KTM 690 Smc 2008

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
Ni som har monterat Fälgstrips på er hojar, köpte ni en rulle tejp ? lr köpte ni orginalet ? Men fan jag köpte orginalet som är färdigskuret men de sög ju me det :/
 

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Ort
Hemma
Hoj
En tung
Ni som har monterat Fälgstrips på er hojar, köpte ni en rulle tejp ? lr köpte ni orginalet ? Men fan jag köpte orginalet som är färdigskuret men de sög ju me det :/

Ja det är inte så lätt nått av det egentligen.
De lättaste e o ta av fälgen o sen göra det.
Fast det är nog aningen lättare när de kommer på rulle, kan styra tejpen lite mer då.
Så till vintern innan isdäcken kommer på ska ja göra om mina..
 

drufus

-=Den_Gode=-
Gick med
4 May 2007
Ort
Höör
Hoj
KTM 690 smc -08 SÅLD
Ja det är inte så lätt nått av det egentligen.
De lättaste e o ta av fälgen o sen göra det.
Fast det är nog aningen lättare när de kommer på rulle, kan styra tejpen lite mer då.
Så till vintern innan isdäcken kommer på ska ja göra om mina..

du snackar.. de e' skitsvårt även på rulle.. har ju inget å följa direkt så de e' sjukt svårt att lägga den jämt... på hondan ja hade innan fanns där en fkäns upp på fälgen precis innan däcket som tummen passa perfekt in i så de blev klockrena.. men ktmen e' helt basic, suger pung:arsele
 

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Ort
Hemma
Hoj
En tung
du snackar.. de e' skitsvårt även på rulle.. har ju inget å följa direkt så de e' sjukt svårt att lägga den jämt... på hondan ja hade innan fanns där en fkäns upp på fälgen precis innan däcket som tummen passa perfekt in i så de blev klockrena.. men ktmen e' helt basic, suger pung:arsele

E de nån som snackar här så e de du, du har ingen erfarenhet av tejp så enkelt e de. Tycker du ska ta dej en titt på mina gamla fälgar som e strajpade..
 

drufus

-=Den_Gode=-
Gick med
4 May 2007
Ort
Höör
Hoj
KTM 690 smc -08 SÅLD
E de nån som snackar här så e de du, du har ingen erfarenhet av tejp så enkelt e de. Tycker du ska ta dej en titt på mina gamla fälgar som e strajpade..

jojo... då kan du ju få visa sen ju...:tuttar
va gör du uppe ¨så här sent?? läggdags för längesen ju:va
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Nu har jag bänkat hojen, inga glädjesiffror direkt, 50 Hk på slangen och typ 50 Nm. Bänken är tydligen känd för att visa för lite, men bryr mig egentligen inte om hur mkt effekt jag har, bänkade för att se vad jag har nu innan trim och hur bränsleblandningen ser ut.

Bänkade hela tiden utan dB-plugg, ändrade på luftburken efter varje gång.
Med locket av och ca 30-40% öppet mha silvertejp fick jag 48 Hk.
Med bara filtret fick jag 50 Hk och bäst vrid.
Utan filter, 50 Hk 2 Nm mindre än med filter och bäst blandkurva.
Ska få graferna digitalt senare.

Under alla körningar gick hojen för fett, så iaf på min hoj är det ingen fara att öppna helt. Stoppade ner kameran i luftburken och tog ett kort.
Org-burken är katastrof, hålet ner till insprutet är samma storlek som snorkels hål på locket till luftburken...

Power commandern ska komma i sep, har inte fått ngn konkret svar från Tuneboy än mer än att det är under slut-test, någon annan som lyckats få fram ett datum eller månad?
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Med andra ord verkar hojen må bäst utan något lock alls och bara luftfiltret.

Har du tittat något på slangarna som går in/ur luftburken ?
Är väl nån typ av avgasretur eller från toppen?

Verkar inte så svårt att pilla bort hela burken,jag har haft min nästan av när jag kollade temp sensorn.
Dock vet jag somsagt inte hur det skulle påverkas om man tar bort burken,slangarna till/från burken och temp sensorn.
Kan temp sensorn må tro skicka nån signaler till insprut och påverka förbränningen?
Vilda gissningar och spekulationer från min sida men nyfiken på hur det egentligen ligger till.
Kanske finns där något att hämta genom "enkla" modifieringar.
50 hk lätt lite taskigt,skall väl vara mer orginal?
 

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Ort
Hemma
Hoj
En tung
Med andra ord verkar hojen må bäst utan något lock alls och bara luftfiltret.

Har du tittat något på slangarna som går in/ur luftburken ?
Är väl nån typ av avgasretur eller från toppen?

Verkar inte så svårt att pilla bort hela burken,jag har haft min nästan av när jag kollade temp sensorn.
Dock vet jag somsagt inte hur det skulle påverkas om man tar bort burken,slangarna till/från burken och temp sensorn.
Kan temp sensorn må tro skicka nån signaler till insprut och påverka förbränningen?
Vilda gissningar och spekulationer från min sida men nyfiken på hur det egentligen ligger till.
Kanske finns där något att hämta genom "enkla" modifieringar.
50 hk lätt lite taskigt,skall väl vara mer orginal?


chmielex's tempsensor vart isönder för nån vecka sedan, och hojen gick precis som den gör när den inte var sönder.
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Haha, nä jag hoppade inte av glädje precis, över 50 kus!

Luftburken ska bort, krossas och eldas upp.
Det finns 3 slangar om jag inte minns fel, en från toppen = vevhusvent.
Tror den går in i ett filter, därifrån går en slang till bakre delen på burken, vilket gör att oljedimman som trycks ut, sugs in i motorn.
Sista slangen går från statorn(?), högra sidan, tror bara det är kylning.

Tror att sensorn påverkar sprutet, ser ingen annan funktion.
Ju varmare luft, ju mindre syre och tvärtom, alltså borde blandningen justeras därefter.

Bollade många idéer idag, kan bli aktuellt att flytta batteriet till ung. där luftfiltret sitter idag för att få plats med ett rakt insugsrör, får se om det behövs.

Ska bli jävligt skoj att se hur bra man kan få till det!

Edit: Lite bilder

Här är bilden inifrån luftburken:
Rött = hålet till insprutet, så jäkla litet!!!
Grönt = "andra" slangen, vevhusvent
Blått = tempsensorn

En bild på bänkkurvorna
 

Bifogat

  • Luftburk.jpg
    Luftburk.jpg
    30.3 KB · Visningar: 135
  • Kurva.jpg
    Kurva.jpg
    49.1 KB · Visningar: 140
Last edited:

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
chmielex's tempsensor vart isönder för nån vecka sedan, och hojen gick precis som den gör när den inte var sönder.

Hm min spökar lite då och då,utbyt engång. Även haft kablebrott som åtgärdats och ser bra ut än idag,dock spökar F1 lampan lite då o då på sensorn än idag.
Kanske även den sensorn lever sitt eget liv :gnissla

Hm det såg ut som ett sugrör i burken,iförsig känt på snorkeln när jag pilla på sensorn men ej visst hur det såg ut förens nu när du skickat upp bilder Cubic.
 

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Ort
Hemma
Hoj
En tung
Hm min spökar lite då och då,utbyt engång. Även haft kablebrott som åtgärdats och ser bra ut än idag,dock spökar F1 lampan lite då o då på sensorn än idag.
Kanske även den sensorn lever sitt eget liv :gnissla

Hm det såg ut som ett sugrör i burken,iförsig känt på snorkeln när jag pilla på sensorn men ej visst hur det såg ut förens nu när du skickat upp bilder Cubic.

Vet att när han fick sin bytt så klippte de av ett buntband som satt nånstans runt ramen och ihopa med andra sladdar. Och de klippte den för att bandet skar igenom sladden och orsakde div problem med tempsensorn. Bla kabelbrott.
 

ANIMAL

Lets Go Foooking Mental
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Hus
Hoj
KTM
hur tar man bort denna? gärna detaljerad förklaring. bilder hade varit toppen:tummenupp


Du tar din telefon, slår nummret till närmaste KTM verkstad.
Bokar en tid och sedan tar du på dig all din utrustning och startar din cykel.
Du kör nu försiktit din cykel till verkstan och hoppas dom kan ordna problemet medans du väntar. Förhoppningsvis slipper du betala om du nu köpt din cykel på stället, men det är inte alls något du ska räkna med. När du sedan får tillbaks din cykel så ska du köra försiktigt och hoppas du är nöjd med effekten, tror och hoppas för din del att de kommer vara en ganska betydlig skilland.


Hoppas du klarar dig utan bilder då jag inte har de tillgängliga på den här datorn. :tungan :tungan
 

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
snart en scooter...
Nu har jag bänkat hojen, inga glädjesiffror direkt, 50 Hk på slangen och typ 50 Nm. Bänken är tydligen känd för att visa för lite, men bryr mig egentligen inte om hur mkt effekt jag har, bänkade för att se vad jag har nu innan trim och hur bränsleblandningen ser ut.

Bänkade hela tiden utan dB-plugg, ändrade på luftburken efter varje gång.
Med locket av och ca 30-40% öppet mha silvertejp fick jag 48 Hk.
Med bara filtret fick jag 50 Hk och bäst vrid.
Utan filter, 50 Hk 2 Nm mindre än med filter och bäst blandkurva.
Ska få graferna digitalt senare.

Under alla körningar gick hojen för fett, så iaf på min hoj är det ingen fara att öppna helt. Stoppade ner kameran i luftburken och tog ett kort.
Org-burken är katastrof, hålet ner till insprutet är samma storlek som snorkels hål på locket till luftburken...

Power commandern ska komma i sep, har inte fått ngn konkret svar från Tuneboy än mer än att det är under slut-test, någon annan som lyckats få fram ett datum eller månad?

En liten fundering: Du fick 50 hästar medan andra kurvor visar på runt 60 på slangen. Samtidigt är du missnöjd med ditt drag. Kan det vara nåt fel på din? Bara en fundering som sagt. Känns ju inte som om man kan lita med den bänken annars liksom.

Testas ju enklast genom att du testar en annan likadan. Men det antar jag att du gjort?
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Mm vet inte riktigt vad jag ska tro... Var ju hos en KTM-mek, inga felkoder och han provkörde tom och tyckte att den gick som den skulle...

Har testat en annan 690 SMC som går bra, det är inte jätteskillnad förutom att den hojen har bättre drag från botten, den känns mer jämnstark över hela registret. Vore kul att bänka hans hoj i samma bänk för att se skillnaden.
 

Ditan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2007
Ort
Åsen(SKÅNE)
Hoj
KTM 690 Enduro/Motard
Då man blev ny KTM ägare för lite mer än en vecka sen, så har det bara blivit drygt 10 mil med tanke på väder och tid. Men igår och idag har det blivit något mer kört, närmare bestämt 60 mil. 25 i går och 35 idag, fan vad hård sadel. Har snart både läderhud och valkar på skinkorna:arsele. Men skit i det när man har så jäkla kul:D:banana :banana
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top