Ktm 950 sm

b-rude

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Bästkusten
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -16
Nu har jag nog dragit årets sista sväng med Sumon. Fick två framhjulssläpp idag, så nu får det räcka.
Det är nu dags att vinterförvara hojen. Eftersom jag är rookie på ämnet vet jag inte riktigt vad man ska tänka på. Att man ska tappa ur all bensin tar jag för givet. Men vad mer är det man ska tänka på?

Här kan du läsa om tips inför vinterförvaring: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=166784

Från det jag hört skall man inte tappa ur tanken, utan istället se till att fylla upp den, finns även nåt medel man kan hälla i bensinen för att skona tanken (kommer ej ihåg namn). Oljebyte är oxå att rekommendera.
 

Jeff Stryker

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2007
Ort
På film
Hoj
KTM 950 sm
Någon som vet om det finns plast att köpa i andra färger än svart och orange. Eller är det svårt att lacka om plastdelar?
 

Evildead

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2007
Ort
I sängen (vintertid)
Hoj
Snart xt660r 08a
Tja, alla ktm 950 supermoto åkare, (jag blir snart en):yoparty , jag är lite fundersam om strypningarn alla skriver om... Så jag pratade med en som skruvat lite... Då sa han att den är strypt på mellanregistret på 1 & 2 så man kan köra lungt i stan utan att den blir ryckig... Men drar man fullt, så finns det inga strypningar... Är det sant, eller är det bara skitsnack... Jag tror mer på er som åker denna maskin....:yoparty .. Måste ha ett svar, jag ska snart köpa en... "FAST DET SNÖADE IDAG":va
mvh ed
 

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
KTM 525 EXC -05
Tja, alla ktm 950 supermoto åkare, (jag blir snart en):yoparty , jag är lite fundersam om strypningarn alla skriver om... Så jag pratade med en som skruvat lite... Då sa han att den är strypt på mellanregistret på 1 & 2 så man kan köra lungt i stan utan att den blir ryckig... Men drar man fullt, så finns det inga strypningar... Är det sant, eller är det bara skitsnack... Jag tror mer på er som åker denna maskin....:yoparty .. Måste ha ett svar, jag ska snart köpa en... "FAST DET SNÖADE IDAG":va
mvh ed

Jag hade för mig att det var tvärtom, typ en "fullgas"-strypning på 1an och tvåan för att det inte ska bli för häftigt. Men jag är inte 100, kolla längre bak i tråden har för mig att det står lite om det där.

Lycka till!
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Då sa han att den är strypt på mellanregistret på 1 & 2 så man kan köra lungt i stan utan att den blir ryckig... Men drar man fullt, så finns det inga strypningar... Är det sant, eller är det bara skitsnack...

Låter som någon som har luktat för mycket på bensinångorna :D

Nej, EPC är en grej som åtminstone KTM haft länge på sina hojar och som stryper fullgasaccelerationerna på 2:ans och 3:ans växel. Det kommer sig av att man i vissa länder har avgas- och ljudkrav som testat just med fullgas på 2:an och 3:an. Genom att strypa ner hojen från fabrik så att fuggarna öppnar långsammare (vakuumförgasare) så slipper hojen igenom proven. En liten fuling alltså, men tydligen accepterad.
 

b-rude

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Bästkusten
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -16
Sumo 2008

Det sägs att Sumon ska få 990-motorn med insprutning till 2008, just för att klara Euro 3-kraven. Undrar om de tar SuperDuke-motorn rakt av eller moddar den något...

Någon som hört nåt om detta eller andra modelluppdateringar på nästa års version av Sumon?

Surfade lite och såg att det blir premiärvisning för nya 990 supermoto i slutet av månaden på NEC Bike Show: http://londonbikers.com/news/3e48f58f-6e95-4585-a90e-3e81b2876e93
 
Last edited:

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Det sägs att Sumon ska få 990-motorn med insprutning till 2008, just för att klara Euro 3-kraven. Undrar om de tar SuperDuke-motorn rakt av eller moddar den något...

Någon som hört nåt om detta eller andra modelluppdateringar på nästa års version av Sumon?

Surfade lite och såg att det blir premiärvisning för nya 990 supermoto i slutet av månaden på NEC Bike Show: http://londonbikers.com/news/3e48f58f-6e95-4585-a90e-3e81b2876e93


Vänta lite nu. SM:en klarar väl ändå redan Euro 3-kraven fr.o.m. 2007-års modell...?
 

LC4ever

Biig Badabom
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Kävlinge
Hoj
KTM 990 Adventure -09
Packväskor

Skall ut på europasemester nästa år och skall införskaffa packväskor till min Sumo.

Har ni några rekommendationer? Fungerar KTM's bra?

Finns det någon som har erfarenhet av gel-sadeln? Någon skillnad mot original?
 

b-rude

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Bästkusten
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -16
Vänta lite nu. SM:en klarar väl ändå redan Euro 3-kraven fr.o.m. 2007-års modell...?

Läste precis i senaste MC-Folket eller nån annan MC-tidning där de nyligen tog upp de modeller som inte lever upp till Euro 3 och där inkluderades Sumon.

Från -07 skall ju alla hojar klara Euro 3, KTM kanske lyckats köra en fuling där med Sumon. Mig veterligen skiljer det inget på 07-an och tidigare modeller, så jag tror att KTMs lösning på Euro 3-kompabilitet e just att installera 990n med insprutning på Sumon.

Det borde väl stå i din dokumentation om den klarar Euro 3?
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Läste precis i senaste MC-Folket eller nån annan MC-tidning där de nyligen tog upp de modeller som inte lever upp till Euro 3 och där inkluderades Sumon.

Från -07 skall ju alla hojar klara Euro 3, KTM kanske lyckats köra en fuling där med Sumon. Mig veterligen skiljer det inget på 07-an och tidigare modeller, så jag tror att KTMs lösning på Euro 3-kompabilitet e just att installera 990n med insprutning på Sumon.

Det borde väl stå i din dokumentation om den klarar Euro 3?


Jag är 99.9999% säker på att jag läst i manualen att min hoj lever upp till Euro 3-kraven. Nä, jag är fan 100% säker.
 

Jeff Stryker

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2007
Ort
På film
Hoj
KTM 950 sm
Skall ut på europasemester nästa år och skall införskaffa packväskor till min Sumo.

Har ni några rekommendationer? Fungerar KTM's bra?

Finns det någon som har erfarenhet av gel-sadeln? Någon skillnad mot original?

Jag har gel-sadeln en stor skillnad mot orginal tycker jag. Tycker även min strypning:tungan när hon åker med. Hon gnällde väldigt mycket innan, men har blivit bättre. Hon tycker också att det är stor skillnad. Inte så dyr heller, tror jag gav 1300 för den
 

MaQ

Do you like that? Do you!?
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Rottne
Hoj
Aprilia RSV4 RF-16 - #11 SBK
Vilken hoj :yoparty

Tjena alla sumodiggare :)

Jag kunde inte hålla mig... Var bara tvungen!

Förra helgen var jag i stockholm och hämtade min nya kärlek!
En KTM 950 SMR -07a lite lagom inkörd och med godiset jag vill ha.
Acrablås och fullt mos utan strypningar :). Snön yrde och närmaste provtur kändes allt annat än nära :tummenner
Igår passade jag på att kränga på en del av prylarna till hojen som införskaffats som terapiarbete i vinter. Ett nytt högre och bredare KTM styre, självfallet orange samt ett par värmehandtag. Ja vet, gubbvarning men ta mig tusan bland det bästa jag någonsin införskaffat till en motorcykel. För att sticka ut från mängden införskaffades inte KTM orginal-handskydd utan ett par Polisport grå-svarta med aluminium barkbuster. Ser riktigt shysst ut :tummenupp !
Idag var det hela fem och en halv grad ute, det vankades mckörning :hoppa . Exalterad, minst sagt, tog jag på mig skinnställ stövlar och en extra jacka.
Det var visst en till som tyckte att det skulle bli kul för baktill hoppade frugan upp med ett leende som fick vägarna torkade.

12 mil småvägar har bara bekräftat vad jag trott. Fyyy fan vilken härlig hoj.
Körde KTM 640 SM tidigar. Smidig, visst! Men denna är marginellt klumpigare med en sjuhelvetes motor.
Vi var två stycken som bara satt och skrev av glädje när det gick på bakhjulet 1an, 2an, 3an, och 4an ut... :Rockbanan

Sommar snart?

// MaQ
 

b-rude

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Bästkusten
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -16
Tjena alla sumodiggare :)

Jag kunde inte hålla mig... Var bara tvungen!

Förra helgen var jag i stockholm och hämtade min nya kärlek!
En KTM 950 SMR -07a lite lagom inkörd och med godiset jag vill ha.
Acrablås och fullt mos utan strypningar :). Snön yrde och närmaste provtur kändes allt annat än nära :tummenner
Igår passade jag på att kränga på en del av prylarna till hojen som införskaffats som terapiarbete i vinter. Ett nytt högre och bredare KTM styre, självfallet orange samt ett par värmehandtag. Ja vet, gubbvarning men ta mig tusan bland det bästa jag någonsin införskaffat till en motorcykel. För att sticka ut från mängden införskaffades inte KTM orginal-handskydd utan ett par Polisport grå-svarta med aluminium barkbuster. Ser riktigt shysst ut :tummenupp !
Idag var det hela fem och en halv grad ute, det vankades mckörning :hoppa . Exalterad, minst sagt, tog jag på mig skinnställ stövlar och en extra jacka.
Det var visst en till som tyckte att det skulle bli kul för baktill hoppade frugan upp med ett leende som fick vägarna torkade.

12 mil småvägar har bara bekräftat vad jag trott. Fyyy fan vilken härlig hoj.
Körde KTM 640 SM tidigar. Smidig, visst! Men denna är marginellt klumpigare med en sjuhelvetes motor.
Vi var två stycken som bara satt och skrev av glädje när det gick på bakhjulet 1an, 2an, 3an, och 4an ut... :Rockbanan

Sommar snart?

// MaQ

Grattis till ett mkt bra köp! Att ge sig ut och härja i 5 plusgrader och därtill njuta av det är ett tecken på hur rolig Sumon är!

Vore kul om du tar lite närbilder på nya styret + polisport handguardsen!
 

b-rude

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Bästkusten
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -16
oljebyte

Då var det dags att vinterförvara den svarta kärleken. Tänkte inför detta passa på att byta olja. Bör jag byta oljefilter i samma veva? Vet nån vilka oljefilter som passar (finns ingen KTM-återförsäljare i Göteborg längre, att få tag på KTM-märkta oljefilter lär inte gå för tillfället).

Tacksam för svar!
 
Last edited:

MaQ

Do you like that? Do you!?
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Rottne
Hoj
Aprilia RSV4 RF-16 - #11 SBK
Då var det dags att vinterförvara den svarta kärleken. Tänkte inför detta passa på att byta olja. Bör jag byta oljefilter i samma veva? Vet nån vilka oljefilter som passar (finns ingen KTM-återförsäljare i Göteborg längre, att få tag på KTM-märkta oljefilter lär inte gå för tillfället).

Tacksam för svar!


Jag ställde själv frågan till en mc-firma för några år sedan.
Svaret löd: "Varmkör hojen så att oljan blir lite lagom ljummen (säkerställer att du får ut mesta möjliga när du öppnar pluggen), töm oljan och byt filter. Häll i ny olja. Ingen speciel kvalite (detta pga att du ska byta på våren igen då det under vintern pga temperaturväxlingar bildas kondens och gör att oljan inte är av bästa kvalité till våren).
På våren byter du bara olja till den rekommenderade för aktuell modell."

Har du svårt att finna oljefilter i GBG så testa ex. Bergmans motor i Borås 033-230010 , snacka med "Kust", jag har alltid fått utomordentlig service av dem. I annat fall rekommenderar jag MC-sport i Arlanda (Trosta Gård) 08-59142066, Johan.
Oljefilter kostar ju näst intill ingenting att skicka per post så...


// MaQ

PS. Bilder på styret mm kommer till helgen, ute och reser hela veckan... DS.
 

b-rude

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Bästkusten
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -16
Jag ställde själv frågan till en mc-firma för några år sedan.
Svaret löd: "Varmkör hojen så att oljan blir lite lagom ljummen (säkerställer att du får ut mesta möjliga när du öppnar pluggen), töm oljan och byt filter. Häll i ny olja. Ingen speciel kvalite (detta pga att du ska byta på våren igen då det under vintern pga temperaturväxlingar bildas kondens och gör att oljan inte är av bästa kvalité till våren).
På våren byter du bara olja till den rekommenderade för aktuell modell."

Har du svårt att finna oljefilter i GBG så testa ex. Bergmans motor i Borås 033-230010 , snacka med "Kust", jag har alltid fått utomordentlig service av dem. I annat fall rekommenderar jag MC-sport i Arlanda (Trosta Gård) 08-59142066, Johan.
Oljefilter kostar ju näst intill ingenting att skicka per post så...


// MaQ

PS. Bilder på styret mm kommer till helgen, ute och reser hela veckan... DS.

Tackar för inputen!
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Finns det Dynojet-kit till Sumon?

Det borde de väl göra?

Möjligen, men det är bättre att köra på originalprylar som för det mesta håller bättre kvalitet. Nålarna från Dynojet är sällan lika hårda och motståndskraftiga mot slitage, som originalen. Finns andra eftermarknadsnålar i titan t.ex. om man har spenderbyxorna på.

Man kan uppnå samma resultat med andra medel. Till vakuumförgasare rör det sig om att t.ex. borra upp hålen i "sliden" och byta till en mjukare fjäder, för att få snabbare gasrespons. Nålarna kan slipas lite vassare, men måste då följas efter med annan bestyckning (framförallt huvudmunstycke och nålmunstycke).
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top