KTM 690 Smc 2008

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Min Enduro med SMC-hjulen gör 174 på varvstoppet och då har jag 15/45 drevning och akra slip-on. Resten är orginal. Inga problem att få den att orka varva ur på 6:an. Har då även kalibrerat mätaren efter gps eftersom den visade 5% fel som orginal.
Era Smc med 15/42 borde ju gora 180 utan problem. ( Nästan 190 på mätaren utan kalibrering.)

Hur långt har din gått? Min har gått 180mil.
Strax under 180 på mätaren var det mesta jag kom upp i, orginal, med 100 mil på mätaren, men det var inte vid varvstoppet, ville inte ligga o plåga, har inte kalibrerat mätaren. Iofs ointressant med topphastighet, men kul att jämföra mellan hojarna.
Tydligen ska hojarna börja gå ännu bättre efter ca 300 mil.

Nu lyckas även jag gasa upp hojen på 4:an med kroppen låångt bak, tack vare 15-drevet. Tvungen att prova efter allt tjat. Provade aldrig att koppla upp den, även det borde gå bra utan att sitta alltför långt bak. Men med mer pulver kommer det bli kanon! Nog om toppfart o wheelisar.

Meken hade skissat på en kul grej, innanför vänster kylarvinge sitter en plastkåpa, om man borrar hål i den, kan man leda luft direkt till luftburken (om den är öppnad).
Blir ju som en typ av luffarturbo (Ramjet som Kawa kallar det).
Vidare funderar jag på att följa en annan killes råd att faktiskt testa med olika rörlänger på insuget, för att se om det gör ngn skillnad. Enda tricket är att få tag på gummianslutningar som passar och är i rätt vinkel, men det ska nog gå.

-Henrik-

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2008
Hoj
Ktm 690 Enduro/Smc mm
Min har gått 150 mil nu och går bara bättre och bättre. Kändes som det släppte till bra mycket efter 100-120 mil. Har heller inga problem att gasa upp den på fyran nu i ca 100km/h. Skulle inte ha gått i början då jag hadde mindre mil på mätaren, så visst går hojjarna bättre när dom blivit inkörda.

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
Hojen går fortfarande bättre & bättre för varje gång jag kör, upplevs så iallafall:tungan

500 mils service i nästa vecka.
Har aldrig kört så många mil under en säsong med mina tidigare hojar, och säsongen är inte slut än:)

Leder jag antal miltävlingen på 690 smc???

hahaah fy fan du har smiskat på ordentligt :) Jag får skylla på att min brud håller mig i lagom hoj åkning :)

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Blev ca 27 mil igår på kurviga vägar,non stop förutom två snabba bensinstopp.
Inga större problem att avverka så många mil i sadeln,smile groparna var på topp.
Kanske lite träig ända mot slutet men inte värre än att det släppte när man klev av sadeln.

Ps. Cubic. Har du märkt någon skillnad genom att experimentera med tejpningen på luftburken?
Och provat än med/utan db-killer , din uppfattning av hojen?

cubic

Gick med
23 Jan 2004
Hoj
27 mil, respekt! Har kört lite mer än 20 mil någon gång, men det är smärta :)
Men ju mer kan kör ju mer tål man ju...

Verkar inte optimalt att köra helt utan lock, nu har jag ca 30-40% öppet, det känns bra. Har inte provat att stäng igen mer dock. Har heller inte provat denna combo med dB-pluggen i än. Skulle köra igår kväll men det sket sig och idag regnar det... Men imorgon eller i helgen blir det åka av om vädret tillåter!

mj00dmixer

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2007
Hoj
2008 KTM 690 Enduro
Hojen går fortfarande bättre & bättre för varje gång jag kör, upplevs så iallafall:tungan

500 mils service i nästa vecka.
Har aldrig kört så många mil under en säsong med mina tidigare hojar, och säsongen är inte slut än:)

Leder jag antal miltävlingen på 690 smc???

kanske SMC men jag slår dig nog med mina 640 dammiga 690E mil och inne på femte luftfiltret

mj00dmixer

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2007
Hoj
2008 KTM 690 Enduro
Var hittar du alla roliga grusvägar häromkring då? :va

söderåsen är full av dom.. revinge :va broren och en GPS med gröna kartan brukar kunna fixa det mesta... finns faktiskt fler roliga grusvägar/traktorvägar/stigar häromkring än vad det finns roliga asfalt vägar....

Last edited:

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Såld
Nu får ni nåt att läsa pojkar, österrikaren har svarat angående burken. Jag har inte hunnit läsa igenom det själv.

@ Selin

Sorry for the late reply to your question.

It is true that the Acra - mp for the 690 gives more fuel to the engine. But it changes not only the fuel curve. It looks like as it also advances the ignition advance to squeeze out more power.
When I set up a motorcycle on the dyno the first step is to identify which air/fuel ration makes the best performance for an engine. This is a try-and-error job.

Lambda 0,9 - meaning an excess of 10% fuel compared to the stoichiometric 14,7 at Lambda = 1 - is always a good starting point for this procedure. But some engines prefer a leaner mixture to crank out the best, the engineer has packed into, running at an air/fuel - ratio of up to Lambda 0,95. Other engines are asking for more fuel and "like" an air/fuel - ratio of Lambda 0,85 for example. When Lambda goes down to 0,8 meaning an excess of 20% fuel for the mixture, most engines are lacking performance.

The KTM 690 engines run - no matter if the stock map or an Acra is loaded to the ECU - with Lambda 0,82. This is pretty rich, so rich, that most Japanese bikes would refuse to burn such a sea of fuel. At Lambda 0,9 the engine output does not drop significantly, but the engine starts to show symptoms of running lean on the dyno: the power out put, the graph displayed, is not smooth anymore but rough and erratic.

I explained this in such detail to make clear that the 690 - engine is different. You must not apply the a/f - readings to this engine, you are used to and which work for most common bikes on the dyno: The KTM has a large piston of 102mm bore and a compression ration exceeding 12:1. Therefore it likes - obviously - an extra spray of fuel to calm and cool things down. And the Acra map with some more ignition advance needs even more fuel.

To come back to your question: The Acra - map for the 690 may cover its demand for fuel by the better flowing pipe pretty nicely. But it is not designed by KTM for the better air flow created by the air box lid removed. This modification puts a ton of new and additional torque on the crank from the very bottom up to 5000 RpM. At the very end of the rev range the engine is limited by its cam timing to transmute this rush of air into power here. Therefore the peak power and its demand for fuel remains rather unchanged.

But up to 5 grand the removing of the air box lid releases up to 10-15% more torque. This new engine power needs additional fuel to keep the a/f - ratio of the 690 within its individual and desired limit of 0,82. This is the job, the "Kastl" is doing. Behind 5000 up to the very end of the range it changes the fuel curve just slightly, because there is no need for it. But within the area, the new torque occurs, it makes the ignition pulses 10-15% longer to spray the fuel into the engine port, the new air is waiting for.

When checking a 690 with flowed air box side by side with and without "Kastl" on the dyno, the peak power remains rather unchanged. Peak power is made by the engine within that rev range, where the unleashed air flow makes no huge difference to performance. But within said range up to 5000of the new and additional torque, you will get a smoother power delivery and some 5% more torque, transforming into 1-2 additional HP here.

So the difference is clearly visible on the dyno graphs, although not so impressive as you may aspect. The bigger part of the new power and torque is created by the additional air flow.

The new fuel map by the "Kastl" brings the a/f -ratio back within the genuine safety limits. It may also enhance thereby engine response compared to an operation without "Kastl".

You have to decide if this are advantages worthwhile.

Highscore

Raz

Ute i svängarna igen!
Gick med
4 May 2004
Hoj
KTM 690 SMC -09
Intressant läsning.
Jag kommer inte ändra min hoj mer, faktiskt nöjd som den är:yoparty

cubic

Gick med
23 Jan 2004
Hoj
Ska bli intressant och se om jag får fram samma saker som han har kommit fram till. Dock, 14,7 i A/F låter galet mkt. KTM uppger 11,8:1 i komp, han säger över 12.0:1, vilket vore najs!

Känns som om jag snart lämnar in hojen, det regnar ju fanimig varje dag nu, ändå inge kul att köra...

Bananolja

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2007
Hoj
YZ 125-07, CR250-96, CR125-96
Fattar inte hur de kan köra lambda 0.82 med katalysator, vad ska de då med lambdasonden till, den ska ju reglera så att lambda=1 för att en 3-vägs kat ska funka???

Jo, det fattar jag visst förresten. De kör lambda 1 på dellast, 0.82 bara på fullgas. Så e d med bilar oxå, ända ner mot 0.75 på fullast.

Last edited:

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
En sån med klocka :/
690 SMC med enduro fälgar/däck är det någon som vet om enduro fälgarna passar och om det funkar o köra med?

Är det dumt med radialok i skogen? finns det adapter till mindre skiva?

Vad kostar det?

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
690 SMC med enduro fälgar/däck är det någon som vet om enduro fälgarna passar och om det funkar o köra med?

Är det dumt med radialok i skogen? finns det adapter till mindre skiva?

Vad kostar det?

Är med sugen på den iden och det ska gå. Tror jag läst nånstans i tråden här om nån som fått framfälg från annan modell av ktm att passa,vet ej hur det blev med bakfälgen. Några distanser krävs fram då det är olika gaffelbredd har jag för mej.
Det går iallafall montera smc motarddäck på enduromodellen har jag sett.

Kostnad,fälgset kring 11-12 tusen skulle jag tro,sen tillkommer eventuellt skivor och däck så det skjuter snabbt iväg men ändå klart intressant att ha möjligheten att skifta efter humör av körning.

cubic

Gick med
23 Jan 2004
Hoj
Nu har jag prel-bokat en bänkning på lördag, efter det ska vi titta på exakt vad som skall göras.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati