Ktm 950 sm

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
En liten fråga bara, jag köpte en 950 sm 06 i fredags och när jag var ute och körde lungn stadstrafik så blev motorn varm efter en stund och varnade, när jag sen drog ut den på landsväg så lungade den sig, pratade med 2 olika handlar och dom sa att det kunde förekomma vid stadskörning i ett lungt tempo, någon annan som haft samma problem

Nej, min är alltid jämn på tempen. Spelar ingen roll om det så är 30 grader ute. Är nog tyvärr någonting som är tokigt.
 

metalgnu

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2009
Ort
Lund
Hoj
Ktm 950 sm 06 och en Triumph daytona 98
Nej, min är alltid jämn på tempen. Spelar ingen roll om det så är 30 grader ute. Är nog tyvärr någonting som är tokigt.

jo men sen är jag en rätt tung kille jag ligger på en 145 pannor, och det var jonte engdahl som jag snackade med och han sa att det kunde hända speciellt om man drog med kppplingen jaja jag får köra lite till o kolla
 

RoadKILL

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Ort
södertälje
Hoj
HyM1100-08
Och, tar man det svarta handtaget när man är stressad och visiret är igenimmat och man vill tanka, så kommer man typ 200 meter innan hojen dör.

bara så ni vet :zpy

Haha jo, jag är 100% säker på att det va ett grönt handtag, så undra fan om det va vatten lr nått i soppan:confused:

Samma som med min då. Om jag vore du skulle jag kräva att verkstaden/säljaren fixar det på garanti, du har ju inte köpt cykeln för att hålla framhjulet mot asfalten, eller hur?

Köpte hojjen beg å ingen garanti kvar så får väll slänga ut lite extra vid nästa sevice, men det verkar ju toppen att varannan har det problemet:va
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
jo men sen är jag en rätt tung kille jag ligger på en 145 pannor, och det var jonte engdahl som jag snackade med och han sa att det kunde hända speciellt om man drog med kppplingen jaja jag får köra lite till o kolla

Japp, jag är visserligen ganska så lätt själv. Men hojen skall ju lätt klara av två pers och packning. Sedan så väger ju en Adventure mer redan från början och den skall inte heller gå varm.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Och, tar man det svarta handtaget när man är stressad och visiret är igenimmat och man vill tanka, så kommer man typ 200 meter innan hojen dör.

bara så ni vet :zpy

Om det är till någon tröst så fick man sig ett litet garv igår kväll när man läste det... :D Hälla var kalas igår! :saltaisåret
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Tja tänkte kolla om nån har en aning om vad det här kan va.
Va ute körde och vart tvungen att tanka på en mack som inte har 98 som ja brukar köra på, så d vart 95. Kommer ungefär 3-400 meter sen blir det exakt som början på en soppa torsk, börjar rycka på jämn gas ett tag sen dör den helt, så ja vrider av tändningen å rullar in till sidan och när ja slår på den igen hör man soppa pumpen precis som när den är kall vilket den inte är nu. Sen funkar den som den ska hela vägen hem, Körde lugnt, så ja prövar vrida ur den lite för att se så det är lugnt nu, men fan då fick ja tillbaka problemet direkt, och det kan ju knappast ha nån betydelse att man byte oktan tal, 95 kör säkert dom flesta på. men iom att d kom efter tankning å ja kört en bra stund innan så känns d som d borde ha nånting me soppan att göra, lr:S

Känns som bränslepumpsrelaterat, kolla mina inlägg från Juni (denna tråd), där beskriver jag mina probelm och vad jag gjorde för att fixa det.

Jag körde även med Biltemapump ett tag men fick det aldrig bra.

Nu väntar jag på en ny originalpump för att ha i reserv. Nästa steg blir en Facet.
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Det är den här modellen som används mest: Facet 40171

Jag hade tänkt ta den härifrån: http://shop1.actinicexpress.co.uk/s...?cat=Taps__Facet_Pumps__Fuel_Testers__Filters

Jag har haft Biltemapumpar monterat både bakom tanken och ovanför vänster fotpinne, om det blir Faxet så sätter jag den nog bakom tanken, andra har gjort det och det verkar fungera.

Monterat bakon tanken: http://www.advrider.com/forums/showpost.php?p=10299259&postcount=230
En till: http://www.advrider.com/forums/showpost.php?p=10299271&postcount=231
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Jaha då var det dags för motorproblem på min 990 sm:huvet. Nedre packning på bakre cylindern läcker, där cylindern går ihop med blocket. Nån som haft liknande problem eller nåt annat krångel?

Hur är det med KTMs kvalite egentligen?

Tur garanti finns annars är man ju rökt

Är du säker på att den läcker. Har inte hört att 990 läcker, bara 950?
 

RoadKILL

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Ort
södertälje
Hoj
HyM1100-08
Känns som bränslepumpsrelaterat, kolla mina inlägg från Juni (denna tråd), där beskriver jag mina probelm och vad jag gjorde för att fixa det.

Jag körde även med Biltemapump ett tag men fick det aldrig bra.

Nu väntar jag på en ny originalpump för att ha i reserv. Nästa steg blir en Facet.

Jo det såg ju lite liknande ut, har kört över 20 mil nu efter utan nå problem alls, men känns som man ska inhandla en reserv iaf rätt omgående
 

metalgnu

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2009
Ort
Lund
Hoj
Ktm 950 sm 06 och en Triumph daytona 98
Japp, jag är visserligen ganska så lätt själv. Men hojen skall ju lätt klara av två pers och packning. Sedan så väger ju en Adventure mer redan från början och den skall inte heller gå varm.

det har du så rätt i, jag var nere på firman där jag köpte den, dom skulle kolla på den o se om dom hittade nåt, får väl ta o köra daytona ett tag då
 

sampee

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
Hypermotard 1100 Evo
En liten fråga bara, jag köpte en 950 sm 06 i fredags och när jag var ute och körde lungn stadstrafik så blev motorn varm efter en stund och varnade, när jag sen drog ut den på landsväg så lungade den sig, pratade med 2 olika handlar och dom sa att det kunde förekomma vid stadskörning i ett lungt tempo, någon annan som haft samma problem

Köpte du den svarta som stod hos Lillemans?
Vad menade Jonte med att dra på kopplingen?! Att motorn går varm om man frikopplar för ofta?
 
Last edited:

metalgnu

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2009
Ort
Lund
Hoj
Ktm 950 sm 06 och en Triumph daytona 98
Köpte du den svarta som stod hos Lillemans?
Vad menade Jonte med att dra på kopplingen?! Att motorn går varm om man frikopplar för ofta?

jepp köpte den svarta på lillemans, fick ett bra pris emellan på min honda fmx, (vadå har du nåt skvaller om den?) jag tror jonte menade och jag slirade mycket på kopplingen när jag startade och så, men nu är den på verkstad så det ska bli lite intressant om dom hittar nåt, jävligt trevlig hoj att köra.
 

sampee

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
Hypermotard 1100 Evo
jepp köpte den svarta på lillemans, fick ett bra pris emellan på min honda fmx, (vadå har du nåt skvaller om den?) jag tror jonte menade och jag slirade mycket på kopplingen när jag startade och så, men nu är den på verkstad så det ska bli lite intressant om dom hittar nåt, jävligt trevlig hoj att köra.
Tyvärr har jag det, lite skvaller alltså. Jag är förra ägaren. Hade den en månad i början av sommaren, du kan läsa lite om vad jag skrev på sid 123 här i tråden. Gillade också hojen när den gick, men som jag skriver i inlägget så var den mer på verkstad än på vägen, och jag tröttnade därför. Utöver det jag skriver där fick jag den levererad från Lillemans med olja under min-nivå, faktiskt så lite i att det inte ens syntes i röret då cykeln stod rakt upp. Lillemans påstod att jag inte kunde kolla nivån på rätt sätt när jag fyllde på en halvliter, och Jonte fyllde sedan när jag frågade honom i ytterligare en hel liter...
När jag lämnade tillbaka den till Lilleman skulle dom skeppa den vidare till Jonte för att se vad som var felet med att den dog vid framhjulslyft, så kolla så att det verkligen är fixat + att den går rent om du kör på motorväg på sexan och accar. Innan så bara bluddrade den upp till ca 130 innan den gick rent igen.
Jag fick aldrig varning på att temperaturen var för hög, men minns att den ibland var högre än annars vid sakta körning. Trodde nog det skulle vara så för jag reagerade inte i alla fall.
Om dom har gått genom den som dom bör ha gjort efter mina bekymmer så har du säkert en bra hoj nu! Utöver det som står i boken du fick med så har den innan varit inne på jag tror det var två olika garantilagningar av koppling och något mer som jag inte minns längre(kollade själv med ktm scandinavia) + nytt batteri av mig i maj i år. Lycka till med den, jag kommer ihåg att den var skitkul, när den väl rullade.
 
Last edited:

metalgnu

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2009
Ort
Lund
Hoj
Ktm 950 sm 06 och en Triumph daytona 98
Tyvärr har jag det, lite skvaller alltså. Jag är förra ägaren. Hade den en månad i början av sommaren, du kan läsa lite om vad jag skrev på sid 123 här i tråden. Gillade också hojen när den gick, men som jag skriver i inlägget så var den mer på verkstad än på vägen, och jag tröttnade därför. Utöver det jag skriver där fick jag den levererad från Lillemans med olja under min-nivå, faktiskt så lite i att det inte ens syntes i röret då cykeln stod rakt upp. Lillemans påstod att jag inte kunde kolla nivån på rätt sätt när jag fyllde på en halvliter, och Jonte fyllde sedan när jag frågade honom i ytterligare en hel liter...
När jag lämnade tillbaka den till Lilleman skulle dom skeppa den vidare till Jonte för att se vad som var felet med att den dog vid framhjulslyft, så kolla så att det verkligen är fixat + att den går rent om du kör på motorväg på sexan och accar. Innan så bara bluddrade den upp till ca 130 innan den gick rent igen.
Jag fick aldrig varning på att temperaturen var för hög, men minns att den ibland var högre än annars vid sakta körning. Trodde nog det skulle vara så för jag reagerade inte i alla fall.
Om dom har gått genom den som dom bör ha gjort efter mina bekymmer så har du säkert en bra hoj nu! Utöver det som står i boken du fick med så har den innan varit inne på jag tror det var två olika garantilagningar av koppling och något mer som jag inte minns längre(kollade själv med ktm scandinavia) + nytt batteri av mig i maj i år. Lycka till med den, jag kommer ihåg att den var skitkul, när den väl rullade.

okej det lät ju inte helt roligt, men va fan jag får väl ta och hålla hoppet uppe, jag vet att där är en del som har blivit fixat hos jonte men dessa hojarna verkar ha lite barnsjukdommar, men den ska ju servas hos jonte i framtiden, hoppas bara att det inte är ett måndags exemplar
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
okej det lät ju inte helt roligt, men va fan jag får väl ta och hålla hoppet uppe

Tycker att allt snack om bristande kvalitet och problem med 950 känns lite överdrivet. Kanske kan det här lugna dig som just köpt en sjukt kul hoj:

Efter 2440 mil går min 06:a klockrent – som alltid. Servad enl bok på Lelles, ny olja och nytt filter var 400:e mil. En garantibytt slavcylinder till kopplingen (förmodligen samma jobb som tydligen gjorts på din hoj) och ett igensatt oljefilter. (Självklart har drivpaket/däck/bromsbelägg bytts med tiden.)

That's it.

Så grattis till en sjukt kul hoj (tål att upprepas) på gatan, på bana och på långtur (om man inte har alltför för bråttom...):tummenupp
 

metalgnu

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2009
Ort
Lund
Hoj
Ktm 950 sm 06 och en Triumph daytona 98
Tycker att allt snack om bristande kvalitet och problem med 950 känns lite överdrivet. Kanske kan det här lugna dig som just köpt en sjukt kul hoj:

Efter 2440 mil går min 06:a klockrent – som alltid. Servad enl bok på Lelles, ny olja och nytt filter var 400:e mil. En garantibytt slavcylinder till kopplingen (förmodligen samma jobb som tydligen gjorts på din hoj) och ett igensatt oljefilter. (Självklart har drivpaket/däck/bromsbelägg bytts med tiden.)

That's it.

Så grattis till en sjukt kul hoj (tål att upprepas) på gatan, på bana och på långtur (om man inte har alltför för bråttom...):tummenupp

du har rätt det känns genast lite bättre, den passar min storlek bra också, honda fmx kändes lite pocketbike när jag satt på den
 

sampee

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
Hypermotard 1100 Evo
du har rätt det känns genast lite bättre, den passar min storlek bra också, honda fmx kändes lite pocketbike när jag satt på den
Du har ju alla förutsättningar att få en hoj i bra skick nu, för det är nog inte många hojar som träffat verkstaden så många gånger innan mätaren passerat 350 mil, och jag skulle tro att Jonte och Lilleman hellre kollar en grej för mycket än för lite nu när du återigen skickar tillbaka den efter en dag. Det blir säkert bra med andra ord, jag hade gärna haft kvar den och fått den tillfixad, men just då i mitten av juni när den redan stått en månad och Jonte började prata om att det i alla fall inte fanns några tider på tre veckor så gav jag helt enkelt upp. Jag vill dock poängtera att Lillemans hela tiden skötte allt på ett klanderfritt sätt. Lycka till!
 

metalgnu

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2009
Ort
Lund
Hoj
Ktm 950 sm 06 och en Triumph daytona 98
Du har ju alla förutsättningar att få en hoj i bra skick nu, för det är nog inte många hojar som träffat verkstaden så många gånger innan mätaren passerat 350 mil, och jag skulle tro att Jonte och Lilleman hellre kollar en grej för mycket än för lite nu när du återigen skickar tillbaka den efter en dag. Det blir säkert bra med andra ord, jag hade gärna haft kvar den och fått den tillfixad, men just då i mitten av juni när den redan stått en månad och Jonte började prata om att det i alla fall inte fanns några tider på tre veckor så gav jag helt enkelt upp. Jag vill dock poängtera att Lillemans hela tiden skötte allt på ett klanderfritt sätt. Lycka till!

jepp lilleman har alltid varit trevliga mot mig, och farsan har känt ägaren länge. Var det du som hade köpt oranga kåpor till den eller? dom verkade inte vara använda
 

metalgnu

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2009
Ort
Lund
Hoj
Ktm 950 sm 06 och en Triumph daytona 98
fan detta var ju riktigt trevligt att vara har inne och skriva av sig, man har ju inte varit med i ett forum sen lunarstorms begynnelse, då adam var länsman men man hade klarat sig utan smileys dom kunde stannat kvar på lunarstorm
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top