Ktm 690

mj00dmixer

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2007
Hoj
2008 KTM 690 Enduro
Överallt så ser man jämförelser mellan 690 SM och 690 SMC, men hur är det om man jämför SM och 690 Duke? Är dom snarlika eller skiljer de sig väldigt i chassie?

Jag har allvarliga funderingar på att byta min SV650S mot en SM eller Duke, är hojarna så lika att det är hugget som stucket eller ska man skjuta in sig på den ena?
Hojen ska uteslutande användas på gata, pendla till jobbet och stollkörning, ingen bana eller grus (till grusåka har jag en 950 SE).

Någon som vill byta sin 690 mot en SV650 (några kronor imellan kan det också bli).

det är exakt samma cykel i ramen. lite fjädring, bromsar, utseende, mm som skiljer

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
det är exakt samma cykel i ramen. lite fjädring, bromsar, utseende, mm som skiljer

Samma bromsar på SMR och Duke väl!?

Tillägg:
Utseendemässigt är det framljus och framskärm som skiljer. Avgassystemet är såklart olika oxå vilket gör rätt stor skillnad på utseendet.

Skulle verkligen vilja testa en Duke på bana för att se hur stor skillnad det är på Dukens hårdare set up.

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
Utseendemässiga skillnader är det ju men jag tänkte mest på hur man upplever dom när man kör dom.

Jag har bara kört 690 SMC och 690 Enduro, gillade bägge så jag tror att jag skulle trivas med vilken som.

mj00dmixer

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2007
Hoj
2008 KTM 690 Enduro
Samma bromsar på SMR och Duke väl!?

Tillägg:
Utseendemässigt är det framljus och framskärm som skiljer. Avgassystemet är såklart olika oxå vilket gör rätt stor skillnad på utseendet.

Skulle verkligen vilja testa en Duke på bana för att se hur stor skillnad det är på Dukens hårdare set up.

jo det är samma broms på Duke & SMR och sadeln ger en helt annan kör känsla känns som en annan cyckel... jag köpte en Duke sadel till min SM bara för att jag tyckte att man fick mkt bättre körställning.... så om någon är sugen på en duke sadel till sin SM så har jag en extra nu när jag leker med Enduro istället...

leffo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2007
Hoj
660
jo det är samma broms på Duke & SMR och sadeln ger en helt annan kör känsla känns som en annan cyckel... jag köpte en Duke sadel till min SM bara för att jag tyckte att man fick mkt bättre körställning.... så om någon är sugen på en duke sadel till sin SM så har jag en extra nu när jag leker med Enduro istället...

jag kan tänka mig en duke-sadel, den är bredare va?

mj00dmixer

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2007
Hoj
2008 KTM 690 Enduro
njäe längre bak är den lite bredare men framme där man sitter är den rundare den är lite djupare längst fram så man sitter närmre styret (Tror jag)

Derdelis

Ride it like you stole it!
Gick med
1 Dec 2007
Hoj
Duke 690 -08
Någon som vet var man kan få tag på miniskylt med belysning till en duke?

Derdelis

Gick med
1 Dec 2007
Hoj
Duke 690 -08
Last edited:

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Honda CBR900RR
Jag hittade på en hemsida som någon hade länkat i en tråd men jag glömde fan bort den. Var någon engelsk sida, där kostade en miniskylthållare med Blå LED skyltbelysning ca 600 spänn ink frakt. Satan att jag inte kan hitta den

EDIT: Jag hittade den!!11oneone

http://www.evotech-performance.com/acatalog/info_6630.html :cool:

Undrar också hur pass stor skillnad det är på 690 duke och 690 sm/enduro. Prövade nämligen en Duke i somras och tycker lätt att min 625a är roligare. Nu pratar jag bara motormässigt då jag endast körde rakt fram.

Joniz

Allmänt tråkig
Gick med
21 May 2006
Hoj
Hoj e farligt..gör som ja sälj
Blir en 690SM för mig detta året med, hade en GSXR1000 07 innan men tyckte det skulle bli kul med annat, sitter GPR helsystem på och det är väl i princip det som kommer göras.
Körde en liten liten runda idag, men fan va kallt det var

Bifogat

• SH bild.jpg
    SH bild.jpg
    230.8 KB · Visningar: 182

Derdelis

Gick med
1 Dec 2007
Hoj
Duke 690 -08
man blir så deprimerad när man vaknar och det ligger snö ute... jag som hade tänkt att sticka ut och ta en runda idag :(

leffo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2007
Hoj
660
samma här, har varit i england i två veckor och har sett Minst en hojåkare per dag, jag är så sjuuuuuukt jävla sugen på att köra o vråla ur de nya wingarna!!! :4skrika

skylthållaren var schysst btw, lite dyr dock...

jeric72

de e bra så...
Gick med
22 Feb 2008
Hoj
Ktm 690 SM - 07 , Honda CRF 450 - 09 , Honda XR 600 - 86 , BMX Cykleproo - 99
Nytt lyse + framskärm till 690SM

Hej.

Kört ett år nu på min 690SM och lite sugen på att modifiera fronten lite.
Någon som har erfarenhet och lite tips?
Följande skulle jag vilja göra:

1. Ny lykta (tex den som sitter på 690 Enduro/SMC) var köpa?
2. Ny framskärm (Motarrd)
3. Gaffelbenskydd

Vill inte såga i orginalgrejorna om man skulle vilja återställa den efter ett tag.
Alla tips mottages tacksamt

/Jocke

leffo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2007
Hoj
660
Näbben är inte det snyggaste på hojen men jag tycker det är värt att ha den med tanke på att den är designad för att dämpa fartvinden, vilket den även gör! :)

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Har kikat på om det är möjligt att få på hjulen från husa FS / ktm SMR på min 690SM Prestige.
Fram ser det ut att inte vara några större problem, skiva från en 690SM (som jag antar har samma bultcirkel) och lite distanser för att centrera hjulet borde räcka. Kanske distans för att få skivan centrerat i oket oxå. Det finns en distans som sitter original på 690SM som kanske är rätt. Ser inga större problem fram.
Bak är det värre. Axeln är grövre på 690orna av nån korkad anledning.
Detta gör att jag inte har några regnhjul och det går inte heller att få på SX/EXC-hjul om man vill köra back-sm eller liknande.
Nån som har några bra idéer?

Derdelis

Gick med
1 Dec 2007
Hoj
Duke 690 -08
Är det bara jag som har problem med att hitta neutral läget i lådan när man står still? Eller är det jag som har brisst på rutin?

leffo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2007
Hoj
660
jag har bara kört min en dag så det är dåligt med erfarenhet från min sida, men när jag hade Monstret kunde det vara lurigt ibland, lätt hänt att man hoppar över neutralen....

Nån som gjort en egen skylthållare eller sett någon i något forum som gjort det?

jeric72

de e bra så...
Gick med
22 Feb 2008
Hoj
Ktm 690 SM - 07 , Honda CRF 450 - 09 , Honda XR 600 - 86 , BMX Cykleproo - 99
jag har bara kört min en dag så det är dåligt med erfarenhet från min sida, men när jag hade Monstret kunde det vara lurigt ibland, lätt hänt att man hoppar över neutralen....

Nån som gjort en egen skylthållare eller sett någon i något forum som gjort det?

Vek till lite alu-plåt och borrade tre hål - funkade perfekt.

/jocke

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...