KTM 690 Smc 2008

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Har du smc eller enduro?
Nya mätaren är satt som standard till 17" hjulstorlek och måste ändras enligt en lite marig procedur (klippa kablar etc.) annars.

För att se klisterlappen är det nog bara att skruva bort framlampan och lysa med ficklampa under mätaren. Den borde synas då.

Jag har SMC modellen men även där borde de ju fixat till problemet,lite dåligt rykte annars för KTM.
 

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Ort
y-stad
Hoj
snart så ..
Fler som fått sina displayer bytade eftersom de blivit "dimmiga" eller fått vita fläckar,slöjor?
Hur håller Era nya displayer ?

Tydligen drar KTM en chansning åter och tar vad de har på lager.
Inne på min andra och där börjar dyka upp små vita sjöjor på den med.
Tur nog är det garanti åtgärd att få dem bytade.




har tvättat min dom sista gångerna med högtryckstvätt på OKQ8 .. men ännu inget mojs i displayen ...

många verkar ha lite problem överallt .. min går som en klocka..

öppnade upp luftburken idag , nu går den som ett skott :tummenupp
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
har tvättat min dom sista gångerna med högtryckstvätt på OKQ8 .. men ännu inget mojs i displayen ...

många verkar ha lite problem överallt .. min går som en klocka..

öppnade upp luftburken idag , nu går den som ett skott :tummenupp

Det är limningen i displayen,glasset som släpper fick jag som förklaring så har nog inget med tvätt osv att göra. Det är dålig kvalite,fabrikationsmiss.
Hojen har rullat under 100 mil och ännu inte tvättats för den delen.

Annars inga problem som är allvarliga.
Fick byta luftburkstemp sensor,bytades i fall om.Annars var det kabelbrott på sladden som åtgärdades och höll bara nån km från verkstaden. Lite dålig löddning misstänker jag,fick fixat det själv och nu håller det bättre.
 

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Ort
Hemma
Hoj
En tung
Nått som också är megakasst, är ju packningen till soppalocket. Läcker ju fan mer än agda 89.
Annars e ja helnöjd me min än :)
 

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
fan idag fick man bort all plast i bak och fick till det med skylten o allt :) Nu äre bara en mappning och sen väntar ja på ett annat lock till luftburken. Sen blir det säkert ännu mer pulver :) Fan så här nöjd över en hoj har jag aldrig vart under mina 32 år :) Folk som tvekar, tveka inte! Detta är en underbar hoj som man måste ha ägt innan man far till kistan :)
 

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Ort
y-stad
Hoj
snart så ..
Det är limningen i displayen,glasset som släpper fick jag som förklaring så har nog inget med tvätt osv att göra. Det är dålig kvalite,fabrikationsmiss.
Hojen har rullat under 100 mil och ännu inte tvättats för den delen.

Annars inga problem som är allvarliga.
Fick byta luftburkstemp sensor,bytades i fall om.Annars var det kabelbrott på sladden som åtgärdades och höll bara nån km från verkstaden. Lite dålig löddning misstänker jag,fick fixat det själv och nu håller det bättre.



aahhh okej ! .. men inget sånt på min än och den har nu rullat 200 mil!
är sjukt nöjd :) får hålla tummarna att man klarar sig utan missöden :)


skönt det inte varit några större problem , brukar ju vara lite barnsjukdomar så i början !
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Ni som öppnat luftburken,har ni tagit bort locket helt eller sågat,filat i locket?
Lägg gärna upp lite bilder här.
Själv provat köra med hela locket av - åter på-för att sedan plockas av igen. Hojen går trevligare när den får andas.
Frågan är bara vad som är mest optimalt,om det ska vara lite motstånd trots allt och om ett modifierat lock med hål upptagna är bättre.
KTM borde eller nån borde snart komma med en optimalt modifierad luftburk.

Har 2 st db-killers till mitt slipon,dock inte testat än om hur hojen går med dessa olika och helt utan.Kör med det grövre i.

Till nåt helt annat,såg en Repsol dekal kitad KTM 690 på soe.se .Kolla forumet och grussnack där ni går in på KTM 690 tråden.
Ovan på allt har de fått till en förgasare på den.
Tror säkert att man kan få ut/till mer av denna hoj. Hade man bara haft stålarna,rätta kontakterna,bänk,mättutrustning osv. Portning osv godis.Säkert lättare att modifiera/ställa in den med förgasare ?
Men klart snart kommer kanske Tuneboy till den.
 
Last edited:

Raz

Ute i svängarna igen!
Gick med
4 May 2004
Ort
08
Hoj
KTM 690 SMC -09
Har varit missnöjd med hur min hoj går, idag provade en annan killes 690 SMC, han lånade min, vi konstaterade att det är ngt galet med min...

Jag kan vrida fullt på 3:an vid 3000 - 3500 RPM och det händer ingenting, då menar jag noll, nästan som att min bluddrar. På topp-varv går den som ett skott. Men hans 690 bara stack iväg i jämförelse vid lägre varv.

Misstänker ngt fel på luft/soppa eller insprut/mappning. Ska reka med en mek imorgon, grrrr. Dock skönt att få det bekräftat så jag vet att det finns mer att hämta.

Jag har helsys, han har slipon plus 15-drev fram, men drevet gör inte skillnaden, känns som min, som sagt, går orent.

Yepp är väldigt nöjd hur min hoj går:yoparty
Tror dock det löser sig med en ommappning, ta dock ut db-killern, tror inte mappen är gjord med den i. Glömde fråga dig, har du tagit bort strypningen på 2 & 3:ans växel?

Provade ytterligare en 690 smc igår, som var exakt likadant bestyckad som min, men det var som att köra 2st helt olika hojar:va
Upplevde som den hade 15-20 hk mindre än min.
Den gick inte orent eller kändes konstig på ngt sätt bara att den saknade en massa HK.
En skillnad kom vi fram till iallafall, var vid inkörningen av hojen.
Han körde in sin lungt som man "skall" göra. Jag "tokkörde" från mil 1, efter jag läst lite om vilket som är bäst för motorn.
____________________________________________

Men mycket vill ha mer, många av er pratar om luftburken & filter mm.
Gör det verkligen så mkt:va Man måste väl mappa om hojen om man ändrar nåt där? (det finns väl isåfall ingen sån mapp?)
 

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
snart en scooter...
Yepp är väldigt nöjd hur min hoj går:yoparty
Tror dock det löser sig med en ommappning, ta dock ut db-killern, tror inte mappen är gjord med den i. Glömde fråga dig, har du tagit bort strypningen på 2 & 3:ans växel?

Provade ytterligare en 690 smc igår, som var exakt likadant bestyckad som min, men det var som att köra 2st helt olika hojar:va
Upplevde som den hade 15-20 hk mindre än min.
Den gick inte orent eller kändes konstig på ngt sätt bara att den saknade en massa HK.
En skillnad kom vi fram till iallafall, var vid inkörningen av hojen.
Han körde in sin lungt som man "skall" göra. Jag "tokkörde" från mil 1, efter jag läst lite om vilket som är bäst för motorn.
____________________________________________

Men mycket vill ha mer, många av er pratar om luftburken & filter mm.
Gör det verkligen så mkt:va Man måste väl mappa om hojen om man ändrar nåt där? (det finns väl isåfall ingen sån mapp?)

Ingen mapp än, men Tuneboy löser det.

Utan luftburks-lock blir det betydligt bättre vrid på lägre varvtal. Men den lägger av tidigare. Med lock känns ju hojjen som om den hade turbo-kick, utan lock precis tvärt om. Vad som är roligast är en smaksak, men man kan inte varva lika mycket utan lock. Eller man vill i alla fall inte.

Jag tror (utan att ha provat) att en något (men inte helt) ökad öppning av luftburken är vad som denna motor behöver. Att ta upp ett par hål i sidan kan vara modellen.

Jag kan säga så här: Acrat gjorde i princip noll avseende motorkaraktären i jämförelse med vad moddad luftburk gör!

Vi vill ha mapp/Tuneboy NU!
 

Raz

Ute i svängarna igen!
Gick med
4 May 2004
Ort
08
Hoj
KTM 690 SMC -09
Ingen mapp än, men Tuneboy löser det.

Utan luftburks-lock blir det betydligt bättre vrid på lägre varvtal. Men den lägger av tidigare. Med lock känns ju hojjen som om den hade turbo-kick, utan lock precis tvärt om. Vad som är roligast är en smaksak, men man kan inte varva lika mycket utan lock. Eller man vill i alla fall inte.

Jag tror (utan att ha provat) att en något (men inte helt) ökad öppning av luftburken är vad som denna motor behöver. Att ta upp ett par hål i sidan kan vara modellen.

Jag kan säga så här: Acrat gjorde i princip noll avseende motorkaraktären i jämförelse med vad moddad luftburk gör!

Vi vill ha mapp/Tuneboy NU!


Ok, intressant!!!
Så det är Tuneboy alla väntar på, samt att ngn hittar den optimala öppningen/moddningen av luftburken, hur nu den skall göras.
Har det kommit ngt kn filter än?
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Meken sa att strypningen på 2-3 skulle försvinna med mappningen, men börjar misstro det uttalandet, skadar ju inte att doja bort det manuellt för att vara säker.

Hade varit MKT enklare att få till hojen med en fugge, men ska bli kul att prova Tuneboy.

Körde in min hoj ganska lugnt, det var fanimig sista gången. Gjorde samma sak med min 640, polaren o jag köpte varsin samtidigt, hans gick bättre än min o han körde som ett svin från dag ett.

Har en todo-lista nu. 15-drev, db-killer bort, mörda fullgaskontakten, mappa om, luftburkslock bort. Tänker maskera luftfiltret med silvertejp tills det känns ok.

Det finns ett KN-filter för orginal-luftburken. Olle på MCSport visade mig när jag var där sist. Men det kostade runt 600, betalar inte det för ett filter som ska sitta i en no-good-usling-låda. Kommer att köpa ett universal KN o montera direkt på insuget i samband med allvarligt trim.
 

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
snart en scooter...
Meken sa att strypningen på 2-3 skulle försvinna med mappningen, men börjar misstro det uttalandet, skadar ju inte att doja bort det manuellt för att vara säker.

Hade varit MKT enklare att få till hojen med en fugge, men ska bli kul att prova Tuneboy.

Körde in min hoj ganska lugnt, det var fanimig sista gången. Gjorde samma sak med min 640, polaren o jag köpte varsin samtidigt, hans gick bättre än min o han körde som ett svin från dag ett.

Har en todo-lista nu. 15-drev, db-killer bort, mörda fullgaskontakten, mappa om, luftburkslock bort. Tänker maskera luftfiltret med silvertejp tills det känns ok.

Det finns ett KN-filter för orginal-luftburken. Olle på MCSport visade mig när jag var där sist. Men det kostade runt 600, betalar inte det för ett filter som ska sitta i en no-good-usling-låda. Kommer att köpa ett universal KN o montera direkt på insuget i samband med allvarligt trim.

Om du tar bort db-killern så blir det sämre vrid på lägre varv enligt mig. Dessutom låter det ap-mycket, särskilt i kombination med upptagen luftburk. Du kommer inte att passera en poliskontroll med den kombinationen...
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Bra poänger!

Raz säger dock att han tycker att den är piggare utan pluggen, tänkte testa iaf och se om jag märker någon skillnad.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Hållt på och micklat lite idag men ganska svårt att känna sig fram på skillnaderna.

Provat:
1) Db-killer ute,luftburk öppen.

2) Db-killer ute,luftburkslock på.

3) Db-killer (grövre) på,luftburkslocket på.

4) Db-killer (grövre) på , luftburkslocket av.

5) Db-killer (mindre) på,luftburkslocket på. (låter nära på orginal känns det som)

6) Db-killer (mindre) av, luftburklocket av. (låter nära på orginal känns det som).

Lite svårt att känna skillnad mellan alla åtgärder.
Valde ändå tillslut Db-killer (grövre) på , luftburkslocket av.

Funderar ändå på om det inte är oker pris och går att köpa löst luftburkslock
att det blir aktuellt.
Sedan göra typ gälar i sidan och några cirkelrunda hål i "snorkeln" och testa.
Tror ändå att det egentligen behövs ett visst motstånd,sug i burken och att öppna den helt kanske inte egentligen är optimalt.
Bara spekulationer.
Men håller med om att den andas bättre med locket helt av.

Sedan är det något psykologiskt med när hojen hörs högre o smattrar ljudligt härligt,då tycker man oxå att den går som bara attans :)

Nyfiken på vad framtiden säger oxå,tuneboy,mappad hoj helt utan luftburk och istället filter direkt på insprutförgasaren ser jag fram mot om nån tänker i de banorna :va
Vet heller ej hur pass mycket det skulle påverka att koppla ur de lilla slangen som går till luftburken från toppen.Förmodligen nåt med returavgaser :va

Vad tror du Cubic som jag tolkat funderar i dom banorna att modifera hojen till trevligare?
 
Last edited:

Raz

Ute i svängarna igen!
Gick med
4 May 2004
Ort
08
Hoj
KTM 690 SMC -09
JoReimer har du eller ngn fixat en bra LED-skyltbelysning än?? Posta gärna bilder:)
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
R1 Racer, mästerlig uppsättning tester!

Ja man kan stämma av insuget, men det verkar riktigt jobbigt. Dessutom verkar det som att det är mest till för att bestämma var i registret men vill ha optimal effekt. Ju kortare insug dessto högre upp i registret kommer den optimala effekten. På F1-bilar tex har man variabla insug för att på så sätt nyttja effekten i under så stor del av registret som möjligt :tummenupp

Jag vet ingen som har stämt av insuget på sin hoj, om dem inte överladdar (turbo). Kan fråga firman som jag ska anlita, men risken är att man får fram att insuget ska vara 50 cm, då är det ändå kört... Tror det är bortkasat finlir på våra hojar.

Dem som kör isracing med Husor brukar köra utan filter över huvud taget för att få max pulver, tolkar det som att ju mer luft dessto bättre, givetvis relaterat till mängden soppa.

Summa summarum, jag strävar efter att få en så kraftfull förbränning som möjligt. För att uppnå detta har jag kommit fram till följande:
Filter direkt på insuget = mer luft
Mappning = mer bränsle och optimal blandning
Komphöjning = kraftfullare förbränning
Portning = effektivare förbränning (ingen "göldtändning", hela blandningen smäller samtidigt) samt effektivare in- o -utflöde, mindre turbulens
Helsystem = effektivare evakuering av avgaser och längre vikt

Allt givetis mha bänkning och kunnigt folk!
 

Raz

Ute i svängarna igen!
Gick med
4 May 2004
Ort
08
Hoj
KTM 690 SMC -09
Summa summarum, jag strävar efter att få en så kraftfull förbränning som möjligt. För att uppnå detta har jag kommit fram till följande:
Filter direkt på insuget = mer luft
Mappning = mer bränsle och optimal blandning
Komphöjning = kraftfullare förbränning
Portning = effektivare förbränning (ingen "göldtändning", hela blandningen smäller samtidigt) samt effektivare in- o -utflöde, mindre turbulens
Helsystem = effektivare evakuering av avgaser och längre vikt

Allt givetis mha bänkning och kunnigt folk!

:yoparty Efter detta blir det nog din hoj som går bättre än min:tummenupp
Vi får ta ett nytt testbyte då.
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Tanken är att hojen ska bli grymmaste 690 SMC:n för privat gatåka...
Risken är dock att detta blir klart sent i höst, borderline vinter.

Har mailat med Tuneboy, dem har en release klar, men behöver göra fler tester för att våga släppa den. Det som är trixigt är tydligen att få hojens 2 ECU:er att alltid vara i sync.

Hur som helst, klart vi ska byta o kolla skillnaden, när hojen är kittad!
Vore kul att se din bänkad, den går ju riktigt bra!
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top