KTM 690 Smc 2008

tripleGUBBEN

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
speed 3:a
Min framlampa blända bilar framför mig. Måste sänka den!
Den går bra 1an, 2an. 1an så går den upp direkt, 2an kopplar jag upp för att jag tycker det är skönare. Men 3e växeln och uppåt känns rätt sega. Har gjort service och tagit bort strypningen på 1an och 2an och satt in k&n-filter samt tagit bort 25kw strypningen. Men måste säga att jag trodde att den skulle vara piggare än så. Kan vara att strypningen är så pass bra (elektronisk) att man inte känner så stor skillnad.
Skulle vara kul att bänka hojen för att se vart den ligger någonstans.

Okej, Går den upp på 1an strypt? det gör inte min :(, Har du fått på akra dämpare än? Det borde ju va mycket skillnad strypt mot ostrypt eftersom den bara 34 hk strypt och 65 ostrypt :tungan

tripleGUBBEN

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
speed 3:a
Nån som vet vad det ska va för olja i duken? Jag blev förrvirad nu, För jag köpte 10w 40w hos försäljaren och han sa att man skulle ha den, men i manualen står det at man ska ha 10w 60 :confused:

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Hoj
snart en scooter...
Nån som vet vad det ska va för olja i duken? Jag blev förrvirad nu, För jag köpte 10w 40w hos försäljaren och han sa att man skulle ha den, men i manualen står det at man ska ha 10w 60 :confused:

Jag fick också en mer lättflytande olja i efter service, likaså en annan snubbe som jag pratade med. Kanske är KTM som kommit med nya rekommendationer för nordiskt klimat?

Växlarna går i mycket lättare nu.

lg76

dead man walking
Gick med
1 Apr 2007
Hoj
kTm 690 sMc. aPrIlLiA 450 RxV. HuSqVaRnA 450SmR. gixxer 1000 k4
jag har 10-60 olja i min

-Henrik-

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2008
Hoj
Ktm 690 Enduro/Smc mm
Nu har jag köpt mig en 690 enduro och tänkte även köpa ett par begangnade motardfälgar till den. Passar fälgarna som finns till ktm exc/ husaberg på 690 enduro. Eller ska man kanske leta efter fälgar till ktm 625/640/660?

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Det brukar vara så att hojen levereras med mineralolja som är lite tuffare mot motorn så att allt slits in ordentligt. Vid 100-mila byter man till den "riktiga" oljan (helsyntet), som är mer lättflytande. Det har inget med klimatet att göra.

Hämtade min 690 SMC igår. Tycker att den var trevlig, väldigt lite vibrationer mot vad jag är van vid. Som andra har skrivit så kommer nästan all effekt på toppen. Sadeln ger ju inte direkt ngn komfort, men är skönare Husans sadel.
Fjädringen är väldigt mjukt ställd, det skall åtgärdas.

Enda saken jag surade ut på var när jag skulle tanka. Eftersom tankhålet är typ 2 cm djupt, så tycker jag att det var svårt att fylla tanken. Spärren i tankhandtaget slog ifrån hela tiden, fastän jag försökte vinkla ner det om ni förstår vad jag menar. När jag fick in lite flow så kändes det som om "röret" till tanken fylldes upp snabbare än soppan kunde rinna ner i tanken.
Det tog säkert 3 min att fylla 7 liter :D

En skitgrej jag vet, men ngn som har ngn bättre teknik, hatar att tanka och det blir ju inte roligare av att det känns som man fyller på med en fingerborg i taget.

Ska köpa nya bak-blinkers idag och byta till svart plast. Även regskylten skall monteras.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Nu har jag köpt mig en 690 enduro och tänkte även köpa ett par begangnade motardfälgar till den. Passar fälgarna som finns till ktm exc/ husaberg på 690 enduro. Eller ska man kanske leta efter fälgar till ktm 625/640/660?

Det går,ska gå.
Inte så många här tyvärr som beprövat det.
Jag är själv sugen på iden.

Finns en beg 690 enduro på blocket som har kitat med motardfälgar,dock har ha köpt org fälgarna som sitter på 690 smc.Tydligen är det lite små meck med distanser osv för att få det möjligt.Som jag uppfatta det skiljer gaffelbredd lite på 690 smc/690 enduro oxå,där av behov av distanser. Bak verka det passa rakt av.

The_Wanderer : här på forumet skrev:

Kollade idag på min Enduro vad jag behöver göra för att få mina extra fälgar till 450n att passa, fram passar rakt av som det såg ut, bak måste svarvas nya distanser med inner diameter 25mm och göra den på drevsidan 12mm bredare, sen får man distansiera drevet en bit oxå (detta pga att det sitter ryckutgämnare på 690n och inte på 450n) ska ta tag i detta under semestern...

Hör även med honom vet ja :tummenupp

Last edited:

drufus

-=Den_Gode=-
Gick med
4 May 2007
Hoj
KTM 690 smc -08 SÅLD
Va ute å körde lite grus idag me polarn.. Han har snackat om hur kul m.m. de e'.. men han hade fan rätt, sjukt kul å köra, nu brassa ja inte på järnet då ja har gips å bruten tumme men de va kul ändå.. så ett par endurofälgar för min del ska de nog införskaffas...

sen för de andra har ja fått till de med blinkare nu me på min hoj, å ja e' jävligt nöjd me hur hela min hoj ser ut nu.. ska försöka ta bilder imorrn.. ja e' STOLT ägare av en SNYGG 690 nu..

Raz

Ute i svängarna igen!
Gick med
4 May 2004
Hoj
KTM 690 SMC -09
Nu blir ja nyfiken på dina blinkare, upp med bilder asap:6surkart :)) )

drufus

-=Den_Gode=-
Gick med
4 May 2007
Hoj
KTM 690 smc -08 SÅLD
Nu blir ja nyfiken på dina blinkare, upp med bilder asap:6surkart :)) )

Bara för du vill, ska du få.. 2 dåliga bilder från mobilen, men imorrn blir de massa najsiga bilder på moppen om de e' fint väder, får ni se helheten på allt.. blinkersen blev iaf sjukt bra tycker ja,.. små nätta men syns ändå helt ok...

Bifogat

• DSC00731.JPG
    DSC00731.JPG
    39.9 KB · Visningar: 260
  • DSC00732.JPG
    DSC00732.JPG
    43.5 KB · Visningar: 244

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Såld
Bara för du vill, ska du få.. 2 dåliga bilder från mobilen, men imorrn blir de massa najsiga bilder på moppen om de e' fint väder, får ni se helheten på allt.. blinkersen blev iaf sjukt bra tycker ja,.. små nätta men syns ändå helt ok...

Vad är det för blinkers?

drufus

-=Den_Gode=-
Gick med
4 May 2007
Hoj
KTM 690 smc -08 SÅLD
Vad är det för blinkers?

de e' nån miniblinkers bara, tror duells är säljare för dem.. de e' inte snygga lösa, e' lite ovala å ful form, men där precis under skärmkanten blev de klockrent.. ska ta lite bättre bilder sen idag, i verkligheten ser de grymt bra ut, bilderna ger inte samma iinblick....

Raz

Ute i svängarna igen!
Gick med
4 May 2004
Hoj
KTM 690 SMC -09
de e' nån miniblinkers bara, tror duells är säljare för dem.. de e' inte snygga lösa, e' lite ovala å ful form, men där precis under skärmkanten blev de klockrent.. ska ta lite bättre bilder sen idag, i verkligheten ser de grymt bra ut, bilderna ger inte samma iinblick....

Va läckert:tummenupp Ska bli kul att se på lite bättre bilder:)

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!

Har du så du kan återställa allt efter sågandet i den sista svarta plastflärpen?

Somsagt snygg lösning men jag är nog lite för feg,snål att behöva betala 1500kr eller vad det nu är för felplacering + ombesiktning på så väl synligt felplacerad skylt.

Ser gärna fler lösningar med skylten,eventuell skyltbelysning,blinkers.

Men du får :tummenupp ,det ser verkligen snyggt ut och jag skulle med tänka mig det.

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
KTM
Okej, Går den upp på 1an strypt? det gör inte min :(, Har du fått på akra dämpare än? Det borde ju va mycket skillnad strypt mot ostrypt eftersom den bara 34 hk strypt och 65 ostrypt :tungan

Akrasystemet är försenad.
Jag vet inte riktigt, men jag tycker inte det känns som 65hk just nu iallafall!
Någon som har koll på var man kan fixa en billig bänkning?

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Hoj
snart en scooter...
Det brukar vara så att hojen levereras med mineralolja som är lite tuffare mot motorn så att allt slits in ordentligt. Vid 100-mila byter man till den "riktiga" oljan (helsyntet), som är mer lättflytande. Det har inget med klimatet att göra.

Hämtade min 690 SMC igår. Tycker att den var trevlig, väldigt lite vibrationer mot vad jag är van vid. Som andra har skrivit så kommer nästan all effekt på toppen. Sadeln ger ju inte direkt ngn komfort, men är skönare Husans sadel.
Fjädringen är väldigt mjukt ställd, det skall åtgärdas.

Enda saken jag surade ut på var när jag skulle tanka. Eftersom tankhålet är typ 2 cm djupt, så tycker jag att det var svårt att fylla tanken. Spärren i tankhandtaget slog ifrån hela tiden, fastän jag försökte vinkla ner det om ni förstår vad jag menar. När jag fick in lite flow så kändes det som om "röret" till tanken fylldes upp snabbare än soppan kunde rinna ner i tanken.
Det tog säkert 3 min att fylla 7 liter :D

En skitgrej jag vet, men ngn som har ngn bättre teknik, hatar att tanka och det blir ju inte roligare av att det känns som man fyller på med en fingerborg i taget.

Ska köpa nya bak-blinkers idag och byta till svart plast. Även regskylten skall monteras.

Måste vara fel på nåt, min fylls upp innan jag hinner blinka. Håll bara röret snett ned/framåt och lyft 2 cm från botten. Slår av perfekt när det är lagom fullt. Prova olika mackar, en del tankhandtag kanske är kassa.

En bra grej med mapp + Acra är att hojjen ta mig tusan inte tjuvstannat en enda gång sen ommappningen. Innan Acrat åkte på så fick man ju skämmas titt som tätt vid rödljusen.

Verkar ju som om hojjen inte är gjord för originalbestyckningen!

Last edited:

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Måste vara fel på nåt, min fylls upp innan jag hinner blinka. Håll bara röret snett ned/framåt och lyft 2 cm från botten. Slår av perfekt när det är lagom fullt. Prova olika mackar, en del tankhandtag kanske är kassa.

En bra grej med mapp + Acra är att hojjen ta mig tusan inte tjuvstannat en enda gång sen ommappningen. Innan Acrat åkte på så fick man ju skämmas titt som tätt vid rödljusen.

Verkar ju som om hojjen inte är gjord för originalbestyckningen!

Ja, lite kämpigt är det, gick iofs bättre att tanka i helgen, vinklade som du sa.
Hade kört ca 10 mil totalt med hojen och skulle fylla upp, så jag kunde beta av dem här jäkla 100 första milen. Det gick inte ens i 4 L!!! Har oifs kört lugnt, men den drar ju som en moppe :D

Jag har märkt att hojen "pulserar" fram i låga hastigheter på jämn gas. Alltså inte enstånka-rycken som blir när man kör sakta på låga varv med för hög växel. Hoppas det försvinner med mappningen.

Gillar verkligen den här hojen, tycker att den skjuter på bra. Ni som har mappat, har ni fått bättre bottendrag?

Här är en usel bild, svart plast runt om, bort med extraläppen, uppflyttade org-blinkers:

Bifogat

• bak.JPG
    bak.JPG
    61.8 KB · Visningar: 194
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM