KTM 690 Smc 2008

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Såååå... Hur går 690 gentemot en 660 nu? Tycker mest ni klagar på att den är slö :D

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
Idag vart man en stolt ägare till en Ktm 690 smc :) Orkar ej kolla tillbax, men vart har ni era försäkrade ?

mvh voltman!

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
KTM
Idag vart man en stolt ägare till en Ktm 690 smc :) Orkar ej kolla tillbax, men vart har ni era försäkrade ?

mvh voltman!

Ring runt och kolla med alla försäkringsbolag. Finns inget bestämt som säger att de försäkringsbolaget är billigast, det är nästan som att spela på LOTTO. Jag har Duken försäkrad hos Folksam iallafall. Salusansvar är billiga de med!

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!

mvh voltman!

Grattis :tummenupp

Du kommer ha mye kul :)

Ring runt eller var bekväm och hör med Insplanet så checkar de upp det till dig,kostrandfri rådgivning:
https://www.insplanet.com/index.asp?partnerId=220

Dock är det inte säkert att de ändå hittar det billigaste,bästa är att ringa runt för det är ett lotteri.
Du kan även få rabatt om du har flera försäkringar samlade hos bolagen, är medlem i smc.

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
Okej blir att ringa terra på olika bolag då :) Hade min husky på bilsport och tror jag pröjsa 4900kr/året/halvförsäkring :/

Sålde ju min husky för drygt 2 veckor sen och nu går det inte mer utan hoj :)Ska bli kul att äga en hoj som det finns tillbehör till att köpa och inte som husqvarnan liksom, fanns det nåt så kosta de kuken att köpa! Ska även bli skönt att slippa byta olja var 15 timme :) 690 har liksom gått 30 mil och sen fick ja me acra till den oxå :)

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Den hära bjuder jag på :tummenupp

Lite trevligt och "mat nyttigt" (som man brukar säga).

Hittade en bra microfiche länk.

http://www.ktm-parts.com/pdf/KTM2008/2008_690SMC.pdf

Det enda jag saknar nu som oxå vore klockrent är en liknande med åtdragningsmoment information.

Ps luta dig tillbaka Cubic och kika på luftburken,där är alla slangar osv så du kan se hur det ser ut.

Last edited:

FeJ

Längtar tills mellankort
Gick med
3 Sep 2005
Hoj
Harley Heritage
vad har ni gett för era 690smc? när ni handlat dem... Är det en bra motorcykel fudnerar starkt på en sådan...

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Nerladdat och lusläst, tack o bock :tummenupp

Fick på helsystemet igår, men har ingen fjäder som ska hålla ihop ljuddämparen och grenröret... Men det sitter ju en klämma där så det verkar ok. Ska byta drevet idag förhoppningsvis, har tagit reda på hur många Nm man ska dra muttern med, halvviktigt, hehe!

FeJ

Längtar tills mellankort
Gick med
3 Sep 2005
Hoj
Harley Heritage
jag kudne få ktm 690 smc + acra+1 service+nedstrypning till mellan... Tycker ni jag ska handla? Dem har ju så jävla kasst andra hands värde :(

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
jag kudne få ktm 690 smc + acra+1 service+nedstrypning till mellan... Tycker ni jag ska handla? Dem har ju så jävla kasst andra hands värde :(

Jaha ta den då :rolleyes:
Till vilket pris?

Dåligt andrahandsvärde :va (du får tänka på livskvalite o nöje istället för det är en trevlig hoj)
Det kvittar nästan vad du tar i så är det med förlust. Har en bmw med,sägs ju vara bra andrahandsvärde på dessa hojar men ändå har man redan förlorat 25-30 tusen,sånt är livet och jag har attans kul ändå.

Har även en 690 smc , attans kul hoj och skiter i andrahandsvärdet , köpte min till bra pris så :)

Lev nu o ha kul.

Ps. du kan ju spara in på nån öl o utekväll kanske :D

Last edited:

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Du kan inte hitta hela kabeln i sprängskiss-PDF:en?
Om du hittar art-nr på kabeln så är det bara att söka på http://www.karlstrommotor.se/
Annars tycker man ju att det borde gå på garantin?

Hittar inte riktigt exakt,eller lite svårt att se på sprängskissen-PDF:en
Sidan 22 där. Verkar som det hänger ihopa det mesta och inga specifika nr osv på kontaktdon.
Möjligt att det är så illa att de byter hela.

På verkstan sa dom att det var kabelbrott och att de hade löddat ihopa det.De nämde med att det var kort med sladd kvar där de gått av.Garanti grej.
Dock höll det bara nån km efter att jag lämnat verkstan så nu har jag pillat av det själv och sett att det var nog ingen vidare löddning och att sladdarna lossnat igen.
Jag ska höra med dem igen om de har nån lösning innan jag själv gör nåt.
Hade jag bara fått tag i stiften som jag söker så är det bara o fixa ihopa det själv.
Annars lutar det åt att jag sätter på en skarvhylsa på befintliga sladdar och förlänger sladden så jag har marginal om brott skulle uppstå igen.
Och sedan löddar själv på sladdändorna på stiften.
Tyvärr nog lite svårt att bända upp stiften o åter klämma dig sladd,stiftet är typ pressat över kabeln.

Last edited:

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Ursäkta men, Varför håller du på med sladden själv?
Det är ju GARANTI.....de lödde skiten som pajade igen omgående...hade det vart jag så hade de fått fixa fram en ny kabel från ex vis en annan hoj de har på Mc firman pronto...PUNKT.
Tänk på att om du grejar själv så kanske inte garantin gäller sen ifall de upptäcker att du pillat på det.

Hittar inte riktigt exakt,eller lite svårt att se på sprängskissen-PDF:en
Sidan 22 där. Verkar som det hänger ihopa det mesta och inga specifika nr osv på kontaktdon.
Möjligt att det är så illa att de byter hela.

På verkstan sa dom att det var kabelbrott och att de hade löddat ihopa det.De nämde med att det var kort med sladd kvar där de gått av.Garanti grej.
Dock höll det bara nån km efter att jag lämnat verkstan så nu har jag pillat av det själv och sett att det var nog ingen vidare löddning och att sladdarna lossnat igen.
Jag ska höra med dem igen om de har nån lösning innan jag själv gör nåt.
Hade jag bara fått tag i stiften som jag söker så är det bara o fixa ihopa det själv.
Annars lutar det åt att jag sätter på en skarvhylsa på befintliga sladdar och förlänger sladden så jag har marginal om brott skulle uppstå igen.
Och sedan löddar själv på sladdändorna på stiften.
Tyvärr nog lite svårt att bända upp stiften o åter klämma dig sladd,stiftet är typ pressat över kabeln.

Last edited:

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Ursäkta men, Varför håller du på med sladden själv?
Det är ju GARANTI.....de lödde skiten som pajade igen omgående...hade det vart jag så hade de fått fixa fram en ny kabel från ex vis en annan hoj de har på Mc firman pronto...PUNKT.
Tänk på att om du grejar själv så kanske inte garantin gäller sen ifall de upptäcker att du pillat på det.

Så lätt är det inte,verkar inte som man kanske kan köpa kontaktdonet löst utan det är hela kabelhärvan och då måste de in och rota i halva hojen.
Är heller inte spec sugen att lämna hojen för att ha den borta x-antal tid + att jag har ett antal mil till verkstaden och behöver då 2 fordon att ta mig fram o tillbaka med om jag ska lämna hojen.
+ att den har redan varit inne 1 gång o de har löddat,fixat det som bara tyvärr höll nån km efter att jag lämnat verkstaden.
Tyckte inte lagningen var något specielt imponerande,där av jag känner för att ta tag i det själv och få det ordentligt gjort.

Det var tydligen okej för mig att pilla av det själv,fick även erbjudandet att byta tempgivare själv om jag kände för det.

Såna små grejor borde inte vara av nån större betydelse när det gäller garantin,visst det går på garantin men det jag menar att det påverkas inte av att jag kikat på det själv.
Värre är det om hela kabelhärvan brinner upp :D

http://www.blocket.se/vi/14712182.htm?ca=6_s är ju 25.000:- billigare så det borde du tjäna på även med accra strypning och service.

Höredu har du vaknat än?
Visst det är en 690 men den fula ankungen och inte en 690 smc :tungan

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...