KTM 690 Smc 2008

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Nu har jag inte läst så mkt i tråden man kan iaf ge mina reflektioner av hojen från när jag provkörde den för ett tag sen.

Tyckte den var riktigt smidig att åka på, faller inte in i kurvorna på samma märkliga vis som dom gamla lc4:eek:rna. Vibrerade knappt nånting vilket är väldigt positivt. Gillade körställningen förrutom att kylarvingarna var lite vassa mot knäna, flyttade man sig längre fram så fick man istället dåligt stöd från tanken från att glida frammåt i inbromsningar. Instrumentpanelen är nog den snyggaste jag sett. Frambromsen tog bra med fin känsla. Motorkaraktären var väldigt toppig för att vara en storstånka, kändes lite som en twin i karaktären. Var lite av och på i gasen vilket jag inte märkte på enduron. Det korta styrutslaget var väl det största minuset, kändes som det halva mot TTR:n. :tungan
 
Last edited:

drufus

-=Den_Gode=-
Gick med
4 May 2007
Ort
Höör
Hoj
KTM 690 smc -08 SÅLD
styrutslaget går att ändra med bultar som sitter i ramen :) :tummenupp

e' där inte andra saker som tar emot i kylaren t.ex då?? har för mig ja kollat lite på de.. men har ej ändrat för ja trodde att saker skulle ta emot.. vafan vet ja.. ville bara öppna käften lite..:mad:
 

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Horse Island
Hoj
Husaberg 570 FE -09
Mellanläget? Låter som ett dumt sätt att försöka sälja en 690 på, det är inte så att du missuppfattat läge 2 som ett mellanläge?

Hur kan jag missuppfatta att läge 2 e mellanläget när det e mellanläget??? Förstår inte heller varför det skulle vara ett dumt försök att sälja en 690 på?? Säljaren säger ju precis som det är. Hojens mappning står på mellersta läget alltså läge 2, va e det för dumt försäljnings snack med det??? Sen vad dom olika mappningslägena har för karaktär har väl inte med saken att göra. Mellanläget(2) kommer alltid att vara mellanläget hur mycket du än vrider o vänder på det, eller?
 

Fr3akYdRivAh

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 690 SMC
nja när han sa mellanläge så kanske det uppfattades som just ett mellan läge mellan egenskaperna på mappen, men läge 2 ger den sportigaste mappen med kraftigare gasrespons och den blir mycket känsligare för förändringar hos gashandtaget. En sportigare karaktär! Läge 3 är standard. Läge 1 ger den snällaste karaktären. Han kanske skulle formulerat sig lite annorlunda, men vad vet jag :)
 

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Horse Island
Hoj
Husaberg 570 FE -09
Hmm,ja kanske det. E dock fortfarande besviken på att hojen var så tam som den var . Har funderat på o sälja min 525:a, men som det känns nu så väljer jag 525:an över 690 lätt.
 

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Ort
y-stad
Hoj
snart så ..
e' där inte andra saker som tar emot i kylaren t.ex då?? har för mig ja kollat lite på de.. men har ej ändrat för ja trodde att saker skulle ta emot.. vafan vet ja.. ville bara öppna käften lite..:mad:


anders på jontes som visade det . men inte säkert man behöver justera så mycket att det slår i kylaren :tummenupp
 

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
snart en scooter...
anders på jontes som visade det . men inte säkert man behöver justera så mycket att det slår i kylaren :tummenupp

Styrradien blir bättre när man justerar max tills det nästan tar emot kylarvingen, men ändå är det inte särskilt bra styrradie jämfört med andra. Det är dock inget man bekymras av förutom när man krypkör mellan bilarna.
_________________________
Snart kommer PCIII till LC4:an!
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Japp, nu har man Akra-slipon + map! Trodde jag skulle slippa avgassmällar pga insprutet, men det gjorde man ju inte, hehe! Tycker hojen känns piggare över hela registret, inte lika tydligt att mesta effekten finns på toppen. Men inte nöjd än. Kör med dB-killern i för max bottenvrid.

Nästa mod lär bli KN-filter och totalt avcabbad luftbox, men vill bänka samtidigt så man ser om den går för snålt. Om den skulle gå för snålt får man väl byta tillbaka och vänta på PCIII. Har även kollat på FMF Powerbomb, men den är gjord i stål och har fått ris och ros, så jag vet inte. Men det är typ halva priset från Akras header. Kanske bli Akra iaf... Kommer i så fall att linda den med svart avgasbandage, har tröttnat hårt på "värmeplåtarna".

Ska även prova att kugga ner fram bara för att, är det 16 orginal?
 

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Ort
y-stad
Hoj
snart så ..
Styrradien blir bättre när man justerar max tills det nästan tar emot kylarvingen, men ändå är det inte särskilt bra styrradie jämfört med andra. Det är dock inget man bekymras av förutom när man krypkör mellan bilarna.

okej !! kör med mitt som det är, funkar kanon :)

Ska även prova att kugga ner fram bara för att, är det 16 orginal?

japp 16 orginal !!
 
Last edited:

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Japp, nu har man Akra-slipon + map! Trodde jag skulle slippa avgassmällar pga insprutet, men det gjorde man ju inte, hehe! Tycker hojen känns piggare över hela registret, inte lika tydligt att mesta effekten finns på toppen. Men inte nöjd än. Kör med dB-killern i för max bottenvrid.

Nästa mod lär bli KN-filter och totalt avcabbad luftbox, men vill bänka samtidigt så man ser om den går för snålt. Om den skulle gå för snålt får man väl byta tillbaka och vänta på PCIII. Har även kollat på FMF Powerbomb, men den är gjord i stål och har fått ris och ros, så jag vet inte. Men det är typ halva priset från Akras header. Kanske bli Akra iaf... Kommer i så fall att linda den med svart avgasbandage, har tröttnat hårt på "värmeplåtarna".

Ska även prova att kugga ner fram bara för att, är det 16 orginal?

Killen som byggt piggybacken till 690 skriver följande.

When running a straight thru muffler as the Acra-Slip On on your 690, you should at least install the proper Acra-mapping into your ECU, when removing the air-box lid. This mapping is definitely richer than the stock one, although it does not compensate the whole rush of air by the lid removed.

Har frågat han hur kritisk blandningen blir, hoppas att han kan lägga upp en graf. Är riktigt sugen att testa, verkar ju bli en jävla skillnad. Jag har dock ingen bänk i närheten så det vore ju guld om du kunde bromsa din.

Tuneboy är på gång till 690 verkar det som, http://www.tuneboy.com.au/BuyNow/BuyNow.html
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Killen som byggt piggybacken till 690 skriver följande.



Har frågat han hur kritisk blandningen blir, hoppas att han kan lägga upp en graf. Är riktigt sugen att testa, verkar ju bli en jävla skillnad. Jag har dock ingen bänk i närheten så det vore ju guld om du kunde bromsa din.

Tuneboy är på gång till 690 verkar det som, http://www.tuneboy.com.au/BuyNow/BuyNow.html

Låter klart intressant med Tuneboy. Hm är det australiska dollar på hemsidan?
Skulle vara intressant om man kunde vara ett par st som delar på en sådan,får väl givetvis bli att man samlar ihopa ett gäng folk där man själv bor o höra om intresse finns.
 

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
snart en scooter...
Killen som byggt piggybacken till 690 skriver följande.



Har frågat han hur kritisk blandningen blir, hoppas att han kan lägga upp en graf. Är riktigt sugen att testa, verkar ju bli en jävla skillnad. Jag har dock ingen bänk i närheten så det vore ju guld om du kunde bromsa din.

Tuneboy är på gång till 690 verkar det som, http://www.tuneboy.com.au/BuyNow/BuyNow.html

Härligt, synd att de inte kan säga NÄR det kommer. Efter sommaren är ju inte riktigt "soon" tycker jag...
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Killen som byggt piggybacken till 690 skriver följande.



Har frågat han hur kritisk blandningen blir, hoppas att han kan lägga upp en graf. Är riktigt sugen att testa, verkar ju bli en jävla skillnad. Jag har dock ingen bänk i närheten så det vore ju guld om du kunde bromsa din.

Tuneboy är på gång till 690 verkar det som, http://www.tuneboy.com.au/BuyNow/BuyNow.html

Löser det! Måste bara kolla när jag kan bänka, så jag hinner få prylarna.
Tror mer på PCIII än tuneboy... Men kul att det finns fler aktörer.

Det jag inte fattar med PCIII är, måste man bänka för att få ut datat och så ställer man bara in med PCIII, eller kan den logga oxå så man bara kan dra ett par repor och ställa in efter det? Vore ju sweet om man slapp bänka hela tiden.
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Löser det! Måste bara kolla när jag kan bänka, så jag hinner få prylarna.
Tror mer på PCIII än tuneboy... Men kul att det finns fler aktörer.

Det jag inte fattar med PCIII är, måste man bänka för att få ut datat och så ställer man bara in med PCIII, eller kan den logga oxå så man bara kan dra ett par repor och ställa in efter det? Vore ju sweet om man slapp bänka hela tiden.

Tuneboy är ett mycket bättre verktyg för entusiasten än PCIII, mycket bredare användningsområde. http://www.tuneboy.com.au/Compare/Compare.html

Finns igentligen inget som talar för PCIII tycker jag.

Jag hade det till min Speed Triple, och det var jäkligt roligt att labba med. Samtidigt finns det riktiga freaks som har tillgång till bänk och hela tiden utvecklar och finputsar mapparna som dom sen lägger ut för nedladdning.

Dock är det inte så många hittils som använder/har kunskap om Tuneboy i bänken, Tuneboy kan dock importera/exportera PC3 mappar.

För att logga själv behöver du en bredbandslambda. Mjukvaran finns i Tuneboy/TuneEdit.
 
Last edited:

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
snart en scooter...
Löser det! Måste bara kolla när jag kan bänka, så jag hinner få prylarna.
Tror mer på PCIII än tuneboy... Men kul att det finns fler aktörer.

Det jag inte fattar med PCIII är, måste man bänka för att få ut datat och så ställer man bara in med PCIII, eller kan den logga oxå så man bara kan dra ett par repor och ställa in efter det? Vore ju sweet om man slapp bänka hela tiden.

Jag tror definitivt mer på Tuneboy eftersom PCIII är piggyback-hårdvara som förställer ECU:n medan TuneBoy är mjukvara som programmerar om den. Ger betydligt fler inställningsmöjligheter än PCII:an. Man kan därmed skapa helt egna mappningar; enkelt ändra luft-bränslemängden, ställa tändkurvor etc.

Eller är det någon som har dålig erfarenhet av TuneBoy?
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Om det behövs köper jag den som kommer först... Ska bänka först. Kul att det går att göra så mkt med TuneBoy, men det känns lite overkill för en enstånka. Möjligtvis OK om man ska toktrimma.
 

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
snart en scooter...
Om det behövs köper jag den som kommer först... Ska bänka först. Kul att det går att göra så mkt med TuneBoy, men det känns lite overkill för en enstånka. Möjligtvis OK om man ska toktrimma.

Fast om man ska öppna luftburken så är det ju enda sättet om man inte vill att den ska gå för snålt...

Kollar man här går den att köpa, SMC och SM bör väl ha samma motorstyrning?

http://www.tuneboy.com.au/Products/Products_Models.html

KLickade på köp men då står det att den kommer snart...
 
Last edited:

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Saken är ju att vi inte vet om hojen kommer att gå för snålt... Ja, det är troligt, men jag litar inte blint på ngn som talar i eget syfte (Tuneboy-killen).

Om det visar sig att hojen går snålt så funderar jag helt enkelt på att tillverka ett antal lock som stänger mer och mer, så får man se vilket som är bäst, i brist på att kunna mappa själv får jag anpassa delarna till vad hojen klarar av.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top