Ktm 690 smc-r

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Tjabba boys. funderar på att skaffa mig en sån hära leksak. men tror ni jag kommer trötta snabbt på den efter att ha ägt daytonan? å hur e en sån att börna på bana? sett många på just gelleråsen å flera va å fightades me mig när det väl svängde men blev som bortblåsta på rakan(ganska självklart) men ja, e den lättsvängd å så som just en liten daytona/r6 eller e de ännu mer nervösa/lättsvängda då de e lite högre? iaf nån som vill byta då? :p
 
Last edited:

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Tjabba boys. funderar på att skaffa mig en sån hära leksak. men tror ni jag kommer trötta snabbt på den efter att ha ägt daytonan? å hur e en sån att börna på bana? sett många på just gelleråsen å flera va å fightades me mig när det väl svängde men blev som bortblåsta på rakan(ganska självklart) men ja, e den lättsvängd å så som just en liten daytona/r6 eller e de ännu mer nervösa/lättsvängda då de e lite högre? iaf nån som vill byta då? :p

Du kommer nog inte ångra dig. Jag har både ägt Daytona och ZX10R. 690 är roligare om du bor i mer stadsområde. På bana är den suverän, speciellt när det svänger mycket. Samt att du kan ju alltid köra lite Knixbanor.

Effektmässigt så är det inte så stor skillnad om du drevar om 690, iaf inte upp till 100 sträcket. Daytonan är ju inte allt för pigg. Men du får en mer "lek och bus" hoj.

Visst jag kan erkänna att jag tyckte min 690 va lite slö men då gick jag från en ZX10R 2010 med 200hk på 208kg cyckel. Men har inte ångrar mig en sekund. Billigare att äga, billigare att laga och inte samma skräckkänsla i hastighet :)) men bra mycket roligare i stadstrafik och gurviga landsvägar:)

Kört Gelleråsen också med ninjan. Men vem vill vara snabb på rakan? Det kan alla vara, bara vrida fullt på rullen. Det är i kurvorna man vill vara snabb;) och där har du inte så stor chans mot en motard som kan ta kurvor på rätt sätt:)
 

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
Har varit ute och kört lite igår och idag och även om det har varit kallt med mina kläder trots underställ så har det varit jäkligt roligt :)

Hojen ska dock tillbaka till verkstaden då man missat lite grejer + att jag ska få en ny bakfälg också vilket försäkringsbolaget (motpartens) inte gick med på från början. Där är märken i framfälgen också som inte var där tidigare men jag orkar inte tjafsa om det mer...
Det bör i alla fall gå ganska fort denna gången då de ser till att grejerna är hemma innan jag lämnar in den.
 

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Mappade om min till evo 1, då den va felmappad med evo2 utan kam. Men nu tjuvstannar den ibland vid rödlyserna.
Någon mer som har det problemet?
Går det att gå in i evo 1 mappen o ändra om?
 

Danne

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1 -16 KTM SX-F 250 -13
Mappade om min till evo 1, då den va felmappad med evo2 utan kam. Men nu tjuvstannar den ibland vid rödlyserna.
Någon mer som har det problemet?
Går det att gå in i evo 1 mappen o ändra om?

japp det går, tuneECU tror jag det heter.
öka på soppamängden men några procent på långvarv så blir det bättre.
själv har jag inte full koll men dra ett meddelande till Jensen här på sh så kanske han har tid att skriva några rader om detta till dig.

/danne
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Är nybliven SMC-R ägare och är helnöjd med denna :yoparty
Har en liten fråga bara, borde det inte gå att köra den under 3000 varv eller är alla sånna att det stånkar som bara den under det varvtalet?
 

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Ort
Lund/Bjärred/Stockholm
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Är nybliven SMC-R ägare och är helnöjd med denna :yoparty
Har en liten fråga bara, borde det inte gå att köra den under 3000 varv eller är alla sånna att det stånkar som bara den under det varvtalet?
Då jag byutade upp mig till nya LC4 motorn märkte jag att vibrationerna börjar vid 2500varv. (den gamla vibrerade på alla varvtal och 10ggr kraftigare) nojig som man är så testade jag då en Duke och en 690 Enduro för å se om mitt va ett måndagsex eller så. både smc,duke och enduro börjar vibrera något just runt 2500 varv. men den ska vibrera fick jag veta. motorn e INTE heller byggd för å meskköras.
Börja de hacka å stånka så får du peta ner en växel. Ganska begränsat varvtalsregister.
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Har ju vant mig redan efter 40 mil så inget problem egentligen, bara undrar!
Tackar för svaret :tummenupp
Har läst igenom hela tråden... puh, vad lång den var :rolleyes:

Då jag byutade upp mig till nya LC4 motorn märkte jag att vibrationerna börjar vid 2500varv. (den gamla vibrerade på alla varvtal och 10ggr kraftigare) nojig som man är så testade jag då en Duke och en 690 Enduro för å se om mitt va ett måndagsex eller så. både smc,duke och enduro börjar vibrera något just runt 2500 varv. men den ska vibrera fick jag veta. motorn e INTE heller byggd för å meskköras.
Börja de hacka å stånka så får du peta ner en växel. Ganska begränsat varvtalsregister.
 

johanl84

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2012
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 690 SMCR EVO 2014, KTM 450 EXC 2013
Någon som har kört nya smc-r 2014? Upplevde ni någon skillnad mot 2013 års modell?

Den nya är inte lika nervös när man kör lugnt. Inte lika mycket motorbroms, märks framförallt vid körning på ettans växel om man släpper gasen så tvärstannar den inte som dom äldre utan rullar av sig själv så att säga.

Däremot när man gasar på så är den ju minst lika snabb, 66 eller 67 hästar.

Bromsarna är bra som alltid på 690 modellen. ABS är den stora nyheten.

Bränsleförbrukning på min gamla (690 2008) låg på 4,95 l/100km och den nya som nu har gått 75 mil ligger på 4,69 l/100km. Har haft ungefär samma körstil på bägge så det är ju en liten förbättring.

Enda problemet på 2014 än så länge är att skruven till bromspedalen vibrerade loss efter 55 mil.
Fabriken verkar ha snålat lite på Loctiten :lol
Det är nog en sak man ska kolla på direkt vid leverans!
 
Last edited:

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Någon som är kunnig på TuneEcu som har lust att beskriva lite hur man går till väga om man ska ställa upp soppatrycket på de lägre varvtalen i evo 1 mappen?
Kabeln är på hemgång från England:))
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Varför öka soppan? Evo 1 mappen är fullt tillräcklig om du kör öppet filter och avgas.
När jag mappade min så gick den faktiskt lite fett med evo 1 mappen.
Men visst jag kan hjälpa dig öka bränslet om du vill :)
 
Last edited:

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Varför öka soppan? Evo 1 mappen är fullt tillräcklig om du kör öppet filter och avgas.
När jag mappade min så gick den faktiskt lite fett med evo 1 mappen.
Men visst jag kan hjälpa dig öka bränslet om du vill :)

Jag vill bara öka på låga varv, dvs tomgång då den tjuvstannar....:( tips?

Hade evo 2 mappen i innan då den blev felmappad men då la den inte av iaf. Men den går renare o jämnare med evo 1
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Ja det finns en del saker du kan prova. Ibland hjälper det att ladda in mappen på nytt och ibland får man ändra f-l switchen. Nu jag en 2008a och vet inte om allt är riktigt samma på r-en
 

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Ort
Lund/Bjärred/Stockholm
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Jag vill bara öka på låga varv, dvs tomgång då den tjuvstannar....:( tips

Hade evo 2 mappen i innan då den blev felmappad men då la den inte av iaf. Men den går renare o jämnare med evo 1

Att den tjuvstannar är konstaterat sedan tidigare att det har med din TPS. Throttle position Sensor. Du har redan rätt mapp så be någon som kan, ställa in den. Det fick jag fixat vid leverans.
Kör evo ett leo vince toköppet och den har aldrig någonsinn någon gång oavsett temperatur,humör,däcktryck,soppakvalitet,aktuel börskurs eller något annat stannat för mig :)
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top