KTM 690 Smc 2008

eJohansson

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2012
Ort
Göteborg
Hoj
KTM
Någon som vet hur det funkar att strypa ner en 690 med slipon och tillhörande mappning till mellanklass?
Funderar på att köpa mig en KTM 690 smc inför nästa säsong men isåfall kommer den att strypas, och sedan även köras med strypning :) . Går det att strypa en med slipon och mappning eller blir det helt knas? Jag kanske ska leta efter en helt original istället?
 

Migesson

Guest
Någon som har satt på en lamda eliminator :va Har ni märkt nån skillnad :) Sen gäller garantin då?
 

RyXze

Nyberg
Gick med
28 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
2014 KTM Duke 690
Någon som vet hur det funkar att strypa ner en 690 med slipon och tillhörande mappning till mellanklass?
Funderar på att köpa mig en KTM 690 smc inför nästa säsong men isåfall kommer den att strypas, och sedan även köras med strypning :) . Går det att strypa en med slipon och mappning eller blir det helt knas? Jag kanske ska leta efter en helt original istället?

Leta efter en original. Strypningen är i själva verket en mappning. Så det går inte att ha ett slip-on med tillhörande mappning samtidigt som du vill ha den strypt. Så va det när jag hade min 09a i alla fall, möjligt att det kommit en map som är anpassat för slip-on fast strypt men skulle inte tro det.
 

Snowman89

Guest
Någon som har satt på en lamda eliminator :va Har ni märkt nån skillnad :) Sen gäller garantin då?

Du måste ändra en sak i mappningen för att det ska funka. Annars kommer du ha en blinkande FI-lampa samt att hojen ev går in i något felsäkert läge. Jag ska ta bort den när jag väl listat ut hur jag får bort den.. Har dock kopplat ur den samt bytt mapp sen 50mil tillbaka utan problem.

Garantin har jag ingen aning om.
 

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Vara
Hoj
KTM 690 SMC -10
Någon som har satt på en lamda eliminator :va Har ni märkt nån skillnad :) Sen gäller garantin då?
Du har väl EVO2-kitet och kollar man in i den mappen så ser det ut som lamdan aktiverad. Så du måste som Snowman skriver stänga av den först.
Mitt tips är att garantin med största sannolikhet är ogiltig även om det inte påverkar ev skada, men det går väl att återställa allt innan verkstadsbesök ;).

Såg också att soft-läget i EVO2-mappen till SMC-R -12 inte alls reducerar trotteln så mycket som original eller Akra-mappen till SMC 08-11. EVO2-mappen ger faktiskt "full gas vid full gas" medan 08-11:s softmapp bara ger 46% på fullgas.
 

Snowman89

Guest
Du har väl EVO2-kitet och kollar man in i den mappen så ser det ut som lamdan aktiverad. Så du måste som Snowman skriver stänga av den först.
Mitt tips är att garantin med största sannolikhet är ogiltig även om det inte påverkar ev skada, men det går väl att återställa allt innan verkstadsbesök ;).

Såg också att soft-läget i EVO2-mappen till SMC-R -12 inte alls reducerar trotteln så mycket som original eller Akra-mappen till SMC 08-11. EVO2-mappen ger faktiskt "full gas vid full gas" medan 08-11:s softmapp bara ger 46% på fullgas.

Fast de där throttelmapparna blir jag inte klok på för fem öre..
Om man kör med "100% fixen" så ska ju alla gaspådrag ge 100% throttelöppning vilket borde vara totalt okörbart.. Ändå tycker jag den mappen funkar bäst.
 

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Vara
Hoj
KTM 690 SMC -10
Fast de där throttelmapparna blir jag inte klok på för fem öre..
Om man kör med "100% fixen" så ska ju alla gaspådrag ge 100% throttelöppning vilket borde vara totalt okörbart.. Ändå tycker jag den mappen funkar bäst.

Nej, jag förstår det för när jag läser det som ni och "taijohnsen" gjort i mappändringar så borde ni ha full gas jämnt, men det har ni ju bevisligen inte. Advanced-läget som ska ge lika spjällöppning som gaspådrag borde vara högsta möjliga att använda. Undrar hur det egentligen fungerar rent tekniskt (tekniskt digitalt alltså).
 

Migesson

Guest
Tack för alla svar ;) Har för mig där finns ett inbyggt motsånd i den lamda killern. Segt man kan inte ligga och krypa i stan med den. Den dör från och till skulle vilja ha en tomgång på typ strax över 2000 rpm. Se hur man löser det ;)
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Nej, jag förstår det för när jag läser det som ni och "taijohnsen" gjort i mappändringar så borde ni ha full gas jämnt, men det har ni ju bevisligen inte. Advanced-läget som ska ge lika spjällöppning som gaspådrag borde vara högsta möjliga att använda. Undrar hur det egentligen fungerar rent tekniskt (tekniskt digitalt alltså).

Trotteln är mjukmappad från fabrik (strypt) vrider du halvt varv så får du inte halvgas, värdet 100% nollar strypningen och du får vad du ber om ;)
 

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Vara
Hoj
KTM 690 SMC -10
Trotteln är mjukmappad från fabrik (strypt) vrider du halvt varv så får du inte halvgas, värdet 100% nollar strypningen och du får vad du ber om ;)

Ja det måste ju vara något sådant men det känns ändå konstigt att KTM stryper hojen även i advanced-läget. Jag får ju erkänna att jag inte har testat TuneEcu mot hojen ännu. Men går det inte att se trottelpositionen i diagnosläget? Det finns en mätare för TPS där.

Jag har heller inte kunnat bocka från eller till SAS eller O2 i mappen men det kanske beror på att jag inte kopplat in hojen än?

EDIT: Provade att klicka lite här och där så kom jag på att högerklicka över bock-rutan och vips kunde jag koppla från och till SAS och O2.
 
Last edited:

Snowman89

Guest
Alla som testar någon annan olja än Motorex 10-60 olja verkar få problem med kopplingen. Så det verkar onödigt att chansa bara för att spara några få kronor.

Jag kör på en annan olja. Dock så är det fortfarande en 10-60 olja som är en Jaso klassning snäppet högre än Motorex oljan. Funkar perfekt och kostade knappt 100kr/litern
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Alla som testar någon annan olja än Motorex 10-60 olja verkar få problem med kopplingen. Så det verkar onödigt att chansa bara för att spara några få kronor.
Tvivlar inte på att du hört det men tror inte på sambandet.

Jag kör på en annan olja. Dock så är det fortfarande en 10-60 olja som är en Jaso klassning snäppet högre än Motorex oljan. Funkar perfekt och kostade knappt 100kr/litern
Vilken olja pratar du om?
Bo Racing är annars ganska prisvärt. http://www.24mx.se/mc/p/bo-racing-4-lube-olja-och-oljefilter-/28477/oljor-och-smorjmedel/k29/
 

Snowman89

Guest
Gör som du vill. Men ett tips på vägen är att kopplingsproblemet brukar avhjälpas med att byta till Motorex-oljan ;)
Är det menat till mig eller vem försöker du skriva till?
Det blir bra mycket lättare att se vad du försöker svara på om du använder "Svara med citat" funktionen.

Dessutom har jag inga problem med kopplingen så jag förstår inte vad du svamlar om..
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Är det menat till mig eller vem försöker du skriva till?
Det blir bra mycket lättare att se vad du försöker svara på om du använder "Svara med citat" funktionen.

Dessutom har jag inga problem med kopplingen så jag förstår inte vad du svamlar om..
Jag skrev till "Bennyfax". Så du kan lugna ner dig igen.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top