Ktm 690 smc-r

Melmac

Notorisk putsbög
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Staffanstorp
Hoj
KTM SMC-R 690 2013

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Någon som vet vad smc stötdämparna är inställda på för ca vikt?
Brukar väl leveraras som 80-85kg?
 

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Eller kör ni standard inställningar? Funderar på o klicka till sport på alla inställningar. Men vet inte hur hård den blir då.
 

Danne

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1 -16 KTM SX-F 250 -13
Någon som vet vad smc stötdämparna är inställda på för ca vikt?
Brukar väl leveraras som 80-85kg?

Jag skulle tippa mer på 75Kg
Jag ställer mina nästan på max när det är dags för bandagar. Max sen ett varv tillbaks.

Det passar mig kanon. 72Kg
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Inställingarna i boken ska ni inte följa , dom följer ingen logik överhuvudtaget.
Det första ni ska göra är att mäta "sag" alltså hur mycket hojen sjunker ihopa med förare på , hojen skall sjunka ihopa ca 1/3 av hela fjädringsvägen med förare på.
Ställer ni in sport inställningen på framgafflen som redan är alldeles för styv så ber ni nästan om ett framhjulssläpp...

Det hydraliska dvs Rebound och compression skall ställas när oljan i fjädringskomponenterna är varma tex direkt efter ett pass.

Mitt tips är att ni provar höja upp gafflarna i kronan ca 10-15mm och sedan sätter ni compression på soft på framgafflen , ni kommer att uppleva att hojen är betydligt mer lättstyrd och framhjulet "flyter" inte längre på asfalten.
Bak är ktm 690n lite mjuk så där får man ofta öka lite fjäderförspänning och ställa compressionen på Sport.

Returen är svårare att ställa in eftersom där är mycket med bla temperatur och friktion som spelar roll.
Men kort sagt trycker ni ner bakändan så ska den inte skjuta upp som en kanon och inte heller ta 2-3 sekunder på sig att resa sig upp igen.
Ca 1 sek är en bra måttstock.

Innan ni börjar pilla på det hydraliska "som är finjusteringar" så ställ in fjäderförspänningen först.
 

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Inställingarna i boken ska ni inte följa , dom följer ingen logik överhuvudtaget.
Det första ni ska göra är att mäta "sag" alltså hur mycket hojen sjunker ihopa med förare på , hojen skall sjunka ihopa ca 1/3 av hela fjädringsvägen med förare på.
Ställer ni in sport inställningen på framgafflen som redan är alldeles för styv så ber ni nästan om ett framhjulssläpp...

Det hydraliska dvs Rebound och compression skall ställas när oljan i fjädringskomponenterna är varma tex direkt efter ett pass.

Mitt tips är att ni provar höja upp gafflarna i kronan ca 10-15mm och sedan sätter ni compression på soft på framgafflen , ni kommer att uppleva att hojen är betydligt mer lättstyrd och framhjulet "flyter" inte längre på asfalten.
Bak är ktm 690n lite mjuk så där får man ofta öka lite fjäderförspänning och ställa compressionen på Sport.

Returen är svårare att ställa in eftersom där är mycket med bla temperatur och friktion som spelar roll.
Men kort sagt trycker ni ner bakändan så ska den inte skjuta upp som en kanon och inte heller ta 2-3 sekunder på sig att resa sig upp igen.
Ca 1 sek är en bra måttstock.

Innan ni börjar pilla på det hydraliska "som är finjusteringar" så ställ in fjäderförspänningen först.

Tack för varningen och tipsen:) mycket uppskattat. :)
 

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Ort
Lund/Bjärred/Stockholm
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Inställingarna i boken ska ni inte följa , dom följer ingen logik överhuvudtaget.
Det första ni ska göra är att mäta "sag" alltså hur mycket hojen sjunker ihopa med förare på , hojen skall sjunka ihopa ca 1/3 av hela fjädringsvägen med förare på.
Ställer ni in sport inställningen på framgafflen som redan är alldeles för styv så ber ni nästan om ett framhjulssläpp...

Det hydraliska dvs Rebound och compression skall ställas när oljan i fjädringskomponenterna är varma tex direkt efter ett pass.

Mitt tips är att ni provar höja upp gafflarna i kronan ca 10-15mm och sedan sätter ni compression på soft på framgafflen , ni kommer att uppleva att hojen är betydligt mer lättstyrd och framhjulet "flyter" inte längre på asfalten.
Bak är ktm 690n lite mjuk så där får man ofta öka lite fjäderförspänning och ställa compressionen på Sport.

Returen är svårare att ställa in eftersom där är mycket med bla temperatur och friktion som spelar roll.
Men kort sagt trycker ni ner bakändan så ska den inte skjuta upp som en kanon och inte heller ta 2-3 sekunder på sig att resa sig upp igen.
Ca 1 sek är en bra måttstock.

Innan ni börjar pilla på det hydraliska "som är finjusteringar" så ställ in fjäderförspänningen först.

Intressant. Då ska ja mjuka upp framänden lite, har allt på max load/ sport. Bakänden är ändå grymt mjuk, som en jänkarbil. ska förspänna den lite efter sagget. väger 75kg näck och förmodligen närmare 90 med full utrustning.

Höjer ett varningens finger för att sänka fronten/ höja gaflarna. Bekanta och vänner som gjort det har som du säger upplevt den mer kvickstyrd, vilket såklart är för graden minskar
MEN den blir tydligen plötsligt väldigt känslig för vobbel vid nedslag efter slangande. just för att den höjde gaflarna. Och dem som berättat det är erfarna på slangen.
 

krillee_83

-Born to be Me-
Gick med
3 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690SMC R
Ja de såg fina ut, jag klickade hem dem så får vi se :)
Tack för tipset

Jag leter först och främst efter mer "original-look". Kopplingshandtaget hittade jag, från en exc modell. Men inte bromsen.
Är det någon som vet om det finns tvåfingerbroms från någon excmodell kanske?
 

Daban

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2014
Ort
Mölndal
Hoj
KTM 690 SMC-R
image.jpg

Är detta godkänt på en registreringsbesiktning?
Glömde sätta på reflex, så måste på efterkontroll nu, 1040 kr i sjön...
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Surt! På besiktningen här har dom reflexer för 5kr som man klistrar på direkt om man missat det! ...och ja det där ska vara godkänt
 

Daban

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2014
Ort
Mölndal
Hoj
KTM 690 SMC-R
Skönt att höra, tack för samtliga svar. Nu blir det att sätta fast den på ett lämpligt sätt.
 

JRO

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA
Snabb fråga, har alla 690 smc-r abs som standard oavsett tillverkningsår?
Hade en 690 smc från 2011 med abs och trodde detta var standard på den nya r versionen?

Funderar på att slå till på en bättre begagnad smc-r men saknar info kring abs-en.
Är någon i säljartagen får de gärna skicka ett pm. :tummenupp
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Snabb fråga, har alla 690 smc-r abs som standard oavsett tillverkningsår?
Hade en 690 smc från 2011 med abs och trodde detta var standard på den nya r versionen?

Funderar på att slå till på en bättre begagnad smc-r men saknar info kring abs-en.
Är någon i säljartagen får de gärna skicka ett pm. :tummenupp

ABS kom nu 2014 på SMC-R och Enduron :fakta
 

JRO

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA
Står i valet o kvalet att skaffa en bättre begagnad 2013 smc-r ELLER en 2011 smc med abs. Har ägt en 2011 smc med abs tidigare... upplever ni någon skillnad förutom utseendet på dessa 2? Abs är ju gött att ha...men mer pulver i motorn är ju också gött att ha. :confused:
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Står i valet o kvalet att skaffa en bättre begagnad 2013 smc-r ELLER en 2011 smc med abs. Har ägt en 2011 smc med abs tidigare... upplever ni någon skillnad förutom utseendet på dessa 2? Abs är ju gött att ha...men mer pulver i motorn är ju också gött att ha. :confused:

ABS kom år 2014, så att du hade ABS bromsar år 2011 är lite underligt :7peta
 

JRO

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA
Sorry grabbar, jag måste minnas fel :crash Så mkt hojar som kommer o går i mitt garage :)
Ja men då är ju valet självklart en nyare smc-r. Någon som är sugen på att sälja sin får gärna skicka ett pm.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top