KTM 690 Smc 2008

Rödskägg

Medlem
Gick med
9 Feb 2011
Ort
Linköping
Hoj
KTM 690 SMC
Känner mig dum med sådana här frågor :rolleyes:
Det var min tankte att det kunde vara batteriet. Cykeln har stått i kallgarage och inte blivit körd. Får satsa på nytt batteri..
Tackar för svar..
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Testa att ladda batteriet ordentligt, ctek laddarna har ibland "recovery" funktion som man kan välja med en enkel knapptryckning.

Ta gärna in batteriet i värmen och ladda.

Starta inte hojen i garaget upprepade gånger utan att köra.
Var start drar juice ur batteriet tills det inte orkar längre.
 

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Vara
Hoj
KTM 690 SMC -10
Tjena!
Har sökt på forumet men ej funnit något svar.
Har för ett par månader sedan köpt en 690 SMC som stått i garaget i väntan på att säsongen ska börja. Några dagar efter jag köpte den och skulle visa upp den för brosan gick den inte igång. Den tändes upp som den skulle men när jag skulle starta igång den "knäppte" det bara som när batteriet nästan är dött. Tog ju inte lång tid innan han var heldöd. Testade att ladda batteriet med en CTEK laddare några timmar och då hoppade han igång utan problem. Har startat upp den några ggr nu dom senaste tio dagarna (utan att köra) och han har hoppat igång. Nu ikväll när jobbarkompisen var förbi och ville höra ljudet tändes den upp med nyckeln men går inte igång när jag ska starta den.

Är det så enkelt att batteriet är slut? eller att batteriet inte blivit tillräckligt motionerat? Eller är det något med hojen?

Mvh Kapten Rödskägg

Jag har också råkat ut för detta och har numer CTEK-laddaren på hela vintern, faktiskt även på sommaren om det råkar bli en längre stund mellan körningarna. För en tio år sen pratade jag med grundaren till C-TEK och han påstod då att ett bli/mc-batteri klarar ca 25 urladdningarna innan det är helt kass och för varje urladdning så når den aldrig upp till den toppladdning den hade innan. Med två urladdningar borde det gå att få fart i det. Låt laddaren stå på.

Är det en nyare laddare som "Jönsson" skriver kan det ju finnas ett Recond-läge som bättrar på batteriet.

Mc-batteri-trådar finns det tretton på dussinet här på SH och alla vet bäst,,,, även jag.:D
 
Last edited:

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Vara
Hoj
KTM 690 SMC -10
F-n!!!:gnissla

I helgen tänkte jag montera Akra-dämparen på min SMC. Det hade handlaren glömt att göra när jag hämtade och tog en dämpare från hyllan. Nu passade den inte! Den är troligen till en 450. Av bilder på nätet att dömma är det ingen KTM över 600 cc som ser ut att ha en sådan här. Handlaren lovade att skicka en till mig innan Påsk.
Åhh,,, jag skulle ju har premiärkört denna helgen. Hoppas, hoppas, nästa, nästa helg,,,,
 

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Medellin
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
Tömma tanken,,,,

På min förra hoj så var det inga problem att få ner en handpump och tömma tanken om man ville det.

men 690,n har ju sjuuuukt tight vid tanklocket och ner till bensintanken.

är det någon som har en bra teknik/verktyg för att enkelt och (hyffsat) snabbt kunna tanka ur innehållet i bensintanken?

(nej, jag vill inte behöva suga på en slang och få munnen full med sopppa)

tips/råd?

/P
 

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Boden
Hoj
gsx-r1000 k3
På min förra hoj så var det inga problem att få ner en handpump och tömma tanken om man ville det.

men 690,n har ju sjuuuukt tight vid tanklocket och ner till bensintanken.

är det någon som har en bra teknik/verktyg för att enkelt och (hyffsat) snabbt kunna tanka ur innehållet i bensintanken?

(nej, jag vill inte behöva suga på en slang och få munnen full med sopppa)

tips/råd?

/P

http://biltema.se/sv/Bat/Motor-tillbehor/Bransle-tillbehor/Pump-for-bransleslang/
 
Last edited:

Rödskägg

Medlem
Gick med
9 Feb 2011
Ort
Linköping
Hoj
KTM 690 SMC
Det är ingen som vet måtten på batteriet? Sökt i instruktionsboken men ej funnit några mått. Och sitter inte i närheten av bågen för att mäta. Tänkte köpa ett biltema batteri och pröva. Nån som köpt därifrån och kan ge tips?
 

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Boden
Hoj
gsx-r1000 k3
brukar ni bara köra eller sköta om plasten på nåt sätt, så den håller sig blank och fin? har för mig att ja läste nånstans att man kunde he på siliconespray? är det det bästa för obehandlad plast? man vill ju inte snöra på nåt som skadar dekalerna på kåporna med.
 

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
brukar ni bara köra eller sköta om plasten på nåt sätt, så den håller sig blank och fin? har för mig att ja läste nånstans att man kunde he på siliconespray? är det det bästa för obehandlad plast? man vill ju inte snöra på nåt som skadar dekalerna på kåporna med.

Jag körde silikonspray på min 660 och har alltid gjort på plastdetaljer på bilen. "Återfuktar" plasten så att den får tillbaka sin lyster. Försvinner dock när det skavs/regnas bort. på den nya hojjen tycker jag att schampoo med vax ger tillräckligt fin yta än så länge iallafall :)
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Det är ingen som vet måtten på batteriet? Sökt i instruktionsboken men ej funnit några mått. Och sitter inte i närheten av bågen för att mäta. Tänkte köpa ett biltema batteri och pröva. Nån som köpt därifrån och kan ge tips?

Jag sitter i samma båt.Tidigast till helgen jag kan kolla upp det.
Blir med ett Biltema gel batteri om där finns nåt som passar.

Har bara positivt än att säga om Biltemas gel batteri,funkar fint på min stora hoj.När orginal BMW batterierna - 2 st lagt av,trots att BMW lämnar garanti på batterier.
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
brukar ni bara köra eller sköta om plasten på nåt sätt, så den håller sig blank och fin? har för mig att ja läste nånstans att man kunde he på siliconespray? är det det bästa för obehandlad plast? man vill ju inte snöra på nåt som skadar dekalerna på kåporna med.

Polera en motard, wtf? :va
 

Rödskägg

Medlem
Gick med
9 Feb 2011
Ort
Linköping
Hoj
KTM 690 SMC
Jag sitter i samma båt.Tidigast till helgen jag kan kolla upp det.
Blir med ett Biltema gel batteri om där finns nåt som passar.

Har bara positivt än att säga om Biltemas gel batteri,funkar fint på min stora hoj.När orginal BMW batterierna - 2 st lagt av,trots att BMW lämnar garanti på batterier.


Låter spännande! :tummenupp
 

QuBaR

Ride-extreme or DIE trying
Gick med
9 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW F 800 GS -2010
brukar ni bara köra eller sköta om plasten på nåt sätt, så den håller sig blank och fin? har för mig att ja läste nånstans att man kunde he på siliconespray? är det det bästa för obehandlad plast? man vill ju inte snöra på nåt som skadar dekalerna på kåporna med.

Jag kör alltid med biltemas siliconspray på min hoj. :yoparty

Dels får plasten en fin lyster och blir inte lika matt. Det hjälper även till vid renhållningen, smutsen sätter sig inte lika lätt på plasten då det är en tunn silikonhinna som hindrar smuts att få fäste.

Se bara till att inte spraya sitsen, då kan de bli lite halt för rumpan :D
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Jag kör alltid med biltemas siliconspray på min hoj. :yoparty

Dels får plasten en fin lyster och blir inte lika matt. Det hjälper även till vid renhållningen, smutsen sätter sig inte lika lätt på plasten då det är en tunn silikonhinna som hindrar smuts att få fäste.

Se bara till att inte spraya sitsen, då kan de bli lite halt för rumpan :D

jag har också provat silikon.Blänker fint ett tag!
 

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Medellin
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
precis, torde vara billigaste/enklaste sättet, varför ska du tömma?

onödigt att köra full tank om man ska köra bana.
vet man att man ska köra 20 varv, ett varv suger i sig X antal dl så kan man ju räkna fram hur mycket soppa man behöver.
Då slipper man slaska runt med onödiga kg,n i form av soppa man inte behöver just det passet.

är man inte snabb naturligt får man försöka med allt annat!
:tummenupp

/P
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Finns det någon mjukare variant på sadel till 690 SMC?
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Ja det finns en så kallad komfortsadel :) Snacka med karlströms dom har. Kostar inte många kronor
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top