KTM 690 Smc 2008

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
En tung

De flesta brukar väl ändå kunna erbjuda en lånehoj.
E ju rätt lätt för dem o säga "ohh nej garantin har du kvar om du leker me lite sladdar" sen när du väl ska nyttja din garanti e de bara för dem o dra i lite trådar så vips e de ditt eget fel..o ingen garanti kvar.

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Ähh känn lugnet, om du har en bra relation till handlaren ska det inte vara ngr problem. Känner igen rävsaxen alltför väl själv, hyr-skåpbilar eller polare som ska ställa upp. Har aldrig blivit erbjuden en lånehoj... Om du löser det själv, propsa på ngr roliga delar som plåster på såren!

linde

who knows if u dont ask!!!
Gick med
13 May 2007
Hoj
LETAR!
var och provkörde 690 smc på lelles !mycket skön hoj att köra,smidig.lite vibrationer,bra bromsar,men som många här verkar tycka!!??

att den är lite klen,hojen var helt orginal (inställning sport)!

hade bra gått 5-10 mil så kanske blir bättre efter lite mil,och system,filter mm!
går ju inte komma ifrån det härliga"klippet"husan har!
PS besluts ångest husa eller ktm 690,660??????????????????????????????????

cubic

Gick med
23 Jan 2004
Hoj
Kolla andra "vilken hoj"-trådar... Dessutom har du ju kört båda hojarna, bara att välja.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
var och provkörde 690 smc på lelles !mycket skön hoj att köra,smidig.lite vibrationer,bra bromsar,men som många här verkar tycka!!??

att den är lite klen,hojen var helt orginal (inställning sport)!

hade bra gått 5-10 mil så kanske blir bättre efter lite mil,och system,filter mm!
går ju inte komma ifrån det härliga"klippet"husan har!
PS besluts ångest husa eller ktm 690,660??????????????????????????????????

Med en kugg ner fram,slipon och öppnare luftburk blir hojen trevligare.
Sedan har du lite längre mellan service intervallerna än husan :tummenupp

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Hoj
snart en scooter...
Med en kugg ner fram,slipon och öppnare luftburk blir hojen trevligare.
Sedan har du lite längre mellan service intervallerna än husan :tummenupp

Hålller med om att det behövs lite fix för att den ska bli trevlig, men mest kanske det handlar om att få rätt känsla i ljudet mm.

Valde själv mellan Husa och KTM och kunde lätt konstatera att jag mekat klart för det här livet. Visst är Husan trevlig mycket beroende på sin låga vikt men det är fortfarande obegripligt varför den har serviceintervaller på 3 driftstimmar eller vad det nu är. Och sen är ju inte Husa direkt kända för att hålla kassaskåpskvalitet...

Bättre att köpa 690:an och banta lite:tuttar

Att man sedan kan få 10 Nm bättre moment vid låga varv genom att öppna luftburken tror jag kommer att ge det slutliga avgörandet för KTMs fördel. Nu väntar vi bara på en ny mapp och en ny powerpart till luftburken. Eller Tuneboy och hålsåg...

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
Polarn har fixat till en bit som ersätter hela plastbiten på luftburken. Som han har punktat nät på. Ja kommer med bilder så fort jag får min :)

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Hoj
snart en scooter...
Polarn har fixat till en bit som ersätter hela plastbiten på luftburken. Som han har punktat nät på. Ja kommer med bilder så fort jag får min :)

Din? Inte ska du väl köpa en SMC? Eller är det din kamera du syftar på?

Var det inte du som sa:

"prova en 690 smc igår och vill säga att jag inte direkt var imponerad av den... vibrera kuken samt att den va så jevla oskön att sitta på. Motorn låter som att den ska rasa vikken sekund som helst."

:D :D :D :D :D :D

Men du är förlåten, det finns alltid saker som verkar för bra för att vara sanna, och det är aldrig för sent att tänka om...:tummenupp

linde

who knows if u dont ask!!!
Gick med
13 May 2007
Hoj
LETAR!
tycker den vibrerade lite som fan!

blir nog 690:n för mig i alla fall :tummenupp

får se när man får horneten såld bara:näsblod

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Hoj
Det låter bra att jag är förlåten :) Det är en helt annan hoj emot vad jag hade innan...Mer behövs inte säga! :) Den är ju helt död iaf i början måste jag säga men sen piskar de på bra må jag säga. Men det ska vi fixa till me lite trims :)

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Det låter bra att jag är förlåten :) Det är en helt annan hoj emot vad jag hade innan...Mer behövs inte säga! :) Den är ju helt död iaf i början måste jag säga men sen piskar de på bra må jag säga. Men det ska vi fixa till me lite trims :)

Bara det att än verkar det lite snålt med trims,visst slipon,öppnad burk,plocka bort strypningen i 1:an & 2:an och drevning gör hojen trevligare.

Sen vad ett helsystem gör kan jag inte svara på,handlarn sa iallafall att mesta strypningen sitter i burken på avgassystemet.

Ni som har helsystem,hur pass mycket/om det gör det skiljer det i tex diameter på röret + skillnad på böjarna osv mot orginalröret.

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Hoj
snart en scooter...
Bara det att än verkar det lite snålt med trims,visst slipon,öppnad burk,plocka bort strypningen i 1:an & 2:an och drevning gör hojen trevligare.

Sen vad ett helsystem gör kan jag inte svara på,handlarn sa iallafall att mesta strypningen sitter i burken på avgassystemet.

Ni som har helsystem,hur pass mycket/om det gör det skiljer det i tex diameter på röret + skillnad på böjarna osv mot orginalröret.

Som jag sagt tidigare, helsystem gör noll (0) i skillnad! Har testat sida vid sida. Ytterdiameter ser ut att vara densamma, säkert är innerdiametern också det. Dessutom har titanröret en skarpare böj (lustigt nog). Lite lägre vikt men inget at värde. Skulle inte betala en krona för det faktiskt. Det är också vad de på Lelles säger.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Som jag sagt tidigare, helsystem gör noll (0) i skillnad! Har testat sida vid sida. Ytterdiameter ser ut att vara densamma, säkert är innerdiametern också det. Dessutom har titanröret en skarpare böj (lustigt nog). Lite lägre vikt men inget at värde. Skulle inte betala en krona för det faktiskt. Det är också vad de på Lelles säger.

:) då är det åter att lura oss på en massa pengar i tron på effekt och avgörande viktbesparing.
Jag nöjde mig med burk men ett helsystem kanske har betydelse för dem som tävlar på andra nivåer och där varenda liten viktbesparing räknas in.

Ditan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2007
Hoj
KTM 690 Enduro/Motard
Tjenare Grabbar!! jag går här i bytestankar, Var idag på jontes i Lödde och provade SMC och Enduron. Enduron var mycket piggare, var Acra och öppnad luftburk så det var inte konstigt att det var skillnad på dem. Grejen är att jag inte vet riktigt vilken jag ska välja. Kör mycket asfalt men även en hel del grus ibland. Nån som har kört smc´n med enduro däck hur funkar det, får dem plats. Uppskattar svar snabbt.

cubic

Gick med
23 Jan 2004
Hoj
Obs, enduron har orginal även 1 kugg mindre framdrev och 3 kuggar större bakdrev...

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Hoj

Om den nu skulle gå bättre med dom sakerna du nämnde övanför så skulle jag bli glad :) Tycker hojen går alldeles perfekt nu! Men den dör ibland när man drar in kopplingen. Lättare motard att hjula med har jag inte vart med om, räcker att titta på rullen så säger den " give me more baby" :)

btw..hur har ni gjort med era reg belysningar på den bakdelen som är köpt av funky `? kan inte åka en meter i denna stad utan att dom där förbannade mupparna stannar mig :)

Last edited:

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Hoj
snart en scooter...
Om den nu skulle gå bättre med dom sakerna du nämnde övanför så skulle jag bli glad :) Tycker hojen går alldeles perfekt nu! Men den dör ibland när man drar in kopplingen. Lättare motard att hjula med har jag inte vart med om, räcker att titta på rullen så säger den " give me more baby" :)

btw..hur har ni gjort med era reg belysningar på den bakdelen som är köpt av funky `? kan inte åka en meter i denna stad utan att dom där förbannade mupparna stannar mig :)

Har en egen byggd bakdel men ännu utan belysning. I denna stad har blåvitt annat för sig. Men belysning ska till.

Hittade även denna på Supermoto-junkie, nån som vet nåt om det är en originaldel?

Bifogat

• ktm bakdel.jpg
    ktm bakdel.jpg
    188.6 KB · Visningar: 167
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring