KTM 690 Smc 2008

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
snart en scooter...
Den här tråden börjar likna en dagisgård, kanske ska vi skippa alla "Jag kör skiten ur dig"-uttalanden och använda tråden till något konstruktivt stället?

:6surkart
 

Bananolja

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2007
Ort
Göteborg
Hoj
YZ 125-07, CR250-96, CR125-96
Jag jobbar på volvo o fick förklarat för mig av bättre vetande att man ska belasta motorn mkt men inte varva högt och länge för då blånar ringarna tappar spänst. Anledningen att det inte står så i instruktionerna e för att tillverkaren ska vara säker från ras. Folk har svårt att skilja mellan att belasta motorn o tokvarva. Man ska dra fullt men inte för högt varvtal sen motorbromsa så att ringarna kyls.
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Låter vettigt!

Hade varit kul om man mätte kompet när hojen var ny, vid 100 mil och kanske vid 300 mil, då kanske man kan få en indikation om hur man har lyckats. Iofs kanske det krävs mer än 300 mil innnan man kan se om ringarna slitits ner pga sabbad härdning?
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Moderator ! dax o städa lite i tråden kanske.

Och sluta hacka på Cubic,följer hans projekt med intresse.

Skulle själv önska en mera trimmad 690 ,gillar kicken av något hetsigt.
Inte i behov att få den till att resa sig även om det är kul så kör jag inte bakhjulet direkt,gillar mer hojen på kruviga partier.
Visst man kan välja en Husaberg men tycker 690'n känns skönare o köra osv.
 

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
Ni är för gulliga grabbar !

Varför denna hysteri att köra bakhjulet. :va
Är man en en duktig motorcyklista om man kan det ?
Är det inte viktigare att man viktigare att har koll på hojen ?
Är det sant att killar med liten snopp kör mycket på bakhjulet ? :D


Jag har sett exempel på killar som kan köra på bakan, men det är väl också det enda de klarar av.....


Man kan ha mycket effekt till annat än wheela :yoparty

För att det är kul och man kan vissa hur tuff man är som vågar sig på sånt.
Jag ser det som att man är duktigare på att köra hoj om man kan slanga än att man inte kan det. Sen vad du menar med duktig är en annan femma.
Viktigare att ha koll på vad? Knäskrap? Köra 200 på Bulten?
Och det där med snoppar kan jag inte svara på riktigt. Brukar inte fråga mina polare om de har små eller stora snoppar.
Vissa köper motard för just den anledningen att man vill köra på ett speciellt sätt. Slanga, stoppies, köra på grus eller vad som helst.

Sen så vet jag inte om du skriver detta för att verka rolig, men jag tycker att du kan hänga mera i Övriga ämnen sektionen istället så slipper vi smutsa ner den här tråden så mycket.

Ha det gött!
 

Raz

Ute i svängarna igen!
Gick med
4 May 2004
Ort
08
Hoj
KTM 690 SMC -09
jaså tyckte du att du körde in din hårt:D
ska du med till åland nu igen då jävlar blir det hårt.. :yoparty

Du blandar ihop mig med någonannan "hård-körare:yoparty " tror jag.
Jag har tyvärr inte varit på åland än....:gnissla
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
För att det är kul och man kan vissa hur tuff man är som vågar sig på sånt.
Jag ser det som att man är duktigare på att köra hoj om man kan slanga än att man inte kan det. Sen vad du menar med duktig är en annan femma.
Viktigare att ha koll på vad? Knäskrap? Köra 200 på Bulten?
Och det där med snoppar kan jag inte svara på riktigt. Brukar inte fråga mina polare om de har små eller stora snoppar.
Vissa köper motard för just den anledningen att man vill köra på ett speciellt sätt. Slanga, stoppies, köra på grus eller vad som helst.

Sen så vet jag inte om du skriver detta för att verka rolig, men jag tycker att du kan hänga mera i Övriga ämnen sektionen istället så slipper vi smutsa ner den här tråden så mycket.

Ha det gött!


Förlåt om jag har trampat på någon öm tå, det var inte meningen :huvet .

Min tanke var att det finns många andra fina egenskaper med en Motard än att wheela. Motarden är lätt, smidig och rolig att köra, den har många fina egenskaper utöver bakhjulskörning. :D

Jag tycker att min gamla Duke är lite tung och trött, därför följer jag denna tråd för eventuellt byte av hoj.

För övrigt tror jag på lugn inkörning, det är bättre för lager, kolvar vetiler etc.
Inte köra på för låga varv, inte varva för mycket och inte överbelasta motorn.
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Nu har hojen varit hos doktorn. Mappningen fanns där och inga felkoder.
Detta var första gången jag körde efter nerdrevning, ni hade rätt, mkt trevligare! Tejpade igen burken lite mer, ca 30-40% öppen nu, verkar lagom.
170 toppar den nu, men orkar inte varva upp till varvstoppet, någon annan som provat?

Helsystem Akra, ingen plugg så mättes 93dB vid 4100RPM alltså 10dB till godo. Men besiktningskillen sa att hojen med all sannolikhet är heltypad, så det blir nog tjafs iaf om man blir stoppad (plus att kat:en e bort, men det kan man ju inte se). Ska pilla i pluggen igen för att se om man känner ngn skillnad.
 

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Ort
Hemma
Hoj
En tung
Nu har hojen varit hos doktorn. Mappningen fanns där och inga felkoder.
Detta var första gången jag körde efter nerdrevning, ni hade rätt, mkt trevligare! Tejpade igen burken lite mer, ca 30-40% öppen nu, verkar lagom.
170 toppar den nu, men orkar inte varva upp till varvstoppet, någon annan som provat?

Helsystem Akra, ingen plugg så mättes 93dB vid 4100RPM alltså 10dB till godo. Men besiktningskillen sa att hojen med all sannolikhet är heltypad, så det blir nog tjafs iaf om man blir stoppad (plus att kat:en e bort, men det kan man ju inte se). Ska pilla i pluggen igen för att se om man känner ngn skillnad.

Ligger nog på samma ungefär, kanske något över 170 även om ja inte testat övermkt. Har inte megamördat luftburken iheller, bara halva snorklen o hjälar till 2a strecket på sidan som e sågat. Har dock bara slipon.

Update: 190 nånting lyckades man komma upp i, dock e de ganska segt efter 8 o ja drog inte enda till varvstopp.
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Har för mig en polares går upp emot 190. Iofs anknäbben men ändå.


93 db var ju inte alls farligt mycket! Mitt original-avgas på Grisen med annan insats ligger på 97-98 :hihi
 

play_mad

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
norrköping
Hoj
supermotard
fy fan vad hojen går bra......hahasluta haka på varandra era looni toons kör hoj istället helrör,15 drev,öppen burk hur bra som helst hahahaha va kul inväntar mappning kör kör kör
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
fy fan vad hojen går bra......hahasluta haka på varandra era looni toons kör hoj istället helrör,15 drev,öppen burk hur bra som helst hahahaha va kul inväntar mappning kör kör kör

Kör du helsystem och öppnad burk med orginalmapp? :gnissla
 
Last edited:

-Henrik-

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2008
Ort
Hedemora
Hoj
Ktm 690 Enduro/Smc mm
Min Enduro med SMC-hjulen gör 174 på varvstoppet och då har jag 15/45 drevning och akra slip-on. Resten är orginal. Inga problem att få den att orka varva ur på 6:an. Har då även kalibrerat mätaren efter gps eftersom den visade 5% fel som orginal.
Era Smc med 15/42 borde ju gora 180 utan problem. ( Nästan 190 på mätaren utan kalibrering.)
 

drufus

-=Den_Gode=-
Gick med
4 May 2007
Ort
Höör
Hoj
KTM 690 smc -08 SÅLD
Såså.. prova dra upp min i fyran idag me.. å de e' inga problem.. lite ryck å gas så kommer den snällt upp... så de så.... fast ja tycker bättre om å dra upp den i 3an å växla mig uppåt....

puss kram... nu har även ja lyckats å de krävde inga ninja moves....
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
selin: vad kan hända annars ?

Den går alldeles för snålt med orginalmappen och det leder till för höga temperaturer som ger motorskador.

Har läst inlägg på utländska forum om att det inte rekommenderas att ens ta av locket till burken med orginalmapp för att den redan då går farligt snålt. Om man sen sätter på ett helsystem så förvärras det nog ännu mer.

Jag skulle gärna vilja ha svart på vitt hur luft/bränsekurvan ser ut när man åker utan locket med akramappen. Med tanke på den extrema förändringen det blir så skulle jag inte bli förvånad om den går för snålt.
 
Last edited:

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
oh okej. Jo jag är med lugn innan ja skruvar isär saker. Vill helst ha en 100 mil och första service gjord innan jag börjar med en massa "trim".
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top