Ktm 950 sm

LC4ever

Biig Badabom
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Kävlinge
Hoj
KTM 990 Adventure -09
E sugen på 950 sm men nojjar lite för har hört att fjädringen ska vara mjuk o lite svampig och inte hänga med riktigt när de kommer till bankörning. vad säger ni? Är det stor skillnad på SMR:en? Den ska väl ha justerbar fjädring.

Jag väger drygt 80 pannor, är inte nån extremt duktig förare men vill ju att hojjen ska hålla måttet när man tar ut den på bana.

Åsikter?

Har kört med min 950SM på bana i tre år. Inga problem.
Har fullt inställbara komponenter precis som SMR.
Det enda som skiljer 950SM och SMR är att SMR har en mindre tank och annan färg på ramen.
Ställ in dämparna fram och bak enligt "race" i manualen. En otrolig skillnad.
Efter detta får man känna sig fram. Men "svampig", nä inte alls.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Har kört med min 950SM på bana i tre år. Inga problem.
Har fullt inställbara komponenter precis som SMR.
Det enda som skiljer 950SM och SMR är att SMR har en mindre tank och annan färg på ramen.
Ställ in dämparna fram och bak enligt "race" i manualen. En otrolig skillnad.
Efter detta får man känna sig fram. Men "svampig", nä inte alls.

Från -09 är det stor skillnad på fjädringen på SMR. Den är betydligt lägre och har betydligt hårdare setting...
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Tror nog dock att en vanl 950 SM räcker riktigt långt om man vill ut på bana.

Körde dock en 990SM. Är det skillnad på dom? Min 950 kändes chassi mässigt mer "rejsig"?

Dock är 990SMr helt klart goast. Körde en 09:a för ett tag sedan och den känns rätt mycket mindre än min 950. Tycker dock fortfarande att min 950 motor känns goare (även om 990:n är klart vassare).

För att uppdatera lite så har jag köpt ettpar nya Michelin Power One. Skall bli intressant att se hur de kommer funka på hojen :)
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tror nog dock att en vanl 950 SM räcker riktigt långt om man vill ut på bana.

Körde dock en 990SM. Är det skillnad på dom? Min 950 kändes chassi mässigt mer "rejsig"?

Dock är 990SMr helt klart goast. Körde en 09:a för ett tag sedan och den känns rätt mycket mindre än min 950. Tycker dock fortfarande att min 950 motor känns goare (även om 990:n är klart vassare).

För att uppdatera lite så har jag köpt ettpar nya Michelin Power One. Skall bli intressant att se hur de kommer funka på hojen :)

Jag slängde på Power One igår kväll, skall testa dem på Mittsverigebanan nästa helg. Skall bli mycket intressant!
 

Ballitifar

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2008
Ort
Uumjåh
Hoj
Skepp o' hoj!
någon som behövt åtgärda nått på garanti? på 950?

Har inte haft några problem med min SMR på de 11 månader och dryga 1000 mil vi varit kära. Var från en början soppatörstig, tyckte jag tankade mest hela tiden. Drog en del olja innan 750 mila-servicen men det har helt gått till sig, har kört 400 mil sedan dess och inte fyllt på en droppe :tummenupp
Kommer bra mycket längre på en tank nu också, snittade 22 mil mellan stoppen under långtouringen för ett tag sen.

Hade mer problem med en 690 jag hade förra året, bytte info-display på garantin och fick spänna efter kedjan flera gånger. Bakbromsen tog dåligt, fick trampa hårt innan däcket låste. Dög mest till att stanna i krypfart. Drog rätt mycket olja den med. Detta på typ 500 mil.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Street eller Comp B? Jag vände på mitt igår och tänker köra slut på det på Mittsverige, sedan ligger ett nytt A och väntar i garaget för lite kyligare förhållanden i höst.

Jag slängde på Power One igår kväll, skall testa dem på Mittsverigebanan nästa helg. Skall bli mycket intressant!
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Street eller Comp B? Jag vände på mitt igår och tänker köra slut på det på Mittsverige, sedan ligger ett nytt A och väntar i garaget för lite kyligare förhållanden i höst.

Eftersom det skall hålla i tre dagar på Mittsverige och dessutom tror jag inte att det blir jättevarmt/torrt så valde jag street. Vi får väl se hur det håller ihop. Det motsvarar ju Pirelli Super Corsa som satt original och det funkade ju hur bra som helst på Kemora:tummenupp

Jag tar med DoktorJonas otursdäck också ifall jag behöver byta...:D
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Precis, lär ju inte det blir något problem med greppet med vilket som. Nu har Du ju en fullvuxen motor, men det blir intressant att jämföra slitaget och se vilket lufttryck Du hamnar på, Gert och Roger kokade ju slut på sina Street rätt snabbt när vi var där i maj...

Jag är rätt impad av däcken so far, 12 bandagar på förra bakdäcket och jag lär hamna på 9 dagar med detta (inklusive 3 dagar med dubbla körpass). Men så har jag ju inget mooos...:tungan

Mitt A-däck lär väl följa med, barautifallatt...

Edit - Långtidsprognos. :)

...Det motsvarar ju Pirelli Super Corsa som satt original och det funkade ju hur bra som helst på Kemora:tummenupp

Jag tar med DoktorJonas otursdäck också ifall jag behöver byta...:D
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Precis, lär ju inte det blir något problem med greppet med vilket som. Nu har Du ju en fullvuxen motor, men det blir intressant att jämföra slitaget och se vilket lufttryck Du hamnar på, Gert och Roger kokade ju slut på sina Street rätt snabbt när vi var där i maj...

Jag är rätt impad av däcken so far, 12 bandagar på förra bakdäcket och jag lär hamna på 9 dagar med detta (inklusive 3 dagar med dubbla körpass). Men så har jag ju inget mooos...:tungan

Mitt A-däck lär väl följa med, barautifallatt...

Jag har ju sällan problem med däcken, precis som du så har jag en mjuk gaskontroll vilket både sparar däck och överraskningar:)
Gerts hoj väger ju bly och Roger kör ganska hårt så det är nog inte konstigt om däcken far illa. Sen kör ju de flesta med för lågt tryck också. Michelin rekommenderar ju 1.9 i kalltryck på street och för mig känns det alldeles för lågt. Jag har under flera år utgått från gattryck och sänkt 0.3-0.4 och det har funkat kanon:tummenupp
 

Tobbe135

kå te äm
Gick med
10 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
950 sm
Läste längre bak i tråden att någon haft problem med "oljeläckage" nere vid cylinderfoten. Jag hade pyttelite tidigare men upptäckte igår att de blivit värre. Är det ett vanligt fel som fixas på garantin?

Hojen har gått ca 860mil och en månad sen senaste servicen. Skickar med en dåligt bild från ena sidan.
dsc00057jhy.jpg

dsc00059zwe.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top