Ktm 950 sm

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Hoj
snart en scooter...
SKRIKande bakbroms

Hej,

kan inte använda bakbromsen, skriker som fanken (riktigt illa).

Nån som har erfarenhet av att smörja mellan ok och belägg med grafitfett som man gjorde på gamla bilar? Bilbromsar har ju skrikplattor av något flinkt material så att inte beläggen börjar vibrera (och låta) men det finns ju inte på dessa.

J

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Hoj
KTM 950SM -07
Hej,

Nån som har erfarenhet av att smörja mellan ok och belägg med grafitfett som man gjorde på gamla bilar? Bilbromsar har ju skrikplattor av något flinkt material så att inte beläggen börjar vibrera (och låta) men det finns ju inte på dessa.

J

Min bakbroms skrek ordentligt innan jag bytte bakdäcket. Lite skumt för jag gjorde inget speciellt med bakbromsen. Däremot spände jag hjulbulten med momentnyckel. Pröva att lossa muttern till bulten och spänna den till 90 Nm. Kanske kan hjälpa.

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Hej,

J
Brukar hända mig av och till också och det är nästa alltid efter jag har tvättat.

Jag har inte testat med grafitfett men väl med kopparpasta och det funkar - gamla trick funkar än alltså. Å andra sidan försvinner tjutet efter ett tag av sig själv också - bara å bromsa på och ha tålamod. Å skiter du i att fesbromsa så gnisslar det inte heller - det tjuter ju bara när man i stort sett bara lägger an bakbromsen.

.

KÅTM

Medlem
Gick med
30 Sep 2006
Hoj
Yzf 600r -98
kraschpusckar, fram o bak

tjena hade rensning i garage idag.

hittade kraschpuckar som skulle suttit på min förra 950sm.
dom är inte uppackade ännu, svarta så står detr ktm på dom.

är det nogon som skulle va intresserad sp pm:a mig ett bud på dom så för vi se...

ha d gytt i sommar

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
På vilka växlar får man upp 990 på bakhjulet? Både original och nerdrevat 1kugg ifram? Är det bra vrid i den så man kan ta upp den med hjälp av vridet på väg ut ur en kurva?

Hade en KTM 660 förut och den är ju suverän för bakhjulskörning, någon som haft en sådan och som kan göra en jämförelse?

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Min poweruiilar på 3:an. Orange ram har extra lätt lack, måste vara det som gör det.

Fan dags att du köper en sån dära KTM SuMo MackeNo1 så du kan göra skäl för namnet ;)

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Ja, vore det inte för att det inhandlades ny bil i februari, huset och garaget ska renoveras och man dessutom ska bli farsa i Juni så... ;)

Skulle kunna sälja båda mina nuvarande hojar och köpa vanliga 990 SM, men SMR:en lockar ju ännu mer och den är för dyr för att jag ska kunna köpa den i år :(

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Som jag då! Förutom att jag skulle ha blivit farsa för en vecka sen, men det går trögt...

Hojta till när du är i öret så ska du få klämma på R'n ;)

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Halloj.

Dags för service på min 950SM igen om ett tag (skall en sväng till Tyskland efter det blir det nog service).

Funderar bara på vart man skall serva den? Har man några riktigt duktiga auktoriserade verkstäder kring GBG?

Finns ju tex Bergmans motor i Borås. Någon som vet om dom håller måttet? Om de är "erkända" utav KTM osv? Någon som har erfarenhet? Även Cross enduro companiet i Kållered finns ju. Är dom "auktoriserade"?

freddo77

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2007
Hoj
990 SM
Hej !
Då va man en ägare av en KTM 990 Supermoto då jag kan bara säga att det är den bästa hojen jag har kört...
Har ni några tips på hur man kan ändra bakdelen ???
Tacksam för lite hjälp/// Mvh Fredrik

Ling

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2007
Hoj
2006 KTM 950
Halloj.

Dags för service på min 950SM igen om ett tag (skall en sväng till Tyskland efter det blir det nog service).

Funderar bara på vart man skall serva den? Har man några riktigt duktiga auktoriserade verkstäder kring GBG?

Finns ju tex Bergmans motor i Borås. Någon som vet om dom håller måttet? Om de är "erkända" utav KTM osv? Någon som har erfarenhet? Även Cross enduro companiet i Kållered finns ju. Är dom "auktoriserade"?

Jag skulle rekommendera Johans MC i GBG, funkade mycket bra när jag servade min där.

KÅTM

Medlem
Gick med
30 Sep 2006
Hoj
Yzf 600r -98
Nu e dom sålda!!!!!

tjena hade rensning i garage idag.

hittade kraschpuckar som skulle suttit på min förra 950sm.
dom är inte uppackade ännu, svarta så står detr ktm på dom.

är det nogon som skulle va intresserad sp pm:a mig ett bud på dom så för vi se...

ha d gytt i sommar

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Jag skulle rekommendera Johans MC i GBG, funkade mycket bra när jag servade min där.

Mmm...... är nog det. Funkar bra om allt är ok.

Jäkligt glad att jag inte köpte en RC8 där. Hade nog inte fixat fler turer :rolleyes: Killarna som jobbar där verkar visserligen vara helt ok men det kanske är ledningen som "styr" åt fel håll :confused:

Skall åka upp till Bergmans på Lördag. Ingen som vet någonting om dom?

Last edited:

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Jag är på jakt efter en KTM 950 och kommer troligtvis att slå till på en hoj under den närmaste veckan under förutsättning att jag hittar ett vettigt objekt.

Är det något särskilt jag bör tänka på när jag kollar på hojarna? Dvs utöver vanligt ryck, slit och småsparka på däcken. Finns det några standardfallgropar på de olika årsmodellerna? Enligt vad jag kunnat läsa mig till är trilskande startmotor ett vanligt fel som ska ha åtgärdats på garantin. Några fler standardfel?

Är runt 60 loppor för en -06:a med nytt blås och 1000 mil på mätaren ett rimligt pris hos en handlare?

Någon här som vill sälja sin skönhet?

alexx86

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Hoj
Får se vad det blir.
Jag är på jakt efter en KTM 950 och kommer troligtvis att slå till på en hoj under den närmaste veckan under förutsättning att jag hittar ett vettigt objekt.

Är det något särskilt jag bör tänka på när jag kollar på hojarna? Dvs utöver vanligt ryck, slit och småsparka på däcken. Finns det några standardfallgropar på de olika årsmodellerna? Enligt vad jag kunnat läsa mig till är trilskande startmotor ett vanligt fel som ska ha åtgärdats på garantin. Några fler standardfel?

Är runt 60 loppor för en -06:a med nytt blås och 1000 mil på mätaren ett rimligt pris hos en handlare?

Det låter som ett vettigt pris... Då har du ett gäng mil kvar innan service också, det är alltid gott.

Jag lyckades hitta en 950 vars returskruv till bakdämpet var trasig. Har tydligen varit en del som haft problem med detta, så kolla så den är hel och ej fastkorroderad.

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Som jag då! Förutom att jag skulle ha blivit farsa för en vecka sen, men det går trögt...

Hojta till när du är i öret så ska du få klämma på R'n ;)

Har det kommit nån bebis än? Jag har inte plats för några förseningar, är bjuden på världens 30årsfest en vecka efter att barnet beräknas komma :D

Vet du om dom har kommit tillrätta med koppling och starmotor på -09:eek:rna?

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Har det kommit nån bebis än? Jag har inte plats för några förseningar, är bjuden på världens 30årsfest en vecka efter att barnet beräknas komma :D

Vet du om dom har kommit tillrätta med koppling och starmotor på -09:eek:rna?

Nope, men nu är det värkar och tens apparat as we speak - 12 min emellan, så det kan inte vara långt kvar - famous last words...

Ingen aning om koppling och startmotor, funkar fint på min än så länge...och är det nått så är det ju garanti på den - bäst du slår till nu Macke, verkar inte finnas många kvar till salu i detta land och detta är något att behålla så räkna inte med alltför många beggade sen ;)

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej

Tror nog att priset är helt ok. Se bara till att den är servad enligt boken.

Felen är som du säger startmotorn som skall ha ny drev. Låter illa annars.

Om det sitter nya pipor på den kan det nog vara bra att kolla om den är bestyckad. Min börjar gå riktigt gott nu när det sitter rätt munstycken i och nålen sitter rätt.

Kolla även hur kopplingen verkar. Några har ju haft problem med att slavcylindern läcker. Visserligen en billigt fix men ändå.

Finns lite andra småsaker som vissa hojar har råkat ut för men som sagt inget direkt typiskt fel.

Måste även säga att jag tycker detta är en av de goaste hojar jag har haft. Motorgången med nya pipor är grymmt skön! Även både fjädring och chassie funkar riktigt bra. Har själv kört hoj i 17 år nu och haft och kört nästan allt på marknaden och jag vågar nog påstå att denna hojen slår det mesta vad gäller blandningen utav alla olika stilar. Enda är väl kanske att den utstråla mer bus än vad den är men som sagt så länge man fattar att det inte är en ren motard hoj så slår den det mesta!

Lycka till med köp :tummenupp

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
I morgon ska jag slå en pling till handlaren och troligtvis slå till! :tummenupp

De håller på att gå igenom hojen nu och förhoppningsvis är allt ok.

Följer outfiten med vid köp? Eller är kläderna och pannbandet tillbehör? Någon som vet om det är originaltillbehör?

[YOUTUBE-ID]V7X6VMjuT2A[/YOUTUBE-ID]

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
WTF! Snacka om fel man på rätt hoj!

Följer outfiten med vid köp? Eller är kläderna och pannbandet tillbehör? Någon som vet om det är originaltillbehör?

[YOUTUBE-ID]V7X6VMjuT2A[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...