Ktm 950 sm

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Är insprutningen lika ryckig på SM:en som den är på Superduken? Många i Superduke-tråden som tycker hojen är extremt svårkörd om man inte byter ljuddämpare och monterar en powercommander..
 

Moggina

Ung och vild ^_^
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Oslo & Varberg
Hoj
Innan:Honda FMX 650, KTM 990 SM, NU: KTM 690 SMCR 2019
Sladdfantomen: ja 2an och 3ans växel är det strypning på om jag inte minns fel kan vart 1an och 2an också :) jag har drevat ner en kugg fram på min 990 men inte hunnit kört så mycket sen dess.
 

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Ort
Hemma såklart!!!
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
Sladdfantomen: ja 2an och 3ans växel är det strypning på om jag inte minns fel kan vart 1an och 2an också :) jag har drevat ner en kugg fram på min 990 men inte hunnit kört så mycket sen dess.

Tack för det snabba svaret Moggina, finns det ngn färdig "fix" (typ kontakt som till 690:n?) att köpa eller vad gör man... :confused:
Finns det Seabring som passar till 990 SM?, hade Acra till min förra hoj men tycker att Seabring låter mkt dovare(bättre) & så kostar ju dom oftast betydligt mindre så är det någon här som har ngt annat slip-on än Acra på sin 990 SM...
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Dom var jag nog lite sent på tyverr. Är det samma till 950 som till 990 föresten passar dom rakt av. Var köpte ni era Leo Vince?

Köpte mina samtidigt som hojen. Men tror nog att de flesta firmor kan plocka hem dom. Annars så kanske ebay skulle kunna funka?

Vet inte som det är samma till 990 som till 950. Men tittar man så ser det jäkligt likt ut iaf?
 

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Eftersom min 950 ska in på sin första service (100 mila) nu snart så tänkte jag fråga lite om detta:

- Brukar de höja nålarna till 3e utan att man ber om det eller måste man säga till?
- Om man har orginalkannorna på, funkar det om man höjer nålarna till 3e eller blir det för mycket tillförsel?

Har en känsla av att de kommer säga "varför ska du höja nålarna?"
Enda svaret jag har o komma med är "Eeeh.... öööh.. alla förespråkar det.. på nätet:) "

Vet inte hur vana de är här uppe med 950SM.. söderut har ni ju lite fördel iaf att det rullar fler så typ lelles m.m vet vad som ska göras :)
Med det sagt tror jag inget illa om de här uppe, bara att de kanske får in nån 950sm per år o meka med.. :/
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Vet inte hur det funkar med att höja nålarna på original burkarna?

Sitter det inte Katalysator i dom? Isf kan det bli lite fel med för mycket soppa.
 

Moggina

Ung och vild ^_^
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Oslo & Varberg
Hoj
Innan:Honda FMX 650, KTM 990 SM, NU: KTM 690 SMCR 2019
vet ej om det finns nån färdig fix, de åtgärdade det på min första service iaf, det är några givare dom målar över så de lurar givarna, vet att färgen kan släppa efter ett tag så då får man göra om det om man märker att den är strypt igen.
 

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Ort
Hemma såklart!!!
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
Ok, då får jag kolla så att dom fixar det när jag lämnar in hojjen nästa vecka...
 

stickan@950sumo

Kör hellre hoj än Arbetar
Gick med
15 Mar 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 950 Supermoto -06
?
Är det någon strypning på 1:an, 2:an & 3:an som på flera andra av KTM:s modeller, tycker att den dör helt vid rödmarkeringen på 1:an till 3:an...
Annars så är det ruggigt mycket att köra med!!! :D

Mvh / Sladdfantomen

Man laddar i en annan mappning som strypningen inte är med i. Till nya 990
(-09) finns det flera mappningar beroende om man har bytt ljuddämparna eller ej.

Stickan
 

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Ort
Hemma såklart!!!
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
Klockrent, då blir det ju busenkelt att fixa... :)
Tack för tipset Stickan!!

Mvh / Sladdfantomen
 

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 950SM -07
Eftersom min 950 ska in på sin första service (100 mila) nu snart så tänkte jag fråga lite om detta:

- Brukar de höja nålarna till 3e utan att man ber om det eller måste man säga till?
- Om man har orginalkannorna på, funkar det om man höjer nålarna till 3e eller blir det för mycket tillförsel?

Har en känsla av att de kommer säga "varför ska du höja nålarna?"
Enda svaret jag har o komma med är "Eeeh.... öööh.. alla förespråkar det.. på nätet:) "

Vet inte hur vana de är här uppe med 950SM.. söderut har ni ju lite fördel iaf att det rullar fler så typ lelles m.m vet vad som ska göras :)
Med det sagt tror jag inget illa om de här uppe, bara att de kanske får in nån 950sm per år o meka med.. :/

Höjja nålarna och byta lågfartsmunstycke gör susen. Den går jämnt och fint. Ett snäpp större lågfartsmunstycke gör att den slutar bluddra vid motorbromsning, sen går den kanske lite jämnare på låga varv också. Men det gör 950 ändå, bara insprutarna som är ryckiga :)

Plocka bort sas och epc är bra att göra om det inte redan är gjort.
 

michka

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 sm (såld) KTM 690 enduro r (såld) yamaha wr450f (såld) KTM 950 sm (rullar)
tja. har en 950 -06a och undrar om någon har kolla på om det går att få systemet att gå i ramen istället för under? tackar för svar
 

freddo77

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2007
Ort
Norrköping
Hoj
990 SM
Har en undran på om någon har monterat en Powercommander på en 990 SM är det någon som har erfarenhet hur hojen ändrar på sig !
Får man bort lite av svårigheten att köra i stan med ryckigheten ??

Mvh F
 

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
urk.. jag måste byta min integral hjälm.. låter some en gammal cylinda tvättmaskin i den när man ligger över 70 knyck.. och då har jag riktiga öronproppar isatta..

Kom på att lika bra och fråga om tips om hjälmar som låter mindre i denna SuMo tråd!
Passform är ju viktigt så den kommer provas ut först.. men om nån har provat olika hjälmar och hittat en som de märkt varit tystare än övriga.. tar jag gärna emot det tipset :)

Många racers har nämnt Shark RSR2 som en tyst hjälm.. nån med sumo erfarenhet av den? själv inte testat så vet inte ens om den passar min skallform...
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Vad tycker ni att man ska betala för en ny KTM 990 -08? Verkar va extremt dåligt med beggade SM 990, sålde dom dåligt eller är ägarna verkligen så nöjda att dom inte vill byta hoj än?
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top