KTM 690 Smc 2008

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Trimfirman som jag tänkte anlita, tyckte att jag skulle bänka innan så vi vet hur mkt alla mod:s gör. Vore kul att ta 2 repor, en med bara helsystemet o Akra-map och en med samma som innan + inget lock, bara för att...

Det blir dock tidigast v32 (v30 nu).

Hur lät det då? Kvittrar den eller är det mer ett dovt ljud?
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Trimfirman som jag tänkte anlita, tyckte att jag skulle bänka innan så vi vet hur mkt alla mod:s gör. Vore kul att ta 2 repor, en med bara helsystemet o Akra-map och en med samma som innan + inget lock, bara för att...

Det blir dock tidigast v32 (v30 nu).

Hur lät det då? Kvittrar den eller är det mer ett dovt ljud?

Det var riktigt dovt och manligt. Bakhjulsåkandet förenklades en hel del det också.
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Sweet :tummenupp
Du kollade inte tändstiftet efteråt? Kan ge en bra indikation om den går snålt, även om jag förstår om du inte vill åka runt utan lock utan att bänka...

Köpte racetape för att linda headern med igår, så det blir till att sitta o svära vid köksbordet och linda som en galning när Akra-headern kommer. Det ska göra ngr promille på prestandan, plus att man slipper dem fula värmeskydden, förhoppningsvis. Tape:en pallar 1100 C, men det gör inte mitt ben, återkommer om hur det funkar!
 

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
snart en scooter...
Sweet :tummenupp
Du kollade inte tändstiftet efteråt? Kan ge en bra indikation om den går snålt, även om jag förstår om du inte vill åka runt utan lock utan att bänka...

Köpte racetape för att linda headern med igår, så det blir till att sitta o svära vid köksbordet och linda som en galning när Akra-headern kommer. Det ska göra ngr promille på prestandan, plus att man slipper dem fula värmeskydden, förhoppningsvis. Tape:en pallar 1100 C, men det gör inte mitt ben, återkommer om hur det funkar!

En idé: Man kan gjuta ett glasfiberarbetat gelcote-lock? Formen kan man ju göra av frigolite...).

En idé2: Tills man får en ny mapp (eller en Tuneboy) kanske man kan tanka Shells nya soppa (99 oktan eller vad det är) då man kör utan lock?
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Sweet :tummenupp
Du kollade inte tändstiftet efteråt? Kan ge en bra indikation om den går snålt, även om jag förstår om du inte vill åka runt utan lock utan att bänka...

Köpte racetape för att linda headern med igår, så det blir till att sitta o svära vid köksbordet och linda som en galning när Akra-headern kommer. Det ska göra ngr promille på prestandan, plus att man slipper dem fula värmeskydden, förhoppningsvis. Tape:en pallar 1100 C, men det gör inte mitt ben, återkommer om hur det funkar!

Kollade inte stiftet, åkte ett par km bara. Jag kan inte tänka mig annat än det kommer ett Powerparts-lock till burken. Den är ju sinnesjukt strypt och en hel del prestanda försvinner, men jag antar att det är bullernormer som gör det tvunget.
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Glasfiber låter klockrent! Det som är trixigt att få in luften över så stor yta som möjligt, så att så mkt som möjligt av filtret används för att filtrera luften.
Gör man ngr små hål, så kommer filtret att sättas igen snabbt just där.
Kan tänka mig att ett gälsystem som öppnar max 50% av den totala filterytan kan vara ok, vad tror ni?

Ang V-Power, tror inte att man kan kompensera A/F med högre oktan. Högre oktan kan användas för att undvika spikningar.

Selin, tror oxå att det är en av anledningarna. Det vore ju flott om det kom, det har som sagt funnits till andra modeller.
 
Last edited:

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
snart en scooter...
Glasfiber låter klockrent! Det som är trixigt att få in luften över så stor yta som möjligt, så att så mkt som möjligt av filtret används för att filtrera luften.
Gör man ngr små hål, så kommer filtret att sättas igen snabbt just där.
Kan tänka mig att ett gälsystem som öppnar max 50% av den totala filterytan kan vara ok, vad tror ni?

Ang V-Power, tror inte att man kan kompensera A/F med högre oktan. Högre oktan kan användas för att undvika spikningar.

Selin, tror oxå att det är en av anledningarna. Det vore ju flott om det kom, det har som sagt funnits till andra modeller.

Ja, om man gjuter i cellplast så smälter man enkelt bort formen med aceton. Och cellplast är lätt att forma. Dessutom kan man köpa både glasfiber och spackel på biltema för nån hundring.

Om man kollar i originallocket så är det en lång "snabel" som går ända fram till den främre delen av filtret, det är ju dubbla "tak" i locket liksom och endast en liten öppning längst framme vid filtrets främre del. Så jag tror faktiskt inte det är nån fara med att ta upp mindre hål i locket (om man vill använda det). Min tanke var att försöka konstruera ett lock som står emot regn hyggligt men ändå släpper in tillräckligt med luft.

Ang. V-power: Om men motor går för snålt så spikar den. Högre oktan borde kunna förhindra det, åtminstone lite grann. Spikningarna är ju riktigt kritiska för motorn. Högre oktan=mer energi. Men jag kan förstå om det inte på långa vägar räcker.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Ja, om man gjuter i cellplast så smälter man enkelt bort formen med aceton. Och cellplast är lätt att forma. Dessutom kan man köpa både glasfiber och spackel på biltema för nån hundring.

Om man kollar i originallocket så är det en lång "snabel" som går ända fram till den främre delen av filtret, det är ju dubbla "tak" i locket liksom och endast en liten öppning längst framme vid filtrets främre del. Så jag tror faktiskt inte det är nån fara med att ta upp mindre hål i locket (om man vill använda det). Min tanke var att försöka konstruera ett lock som står emot regn hyggligt men ändå släpper in tillräckligt med luft.

Ang. V-power: Om men motor går för snålt så spikar den. Högre oktan borde kunna förhindra det, åtminstone lite grann. Spikningarna är ju riktigt kritiska för motorn. Högre oktan=mer energi. Men jag kan förstå om det inte på långa vägar räcker.

Det är en grej jag inte fattar eller helt enkelt missat. Varför inte köpa ett nytt originallock/burk och börja kapa lite i om man vill ha mer luft :va
Är det för de är dyra kanske?

Högre oktan är INTE = mer energi, bara större motståndskraft mot att självantända (spika). Det som är dåligt, förutom spikningarna som du säger, med för snål blandning är att motorn går för varmt.
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Det är en grej jag inte fattar eller helt enkelt missat. Varför inte köpa ett nytt originallock/burk och börja kapa lite i om man vill ha mer luft :va
Är det för de är dyra kanske?

Det är nog ingen kostnadsfråga, handlar nog snarare om att man inte vill åka runt med en hoj som går snålt och slutligen rasar ihop.

Vore ju kanon om någon kunde bromsa sin maskin utan locket, jag sitter och letar bänk här i trakterna, men det är svårt.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Det är nog ingen kostnadsfråga, handlar nog snarare om att man inte vill åka runt med en hoj som går snålt och slutligen rasar ihop.

Vore ju kanon om någon kunde bromsa sin maskin utan locket, jag sitter och letar bänk här i trakterna, men det är svårt.

Jo det var inte så svårt att fatta men ni har ju snackat som tusan om att göra egna lock, t.o.m gjuta glasfiber...
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Hehe, kan tänka mig att det låter galet, anledningen till att vi började surra om att göra egna lock var att dem helt enkelt att orginal inte gick att få tag på. Sist jag kollade, skulle dem finnas tillgängliga från KTM i början på aug...
Det är inte långt kvar nu, men då kändes det som en evighet.
 

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
snart en scooter...
Det är en grej jag inte fattar eller helt enkelt missat. Varför inte köpa ett nytt originallock/burk och börja kapa lite i om man vill ha mer luft :va
Är det för de är dyra kanske?

Högre oktan är INTE = mer energi, bara större motståndskraft mot att självantända (spika). Det som är dåligt, förutom spikningarna som du säger, med för snål blandning är att motorn går för varmt.

Det hade du rätt i, oktantalet anger inte energi-innehållet. Fel av mig.

Visst kan man köpa ett nytt lock men dels så kommer de inte in förrän i augusti och dels så är det svårt att få till det så att det inte forsar in vatten om det regnar. Men det är ju helt klart den smidigaste lösningen.
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Får Akra-headern idag, lindar den ikväll, hänger på den imorgon.
Kan lägga upp bilder på hur det blev om ni vill se?
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Testade själv idag köra med luftburkslocket av,hojen blev då allt något trevligare.
Har även pillat lite o nästan haft av hela luftburken då jag har lite klydd med
F1 felkod på lufttempgivaren som sitter i burken.
:gnissla kabelbrott som de åtgärda här om dagen var nog bara en "hubba bubba" lagning som inte höll mer än några km.
Själv bäste dräng får väl fixa det.

Det ska kanske inte vara några problem att slippa luftburken helt och montera filter direkt på insprut förgasarn.
Luft temp givaren fick jag till svar att det är ingen större fara att köra med trots felkod.
Vill man slippa felkoden så låter man givaren sitta kvar nånstans på hojen bland kabelhärvan efter att man skruvat av den från luftburken.
Borde väl gå?

Sen vet jag inte riktigt va dom 2 gummislangarna som går in i luftburken är till för,inte följt var kommer ifrån.
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Faan så mätaren sitter verkligen i luftburken alltså?
Gummislangarna trode vara vevhusventilationen, skumt att det är 2 dock.
Blir nog logiskt när man väl ser hur dem är dragna.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Faan så mätaren sitter verkligen i luftburken alltså?
Gummislangarna trode vara vevhusventilationen, skumt att det är 2 dock.
Blir nog logiskt när man väl ser hur dem är dragna.

Jodå vit liten sensor,ser ut som ett litet stift eller nåt som sticker in på undersidan av luftburken.Lite bökig att komma åt så man måste lossa,lyfta ut burken för att skruva loss den.

Tvivlar dock att den skulle ställa till bekymmer om det nu går att köra runt med F1 kod utan att det kan hända något skadligt (den förklaringen fick jag av verkstaden)

Vad den egentligen gör kan jag inte svara på,kanske nåt med signaler till insprut osv? :va
 
Last edited:

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Kontaktdon till luftburks temp sensorn

Så ser kontaktdonet ut som sitter till lufttemp sensorn i burken.

:gnissla kabelbrott som blev fixat i verkstan (löddning) höll bara nån km.
Plocka av kontaktdonet själv idag och det verka inte ha varit nån vidare snygg lödning....:3freak lödd troligen.

Nu till kuggfrågan. Nån som vet hur jag får ut stiften som själva kabelstumparna sitter på? Jag har fått av den lilla gröna gummibiten som kablarna sitter genom.
Kommer fasen inte på hur jag ska få ur stiften,verkar som det ska vara nåt litet verktyg eller nåt.Hittar inte heller nån flärp som ska tryckas in för att sedan lätt dra ur stiften.

Tänkte jag skulle vilja lösa detta själv med löddningen eller fästa kablarna på nytt så det håller denna gången :)
 

Bifogat

  • DSC02484.JPG
    DSC02484.JPG
    29.3 KB · Visningar: 88
  • DSC02485.JPG
    DSC02485.JPG
    27.1 KB · Visningar: 104

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Normalt är det ju 2 vingar som pressas över kabeln, kan oftast pillas upp med små el-mejslar... Men sitter dessa stift i en plastkloss eller dylikt? Om så är fallet brukar man ju kunna dra ut dem bakvägen eller pressa igenom dem, frågan är vilket som är bäst :)

Kanske lättare om du fotar stiften, så man ser ut det är gjort.

Känns riktigt surt att mätarskrället satt i luftburken, visst man kan sätta den löst osv, men vet inte vad det har för impact på signalerna som skickas till styrningen för insprutningen...
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
skit ner er att ni bara orkar...

Skit ner dej själv,att du orkar :D

(Ps moderator ta bort skit inlägg och håll tråden ren :) )

Normalt är det ju 2 vingar som pressas över kabeln, kan oftast pillas upp med små el-mejslar... Men sitter dessa stift i en plastkloss eller dylikt? Om så är fallet brukar man ju kunna dra ut dem bakvägen eller pressa igenom dem, frågan är vilket som är bäst :)

Kanske lättare om du fotar stiften, så man ser ut det är gjort.

Känns riktigt surt att mätarskrället satt i luftburken, visst man kan sätta den löst osv, men vet inte vad det har för impact på signalerna som skickas till styrningen för insprutningen...

Nu har jag hållt på med kontaktdonet x-antal långa minuter som blir till timmar för att klura ut förbannelsen över hur man ska få ur dem.
Små mejslar,stift,plastbitar som passar in,tandpetare osv men de vill inte ge med sej.
Tvivlar på verkstan har verktyg för att få ur de,de byter nog hela och får då hela kontaktdonet med kablar eller stiften lösa för att sedan trycka i dem med kabeln på.
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top