KTM 690 Smc 2008

mj00dmixer

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
2008 KTM 690 Enduro
Tanken är att hojen ska bli grymmaste 690 SMC:n för privat gatåka...
Risken är dock att detta blir klart sent i höst, borderline vinter.

Har mailat med Tuneboy, dem har en release klar, men behöver göra fler tester för att våga släppa den. Det som är trixigt är tydligen att få hojens 2 ECU:er att alltid vara i sync.

Hur som helst, klart vi ska byta o kolla skillnaden, när hojen är kittad!
Vore kul att se din bänkad, den går ju riktigt bra!

du har inte tänkt på att du kanske valt fel hoj????, klarar du inte få upp den på bakhjulet eller???? vad fan ska du med allt mek till, går väl bra som den går..... annars så köp en hypermotard:tuttar
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Rätt hoj, just nu, men gillar att få saker o ting exakt som jag vill ha dem, både till utseende och funktion. Varför vara en Frasse och göra som alla andra?

Jag kör mitt race, i alla lägen :tummenupp
 
Last edited:

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
du har inte tänkt på att du kanske valt fel hoj????, klarar du inte få upp den på bakhjulet eller???? vad fan ska du med allt mek till, går väl bra som den går..... annars så köp en hypermotard:tuttar

Du är bara avundsjuk o gnäller :D

Istället för att glädjas att där är någon som vill optimera och strävar efter det där lilla extra.
Kommer följa Cubic's modifieringar med glädje och stort intresse.

Skulle själv tänkt mig göra nåt liknande.
Har du funderat något Cubic över vad kalaset kan tänkas kosta med allt om du går hela vägen med portning osv modifieringar,tillbehör och övriga arbetskostnader?

Hållbarhet? (iförsig lite på hur man hanterar sina saker oxå :) )

Hojar är ett gift,man strävar bara efter mer o en massa lull lull.
För min del måste jag överväga vilken jag ska lägga mer eller mindre på och tiden till att köra.Har 2 hojar som behöver kärlek och luftas.
BMW'n R1200 GS Adventure är egentligen en mer allsidig hoj men KTM'n är attans så roligare på favoritvägarna även om BMW'n hänger på bra där oxå.
 
Last edited:

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Nu har jag satt på mitt 15-drev, tagit ur db-killern och tagit bort luftburkslocket. Satte över ca 50% med silertejp, för att safe:a.
Tänkte ta ett par fullgasrepor senare och reka tändstiftet, för nu har det precis regnat...

Bytte ju "ner" mig i år, från en kittad Husaberg 650 -07, för att jag inte pallar med täta intervaller. Har disskuterat mkt runt just hållbarhet osv och en kompökning tillsammans med en lagom portning skall inte påverka driftsäkerheten nämnvärt. Som du sa R1 racer, det handlar mkt om HUR man kör. Åker jag bana tex, så servar jag hojen efteråt, oavsett vad det står för mil på mätaren, sunt förnuft gäller som alltid.

Vet faktiskt inte vad kalaset kommer att gå på. Har för mig att firman tog typ 400 - 600 per timme, plus delarna och Tuneboy. Egentligen bara kolven och luftfiltret som jag behöver köpa. Tror vi kommer lägga mest tid på mappningen.

Detta är ju en hobby så det får kosta, men jag vill ju ha value for money, det får inte bli som att byta till Akra-systemet, det var ju ett skämt!
Men åter igen, jag tror att denna rova med rätt förutsättningar kan bli svin-rolig! Toppeffekten är helt ok redan och kolla bara vad som hände när man öppnade luftburken, hojen lever inte ut sin fulla potential på långa vägar från fabrik.
 

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Ort
y-stad
Hoj
snart så ..
öppnat 2 flärpar i sidan på luftburken och ingen -db killer .. satan ihelvete vad det låter .. dom som hånade mig när jag körde med orginal, piper nu om att jag ska sätta i -db killern :) ... :tummenupp
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
öppnat 2 flärpar i sidan på luftburken och ingen -db killer .. satan ihelvete vad det låter .. dom som hånade mig när jag körde med orginal, piper nu om att jag ska sätta i -db killern :) ... :tummenupp

Märkte du nån skillnad på gången?

Provat även med helt öppen burk,utan locket ?

Inte bara psykologiskt,vad in i hel... den går bara för att den hörs mer :D

Jag gjorde lite tester själv (se inlägg) men hade själv svårt känna nån skillnad på allt jag testade.
 

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Ort
y-stad
Hoj
snart så ..
Märkte du nån skillnad på gången?

Provat även med helt öppen burk,utan locket ?

Inte bara psykologiskt,vad in i hel... den går bara för att den hörs mer :D

Jag gjorde lite tester själv (se inlägg) men hade själv svårt känna nån skillnad på allt jag testade.



den är mycket rappare nu än vad den var innan .. inte provat helt utan lock, men kan man göra !!

jepp såg det , men verkar tydligen va väldigt olika från hoj till hoj ..
ingen verkar vara den andra lik direkt :)

Inge kul att åka i tunnlar bara:gnissla

vi snackar öppet industriområde :)
 
Last edited:

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Har du tröttnat?

Svårt att säga det är ju höst, 75 med lite tur?

Ska göra ett dB-mätning på kul hos Bilporvningen, i veckan, om jag hinner.
Intressant att se hur mkt den låter, gränsen är tydligen 103 dB :D
Tänkte ta det i samband med att meken får provköra och ev. mappa om hojen. Har inte ens hunnit testa hojen efter omdrev, dB-killer borttagen och öppnad luftburk pga regn. Stod bara o torrvarvade lite, låter helt klart manligt.
 
Last edited:

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Har du tröttnat?

Svårt att säga det är ju höst, 75 med lite tur?

Jag har lessnat lite på mc övht, funderar på att köpa en Superjet istället, roligaste jag gjort på länge.

http://www.yamaha-motor.se/produkter/marin/vattenskotrar/sport/superjet.jsp

Gör inte lika ont heller (slog iofs i näsan i skrovet i veckan så brosket flyttade sig :gnissla)

Jag har legat på akuten 2 ggr efter mc-vurpor (1 frontalkrock med bil och en highsider) och jag är fan lite skraj. 7 operationer och den 8:e kommer i höst när jag ska få nytt korsband.
 
Last edited:

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
snart en scooter...
Jag har lessnat lite på mc övht, funderar på att köpa en Superjet istället, roligaste jag gjort på länge.

http://www.yamaha-motor.se/produkter/marin/vattenskotrar/sport/superjet.jsp

Gör inte lika ont heller (slog iofs i näsan i skrovet i veckan så brosket flyttade sig :gnissla)

Jag har legat på akuten 2 ggr efter mc-vurpor (1 frontalkrock med bil och en highsider) och jag är fan lite skraj. 7 operationer och den 8:e kommer i höst när jag ska få nytt korsband.

Ja, vatten är mjukare än asfalt. Huvudsaken är att man leker.:tummenupp
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Tråkigt med MC:riet men kul att du hittat ngt annat skoj med motor :tummenupp

Har inte provat själv men jag har hört att det inte är ngn lek att fara av en vattenskoter i 60 knop heller :)
 

drufus

-=Den_Gode=-
Gick med
4 May 2007
Ort
Höör
Hoj
KTM 690 smc -08 SÅLD
ja fattar inte att ni bölar över ljudet.. ja kör hellre utan db killer, har en variant av toköppnad burk å ja tycker inte att de låter så mycke att de inte e' kul å köra.. visst låter de, men de ska en hoj göra... ja älskar ljudet i min när man kör utan db killer.. de ska låta, de e' fräckt.. så sluta böla på ljudet..
 

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Ort
Hemma
Hoj
En tung
ja fattar inte att ni bölar över ljudet.. ja kör hellre utan db killer, har en variant av toköppnad burk å ja tycker inte att de låter så mycke att de inte e' kul å köra.. visst låter de, men de ska en hoj göra... ja älskar ljudet i min när man kör utan db killer.. de ska låta, de e' fräckt.. så sluta böla på ljudet..

Tycker du brukar klaga att de låter för mkt o att du tappar vrid i botten, därför du kör me db-killer i :arsele
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Pallar inte läsa igenom hela tråden men har en fråga.

Körde 660 innan och tyckte det var rätt drygt att där gick olja i ramen, är det samma på denna? Ska det luftas osv efter varje oljebyte?
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Jag försöker jaga på den där österrikaren om han skulle kunna berätta om hur kritiskt det är med soppan när man lyfter av locket, men han har inte vart så sugen hittils.

Får se om han svarar nu.

Pallar inte läsa igenom hela tråden men har en fråga.

Körde 660 innan och tyckte det var rätt drygt att där gick olja i ramen, är det samma på denna? Ska det luftas osv efter varje oljebyte?

Nej, inget i ramen.
 
Last edited:

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Firman som jag ska anlita kunde bänka min hoj "as is" from den här veckan.
Då får jag en graf som jag kan lita på!

Måste bara komma iväg till meken först, så man vet att den är ok.

Faan har inte tid att jobba, hojen är ju ett heltidsprojekt :tummenupp
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top