KTM 690 Smc 2008

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Hittade min markering på "klossen", men den sitter inte på samma sida som på en annan 690 jag kollade på idag, känns skumt. Sen vet jag inte om det är inbillning eller om jag inte har läge 2 inställt, men tycker att den laggar när man vrider fullt på växlar över 2:an. Funderar på om fullgas-killen verkligen är borta. Provocerade verkligen idag, visst om man ligger rätt o kopplar till och rycker på 3:an så får jag upp den, men det är inte helt trivialt. Under 70 och över 85 fungerar inte för mig...

Tycker inte heller att det blev ngn större skillnad med Akra-slipon + map.
Betalade 500 för min mappning så du borde fist:a den som tog 1200...

Undrar om det verkligen är samma lika PCIII till SM o SMC, tex komp:et skiljer ju, om det nu spelar ngn roll... Blir mer o mer sugen på Tuneboy, trimfirman som jag har pratat med tycker att det vore kul att labba med den.
 

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
snart en scooter...
Hittade min markering på "klossen", men den sitter inte på samma sida som på en annan 690 jag kollade på idag, känns skumt. Sen vet jag inte om det är inbillning eller om jag inte har läge 2 inställt, men tycker att den laggar när man vrider fullt på växlar över 2:an. Funderar på om fullgas-killen verkligen är borta. Provocerade verkligen idag, visst om man ligger rätt o kopplar till och rycker på 3:an så får jag upp den, men det är inte helt trivialt. Under 70 och över 85 fungerar inte för mig...

Tycker inte heller att det blev ngn större skillnad med Akra-slipon + map.
Betalade 500 för min mappning så du borde fist:a den som tog 1200...

Undrar om det verkligen är samma lika PCIII till SM o SMC, tex komp:et skiljer ju, om det nu spelar ngn roll... Blir mer o mer sugen på Tuneboy, trimfirman som jag har pratat med tycker att det vore kul att labba med den.

Ni får pruta bättre, mappning får man ju på köpet när man köper Acrat. Annars pajjar ju motorn.
 

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
Förstår inte varför ni ska ha sånna problem me o slanga med hojjen :p jag gasar upp min smc på 6'an... akkra helsystem o mappad,, dock nerdravad 1 kugg i fram, o upp 3 i bak,,, toppar 165 :p men den går som ett as dit... funderar dock på att dra till garadet nu o gå upp en i fram igen,,

Akra helsystem, mappad, omdrevad och lyfter den på 6:an, du fuskar ju för fan med alla dina mods! :tungan
Jag kan också lyfta upp polarens 660 på 5:an när den är omdrevad med akrapovic. Du får pröva min duke, lyfter du den på 6:an så kan du få hojen! :)

Har du inte fyllt på någonting än ? har den legat mellan min o max strecket hela tiden? Förresten hur går den nu när den e ostrypt ? mycket skillnad mot när den var strypt?

Nu har jag inte kollat oljenivån på några dagar men den ska ligga mellan min och max. Den gick bättre, kanske inte lika bra som jag trodde men strypningen var så pass bra eftersom den är elektronisk antar jag, så skillnaden var ju inte så stor.
 
Last edited:

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Ni får pruta bättre, mappning får man ju på köpet när man köper Acrat. Annars pajjar ju motorn.

Man kan ju handla saker på olika sätt, fick mkt bra pris på hojen och delarna, hängde på Akrat + map på en annan firma än där jag köpte hojen. Om vi säger att person A betalade 6000 för Akra inkl map och persson B betalade 5000 för Akra och sedan 500 för mappningen separat, då är läget ett annat...

R1 racer kan givetvis ha lyckats ännu bättre, men 1200 för en mappning känns hur som helst omotiverat högt. På dem bara :tummenupp

Ja man ska mappa om hojen!!! Tror alla som läst den här tråden vet det nu, du har skrivit det flera gånger, kanske för att du trodde att det inte behövdes, men fick som svar att man verkligen ska göra det (sidan 40).
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Tycker inte heller att det blev ngn större skillnad med Akra-slipon + map.
Betalade 500 för min mappning så du borde fist:a den som tog 1200...

QUOTE]

Kanske är det för att jag inte köpte sliponet där.
Men egentligen borde det inte ha nån betydelse tycker man.
Jag fråga om det innan men fick aldrig ett svar,vips kom kvittot 1200 kr för en enkel inpluggning o mappning.
Ps. och detta är hos en auktoriserad ktm säljare i södra skåne (så nu vet alla vart de tar för sej) :gnissla

Lite utkastade pengar känns det som,hojen gick likabra kändes det som före mappning. Lite svårt att själv kolla oxå om det blivit gjort.
Och på mitt papper man fick med till sliponet: If you have fuel injection engine you don't have to remap it.However remapping would set free all hidden potentials of engine which can breath much better with slipon.
Kör man sedan helt utan Db-killer så är mappning rekommenderat/obligatoriskt.

Somsagt är det troligen ytterliggare ett sätt att suga pengar av oss.

Och dum som man är så tror man att hojen ska få det där lilla extra och gå bättre bara för att den blivit mappad. (dumhuvet själv :gnissla )


Sen fick jag somsagt förklaring att mappningen stänger även av för signalerna till/från lambda sonden. Det i sej kanske påverkar gången något. Så frågan är om mappningen ökar nåt nämvärt på bränslet osv :va

Nästa steg jag läst om som nån skrivit i annat forum är att öppna upp luftburken och det ger en dramatisk ökning på lägre och mellan registret.

Hm dramatisk tvivlar jag på starkt :va

Visst den får kanske mer luft då och i o med att lambda sond signalen är avstängd så ger det kanske nån skillnad.
Värt att prova iallafall även om man får ta fram såg/fil och snickra i luftburken.

Ni får pruta bättre, mappning får man ju på köpet när man köper Acrat. Annars pajjar ju motorn.

Kvacksalveri är vad det är med mappning.
 
Last edited:

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Jag och en kompis provkörde under KTM:s roadshow en varsin 690SMC varav den ena var orginal och den andra med Acra slipon och mappad.
Vi åkte iväg en sväng och stannade sedan och bytte hojjar när vi sedan kom tillbaka så tyckte båda två att vi inte märkte någon skillnad mellan hojjarna förutom ljudet.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
*blablabla*


Kvacksalveri är vad det är med mappning.
Ändrar du på motorns förutsättningar genom t.ex byte av avgas så är risken att du låter motorn gå för snålt (öppnare andningsväg) vilket i sin tur kan ge motorskador pga för höga temeraturer. Ommappning är lika mkt en säkerhetsgrej för motorn som det är för effektökningen.
Att det kostar massa pengar för ett till synes väldigt litet jobb är inte så konstigt, det har kostat mängder med stålar att UTVECKLA hård- och mjukvara som sitter på cykeln. Det du betalar för är verkstans tid och utrustning samt utvecklingskostnaden för KTM och deras leveratörer (Keihin t.ex). Att vissa får betala mer och andra mindre är ju "bara" en fråga om förhandling men nog håller jag med om att 1200 låter mkt för enbart mappningen, speciellt som den tydligen ska ingå i priset av sliponet som vi kunnat läsa tidigare.

På mitt jobb bygger vi mjukvara på så vis att vi lätt ska kunna sälja extra optioner till kunder som vill ha det. I praktiken går det i vissa fall till så att vi öppnar en fil och ändrar en nolla till en etta och vips får kunden pröjsa 100.000 spänn.
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Är det kanske är så det fungerar när man mappar om, att man hårdställer värden isf att låta hojen avgöra mha lambda-sonden???

Får jag inte till hojen som jag vill ha den med custom-map, helsys, kn-filter, komphöjn, portning och drev, så byter jag hoj, punkt.
Köper en Husa 570 med motardkit och fixar ett serviceavtal, hehe!
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Nästa steg jag läst om som nån skrivit i annat forum är att öppna upp luftburken och det ger en dramatisk ökning på lägre och mellan registret.

Hm dramatisk tvivlar jag på starkt :va

Visst den får kanske mer luft då och i o med att lambda sond signalen är avstängd så ger det kanske nån skillnad.
Värt att prova iallafall även om man får ta fram såg/fil och snickra i luftburken.

Nu har jag inte provat det själv i verkligheten, men om du tar en titt på bromsdiagramen jag postat tidigare så kan man nog inte kalla det annat än dramatiskt. Återstår att se hur det är i verkligheten.

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=243250&d=1216373271
 

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
snart en scooter...
Nu har jag inte provat det själv i verkligheten, men om du tar en titt på bromsdiagramen jag postat tidigare så kan man nog inte kalla det annat än dramatiskt. Återstår att se hur det är i verkligheten.

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=243250&d=1216373271

Där ser man ju klart och tydligt varför det inte händer nåt förrän vid 4000 rpm. Vridet går ju till och med NER i början med original luftinsläpp! Det är helt klart öppen luftburk och TuneBoy som gäller, när den nu kommer. Och att sedan bara köra i fint väder.

Vore ju snyggt att få dit ett K/N-filter nån annanstans som nån sa, med ett förvaringsfack som extra bonus. Men frågan är om det går att klämma in ett K/N nånstans, de är ju rätt stora (ca 10 cm i diameter) och 12 cm långa.

Nån som grunnat mer på det?
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Där ser man ju klart och tydligt varför det inte händer nåt förrän vid 4000 rpm. Vridet går ju till och med NER i början med original luftinsläpp! Det är helt klart öppen luftburk och TuneBoy som gäller, när den nu kommer. Och att sedan bara köra i fint väder.

Vore ju snyggt att få dit ett K/N-filter nån annanstans som nån sa, med ett förvaringsfack som extra bonus. Men frågan är om det går att klämma in ett K/N nånstans, de är ju rätt stora (ca 10 cm i diameter) och 12 cm långa.

Nån som grunnat mer på det?

Kommer inte ett KN-filter suga väldigt mycket varmluft med tanke på vart det monteras? Som sagt, när Tuneboy kommer kan man börja laborera lite, ganska lättarbetat bara man får ett diagram på ett a/f ratio.
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Tror faktiskt att det blir bättre än orginal ang varmluft. Orginal går ju luftburken över hela motorn och suger in luften precis under sadeln.
Med KN skulle den suga in luft ännu längre från motorn och längre ner = mer friskluft. Konstruktionen är väldigt lik Husan som har luftburken i själva ramen under tanken. Där byter man till oxå till KN-filter direkt på fuggen.

Ngt filter liknande detta borde fungera:

http://www.knfilters.com/search/product.aspx?Prod=RU-0360

Måste mäta ordentligt, ngn som har ett skjutmått och kan mäta diametern på insuget?
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Jag och en kompis provkörde under KTM:s roadshow en varsin 690SMC varav den ena var orginal och den andra med Acra slipon och mappad.
Vi åkte iväg en sväng och stannade sedan och bytte hojjar när vi sedan kom tillbaka så tyckte båda två att vi inte märkte någon skillnad mellan hojjarna förutom ljudet.

Se där , det var min känsla oxå.

Men visst som Selin skrivit och tidigare lagt in bild på kurvor så är där skillnad
men lite svårt att själv känna.

Och ännu har jag inte filat på luftburken , det kommer förhoppningsvis göra nåt litet extra :)
 
Last edited:

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
snart en scooter...
Tror faktiskt att det blir bättre än orginal ang varmluft. Orginal går ju luftburken över hela motorn och suger in luften precis under sadeln.
Med KN skulle den suga in luft ännu längre från motorn och längre ner = mer friskluft. Konstruktionen är väldigt lik Husan som har luftburken i själva ramen under tanken. Där byter man till oxå till KN-filter direkt på fuggen.

Ngt filter liknande detta borde fungera:

http://www.knfilters.com/search/product.aspx?Prod=RU-0360

Måste mäta ordentligt, ngn som har ett skjutmått och kan mäta diametern på insuget?

Läste nånstans att detta ska passa men det kanske man inte kan lita på.

http://www.knfilters.com/search/product.aspx?Prod=RU-1750
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Var ute en sväng precis, det var LÖGN att försöka mäta upp utrymmet för luftfiltret utan att skruva av kåpor och dylikt... Luftburksskrället är ju oxå kraftigt i vägen!
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Jag testade en sväng idag utan locket, det blir stor skillnad, mycket starkare längre ner i registret. Nu är det bara att vänta tills Tuneboy kommer och hoppas på att nåt freak förfinar och optimerar Akramappen för mer luft.

Det blev en aning mer bludder och knallar vid avsläpp. Men inget som verkade onormalt.
 
Last edited:

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
Prova att köra med lite bensin i tanken som mig, jag åker runt på reservern hela tiden. Går som fan gör det också! Slipper ni mappning, omdrevning, helsystem m.m. :tummenupp
 
Last edited:

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Låter bra att ni jobbar på att "utveckla" och komma med trimtips när ni är klara kanske man ska slå till på en 690SMC.
Haft 2st 660 förut och blev lite missnöjd med 690 effektregister det är ju främst kraft i botten/mellan som saknas.
Keep up the god work:tummenupp
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Glömde skriva igår att insugningsljudet blev helt brutalt. Man skulle haft tag i en bänk, dåligt med såna här i Dalarna tyvärr. Finns en i Avesta, men det brukar vara 10 års väntetid.
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top