KTM 690 Smc 2008

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Hoj
snart en scooter...
var betalar du 995??? jobbar de meckarna gratis eller???

På Lelles där jag köpte hojjen. Tycker också det var billigt i och för sig, jämfört med vad jag betalade för Hondaservicen. Visserligen beställde jag Acra samtidigt men även det var billigt efter prut. Men sen hörde jag av polarn att han också hade betalat drygt 900 på nåt helt annat ställe så det verkar ju vara standardpris, i alla fall om man köpt hojjen på stället i fråga. Men det kanske blir dyrare vid 500 mil, vad vet jag.

Tycker överlag att KTM har schyssta priser, både på service, reservdelar och tillbehör. Vissa Japaner är ju hutlösa i jämförelse.

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Betalade nog runt 2000 för min 100-mila.

Det är det som är problemet med att öppna upp luftburken... Man kan ju bygga ett nytt lock med små väggar, men då försvinner ju själva idén med att öppna skiten... Tror inte att den skulle ta in så mkt vatten om man bara tar av locket och kör i regn, men däremot vid tvätt av hojen är det fara och färde. Orginal-filtret är av papp, men det finns bättre tvättbara filter att köpa.

Funderar faktiskt på att slita bort hela burken, då blir jag samtidigt av med vevhusventilationen som pumpar in varm oljeblandad luft i luftflödet.
Då blir det samtidigt plats över för ett förvaringsfack, inte illa. Gäller att hitta det perfekta KN-filtret och bästa placering.

Men måste dubbelkolla så att burken inte innehåller ngn mätare som håller koll på luften, dessutom är bänkning verkligen ett krav för mig eftersom detta skulle innebära en stor förändring i luftflödet.

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Hoj
snart en scooter...
Betalade nog runt 2000 för min 100-mila.

Det är det som är problemet med att öppna upp luftburken... Man kan ju bygga ett nytt lock med små väggar, men då försvinner ju själva idén med att öppna skiten... Tror inte att den skulle ta in så mkt vatten om man bara tar av locket och kör i regn, men däremot vid tvätt av hojen är det fara och färde. Orginal-filtret är av papp, men det finns bättre tvättbara filter att köpa.

Funderar faktiskt på att slita bort hela burken, då blir jag samtidigt av med vevhusventilationen som pumpar in varm oljeblandad luft i luftflödet.
Då blir det samtidigt plats över för ett förvaringsfack, inte illa. Gäller att hitta det perfekta KN-filtret och bästa placering.

Men måste dubbelkolla så att burken inte innehåller ngn mätare som håller koll på luften, dessutom är bänkning verkligen ett krav för mig eftersom detta skulle innebära en stor förändring i luftflödet.

Låter lite läskigt. Då får man väl inget drag i vevhusventilationen?

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
**sunda synpunkter***

:tummenupp
Troligen har du en tempmätare för insugsluften nånstans. Kan sitta närmre insuget eller, som du säger, i burken.

Låter lite läskigt. Då får man väl inget drag i vevhusventilationen?

Ventilationen är en slang som har övertryck skapat i vevhuset, var den tar vägen spelar alltså ingen roll. Så länge man inte ska ut på bana för då ska den till uppsamlingskärl. Sen kan det vara bra att inte låta den mynna ut precis frmaför bakdäcket oxå kanske :gnissla :D

Last edited:

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Troligen har du en tempmätare för insugsluften nånstans. Kan sitta närmre insuget eller, som du säger, i burken.
:D

Japp där sitter nån luft temperatur sensor.
Den som jag just nu har och blinkar som F1 felkod,som ett disco ljus i displayen :)

Såg en kille som har enduro modellen,han hade öppnat luftburken på sidorna som typ 2-3 gällar på var sida och låtit plast flärparna sitta kvar men lätt utböjda/öppnade. Möjlighet att säkert stänga till dem och limma tillbaka med nåt på insidan av locket om så skulle önskas.

Vet ej hur pass mycket man egentligen behöver öppna upp och om detta var fullt tillräckligt för att få den att andas bättre.

Kanske blir det lagom :va då det än inte verkar finnas nån mappning för akraburk/system + uppöppnad luftburk.

cubic

Gick med
23 Jan 2004
Hoj
Supermoto :tummenupp

Surrade med en KTM-mek, antingen sitter mätaren i luftburken eller i spjällhuset. Gissar och hoppas så klart på spjällhuset, bara att leta efter ev elkablar som går till luftburken, finns det inga så är det lugnt. Har inte sett ngr hittills, håller tummarna!

Men som sagt, ska man göra detta så måste man ha tillgång till bänk och map-möjligheter, så det är ingen "panik i butiken" så länge inte PCIII eller Tuneboy har släppts.

För mig blir det alltså, 15 drev fram, Akra-header ( = helsys), KN-filter isf luftbox samt tex Tuneboy + bänkningar.

Senare kan det bli tal om komphöjning samt portning av toppen.

Tänkte kolla så att min hoj var inställd på läge 2 (mappningsskruven), men jag har ingen markering på själva "klossen" som skruven sitter på som det är i manualen... Kan ngn fota sin "kloss" så jag ser var markeringen ska sitta?

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Hoj
snart en scooter...

Ventilationen är en slang som har övertryck skapat i vevhuset, var den tar vägen spelar alltså ingen roll. Så länge man inte ska ut på bana för då ska den till uppsamlingskärl. Sen kan det vara bra att inte låta den mynna ut precis frmaför bakdäcket oxå kanske :gnissla :D

Har för mig att det i alla fall på bilmotorer måste vara lite draghjälp (från insuget) för vevhusventilationen för att den ska bli effektiv. Annars blir det snabbt föroreningar i oljan. Samt att den ventilation som går till luftburken är den som ventilerar ventilkåpan och att den som ventilerar vevhuset går direkt till insugsröret. Men det är bilar.

I burken har jag inte hittat nån givare, men ska kolla igen.

cubic

Gick med
23 Jan 2004
Hoj
R1 racer, det låter helt galet att öppna buken på sidorna, då kommer inte filtret att hålla tätt = relativt fritt för smuts att komma in i motorn, speciellt om man kör enduro.

Misstänker att anledningen till att det inte finns ngn map, är för att det inte finns riktlinjer för hur mkt man ska öppna burken, alla gör ju på sitt vis tydligen :)
På äldre LC4:eek:r kunde man köpa nätlock till sin luftburk, om ngt sådant fanns vore det en smal sak för tillverkaren att skapa en map för detta.

JoReimer, vad jag vet så går vevhusventilationen till insuget pga miljökrav enbart (för besiktningen). Som bonus får man bort föroreningar. Som Supermoto skrev, dem som tävlar har en catchcan för detta istället. Det viktiga är bara att man ventilerar catchcan:en så att det inte blir övertryck. Har sett att man sätter ett filter högst upp, så att smuts inte kan sugas in och att oljan inte kan rinna ut obehindrat vid en krasch. Så kan man ha ett lock i botten för enkel tömning. Extra användbart vid mkt bakhjulsåka.

Last edited:

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
R1 racer, det låter helt galet att öppna buken på sidorna, då kommer inte filtret att hålla tätt = relativt fritt för smuts att komma in i motorn, speciellt om man kör enduro.
QUOTE]

Det var i sidan av ovanlocket,så luften verkar gå genom filtret och filtreras.
Hm jag skulle tagit foto,lite svårt att beskriva exakt hur det ser ut.
Men det såg vettigt ut iallafall.

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
KTM
Tänkte bara fråga er som har SMC om det går att köra upp hojen på bakhjulet på treans växel när den är original?

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
KTM
Hur mycke olja har era dragit? min har gått 400 mil snart och har nästan fyllt i 1 liter olja är det normalt?

Nya hojar drar rätt mycket olja. Min har rullat cirka 350 mil men jag har inte hunnit fylla på något än. Min 625 ville ha mera olja innan 500 mils servicen iallafall. Att fylla på olja en gång emellan 100 och 500 milsservicen är rätt normalt, från att oljan ligger vid "Min" till att du fyller till "Max". Skulle du behöva fylla på en andra gång så kanske det är dags att kolla om det inte läcker.

Ja, men man lär rycka som ett cp.

Jag rycker min Duke som ett cp men får knappt upp den fem centimeter. Visst enklare att växla upp från tvåan till trean men skulle vara najs att kunna lyfta hojen i högre farter också. Tänkte eftersom Duken väger lite mera så borde det vara enklare med SMC. Kopplar du eller gasar upp hojen?

Last edited:

cubic

Gick med
23 Jan 2004
Hoj
Det var i sidan av ovanlocket,så luften verkar gå genom filtret och filtreras. Hm jag skulle tagit foto,lite svårt att beskriva exakt hur det ser ut. Men det såg vettigt ut iallafall.

Aha, ja då låter det ju ok!

Exakt, du lär ska få rycka som Magnus Samuelsson, men har du bra teknik så bör du kunna koppla upp den på 3:an. Jag lyckades till slut halvdant medan jag körde in hojen, jag inget ess och ville inte varva för mkt...
Finns ju även trix som att gunga upp hojen och ändra inställningarna på stötdämparna osv, men det känns ju så där. Snyggast när man bara plockar upp den, no tjafs :tummenupp

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
KTM
Exakt, du lär ska få rycka som Magnus Samuelsson, men har du bra teknik så bör du kunna koppla upp den på 3:an. Jag lyckades till slut halvdant medan jag körde in hojen, jag inget ess och ville inte varva för mkt...
Finns ju även trix som att gunga upp hojen och ändra inställningarna på stötdämparna osv, men det känns ju så där. Snyggast när man bara plockar upp den, no tjafs :tummenupp

Funkar hur bra som helst på tvåan men känns lite sådär att behöva köra i 50 för att kunna dra till en wheelie. Hojen ska i vilket fall drevas om men känns som att hojen som ändå har runt 65 hk borde klara av det. Originalblåset ska också bytas för att förhoppningsvis få bort känslan av att den pulserar sig fram på högre växlar. Så det funkar med SMC iallafall!

Last edited:

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
En sån med klocka :/
Har läst om problem med läckande tanklock vid längra bakhjulsrepor, någon som vet om det finns något annat tanklock o köpa som håller tätt, kanske modifierat orginal?

3an bakhjuls åka med mapp o accra verkade rätt lätt 60-70 sådär o bara av o på

cubic

Gick med
23 Jan 2004
Hoj
Hänger nog en del på att den levererar all kraft på toppen, samtidigt vet jag inte hur växellådan är drevad. Har du fixat bort fullgasstrypningen på 2-3? Den försvinner iofs med mappningen. Vill du hjula på 3:an redan idag så är kopplingen mitt tips, det som är najs är att du inte behöver ligga "på klippet" på samma sätt som om du gasar upp hojen. Kan känns lite galet i början, för den reser sig snabbt i början, men man vänjer sig.

Åkte med en kille förra veckan som hade/haft det problemet, vad jag har hört så byter man bara packningen på locket (eller på infästningen, har inte tänkt på hur det ser ut) så ska det var ok. Har aldrig haft problem med mitt tanklock. Kör inga 12:eek:r, men det borde ha märkts iaf...

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati