drt på beviks också.
Mvh

stämmer ej! (som tur är)
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Jag tycker min är stark nog orginal drevat, susar fram i 130 utan probs och slangar hur lätt som helst.

När jag köpte min hoj ny och la in denna mapp(starta aldrig med orginal mapp) sa säljaren att om man vrider på den så nollas mappen, alltså den försvinner.
Vet ej om det stämmer, har för mig jag frågade drt på beviks också.
Mvh

Hojen blir roligare med lite omdrevning tycker jag. Funderar på att trycka ditt ett 45 bakdrev också!
 

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
Låter sjukt likt den jag var och tittade på nära Trollhättan. Den hade även bortskrapat ramnummer!! Säljarn sa att den skulle till GBG om jag inte tog den, som väl var!

Somliga människor kan tydligen kränga vad som helst.. tur att vi duckade kulan iaf. Jävligt drygt att bli lurad på 70 mil bara :mad
 

Robban F

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2006
Ort
mårn
Hoj
Ktm 690 smc 2010 och yamaha ttr 600 motard.
Men acra mappen måste ju vara inlagd på något läge, för mappen kan ju inte fungera på alla lägen då det är den som ändras när man vrider.
Så säg att lägesgivaren står på 3, då måste det ju vara där acramappen fungerar, har jag fel?
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Men acra mappen måste ju vara inlagd på något läge, för mappen kan ju inte fungera på alla lägen då det är den som ändras när man vrider.
Så säg att lägesgivaren står på 3, då måste det ju vara där acramappen fungerar, har jag fel?
Trottel responsen ändras när du vrider på "Map" switchen.
Läget för dåligt bränsle sänker också motoreffekten.
 

Robban F

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2006
Ort
mårn
Hoj
Ktm 690 smc 2010 och yamaha ttr 600 motard.
Jag mailade beviks i frågan och citerar följande.


"Justeringen under sadeln ställer bara om tändningen lite. Acra mappen vi lagt i ställer om både bränsle och tändning. Och den ligger "innan" justeringen du har. Vredet du har är mycket till för vilken soppa du kör på. 95 eller racersoppa."
M.V.H. Kent Andersson
Beviks Verkstad
 

Hôffer

Jä ä Värmlänning
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Trondheim Norge
Hoj
Suzuki V-Strom 1000 -14
Min hoj blev mappad idag, och den ær uppdelad i två. Først la han in brænsle, och sen tændnings-mappen. Mappen hette EVO :) Den som ær om man inte har orginallocket till luftboxen monterad + AKRA, Wings monterat. Jag hade fattat som att lamdan inte fungerade nær den blev mappad, men det gjorde den sa han. Iaf vid lugnare kørning.
 

Skröder

Varför köra på ett hjul när man har två!
Gick med
17 Jul 2008
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr 1000 rr
Hallo alla i tråden!
Va ute en skön runda idag med lite blandad körning på landsväg och lite stadskörning grymt härligt! Men hade under färden lite mindre besvär med min växellåda, växlarna hoppade ur lite titt som tätt (sammanlagt kanske 3-5 grr under hela färden) typ när jag låg i växel tre så petade lådan ner den till 2:an utan att jag själv växlade ner! Hojen köpte jag ny 2010 och den har varit inne på 100 mila service och har idag gått ungefär 250 mil. Har någon av er samma "problem" med er hojar?

Tacksam för svar!
Erik...
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Min hoj blev mappad idag, och den ær uppdelad i två. Først la han in brænsle, och sen tændnings-mappen. Mappen hette EVO :) Den som ær om man inte har orginallocket till luftboxen monterad + AKRA, Wings monterat. Jag hade fattat som att lamdan inte fungerade nær den blev mappad, men det gjorde den sa han. Iaf vid lugnare kørning.

Jepp, beviks sa samma sak. Min gamla map var en och samma medans den nya var uppdelad på två! En för bränsle och en för tändning. Hojen går hur bra som helst!

Hallo alla i tråden!
Va ute en skön runda idag med lite blandad körning på landsväg och lite stadskörning grymt härligt! Men hade under färden lite mindre besvär med min växellåda, växlarna hoppade ur lite titt som tätt (sammanlagt kanske 3-5 grr under hela färden) typ när jag låg i växel tre så petade lådan ner den till 2:an utan att jag själv växlade ner! Hojen köpte jag ny 2010 och den har varit inne på 100 mila service och har idag gått ungefär 250 mil. Har någon av er samma "problem" med er hojar?

Tacksam för svar!
Erik...

Något är galet. Känner inte alls igen beteendet från min hoj. Missar aldrig växlar förutom när jag fisväxlat mellan 1-2 någon gång.
 
Last edited:

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
Var och servade min 690 Enduro i torsdags 1500 mila service i Väring:yoparty

Blev 32 mil totalt i 2 grader och regn på vägen hem. Härligt med ny olja i motorn tyckte den gick mycket råare igen min reflex bak vibrerade bort i regnet på väg hem :D

dock så glömde jag totalt bort och be om den nya mappningen...:huvet
 

Robban F

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2006
Ort
mårn
Hoj
Ktm 690 smc 2010 och yamaha ttr 600 motard.
Jag mailade om det och frågade, tror personligen inte att det är någon skillnad men ska förbi någon dag och fixa i sånt fall.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Hallo alla i tråden!
Va ute en skön runda idag med lite blandad körning på landsväg och lite stadskörning grymt härligt! Men hade under färden lite mindre besvär med min växellåda, växlarna hoppade ur lite titt som tätt (sammanlagt kanske 3-5 grr under hela färden) typ när jag låg i växel tre så petade lådan ner den till 2:an utan att jag själv växlade ner! Hojen köpte jag ny 2010 och den har varit inne på 100 mila service och har idag gått ungefär 250 mil. Har någon av er samma "problem" med er hojar?

Tacksam för svar!
Erik...

Det där låter konstigt.
Jag känner inte heller igen det.
Åk tillbaka till handlaren och be dom kika på den.
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Hallo alla i tråden!
Va ute en skön runda idag med lite blandad körning på landsväg och lite stadskörning grymt härligt! Men hade under färden lite mindre besvär med min växellåda, växlarna hoppade ur lite titt som tätt (sammanlagt kanske 3-5 grr under hela färden) typ när jag låg i växel tre så petade lådan ner den till 2:an utan att jag själv växlade ner! Hojen köpte jag ny 2010 och den har varit inne på 100 mila service och har idag gått ungefär 250 mil. Har någon av er samma "problem" med er hojar?

Tacksam för svar!
Erik...

du har inte foten så att den ligger emot växelpetaren när du kör?
 

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Boden
Hoj
gsx-r1000 k3
var och hämtade min helt nya 2010 igår i Karlstad, letar nu ny bakdel, finns det nån att köpa där originalblinkers passar?

letar även en sida där det fanns massor av ktm originaltillbehör men hittar den ej nu, nån som vet vilken jag menade? fanns massa orangeeloxerade saker bland annat.
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top