KTM 690 Smc 2008

drufus

-=Den_Gode=-
Gick med
4 May 2007
Ort
Höör
Hoj
KTM 690 smc -08 SÅLD

Tackar.. e' ganska nöjd själv me.. lite mer fräcka vita dekaler, sen snygga blinkblink så blir den nog kalas...

Kanske lite kolfiber där du me skaffat men de kostar lite mycke för mig för stunden...:gnissla
 

ANIMAL

Lets Go Foooking Mental
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Hus
Hoj
KTM
Lite bilder på min pärla då.. svart plast och en del andra modofieringar.. har ej hittat blinkare som faller mig i smaken än dock...

Någon som har tips??


Riktigt riktigt snyggt:tummenupp , köpt plast med dekaler eller vart har du fått de vita KTM dekalerna ifrån?
 

drufus

-=Den_Gode=-
Gick med
4 May 2007
Ort
Höör
Hoj
KTM 690 smc -08 SÅLD
Riktigt riktigt snyggt:tummenupp , köpt plast med dekaler eller vart har du fått de vita KTM dekalerna ifrån?

kylarvingarnas e' från orginal oranga som ja bara skar ut texten ifrån och flytta över, sen ktm racing har ja beställt från www.alienmoto.se

bra gjorda dekaler till bra priser, samt bra service där me.. man kan få vilka dekaler gjorda om man bara skickar me bild å så.. knepar på nått mer fräckt å få utskuret...

behöver tips på blinkare.. hjälp mig nån...
 

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
snart en scooter...
Lite bilder på min pärla då.. svart plast och en del andra modofieringar.. har ej hittat blinkare som faller mig i smaken än dock...

Någon som har tips??

Snyggaste svarta 690:an!

Har du slipat "baken" på den?

Antar att du måste fästa blinkarna på det svarta som är kvar, vid sidan om baklyset? Såg en SMC på nån tysk sajt som gjort det, blev rätt bra. Han hade satt Kellerman tror jag.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Allt är det lite retligt

Hm allt är det lite retligt,man ska nog ge fan i att titta på blocket efter fler hojar.
Inte för att jag klagar över vad jag köpte min första beg 690 SMC för,det var ett schysst pris.

Men denna hoj har ju det där lilla extra,komplett kit motard fälgar på en 690 Enduro.
Och det tycks passa väl,undrar hur det funkar och om han fått göra nån modifieringar :va

Kanske lättare få på motardfälgar på enduron än tvärt om på SMC.

Märkligt bara med skyddsplåtarna,den bakre på bilden verkar hänga lite löst eller nåt,ser märkligt ut iallafall.

http://www.blocket.se/vi/16682215.htm?ca=23_14_s
 

The_Wanderer

Numera fast i offroad träsket...
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM EXC 500 -12
Men denna hoj har ju det där lilla extra,komplett kit motard fälgar på en 690 Enduro.
Och det tycks passa väl,undrar hur det funkar och om han fått göra nån modifieringar :va
Kanske lättare få på motardfälgar på enduron än tvärt om på SMC.
http://www.blocket.se/vi/16682215.htm?ca=23_14_s

Killen köpte nog fälgarna tillsammans med hojen alltså 690 org fälgar = passade nog rakt av.

Kollade idag på min Enduro vad jag behöver göra för att få mina extra fälgar till 450n att passa, fram passar rakt av som det såg ut, bak måste svarvas nya distanser med inner diameter 25mm och göra den på drevsidan 12mm bredare, sen får man distansiera drevet en bit oxå (detta pga att det sitter ryckutgämnare på 690n och inte på 450n) ska ta tag i detta under semestern...:)
 
Last edited:

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Ort
y-stad
Hoj
snart så ..
idag hämtas hojen hos Jonte som har nationaldagsöppet :) ... ska bli sååååå skönt !!! :tummenupp



Update efter 20 mil ..

fan börjar undra om det är samma hoj man hade innan :) .. nytt underbart ljud, grymt drag i 2an o 3an efter strypningen är borta och 1 kugg mindre fram .. lyfter lätt i 2an o 3ans växel med gaspådrag fast man sitter en bra bit fram ... är så sjukt njöd!! ..

stort tack till Jonte och Peter som fixade allt :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp
 
Last edited:

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Killen köpte nog fälgarna tillsammans med hojen alltså 690 org fälgar = passade nog rakt av.

Kollade idag på min Enduro vad jag behöver göra för att få mina extra fälgar till 450n att passa, fram passar rakt av som det såg ut, bak måste svarvas nya distanser med inner diameter 25mm och göra den på drevsidan 12mm bredare, sen får man distansiera drevet en bit oxå (detta pga att det sitter ryckutgämnare på 690n och inte på 450n) ska ta tag i detta under semestern...:)

Lysande! :)

Håll mig gärna uppdaterad på hur det funka osv.
Man kanske kan hitta sig ett par beg offroadfälgar och få till dem att passa på 690 SMC för en bättre peng än vad ett nytt kit med fälgar,däck och skivor skulle kosta nytt.
Vem vet man kanske kan beställa några distanser,ritningar från dig sen :)
 

drufus

-=Den_Gode=-
Gick med
4 May 2007
Ort
Höör
Hoj
KTM 690 smc -08 SÅLD
Snyggaste svarta 690:an!

Har du slipat "baken" på den?

Antar att du måste fästa blinkarna på det svarta som är kvar, vid sidan om baklyset? Såg en SMC på nån tysk sajt som gjort det, blev rätt bra. Han hade satt Kellerman tror jag.

Jo ja tog en sån liten kapmaskin, typ dremel å fixa till baken.. eftersom ja satte skylten där ine så tyckte ja den flärpen blev för lång...

blev helnöjd hur den ser ut nu iaf...

ja kan ju fortfarande bocka till plåtar å fästa blinkarna i om ja vill, ska bara lyckas hitta nån som ja gillar först.. vill ha små söta blinkare...l

idag hämtas hojen hos Jonte som har nationaldagsöppet :) ... ska bli sååååå skönt !!! :tummenupp



Update efter 20 mil ..

fan börjar undra om det är samma hoj man hade innan :) .. nytt underbart ljud, grymt drag i 2an o 3an efter strypningen är borta och 1 kugg mindre fram .. lyfter lätt i 2an o 3ans växel med gaspådrag fast man sitter en bra bit fram ... är så sjukt njöd!! ..

stort tack till Jonte och Peter som fixade allt :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

håller med, tackar med jonte å de andra för servicen med min, fast där inte riktigt var tid så gick jonte ut i verkstan för å fixa till de sista på min så ja kunde hämta den när ja gjorde.. underbar service hos jonte engdahl...:yoparty
 
Last edited:

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
snart en scooter...
Några tips till intresserade:

Några verkstäder verkar montera Acrat på utsidan av fästet och inte på insidan. Då kommer plasten att skava mot dämparn. Om det är rätt gjort ska det vara 1 cm mellan plast och dämpare. Var olika gjort på min och polarns hoj.

Bakbromsen är också en grej som man får påpeka. Min blev riktigt bra efter justering, men både min och polarns var usla från fabrik. Riktigt tröga vilket gav kass bromsverkan.

Kan också meddela att helsystem vs bara slipon ger noll i extra effekt. Har testat sida vid sida flera gånger. I alla fall enligt vår upplevelse.

Däremot tycks db-killern ta en liten (dock försumbar) effekt. Själv tycker jag att det låter FÖR mycket utan killern men det är ju en smaksak.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Några tips till intresserade:

Några verkstäder verkar montera Acrat på utsidan av fästet och inte på insidan. Då kommer plasten att skava mot dämparn. Om det är rätt gjort ska det vara 1 cm mellan plast och dämpare. Var olika gjort på min och polarns hoj.

Bakbromsen är också en grej som man får påpeka. Min blev riktigt bra efter justering, men både min och polarns var usla från fabrik. Riktigt tröga vilket gav kass bromsverkan.

Kan också meddela att helsystem vs bara slipon ger noll i extra effekt. Har testat sida vid sida flera gånger. I alla fall enligt vår upplevelse.

Däremot tycks db-killern ta en liten (dock försumbar) effekt. Själv tycker jag att det låter FÖR mycket utan killern men det är ju en smaksak.

Lysande! det är blandannat sådana här recensioner vi vill läsa/höra om.
Upplevelser osv tips & trix :tummenupp

Kanske inte lönt då att ens tänka på på helsystem.Märkligt egentligen då man läst att de som monterar helsystem på tex Husaberg och andra liknande hojar
märkt skillnad (iförsig är Husan något råare i motorgången)

Nån skrev att dom upplevde bättre botteneffekt osv på KTM 690 med helsystem,men klart har man inte provat slipon vs h-system så är det kanske svårt att veta.
Verkar iallafall som den mesta strypningen sitter i sliponet.

JoReimer du som har möjlighet att testa,kolla upp då du kör med de som har både slipon och helsystem,är där någon skillnad på rören för helsystemet och orginal?
Tänker på om det är grövre,mjukare böjar osv?
Där är vikt iallafall att spara på både rör och burk,kanske försumbart på rörbiten?

På Jonte sa de oxå att det var försumbar effekt skillnad med helsystem vs slipon.Det mesta sitter i burken och med tanke på vad rörbiten kosta,mer än sliponet så är det inte värt pengarna.

Frågan är om det kommer fler mappningar osv i framtiden eller vad som mer kan göras på dessa hojar för att skrämmas upp något.
 

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
snart en scooter...
Lysande! det är blandannat sådana här recensioner vi vill läsa/höra om.
Upplevelser osv tips & trix :tummenupp

Kanske inte lönt då att ens tänka på på helsystem.Märkligt egentligen då man läst att de som monterar helsystem på tex Husaberg och andra liknande hojar
märkt skillnad (iförsig är Husan något råare i motorgången)

Nån skrev att dom upplevde bättre botteneffekt osv på KTM 690 med helsystem,men klart har man inte provat slipon vs h-system så är det kanske svårt att veta.
Verkar iallafall som den mesta strypningen sitter i sliponet.

JoReimer du som har möjlighet att testa,kolla upp då du kör med de som har både slipon och helsystem,är där någon skillnad på rören för helsystemet och orginal?
Tänker på om det är grövre,mjukare böjar osv?
Där är vikt iallafall att spara på både rör och burk,kanske försumbart på rörbiten?

På Jonte sa de oxå att det var försumbar effekt skillnad med helsystem vs slipon.Det mesta sitter i burken och med tanke på vad rörbiten kosta,mer än sliponet så är det inte värt pengarna.

Frågan är om det kommer fler mappningar osv i framtiden eller vad som mer kan göras på dessa hojar för att skrämmas upp något.

Det är ju den inre rördiametern som är intressant och den vet jag inte något om tyvärr. Men den yttre är densamma tycks det som, har dock inte mätt. Lustigt nog har helsystem-röret en lite skarpare böj än vad originalröret har.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Ni som kört 690an, hur tycker ni att den är jämfört med 660SMC?
Är den bättre vid längre turer?
 

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
Ni som kört 690an, hur tycker ni att den är jämfört med 660SMC?
Är den bättre vid längre turer?

Nu vet jag inte hur det är med SMC, men Duken är väll i princip samma hoj och i jämförelse med 660 så är det som att köra en radfyra. Så jevla mjuk och fin i körningen. Bästa hojköpet!
 

Raz

Ute i svängarna igen!
Gick med
4 May 2004
Ort
08
Hoj
KTM 690 SMC -09
Körde gokartbana idag för första gången, var grymt kul:yoparty
Hojen var som gjord för detta ändamål:yoparty (Dock inte föraren:gnissla )
 

Bifogat

  • DSC_1586.JPG
    DSC_1586.JPG
    79.1 KB · Visningar: 143
  • DSC_1589.JPG
    DSC_1589.JPG
    70.4 KB · Visningar: 140
  • DSC_1607.JPG
    DSC_1607.JPG
    80.5 KB · Visningar: 147
  • DSC_1614.JPG
    DSC_1614.JPG
    81.7 KB · Visningar: 141
  • DSC_1639.JPG
    DSC_1639.JPG
    75.9 KB · Visningar: 123
  • DSC_1654.JPG
    DSC_1654.JPG
    68.3 KB · Visningar: 109
  • DSC_1641.JPG
    DSC_1641.JPG
    73.6 KB · Visningar: 130
  • DSC_1568.JPG
    DSC_1568.JPG
    89.3 KB · Visningar: 145
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top