Ktm 950 sm

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jäklar vad schysst hoj! Köpte en begagnad 06:a igår. Den var som ny, bara 95 mil på mätaren. Har bara kört motorväg hem 20 mil så nu får det gärna bli varmt och torrt snart.

Jag är lite kort för den här, 178 cm, och får välja vilken fot som ska vara i backen vid stopp. Finns det nåt sätt att sänka den 2-3 cm utan stora ändringar? Annars får det vara som den är.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Jäklar vad schysst hoj! Köpte en begagnad 06:a igår. Den var som ny, bara 95 mil på mätaren. Har bara kört motorväg hem 20 mil så nu får det gärna bli varmt och torrt snart.

Jag är lite kort för den här, 178 cm, och får välja vilken fot som ska vara i backen vid stopp. Finns det nåt sätt att sänka den 2-3 cm utan stora ändringar? Annars får det vara som den är.

skit i det.. du ska inte ha foten i backen i alla fall:D
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Jag tror att jag ska köpa bos-slipon. Detta är det billigaste jag hittat:
http://cgi.ebay.de/AUSPUFF-BOS-ALU-...ryZ49775QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Han skickar till sverige. Frakten ligger på 30 euro vilket ger ett totalpris för dämpare + frakt på ca 4300kr. Går det att hitta billigare än så någon annanstans?

Jag har aldrig köpt något på ebay.de förut. hur gör man när man ska betala osv?
 
Last edited:

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Nu är den hemma i garaget. Den var fin. Gick inte att hitta några skavanker alls på den. En 06'a som gått 1300mil. Helt orginal tyvärr så jag måste skaffa ett annat framdrev samt slipon.

Najs. Köpte själv min i början på veckan.
1300 mil, då var den välanvänd. Min -06:a har bara rullat 250 mil. hur mycket fick du slanta för den då?
 

stickan@950sumo

Kör hellre hoj än Arbetar
Gick med
15 Mar 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 950 Supermoto -06
Hej alla 950 supermoto-åkare.
Jag är ny på Sporthoj, men har läst den här tråden länge.
Tänkte bara berätta att jag är nyligen nedkommit med en ny 950 sm -06 som jag köpt på Lelles i torsdags.
Var ute och sladdade på parkeringen hemma,vilken jä... smidig hojj .:tummenupp
känns som en enstånka supermoto men med mycket mer vrid och pulver
Nu skall jag nöta på med de första 100 milen, så jag kan slänga på accraburkarna och ta bort strypningarna vid 100mila-servicen.

hoppas på en tidig vår

Stickan:yoparty
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Har Team 10 på min SXV, hade det även på min 525. Ser likadana ut som Acerbis fast utan trycket och mkt billigare. Finns på Duells så kolla deras åf-lista

Snyggt! MEN: Team 10 med alu-skena passar INTE på 950. Köpter ett par häromdagen (båda skydden var för övrigt höger-skydd, se upp!) men när jag monterat fästena i styrändarna var avståndet mellan de inre beslagen och styret 2-3 cm för långt. Och man börjar liksom inte bråka med rörtången/städet när det handlar om gjuten aluminium....:huvet
Så det blev "back-to-the-ktm-stuff" utan skena från Lelles (395 pix, tror jag) som jag redan hade.
Nu vet ni det.
 
Last edited:

fimparn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Ytterby
Hoj
Yamaha tdm 850 96,Ktm 525sx 04
Snyggt! MEN: Team 10 med alu-skena passar INTE på 950. Köpter ett par häromdagen (båda skydden var för övrigt höger-skydd, se upp!) men när jag monterat fästena i styrändarna var avståndet mellan de inre beslagen och styret 2-3 cm för långt. Och man börjar liksom inte bråka med rörtången/städet när det handlar om gjuten aluminium....:huvet
Så det blev "back-to-the-ktm-stuff" utan skena från Lelles (395 pix, tror jag) som jag redan hade.
Nu vet ni det.

man måste ha distanser på styrändarna.ca 1cm på höger och 1,5cm på vänster.så har jag det på min iaf.när jag köpte mina så sa dom att det va universal grejor och att man måste ha distanser.
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
jag slantade 67 laxar. tycker det känns som ett helt ok pris.

Lucky U...:)
Fett grattis, du blir inte besviken.
Särskilt inte med följande i backspegeln:
När jag köpte min 950 i maj 2007 för 82 000:- – med 446 mil på mätarn men i ABSOLUT nyskick, helt orörd och utan en enda repa eller fläck nån-jävla-stans – så gjorde jag inte en dålig affär.
Möjligen med tanke på andra/tredje-handsvärdet... Men skit i det. Roligare/sjukare hoj finns nog inte!:yoparty
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Nu har jag varit ute på min första tur. Lite kallt så här på kvällen. Kunde knappt röra fingrarna på slutet. Fan va tyst hojen är! Jag måste verkligen köpa slipon så fort det bara går. Dreva ner måste jag också göra. Jag hade inte en chans att få upp den på trean på bara gas. Det vill jag kunna göra. Tvån går lätt.
Denna hoj är verkligen sjukt skön att svänga med. Känns som att det är lättare att attackera kurvor med en 950 än en sporthoj, men det kanske bara beror på att jag är så van vid att köra cross.
Jag saknar varvräknare lite. Vet ju inte hur mycket man kan varva. Fast det är väl i och för sig bara att bränna på så att varvstoppet tar i några gånger så vet man ju hur långt man kan gå på ett ungefär.
Jag gillar verkligen den här sortens motor. Det känns på något sätt mer kontrollerad än en R1 motor tex. R1'a motorn är lite mer skrämmande på något sätt eftersom att varvet är så högt och det ylar så mycket om motorn. Denna känns liksom lite tryggare på något sätt. Väldigt inbjudande att gasa hårt i kurvorna. Jag skulle bli förvånad om man inte får smaka på en highsider under denna säsong :D

Edit: kom på att jag måste ut och kolla om jag har kvar mina strypningar, sas och allt var det heter. tror inte att dom är borttagna. kanske kan ge lite mer pulver
 
Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Snyggt! MEN: Team 10 med alu-skena (695 pix på AVA MC i Sthlm) passar INTE på våra hojjar. Köpter ett par häromdagen (båda skydden i förp var för övrigt höger-skydd, se upp!) men när jag monterat fästena i styrändarna var avståndet mellan de inre beslagen och styret 2-3 cm för långt. Och man börjar liksom inte bråka med rörtången/städet när det handlar om gjuten aluminium....:huvet
Så det blev "back-to-the-ktm-stuff" utan skena från Lelles (395 pix, tror jag) som jag redan hade. Rätt funkis, faktiskt.
Nu vet ni det.[/QUOTE]

Som ngn innan sa.. det går att fixa med lite distanser. Fick ha det till hjälp på 525:an
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
man måste ha distanser på styrändarna.ca 1cm på höger och 1,5cm på vänster.så har jag det på min iaf.när jag köpte mina så sa dom att det va universal grejor och att man måste ha distanser.

Fine, men med symmetriska distanser blir vinklar/avstånd ännu mer fel. Anläggningsytorna på ytterändorna behöver vara vinklade ca 30-40° grader för att de inre fästena ska nå styret, men då skulle å andra sidan koppling/handbromshandtag ta emot skydden/skenan. Det enda som funkar är att förlänga inre fästena med 2-3 cm, och om du får till det – berätta hur du gjorde...
Alternativa lösningen på problemet är helt enkelt att bestämma sig för att inte klota/välta/tappa hojjen. Fan, man e en sjukt smart typ:)

man måste ha distanser på styrändarna.ca 1cm på höger och 1,5cm på vänster.så har jag det på min iaf.när jag köpte mina så sa dom att det va universal grejor och att man måste ha distanser.

Åkej killar/tjejer, börjar fatta vad ni snackar om ang distanser – på innerändarna.... Tänker lite segt efter onödigt mycket vin på lördagskvällen... AVA hade definitivt inga distanser i lådan, var hittar man såna?
 
Last edited:

fimparn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Ytterby
Hoj
Yamaha tdm 850 96,Ktm 525sx 04
Fine, men med symmetriska distanser blir vinklar/avstånd ännu mer fel. Anläggningsytorna på ytterändorna behöver vara vinklade ca 30-40° grader för att de inre fästena ska nå styret, men då skulle å andra sidan koppling/handbromshandtag ta emot skydden/skenan. Det enda som funkar är att förlänga inre fästena med 2-3 cm, och om du får till det – berätta hur du gjorde...
Alternativa lösningen på problemet är helt enkelt att bestämma sig för att inte klota/välta/tappa hojjen. Fan, man e en sjukt smart typ:)



Åkej killar/tjejer, börjar fatta vad ni snackar om ang distanser – på innerändarna.... Tänker lite segt efter onödigt mycket vin på lördagskvällen... AVA hade definitivt inga distanser i lådan, var hittar man såna?

mina distanser sitter på ytter ändarna.vid handtagen.provade att montera utan distanser men då tog broms handtaget imot och på kopplings sidan så gick det inte alls.lät faktiskt stället som servade hojen montera dom tillslut för hade inte grejor själv hemma att tillverka distanserna.men dom är gjorda av ett stålrör som sitter mellan handtaget och själva skyddet.kanske inte världens bästa förklaring men så e d.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Nu har jag varit ute på en andra tur. Tycker att min tvekar lite i motor/förgasare när jag kört på bakhjulet. Om jag tar upp den på tvåan på ganska lågt varv och sen kör tvåan ut, släpper ner och drar fullt på trean så tvekar den först. som att det blir något skumt i förgasarna. den blöddrar nästan lite som att den rensar sig lite och sen skjuter den fart.
jag tror nog att jag ska lämna in min på lelles för en förgasarjustering när jag satt på min slipon så kanske det försvinner.

la förövrigt ett bud på bosdämparna på ebay.de. får se hur det funkar.

Jag kollade på min motor och det ser ut som att jag har kvar alla sac och epc och allt vad det heter. det sitter en massa jävla skumma slangar där det normalt inte sitter några slangar på en fyrtaksmotor. om man plockar bort alla dessa delar själv, måste man då köpa något litet kitt med saker som man kan plugga igen hålen med?

ska bli spännade att ta bort alla strypning, dreva ner, sätta på slipon och se hur stor skillnad det gör.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Kom på en sak till, nu när dirt bike har konkat så vet jag inte vart jag ska få tag på ktm delar. hur gör ni? beställer ni på nätet eller? jag måste ha tag på ett 16 drev fram. om ni beställer på nätet, vilken webbutik beställer ni från? jag orkar inte åka till lelles i uppsala bara för att köpa ett drev.
 

stickan@950sumo

Kör hellre hoj än Arbetar
Gick med
15 Mar 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 950 Supermoto -06
Jag kollade på min motor och det ser ut som att jag har kvar alla sac och epc och allt vad det heter. det sitter en massa jävla skumma slangar där det normalt inte sitter några slangar på en fyrtaksmotor. om man plockar bort alla dessa delar själv, måste man då köpa något litet kitt med saker som man kan plugga igen hålen med?

ska bli spännade att ta bort alla strypning, dreva ner, sätta på slipon och se hur stor skillnad det gör

Ragnar på Lelles sa att kitet för att plugga igen alla hål gick på
ca 500:-, Då har man tagit bort funktionen som pumpar in extra luft i avgassystemet samt strypningen på 2:an och 3:an.
Det är säkert den strypningen som du märker,den gör ju att trottlarna inte går upp med full fart när man gasar fullt.
 
Last edited:

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW r1200r LC
Kom på en sak till, nu när dirt bike har konkat så vet jag inte vart jag ska få tag på ktm delar. hur gör ni? beställer ni på nätet eller? jag måste ha tag på ett 16 drev fram. om ni beställer på nätet, vilken webbutik beställer ni från? jag orkar inte åka till lelles i uppsala bara för att köpa ett drev.

Beställ från lelles postorder.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top